Vallejera de Riofrío

Vallejera de Riofrío ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Béjar. Pertenez al partíu xudicial de Béjar.

Vallejera de Riofrío
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Vallejera de Riofrío (es) Traducir María Pilar Martín Hernández
Nome oficial Vallejera de Riofrío (es)[1]
Códigu postal 37717
Xeografía
Coordenaes 40°24′33″N 5°43′17″W / 40.409166666667°N 5.7213888888889°O / 40.409166666667; -5.7213888888889
Vallejera de Riofrío alcuéntrase n'España
Vallejera de Riofrío
Vallejera de Riofrío
Vallejera de Riofrío (España)
Superficie 7.26 km²
Altitú 1130 m[2]
Llenda con Navacarros, Béjar, Sanchotello, Fresnedoso, Sorihuela y La Hoya
Demografía
Población 67 hab. (2023)
- 33 homes (2019)

- 40 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 9,23 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Vallejera de Riofrío y El Puerto, ocupa una superficie total de 7,26 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con 70 habitantes.

Ye'l segundu conceyu más altu de la provincia de Salamanca dempués del pueblu de la Hoya, con 1.240 msnm. El pueblu llinda al norte con Fresnedoso y Sorihuela, al oeste, con Sanchotello, al sur, con Béjar y al este, con Navacarros y La Hoya. L'alcaldesa ye Pilar Martín Hernández dende hai delles candidatures. Vallejera de Riofrío, componer nel so términu municipal por un nucleu de población y pol pueblu primitivu. El so pedanía llámase El Puerto. En 2014 cuenta con 70 habitantes. En datos d'avientu de 2014 ye esmolecedor el númberu d'accidentes de tráficu protagonizaos nel términu municipal dende va diez años d'equí p'arriba. Contabilizáronse un total de 2 finaos y 11 mancaos nun total de 6 accidentes, de los que nun se saben les causes yá que la rede de carreteres nel conceyu de Vallejera alcuéntrense víes con bona señalización y visibildad. Faise fincapié nos despistes y los factores climáticos de la zona (borrines, nieve, plaques de xelu...).

Alministración y política editar

El conceyu ye un edificiu de dos altures ónde s'atopa'l consultoriu médicu, el salón d'asamblees y la corporación municipal.

Partíos políticos nel Conceyu de Vallejera de Riofrío (2015-2019)[3]

Partíu políticu Conceyales
Candidatura por Vallejera (CV)
3
Alcalde Llexislatura Partíu Políticu
Joaquín Martí García 1979 - 1983   UCD
Germán García García 1983 - 1987   AP-PDP-UL
Florentino Campu García 1987 - 1991   CDS
Juan José Pérez Bullón 1991 - 1995 Independiente
Jose Miguel Sánchez Tomás 1995 - 1999 Candidatura por Vallejera
Pilar Martín Hernández 1999 - 2003 Candidatura por Vallejera
Pilar Martín Hernández 2003 - 2007 Candidatura por Vallejera
Pilar Martín Hernández 2007 - 2011 Candidatura por Vallejera
Pilar Martín Hernández 2011 - 2015 Candidatura por Vallejera
Pilar Martín Hernández 2015 - 2019 Candidatura por Vallejera
 
Conceyu ya ilesia.

La Devesa de Vallejera, unu de los praos más grande del términu municipal de vallejera, yá colindando col términu municipal de Béjar. Ye del conceyu, y nel cual pastien toles vaques del conceyu. D'antiguo tolos ganaderos del conceyu treslladábense tolos díes a ver los sos ganaos. Anguaño queden bien pocos y yá casi ta inutilizáu. Tien delles fontes naturales que nacen de la sierra, y del cual beben les sos vaques, yá que permanecen tol añu desallugando agua ensin llegar a ensugase. Tien una superficie total d'aproximao 75 hectárees. La so máxima altitú ye de 1260 m y la so mínima ye de 1090 m. Ta a apenes 1,6 km del centru del pueblu.

L'Albergue municipal, propiedá del conceyu, ye un edificiu allugáu na cai Embaxo y sirve como centru d'estancia pa turistes. Cuenta con un máximu de 25 places y tien un gran comedor, habitaciones y baños y tien unes guapes vistes a la sierra de Béjar. Esti edificiu hasta l'añu 1978 foi'l colexu del pueblu, y por cuenta de la despoblación tuvo que cerrase. Pa nun caltener sacupáu l'edificiu, el conceyu restaurar y convertir nel actual albergue.

