L'Afrodita de Milo (en griegu, Αφροδίτη της Μήλου), más conocida como Venus de Milo, ye una de les estatues más representatives del periodu helenísticu de la escultura griega, y una de les más famoses escultures de l'antigua Grecia. Foi creada en dalgún momentu ente los años 130 e. C. y 100 e. C., y créese que representa a Afrodita (denomada Venus na mitoloxía romana), diosa del amor y la guapura;[1] mide, aproximao, 211 cm d'altu.

Obra artísticaVenus de Milo
Vénus de Milo
Tipos escultura y artefactu arqueolóxicu
Artista valor desconocíu
Añu 150 edC ↔ 125 edC
Data descoberta 8 abril 1820
Lloc original Milo (es) Traducir
Periodu periodu helenísticu
Xéneru desnudo (es) Traducir y escultura mitológica (es) Traducir
Estilu escultura helenística (es) Traducir
Material Mármol blanco
Dimensiones 202 cm (Alçada
Propietariu Estado francés (es) Traducir
Coleición departamento de antigüedades griegas, etruscas y romanas del Louvre (es) Traducir
Catalogación
Códigu muséu N 527
Cambiar los datos en Wikidata

Esta estatua foi atopada en MiloCícladas—,[2] desenterrada por un llabrador y vendida a Francia ente 1819 y 1820. El preciu que'l llabrador pidía pola escultura yera demasiáu alto, y Dumont d'Urville —viaxeru que realizó una parada nesti llugar—,[3] nun llevaba'l dineru abondo, polo que recurrió a un embaxador francés en Constantinopla, quien aportó a mercala. Sicasí, enantes el llabrador alcordara vendela a los turcos, lo qu'empecipió un conflictu pola posesión de la estatua.[4][5]

La escultura foi fecha en mármol blancu, en dellos bloques que les sos uniones nun son visibles, nun tamañu llixeramente cimeru al natural. Desconozse'l so autor,[6] pero suxurióse que pudiera ser obra d'Alejandro de Antioquía. Esta escultura tien un estilu característicu del final de la dómina helenística,[7] que retoma l'interés poles temes clásicos de la que los anueva. L'aspeutu clasicista de les sos formes faen suponer que'l so autor inspirar na estatua del sieglu IV e. C. de Lisipo, la Afrodita de Capua.

Contestu editar

Descubrimientu editar

 
Jules Dumont D'Urville foi un oficial naval, esplorador y pañador botánicu francés. Atopó la Venus de Milo nuna espedición a tierres turques, onde, con sofitu del marqués de Riviere, mercar pal Muséu de Louvre.

La estatua atopóse semienterrada, en dos cachos, el 8 d'abril de 1820 na islla exea de Melos,[2] llamada tamién Milo, por un llabrador llamáu Yórgos Kendrotás.[2] Cerca de la estatua atopó un fragmentu d'un antebrazu y la mano con una mazana (en llingua griega, Μήλο significa lliteralmente mazana) y estos restos son consideraos parte de los sos brazos.[8] Lo cierto ye que nun ta claru si los brazos pudieron perdese dempués del afayu modernu de la escultura: Yórgos dexó una metá de la Venus nel mesmu llugar onde la atopara por non poder desenterrala, pos el so pesu ye de siquier 900 quilos, y la otra metá llevar al establu, ufiertando en primer llugar la venta de la estatua a un clérigu ortodoxu.

