Variación llingüística

La variación llingüística ye'l conxuntu de distintes formes alternatives pa espresar un mesmu significáu nel dominiu d'una llingua. Esto ye, distintos falantes, o inclusive'l mesmu falante en distintos momentos, usen formes distintes pa espresar el mesmu conceutu, o tienen distintes pronunciaciones pa la mesma pallabra.

Variación diatópica o xeográfica editar

Por cuenta de que les llingües del mundu tán sometíes al cambéu llingüísticu, nel dominiu d'una llingua esisten variaciones que difieren d'un llugar a otru. Frecuentemente debíu al fechu que les formes qu'usen los falantes tán sometíes a axustes comunicativos, les variantes usaes polos falantes que tienen contactos frecuentes tienden a ser les mesmes. Por cuenta de que la mayoría de persones tienen un contautu más estrechu coles persones de la so propia ciudá o llocalidá, les variaciones tienden a ser más uniformes n'árees que los sos habitantes caltienen contactos regulares ente sigo.

Esti factor ye l'orixe de la variación xeográfica. Al ser menos frecuentes los contactos ente falantes de rexones distantes, el procesu de reaxuste ente eses rexones ye menor y les fales tienden a diferir ente sigo al adoptar variaciones llixeramente distintes en cada rexón. Una variante xeográfica con traces más o menos homoxénees conozse como geolecto. Tradicionalmente los geolectos fueren el principal oxetu d'estudiu de la dialeutoloxía.

Variación diastrática o social editar

De la mesma manera que los falantes pertenecientes a rexones xeográfiques alloñaes tienen menos contautu llingüísticu que los falantes d'una mesma área xeográfica, ye un fechu bien establecíu que dientro d'una área xeográfica les persones reaxusten más la so fala con persones de la so mesmu grupu social. Esto da llugar a variantes diastráticas o sociolectos que faen que los falantes con carauterístiques socioeconómiques o ocupacionales similares tengan carauterístiques de fala que-yos estremen sistemáticamente o estadísticamente d'otros grupos.

Los sociolectos fueron un campu d'estudiu preferente de la sociollingüística que trata de ver cómo les rellaciones sociales reflexar nos fechos llingüísticos. Los sociolectos carauterizar por un conxuntu de traces de la fala d'un determináu grupu social que son más estables, estremar d'otres variaciones de tipu social como los códigos ellaborar y acutar, que la so apaición ta más influyida pol contestu o la situación que pola pertenencia al grupu social del individuu. Sicasí, ye un fechu conocíu que les carauterístiques de ciertos códigos acutaos especialmente prestixosos, pueden aportar a adoptaos como carauterístiques propies del sociolecto de los falantes más amestaos a dichu contestu.

Variación contextual o diafásica editar

La fala de la mayoría de falantes nun ye uniforme en tolos contestos. Asina, en situaciones o rexistros llingüísticos más formales, como'l rexistru escritu, el falante puede optar por usar ciertes estructures o formes léxiques sobre otres. Les variedaes diafásicas referir a los usos llingüísticos esixíos per cada situación, na que'l falante, o bien mide l'algame de les sos pallabres, como nuna entrevista, un discursu, una conferencia..., o bien fai un usu relaxao y bonal del llinguaxe, como asocede al falar cola familia o colos amigos. Les situaciones del primer grupu perteneceríen a un rexistru formal, ente que les del segundu perteneceríen a un rexistru informal o coloquial. Les llendes ente dambos rexistros nun son tayantes, polo que puede falase de situaciones entemedies. La variedá diafásica ta condicionada por cuatro factores: l'oyente y el falante, el marcu nel que se produz la intercomunicación y la tema del que se fala.

Variación diacrónica o del momentu históricu editar

Variación nel tiempu atendiendo a les distintes fases temporales de la evolución de la llingua, esto ye, el cambéu llingüísticu. El factor extralingüistico de variación ye'l momentu históricu.

Bibliografía editar

  • Chambers y Trudgill. La dialeutoloxía, Barcelona:Visor Libro, 1994.


Referencies editar

Enllaces esternos editar