Demografía editar

  • Tabla d'habitantes per edá y porcentaxe, (INE 2014):
Xéneru Edá Númberu d'habitantes Porcentaxe total
Mozos (0-30 años) 19 27,15 %
Adultos (30-65 años) 34 48,57 %
Vieyos (+65 años) 17 24,28 %

La población pel hibiernu ye d'unos 55 a 65 vecinos y pel branu la población xube notablemente. Según el padrón municipal el conceyu a principios del sieglu XX tenía unos 400 vecinos. La población más ínfima producir en 1992 con unos 48 habitantes. En 2010 tenía 69 habitantes según el conceyu, 21 más que hai 19 años. A día 01/01/2017 la población yera de 68 habitantes.

Gráfica d'evolución demográfica de Vallejera de Riofrío ente 1842 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Cultura editar

Nos últimos años el conceyu ta anovándose con nueves actividaes, como por casu les "Xornaes de Cine Solidariu", que la so recaldación donar a Cruz Roja Española, col sofitu del conceyu y l'Asociación "Vallejera Mozu". Celebrar nel Albergue municipal. Tamién nos últimos años ta celebrándose les denominaes "Nueches de Branu", con espectáculos pal esfrute de los mozos del pueblu. En 2010 realizáronse les Xornaes de "Camudo de pueblu", aprendiendo'l costumes y viendo los paisaxes de la llocalidá, amás de la estensa gastronomía d'estes tierres. En 2012 celebráronse les "Nueches de Rock", con dos conciertos nel mesón Vallejera.

Fiestes editar

 
Plaza mayor de Vallejera de Riofrío. Na imaxe repara l'escenariu de les fiestes patronales (añu 2009).
  • Fiestes del Cristu. Estes fiestes son primaverales, celébrense'l segundu fin de selmana de mayu. Principalmente nella celebra la procesión del Cristu de Vallejera. Ésti cristu va acompañáu mientres tola procesión por una zrezal cortáu, (el día antes), y el cual tien colgáu nes sos cañes galletes, fruta, rosquíes, perrunillas, mantecados etc. les cualos son comíes polos vecinos al rematar l'actu relixosu.
  • Fiestes Patronales. Estes fiestes son celebraes a mediaos d'agostu, n'honor al patrón y patrona de Vallejera; San Roque y Ntra. Sra. de la Encarnación. Suelen tener una duración de 5 díes, y nella celebren procesiones, verbenes, xuegos infantiles, talleres, campeonatos de fútbol (nes Eres), y suelen rematar col tradicional bingu de muyeres nel salón del conceyu. Estos son los díes que más xente recibe'l pueblu, del conceyu y de fora, yá que tamién s'averen a les fiestes sobremanera de los conceyos de Navacarros y de Béjar. (Pa ver el programa y semeyes de les sos fiestes, métanse na web municipal: Asociación Xuvenil de Vallejera o A.J.V.R), o bien mirar embaxo d'esta páxina, en "Enllaces esternos".
  • Los santos. Son les fiestes menos importantes y más fresques, celebrándose'l 1 de payares. Nella celebra una misa nel campusantu municipal n'honor a tolos difuntos del pueblu.

Historia editar

Vallejera de Riofrío yera un conceyu que s'atopaba dientro de la Comunidá de Villa y Tierra de Béjar, dende 1219, que componíase económicamente pol Quarto de baxo, el Quarto de la Sierra, el Quarto del campu y el Quarto de Valvaneda, esti postreru, al que pertenecía. D'antiguo la población llamábase Vallegera de Béjar. Taba so la defensa de Béjar, por cuenta de la so cercanía, xunto con Navacarros y la zona de La Hoya, (anque nesta dómina'l pueblu de La Hoya taba despobláu). Naquella dómina "Vallegera" cuntaba con aproximao 100 vecinos. Tamién la batalla de las Navas de Tolosa, tuvo que ver daqué cola hestoria del conceyu, anque ensin dulda lo más importante asocedió en Sorihuela, Béjar, Candelario y Sanchotello. Hasta l'añu 1215 vallejera formó parte de la comunidá de villa y tierra de Ávila, y se desune nesta década del territoriu Abulense, (aprox. 1219), pa formar yá parte de la villa y tierra de Béjar.