Naquellos momentos taba llibrándose la última etapa de la Guerra d'Independencia de Grecia del imperiu otomanu, y el clérigu griegu contautó, pa refugar a les autoridaes turques, con un oficial naval francés Jules Dumont D'Urville,[3] quien aína reconoció'l valor de la estatua y presuntamente iguó col clérigu una escura compra del embaxador francés en Constantinopla, el Marqués de Riviere.[3] Ésta ye la versión oficial, anque dellos historiadores apunten a que la estatua salió de la islla pola fuercia, perdiendo los dos brazos al cutise contra les roques; sicasí, tamién se diz que los turcos atacaron la embarcación y na engarradiella la estatua perdió los brazos. Lo cierto ye que dempués de dalgún trabayu d'arreglu, la estatua foi presentada al Rei Lluis XVIII en 1821.[9] Finalmente, el Rei apurrir al Muséu del Louvre en París,[4] onde inda s'amuesa güei a l'almiración pública.[4] La Afrodita de Milo salió de Grecia el 1 de marzu de 1821, apenes venti díes primero que la Grecia moderna declarara la so independencia del imperiu otomanu, el 25 de marzu d'esi mesmu añu. Pocos años antes, en 1815, el Muséu del Louvre tuviera que devolver a Italia, el so llugar orixinal, otra escultura famosa, la llamada Venus de Médici, trayida a París por Napoleón Bonaparte y que la restaurada monarquía francesa devolviera a Italia.[10]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, la estatua permaneció nel castiellu de Valençay.[11] En 1960, una comisión d'arqueólogos turcos presentó ante André Malraux un pidimientu na que reclamaba la devolución de la Venus de Milo.[5] Esti pidíu basar nun informe del xurista Ahmed Rechim, quien acusaba a los franceses de robar la estatua y dicía qu'esta pertenecía al imperiu otomanu.[5] Calificaba'l descubrimientu de Yorgos como un incidente» y que namái tres families conocíen l'allugamientu de los brazos de la Venus,[5] y a la fin, Ahmed acaba con un mensaxe amenazador:[12]

Si Francia devuelve la estatua, Turquía va retornar los brazos al so llugar, dotando al mundu d'una gran obra en tou la so rellumanza orixinal; de lo contrario, la Venus de Milo va siguir amosando los sos muñones nel Muséu de Louvre.[5]

Malraux declaró la idea como un chantaxe cultural» y negóse a devolvela,[5] esclariando que «la Venus de Milo ye tan francesa como la Madelón».[5] Esto xeneró un gran bancia ente los historiadores, quien consideren que pudo ser un mensaxe col únicu fin de primir a Francia y non la verdá sobre la llocalización de los brazos de la Venus.[13]

Grecia mientres l'Helenismu editar

 
Bustu d'Alexandru Magnu conocíu como «Herma de Azara». Copia romana en mármol d'un orixinal de Lisipo, c. 330 e. C. (Muséu del Louvre).
 
Bustu de mármol de Afrodita atopáu nel Ágora d'Atenes, cerca de la Torre de los Vientos (sieglu I). Probable retruque d'una obra orixinal de Praxíteles, realizada c. 370-360 e. C. (Muséu Arqueolóxicu Nacional d'Atenes, nᵘ 1762).

El periodu helenísticu o alexandrín ye una etapa histórica de l'Antigüedá, que les sos llendes cronolóxiques vienen marcaos por dos importantes acontecimientos políticos: la muerte d'Alexandru Magnu (323 e. C.) y el suicidiu de la postrera soberana helenística, Cleopatra VII d'Exiptu, y el so amante Marcu Antoniu, tres la so derrota na batalla de Actium (30 e. C.). Nesta etapa, l'heriedu de la cultura helénica de la Grecia clásica foi recibida polos mesmos griegos al traviés de la hexemonía y supremacía de Macedonia, primero cola persona d'Alexandru Magno, y dempués de la so muerte, colos diádocos (διάδοχοι) o socesores, los reis de los trés grandes dinastíes: Ptolemaica, Seléucida y Antigónida.[14]

Esta etapa suel ser considerada como un periodu de transición ente'l cayente de la dómina clásica griega y l'ascensu del poder romanu.[15] Sicasí, la rellumanza de ciudaes como Alexandría, Antioquía o Pérgamo, la importancia de los cambeos económicos, el mestizaje cultural, y el papel dominante del idioma griegu y el so espardimientu, son factores que modificaron fondamente'l Oriente Mediu antiguu nesta etapa. Esti heriedu cultural va ser asimilada pel mundu romanu, surdiendo asina cola fusión d'estos dos cultures lo que se conoz como cultura clásica, fundamentu de la civilización occidental. El términu helenísticu foi utilizáu per primer vegada pol historiador alemán Johann Gustav Droysen en Geschichte des Hellenismus (1836 y 1843), a partir d'un criteriu llingüístico y cultural, esto ye, l'espardimientu de la cultura propia de les rexones nes que se falaba'l griegu (ἑλληνίζειν – hellênizein), o direutamente rellacionaes cola Hélade, al traviés del propiu idioma, un fenómenu afaláu poles clases gobernantes d'orixe helenu d'aquellos territorios que nunca tuvieron rellación direuta con Grecia, como pudo ser el casu d'Exiptu, Bactriana o los territorios del Imperiu seléucida. Esti procesu d'helenización de los pueblos orientales, y la fusión o asimilación de traces culturales orientales y griegos, tuvo continuidá, como se mentó, sol Imperiu romanu.