Como parte de la comunidá bejarana, tres la perda del votu en Cortes de Béjar y el so pasu a depender de Salamanca nesi aspeutu a partir de 1425, fechu favorecíu pol pasu de Béjar y el so territoriu a manes de los Zúñiga en 1391,[4] Vallejera pasó a formar parte del Reinu de Llión, nel que se caltuvo nes divisiones territoriales de Floridablanca en 1785 y finalmente na de 1833 en que se crean les actuales provincies, quedando integráu Vallejera na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Xeografía editar

El paisaxe d'esta población ye montascosu. Dende la zona ve tola sierra de Béjar. Tien una bona distribución. Constituyir pela cai Carretera, cai Mayor, cai Yeres, cai Embaxo, cai Enriba, calle Fonte, calle Campusantu, cai Pedreguera, Travesía del Moral, cai Cuesta, cai Moral y Cai de la Devesa. Nel centru del pueblu ta la Plaza Mayor.

El puntu más altu del conceyu ye'l picu de Cabeza Gorda, con 1523 msnm[6] y el más baxu ye'l Regatu Fresnedas, partiendo con Navacarros, que ta sobre los 1.085 msnm.

Nel so términu municipal asítiase'l puerto de Vallejera, un pasu de monte que s'atopa a 2,2 km de la llocalidá y a 1.200 msnm.

Los sos montes son de carbayos, pinos, castañales y fresnos.

Pel hibiernu les nevaes son abondoses una y bones el pueblu ta alcontráu a 1.150 m d'altitú.

   Noroeste: Sanchotello    Norte: Fresnedoso Nordeste: Sorihuela
Oeste: Béjar   Este: La Hoya
Suroeste: Béjar Sur: Navacarros Sureste: Navacarros

Caminos y rutes editar

En Vallejera hai munches rutes, que pueden realizase a cuerpu o en bici:

- A cuerpu:

  • Ruta de los trés pueblos. Vallejera - Camín del Cubillo - La Hoya - Camín antiguu de Navacarros - Navacarros - Camín del Río Riofrío - Vallejera. Tien un nivel de dificultá baxu, siendo una ruta fácil y con poco desnivel, siendo l'altor mínimu de 1109 m. y la máxima de 1237 m. Tien un llargor de 6,04 quilómetros y una duración aproximáda de 2 hores y 15 minutos.
  • Ruta del Puerto. Vallejera - Camín del Senderu - Puerto de Vallejera - Fresnedoso - fonte del Cántaru carretera vieya - Vallejera. Tien un nivel de dificultá baxa y el so altor mínimu ye de 1030 m. y la máxima 1235 m. El so llargor total ye de 7,32 quilómetros y tien una duración aproximáda de 2 hores y 20 minutos.
  • Ruta de la Sierra. Vallejera - Camín del Cubillo - La Hoya - Camín antiguu de Navacarros - Navacarros - Carretera de Candelario - Candelario - Camín de los Pinos - Béjar - Camino de Vistahermosa - Vallejera. Tien un nivel de dificultá mediu-baxu y el so altor mínimu ye de 950 m. y la máxima 1260 m. El so llargor total ye de 16,89 quilómetros y tien una duración aproximáda de 4 hores y 10 minutos.
  • Ruta al Cañu La Rapiega. Vallejera - Devesa de Vallejera - Cañu la Rapiega - La Covacha - Val de San Juan - Cabeza Gorda - Puerto de Vallejera - Camín del Senderu - Vallejera. Tien un nivel de dificultá mediu y el so altor mínimu ye de 1090 m. y la máxima 1521 m. El so llargor total ye de 15,50 quilómetros y tien una duración aproximáda de 4 hores y 55 minutos.
  • Ruta de Cabeza Gorda. Vallejera - Puerto de Vallejera - Cabeza Gorda - Valle de Valdesangil - Sanchotello - Fresnedoso - Camino del Puerto - Vallejera. Tien un nivel de dificultá mediu y el so altor mínimu ye de 920 m. y la máxima 1521 m. El so llargor total ye de 17,11 quilómetros y tien una duración aproximáda de 5 hores y 30 minutos.

- En bici:

  • Xubida a la Covatilla. Vallejera - La Covatilla - Vallejera. Tien un nivel de dificultá media-alta y el so altor mínimu ye de 1130 m. y la máxima 1960 m. El so llargor total ye de 24,85 quilómetros y tien una duración aproximáda de 2 hores y 45 minutos.
  • Vuelta pol Valle del Corneja. Vallejera - El Barco de Ávila - Piedrahíta - Santibáñez de Béjar - Sorihuela - Vallejera. Nivel de dificultá media-baxa y la so altitú mínima ye de 905 m. y la máxima 1280 m. El so llargor total ye de 73,29 quilómetros y tien una duración aproximáda de 6 hores y 30 minutos.

- Esguilada:

  • El mayor llugar d'esguilada en Vallejera ye Cabeza Gorda, paraxa carauterística na zona polos sos fuertes pendientes y grandes peñes predreses que superen los 1500 metros d'altitú.

Hidrografía editar

Vallejera de Riofrío tien abondosa agua mientres tol añu, por cuenta de les intenses precipitaciones que superen los 1000 mm al añu. Nel interior del conceyu hai delles fontes, ente elles La fonte del cañu, na entrada del pueblu y frente al conceyu, y el remexu, na xubida al campusantu. Dambos nun s'ensuguen en tol añu. Tamién hai delles fontes que nacen en forma de manantiales nos montes colindantes, como nel "Cubillo", el Puerto de Vallejera, na Devesa, y en Cabeza Gorda. Nel conceyu per un estremu pasa'l Regatu Fresnedas y per l'otru llau pasa'l regatu del Puerto, dambos caudalosos pel hibiernu pero secos pel branu, yá que pol so curtiu percorríu, pel branu recibe un gran estiaje. El más grande ye'l regueru de Cabeza Gorda, que naz nel monte del so mesmu nome.

Clima editar

 
Ilesia de Vallejera nevada.

Vallejera de Riofrío tien un clima oceánicu-continentalizado, con iviernu bien fríos y lluviosos, con abondosos nevaes (de media 30 díes al añu), pola so elevada altitú y cercanía a la sierra. La primavera ye fresca, nevando delles vegaes tolos años nel mes d'abril, pero con periodos d'intensu calor, y coles mayores precipitaciones de tol añu. El branu ye calorosu y secu pero curtiu. Yá nel mes d'agostu vuelve peles nueches el fríu. La seronda ye un periodu lluviosu y ye más fríu que la primavera, rexistrándose yá en payares les primeres nevaes. Nel pueblu siguen habiendo "batipuertas", puertes de madera que tapaben la entrada a la vivienda cuando les nevaes yeren bien abondoses, ya inclusive se siguen utilizando (anque yá bien pocu). Anguaño la temperatura medio al añu n'España ronda los 15º C, y nel conceyu ye de 9,45º C, siendo especialmente fríu l'añu 1993, con 8º C de media. Tocantes a la precipitación, na capital Salmantina ye d'unos 400 mm per añu. Nel pueblu la precipitación puede llegar a los 1600 mm como nel añu 1995, datos que supera inclusive a llugares de Galicia, famosos poles sos intenses precipitaciones.

Mes Ene Feb Mar Abr May Jun Jul Ago Sep Oct Nov Dic Añu
Temperatura medio |

style="background: #FFFF99; color:#000080;" | 0,9

2,1 5,3 8,1 10,6 15,6 19,8 20,1 13,5 9,6 6,3 1,7 9,46
Díes de nevaes 12 10 4 1 0 0 0 0 0 0 1 5 33
Precipitación (mm) 189 150 128 168 129 36 17 16 44 86 145 167 1275

Vexetación editar

Componer por monte caducifoliu, ónde ensin dulda l'árbol que más abonda ye la castañal, siendo casi'l 60% de los árboles totales del términu municipal. Tamién el Castañu ye importante porque Vallejera xunto colos pueblos colindantes de Neila, Béjar, Candelario, Cantagallo, Puerto de Béjar, Navacarros, El Cuetu, Peñacaballera, Montemayor del Río, Hervás, El Gargüelu y Tornavacas, ye la zona d'Europa con más castaños, superando a zones de Francia y Reinu Xuníu, d'ende a que la zona pueda conocese inclusive internacionalmente. Considérase que nestes 12 poblaciones hai más castaños qu'en tola comunidá de Madrid y la provincia de Cuenca xuntes. D'ende a que la sierra d'esta zona llámese la Serranía de les Castañales, una y bones el 85% de los árboles son Castaños. Pero amás de Castañales nel conceyu hai carbayos, fresnos y hayas, y ente arbustos lo que más abonden son les Zarzamoras.