Periplu de la Venus de Milo editar

El contestu históricu nel que se realiza l'afayu de la Venus de Milo, Francia atopábase gobernada por Lluis XVIII. Mientres esti periodu Selim III y Mahmud II (1808-1839), atopábense reformando'l Imperiu Otomanu. Lo principal del so esfuerciu diba dedicáu a purificar, esaniciando la corrupción y el nepotismu na alministración. Amás crearon unes fuercies militares totalmente nueves, llamaes Nizam-i Cedid, cuando los continuos reveses militares demostraron la supremacía europea. Dexaron intactos los antiguos cuerpos, bien contrarios a esta creación, polo que dambos sultanes viéronse obligaos a llindar el so númberu, por eficientes que aportaren a.

Mientres el reináu de Lluis XVIII formó un nuevu gobiernu radical encabezáu pol Conde de Villèle que sicasí s'amosó depués tan cautelosu como'l so Rei y, en tantu Lluis XVIII vivió, les polítiques reaccionaries fueron calteníes so mínimos. Mientres esta etapa, na que s'afayó la Venus, asocedieron gran cantidá de cambeos nel mundu, pero sobremanera n'Europa pos, per primer vegada, abolíase la Inquisición de manera definitiva per parte de los lliberales el 9 de marzu de 1820. Coles mesmes, a otru día, Fernandu VII d'España xuraba respetar la Constitución de Cádiz.

Mentanto, en territoriu turcu, Selim y Mahmud viéronse esviaos de la so xera polos continuos peligros militares que teníen frente a sigo. Francia tresformar en nación enemiga cuando Napoleón Bonaparte invadió Exiptu y Siria en 1798 —razón pola que los turcos sentíen aborrecencia polos franceses. Namái cuando'l franceses fueron refundiaos d'Exiptu en 1802 pudieron ser restablecíes les rellaciones normales ente dambos Estaos. Rusia y Austria constituyíen una amenaza constante nos Balcanes, y como resultáu de la so intervención surdieron revueltes nacionales contra'l sultán en Serbia, en 1804, y en Grecia, en 1821, que temporalmente supunxeron l'autonomía ya independencia de dambes.

Les feches na que la Venus de Milo pudo ser topada varien en demasía; delles fontes apunten a que foi'l 19 d'abril, ente qu'otres indiquen el 8 d'esti mes.[2] La obra foi adquirida, ensin dellos segmentos, per Francia, cuando yá los turcos haber mercáu al Yórgos, pero ésti retratóse y decidió vendé-yla al país européu. Los turcos calificaron tal actu de bederre mientres la dirigencia de Marcellus, y acusaron de conspiradores a Rivière y al propiu monarca Lluis XVIII.[2] Coles mesmes, argumentaben que la estatua yera patrimoniu turcu. Por tal razón, n'años actuales, pidieron la devolución de la obra, cosa a la que Francia negóse; pero en particular el Muséu de Louvre.

Execución y autoría editar

La obra foi creada en dalgún momentu ente los años 130 e. C. y 100 e. C. Reparar nella les influencies de Praxíteles y Fidias.[6] La composición de Praxíteles carauterizar por una llinia bien flexible qu'estrema figurar si trazar nel mediu de riba a embaxo; toos tienden a tar reclinados y árboles, drapeados y otros elementos asemeyaos úsense como sofitu pa les figures de mármol, ya inclúyense nel diseñu en llugar de ser estraños a él; mesmes composiciones qu'usaba Fidias.