Economía editar

 
Estación d'Esquí La Covatilla, fonte económica de Vallejera de Riofrío y otros pueblos cercanos.

La mayor parte de la población trabaya na albañilería y na hostelería, una y bones el conceyu sobrevive gracies al turismu. Ta a 10 quilómetros de la Estación d'esquí Sierra de Béjar-La Covatilla. Tamién axunta una gran guapura paisaxística, como elevaos montes na que puede faese esguilada, y rutes y caminos ónde puede conocese la fauna y flora del conceyu. Compónse mayormente por montes caducifolios: hayas, fresnos, castañales, pinares, carbayos etc. El pueblu cunta con dellos partamentos rurales, 1 hotel, un albergue municipal "Sietepeñas", auto-escueles España (Vallejera), complexu turísticu "La Cabañuelas", chigre-restorán "La Corrobla", bodegues "Bocamar", Fábrica d'embutíos "Sierra Charra" y delles empreses de construcción.

Turismu editar

Vallejera ye un conceyu que persiste gracies a el turismu, sobremanera d'iviernu. Cuenta con 1 hotel, dellos apartamentos rurales, y esto debe pola cercanía de la Estación d'esquí La Covatilla-Sierra de Béjar. Nel conceyu hai más places hoteleres que vecinos residentes, según el conceyu. Los sos agospeos son nun 60% de nacionalidá Española, un 30% de nacionalidá Portuguesa (por cuenta de la cercanía de Portugal) y nun 10% d'otros países. Otru datu importante ye la so pertenencia xunto con otros conceyos a la Reserva de la Biosfera Sierres de Béjar y Francia, declarada como tal pola Unesco.

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Ilesia de Nª Sra. de la Encarnación y San Roque.
  • Ilesia de Ntra. Sra. de la Encarnación y San Roque. Alcontrar a la entrada del pueblu, xunto a la N-630. La so construcción ye aproximao a finales del s.XIX, ente los años 1880-1890. Componer por tres naves (Una principal y dos pequeñes) y xunto a elles el campanariu. Nel so esterior componer por un pórticu, ónde s'alcuentra la entrada al salón parroquial (yá inutilizada), y l'entrada principal. Nel teyáu del pórticu háyase la Cruz de la Victoria. El so campanariu, formáu por piedres de granitu apiladas, algama los 15 metros d'altor. Nel superior alcuéntrense dos campanes y un esquilín. Nel teyáu de la torre, una veleta apunta escontra'l sur y apina el campanariu. Nel so interior formar por una zona baxa, con grandes bancos y un pasiellu principal. Nesta zona permanez una tradición del pueblu y otros tantos de la zona, toles muyeres nuna zona del pasiellu, y los homes na otra. Na zona entemedia, l'altar coles imáxenes del Cristu de Vallejera y San Roque, y a lo cimero Ntra. Sra. de la Encarnación, presidiendo la ilesia. Na zona cimera (teniendo que xubir a ella pol campanariu), alcuéntrase la tribuna o l'estráu, con vista a gran parte del templu. Ente los años 2009-2011 aprox., llevar a cabu la total restauración del so interior y el teyáu, ventanes y pintura nel esterior.
  • La ilesia parroquial católica so la advocación de Nuesa Señora de la Encarnación, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Béjar.[7]
  • La pilastra qu'hai a la entrada del pueblu.
  • El llavaderu del pueblu, ónde d'antiguo llavaben la ropa les sos xentes, y que ye del sieglu XIX.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/vallejera-de-riofrio-id37343.
  3. http://elecciones.mir.es/resultados2011/99MU/DMU1010902499_L1.htm?d=392&y=233
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 346
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «Cabeza Gorda» (en castellanu). Instituto Xeográficu Nacional. ftp://ftp.geodesia.ign.es/Red_Geodesica/Hoja0553/055335.pdf. 
  7. Llistáu de parroquies per llocalidá, Diócesis de Plasencia, [1]

Enllaces esternos editar