L'autoría nun ta clara, porque xunto a ella atoparon otros fragmentos con inscripciones que mentaben a dos artistes d'Antioquía llamaos Agesandros y Aleixandros, anque se desconoz si estos yeren los autores de la obra o d'otros pedestales asitiaos más tarde xunto a la estatua.[6][16] Llegóse a atribuyir inclusive a Scopas,[6] escultor clásicu del sieglu IV e. C., anque nella nun se detecta'l pathos característicu d'esti autor.

Analís de la obra editar

Analís iconográfico editar

Temática editar

 
La Afrodita de Capua, copia romana d'un orixinal griegu del periodu helenísticu, Muséu Arqueolóxicu Nacional de Nápoles. L'autor de la Venus de Milo pudo inspirase nesti modelu.

La relixón griega ye una relixón politeísta, cosa que vendría determinando'l so arte, tanto arquiteutónicu como escultóricu y pictóricu. La falta de los brazos de la estatua foi un elementu qu'enzancó la identificación del personaxe representáu. La opinión mayoritaria supón que la Venus de Milo representa a Afrodita, diosa de la guapura y del amor, pola sensualidá y femineidad qu'esprende y por tar semidesnuda.[17] El brazu derechu piénsase que sostenía la túnica xusto a nivel del cadril esquierdu nun aparente intentu de torgar qu'esta s'esnidiar, mientres l'esquierdu quiciabes sostenía la mazana que se-y ufiertó nel míticu Xuiciu de Paris.[18] Tamién se supunxo que podría tar sofitada sobre una pilastra, o sosteniendo una corona, un espeyu o un escudu. Otres posibilidaes que se suxurieron son que la estatua nun representara a Afrodita sinón a Artemisa sosteniendo un arcu, a una danaide sosteniendo una ánfora o a Anfítrite sosteniendo un tridente. Esta postrera yera una divinidá especialmente adorada na islla de Milos.[17]

Espresión editar

La escultura, por cuenta de la disposición del cuerpu, según l'escritor Antonio Climent Carbó, «tresmite una sensación d'aselu, realismu, naturalismu, murnia, y una sensación táctil bien especial».[7] Un factor bien importante que da llugar a toes eses sensaciones ye l'apolazadura que l'escultor realizó na obra; pos se trataba d'una apolazadura bien apurada, col cual Carbó argumenta que s'eviten les irregularidaes y auméntase el realismu»,[7] coles mesmes, que la sensación d'aselu ye tresmitida pola so postura de pasividá».[7] Sicasí, Carbó tamién argumenta que la cara de la escultura tresmite murnia,[7] como si l'autor quixera reflexar na obra una situación de malestar producida pola llucha pol poder tres la muerte d'Alexandru Magnu.

La postura de la venus ye descrita como un efeutu de realismu, yá que s'atopa mediu doblada, dando una imaxe de pasividá perbién reflexada na so cara y la so mirada que ta perdida. Nun se desenvuelve dafechu'l sentíu fronteru yá que tien un brazu (anque se perdió) que se-y crucia llixeramente la figura y ésta amuésase llixeramente escorada escontra la esquierda, tou ello remata col leve enclín de cabeza escontra'l llau esquierdu qu'ayuda a dar esa imaxe de rotura de la frontalidad.

Analís formal editar

 
Detalle d'una parte de los brazos perdíos de la Venus de Milo.
 
Detalle de la prenda que porta la Venus de Milo.
 
Detalle de la parte trasera —llombu y una parte de los gluteos— de la Venus de Milo.

La Venus de Milo ye una escultura tridimensional, yá que amás de tener volume puede ser vista dende distintes perspectives. Un elementu fundamental que da mayor movimientu a la estatua ye'l contrapposto,[19] pos de la base parte un desequilibriu qu'afecta a tola estatua. La pierna derecha sostién el cuerpu dexando llibre d'esta manera a la pierna esquierda del pesu del cuerpu, lo que da una mayor sensación de fondura. La rotura de la frontalidad, produzse tamién por cuenta del allugamientu del so brazu esquierdu, anque yá perdíu, crúciase llixeramente cola figura, asitiando ésta escontra la esquierda. Amás, la musculatura reflexada nel costazu esquierdu tamién suxure que'l brazu taba alzáu.[20] A lo último, la cara ye asitiáu escontra la esquierda, lo que ruempe entá más la frontalidad de la obra.[21]

Tocantes a les llinies, les qu'apaecen na escultura son llinies verticales que parten de la cabeza y lleguen al pedestal,[19] dixebrando d'esta forma les piernes. Coles mesmes, apaecen llinies secantes, que parten del brazu derechu y crúciense cola pierna derecha,[19] otra llinia parte del brazu esquierdu y crúciase, nuevamente, cola pierna derecha.[19] El cuerpu xira en forma de S, ésta ye una llinia serpentina, la llamada curva praxiteliana,[19] qu'aumenta'l movimientu de la estatua. Tocantes a la lluz, los sos contrastes son bien destacaos, yá que nel cuerpu predomina la claridá,[19] nos pechos predomina la escuridá debíu al interés del escultor por resaltalos, una y bones éstos representen el cultu a la fertilidá y al amor.[22] Por cuenta de que la lluz predomina na obra, hai una mayor sensación de tranquilidá y serenidá.

El movimientu predomina nesta obra, lo que fai qu'aumente la sensación de realismu, por cuenta del usu de la curva prexiletiana per parte del escultor. Amás, hai otros elementos claves na escultura, como'l drapeado,[19] la prinda que cubre la parte inferior de la escultura ta realizáu con tou detalle, sicasí, delles curves qu'hai nella son bien esaxeraes. Siendo una Venus púdica, un modelu bien asonsañáu en sieglos posteriores. La pose relaxada de Venus, destaca les traces de la guapura formal que se riquir representar y amás amuesa una anatomía relaxao y sensual,[23] factores fundamentales pa les representaciones de les venus que constituyíen los cánones de guapura na dómina.

Delles partes de la escultura perdióse, como los brazos, y esisten diverses hipótesis sobre esti asuntu. El cuerpu de la Venus ta perfectamente realizáu, pos l'escultor talló de forma escepcional los pechos al igual que la zona abdominal, pos los escultores creíen que al representar los cuerpos con una mayor perfeición aumentaba la guapura de la escultura. La cara de la Venus espresa pasividá pos ta asitiáu de perfil, y el pelo ta realizáu d'una forma simple, con leve trabayu al trépano, pos apaez recoyíu.[24]

Dimensión estudiada Midida
Altor total: 211 cm[21]
Anchu máximu: 36 cm[21]
Fondura máxima: 64 cm[21]
Pechu: 121 cm[21]
Cintura: 97 cm[21]
Cadriles: 129 cm[21]

Fama y restauración editar

 
La Venus de Milo apaez representada en munches obres pictóriques a partir del so descubrimientu, como en El Tiempu amosando les ruines que causa y les obres maestres que saca a la lluz, obra de Jean Baptiste Mauzaisse (1822), París, Muséu del Louvre.

La gran fama de la estatua nel sieglu XIX nun yera a cencielles la resultancia de la so reconocida guapura, sinón tamién en gran parte por cuenta de un mayor esfuerciu de propaganda per parte de les autoridaes franceses. En 1815 Francia perdiera la Venus de Médici, considerada como una de les escultures clásiques más fines na historia,[25] que fuera escalada d'Italia por Napoleón Bonaparte. Tres la cayida de Napoleón, la Medici Venus fuera devuelta a los italianos. Los franceses promovieron conscientemente la Venus de Milo como una ayalga más grande que'l qu'ellos perdieren apocayá. Foi allabada debidamente por artistes y críticos, que la consideraron como'l paradigma de la guapura femenina elegante.

Dempués de la llegada de la estatua a Francia, propúnxose una restauración que tenía d'incluyir completar la ñariz, el pie esquierdu y los brazos. Sicasí, surdieron opiniones en contra de la restauración de los brazos por cuenta de que desconocíase la posición que podíen tener, polo que'l trabayu consistió n'añader un zócalo rectangular, la ñariz, el pie esquierdu y la dedona derecha. Tamién se taparon dellos furacos de la superficie. Ye posible que nesta restauración retayárase tamién el brazu derechu. En 1870, momentu del asediu de París poles tropes prusianes, el direutor del muséu del Louvre decidió'l treslláu de la Venus fora de la ciudá y pa facilitar el treslláu desmontó la estatua. Aprovechar pa faer una segunda restauración y llimpieza. Mientres un viaxe en barcu a Xapón, en 1964, la estatua sufrió dellos desperfectos por cuenta de que nun se desmontara pal treslláu y dellos marmolistas del Louvre tuvieron que treslladase urxentemente a Xapón pa reparar los daños. Ente payares de 2009 y abril de 2010 llevar a cabu una nueva restauración na que s'esaniciaron los agregos de yelsu y llimpióse la superficie. So unu d'estos agregos de yelsu afayó un papel que ponía Restaurée -y 5 avril 1936 par Libeau / Marbrier- Louvre. Esta restauración, que nun ta documentada, quiciabes incluyó la retirada del pie de yelsu que fuera añadíu na primer restauración.[26] En xunetu de 2010 la escultura remaneció nel Muséu del Louvre con un nuevu allugamientu.[27]

Fuentes editar

Referencies editar

  1. Heródoto, Hestories I.105-131.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Frers, páxs. 126-127.
  3. 3,0 3,1 3,2 Frers, p. 127.
  4. 4,0 4,1 4,2 Frers, p. 128.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 Frers, p. 128.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Hamiaux, p. 41.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Climent, p. 5.
  8. (1901) El Gladiador, Númberos 1-30. Digitalizado pola Universidá de California el 1 d'abril de 2008., páx. 25.
  9. Tarbell, Frank Bigelow (2007). A History of Greek Art (n'inglés). BiblioBazaar, LLC, páx. 120. ISBN 1434652556.
  10. Curtis, Gregory. (2003). Disarmed: The Story of the Venus de Milo. Nueva York: Alfred A. Knopf. 10-ISBN 0-375-41523-8/13-ISBN 978-0-375-41523-4; OCLC 51937203
  11. Nicholas, Lynn H. (mayu de 1995). The Tosquile of Europa: The Fate of Europe's Treasures in the Third Reich and the Second World War. Nueva York: Vintage Books. ISBN 978-0-679-40069-1.
  12. MGAR. «La Venus de Milo (100 e. C.)». Consultáu'l 19 de xunetu de 2010.
  13. Frers, p. 129.
  14. SHIPLEY, Graham: El mundu griegu dempués d'Alejandro. 323-30 e. C. Barcelona, Crítica, 2001. {ISBN 84-8432-230-0}
  15. REYES, Alfonso: La filosofía helenística n'Obres completes d'Alfonso Reyes. Méxicu, FCE, 1979, tomu XX. {ISBN 968-16-0347-8}
  16. Los historiadores y espertos del arte creen qu'en sí, la obra nun yera tantu l'estilu d'Alejandro de Antioquía, y por ello dulda'l so creador.
  17. 17,0 17,1 Páxina oficial del Muséu del Louvre: Afrodita, o la Venus de Milo
  18. Kleiner, Fred S. (2009). Gardner's Art Through the Ages: The Western Perspective, 13va (n'inglés), Cengage Learning, páx. 136. ISBN 0495573604.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 19,4 19,5 19,6 Climent, p. 5
  20. Carus, Paul (1916). The Venus of Milo: an archeological study of the goddess of womanhood (n'inglés). The Open court publishing company, páx. 25.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 21,4 21,5 21,6 Pasquier, p. 30.
  22. Hamiaux, p. 43.
  23. Hamiaux, p. 42
  24. Hamiaux, p. 44
  25. Pijoán, J.- Summa Artis. Volume IV. L'arte griego. Madrid, Espasa-Calpe, 1982 (8ª edición). ISBN 84-239-5204-5
  26. Jean Luc Martínez, Les secrets de la Vénus de Milo (en francés)
  27. «so-restauracion El Louvre espón nuevamente la Venus de Milo» (7 de xunetu de 2010). Consultáu'l 10 d'avientu de 2015.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar