Vicente Ramón Guerrero Saldaña (10 d'agostu de 1782Tixtla de Guerrero (es) Traducir – 14 de febreru de 1831Cuilápam de Guerrero) foi un políticu y militar mexicanu, militante y unu de los xefes de la insurxencia na etapa de Resistencia (1816-1821) de la guerra d'Independencia de Méxicu.

Vicente Guerrero
2. Presidente de Méxicu

1r abril 1829 - 17 avientu 1829
Guadalupe Victoria - José María Bocanegra
Ministro de Guerra y Marina de México (es) Traducir

8 avientu 1828 - 25 avientu 1828
miembro del Supremo Poder Ejecutivo (es) Traducir

1r abril 1823 - 10 ochobre 1824
Agustín de Iturbide - Guadalupe Victoria
Vida
Nacimientu Tixtla de Guerrero (es) Traducir10 d'agostu de 1782[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Cuilápam de Guerrero14 de febreru de 1831[1] (48 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu Militar, militarpolíticu
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Graduación xeneral
Lluchó en Batalla d'El Veladero
Sitio de Cuautla (es) Traducir
Batalla de Izúcar (1812) (es) Traducir
Sitio de Huajuapan (es) Traducir
Toma de Oaxaca (1812) (es) Traducir
Batalla de Zitlala (es) Traducir
Sitio de Acapulco (1813) (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Tres dellos enfrentamientos col xeneral Agustín de Iturbide ente avientu de 1820 y xineru de 1821 nos cualos Iturbide nun puede ganar al caudiellu, Iturbide camuda de bandu y propón-y a Guerrero una alianza pola independencia nel conocíu Abrazu de Acatempan. Guerrero acepta la propuesta, y el 24 de febreru promúlgase'l Plan d'Iguala col cual xúnense los exércitos (insurxente y realista) formando asina al Exércitu Trigarante. Finalmente, el 27 de setiembre, l'Exércitu Trigarante entra a la Ciudá de Méxicu, peracabándose asina la independencia mexicana.

Foi miembru del Supremu Poder Executivu (1823-1824), Ministru de Guerra y Marina (1828) y ocupó la presidencia de Méxicu del 1 d'abril al 17 d'avientu de 1829.

Por Decretu del 16 de payares de 1833, foi declaráu Beneméritu de la Patria, y en 1849 creóse, nel so honor, l'estáu de Guerrero.

Primeros años editar

Nesta parroquia de Tixtlán, a diez d'agostu de mil setecientos ochenta y dos años: Yo'l Bachiller D. Francisco Cavallero, baptizé solemnemente, punxi oleu, y crisma, a Vicente Ramón, fíu de don Juan Pedro Guerrero y de doña María Guadalupe Saldaña…
Acta de bautizu de Vicente Guerrero 10 d'agostu de 1782.
 
Retrato de Vicente Guerrero en ropa de civil, Sieglu XIX

Pasó los sos primeros años faciendo llabores col so padre y tíos nos oficios y negocios de la so familia. Esiste un desalcuerdu avera del orixe étnicu de Guerrero, llamóse-y en diverses biografíes de mestizu, indíxena y mulatu.[2][3] Tixtla a fines del sieglu XVIII yera una ciudá mayoritariamente indíxena. De Guerrero nun se conocen semeyes que se-y fixeren en vida polo cual les semeyes, pintures, grabaos y dibuxos póstumos a la so muerte pueden dar imáxenes bien variaes y quiciabes errónees de cómo yera Guerrero físicamente. José María Morelos y Pavón quien lo conoció en 1811 describir físicamente de la siguiente forma.

"un mozu de cara broncíneo, alto y forníu, de ñariz aguileña, los güeyos vivos y escamplaes y grandes patillas"

Ignacio Manuel Altamirano, orixinariu de Tixtla tamién, rellata de Guerrero.

Esti capitán yera mozu tamién y d'aspeutu gayardu, trigueño, alto, espodáu, nun paecía, pol so traxe y pola so manera de falar, costeño; más bien revelaba en concencia el so orixe indíxena o mestizu, lo que se conocía pela so ñariz pronunciadamente aguileña, polos sos pómulos salientes y polos sos pelos llisos, negros y grandes, formando un crecíu tupé sobre la frente. Paecía como de ventisiete a ventiocho años; llevaba chaqueta de pañu verde escuru con aguyetes de plata y botes de montar con ataderos finamente bordaos. Una patilla negra y pequeña flanqueaba la so boca llixeramente abuitada.

Guerrero foi arrieru, un oficiu que nos sos tiempos yera abondo espolleto. A principios del sieglu XIX, el so natal Tixtla yera unu de los centros más poblaos y granibles del Sur de Méxicu y mientres la dómina virreinal, el ser arrieru d'oficiu y bien establecíu dexaba privilexos como'l de tener animales de carga (caballos y mules), portar armes (pa protexese de los salteadores de caminos), exercer el comerciu y tratar direutamente colos comerciantes más ricos. Con éses la prosperidá del so padre como llabrador, arrieru, comerciante, y armeru, la posición del so tíu Diego Guerrero dientro de la milicia española, y l'enfotu de la so familia dexó-y una educación de lo más completa pa la dómina al traviés de profesores particulares.

El so padre, Juan Pedro Guererro Soriano, y dos de los sos hermanos, Juan Pedro y Manuel, dedicar a l'armería, polo que Guerrero aprendió a remanar, dar caltenimientu, reparar y forxar armamentu como espaes, fusiles y cañones. Yera tamién responsabilidá de los armeros almacenar l'armamentu del exércitu rexonal. El so tíu y unu de los sos hermanos (dambos llamaos Diego) pertenecíen a la milicia española, so les órdenes del Capitán Antonio Galeana, de Tecpán y del subteniente Víctor Bravo, de Chilpancingo. Esto dexaría a los mozos Guerrero desendolcase ente exercicios de tiru y combati cuerpu a cuerpu, revistes d'armamentu y práutiques de maniobres militares. Pol negociu d'arriería del so padre, convirtiéronse amás n'hábiles caballeros. Pola arriería llegaríen tamién a conocer a detalle tol sur y suroeste (incluyíu'l camín escontra Ciudá de Méxicu), a coordinar y movilizar homes y carga, y a sobrevivir al campu, nos montes y montes. Aprendieron tamién a lleer y a escribir y a remanar los númberos y les matemátiques básiques, amás d'adquirir delles conocencies rudimentaries de mecánica práutica necesarios pa realizar los sos oficios. Nun adquirieron la formación d'un xurista, un lliteratu, un teólogu o un militar burgués, nin taben acostumaos a los tratos de la vida urbana —razón pola cual darréu etiquetar frecuentemente a Guerrero como carente d'educación—, sicasí la so preparación 'de campu' yera de les más formales de la dómina, pos adquirieron habilidaes que nun taben al algame de la mayoría de la población del virreinatu.

"El xeneral Guerrero ye un mexicanu que nada debe al arte y tou a la naturaleza. Tien un talentu claro, una comprensión rápida, y estraordinaria facilidá p'aprender. Nun recibiendo nengún xéneru d'educación (N.B. educación 'formal'), y empezando la so carrera na revolución, bien poques lleiciones pudo tomar d'elocuencia y cultura nos cuetos y montes, ente indíxenes y otres castes, a que la so cabeza faía una guerra obstinada a los españoles. El so xeniu namái pudo conduci-y hasta'l puntu a que lu vimos llegar, y la so constancia ye a la verdá un testimoniu irrefragable de que tien virtúes sociales. Espachábase la poca urbanidad del so tratu familiar y dellos resabios del home de los montes, n'agasayo de los sos grandes servicios, y más que tou de la so humanidá y del so amor constante pola llibertá."
Lorenzo de Zavala, 1831, descripción de Vicente Guerrero

Les habilidaes adquiríes mientres la so mocedá sirviríenlu pa combatir a los realistes mientres la Guerra d'Independencia. Guerrero non solo yera arteru cola espada, el sable, la pistola, el fusil y la bayoneta tanto a cuerpu como a caballu, sinón tamién cola llanza, la reata y el machete, armes qu'en manes de los insurxentes surianos aportaríen a tarrecíes polos realistes. La conocencia del territoriu suriano tamién aportaría a una ventaya importante nes futures batalles, al igual que l'habilidá de Guerrero pa construyir fortines provisionales sobre cuetos y tierres altes pa defender los poblaos y posiciones sol so control. L'artillería sería tamién otra novedá cola que los realistes atopar nel suroeste: los insurxentes llegaron a fundir campanes y máquines de les sos faciendes pa construyir cañones y fusiles, amás d'utilizar aquellos que tomaben de los realistes. Guerrero establecería una fundición pa forxar armamentu y una casa de moneda, fabricando tamién pólvora y municiones.

Anque de familia considerada de cutiu humilde, el so padre, Pedro Guerrero, yera bien conocíu y respetáu, llegando'l gobiernu virreinal a indultar a prisioneros insurxentes por intervención so. Los Guerrero calteníen rellaciones comerciales colos llabradores y hacendados importantes del sur, como los mesmos Bravos y Galeanas.

Casóse con Guadalupe Hernández, con quien tuvo una fía, Dolores Guerrero. Foi güelu del políticu, intelectual y militar mexicanu Vicente Riva Palacio.

Independencia de Nueva España editar

 
Guerreru entamu militando sol mandu del Xeneralísimu José María Morelos.

Primeros Años de Llucha editar

N'españando la guerra d'independencia, foi testigu del apuerto de les tropes de José María Morelos y Isidoro Montes de Oca a Técpan, siendo convencíu ende mesmu de xunise al movimientu. Empezó la so carrera militar en 1810 so les órdenes direutes de Hermenegildo Galeana. Debíu al calter embravecíu, arroxu y valor que caracterizaba a dambos, felicidá mancuerna sería dempués conocida pol so lideralgu, en dirixendo y participar en furioses cargues de caballería y feroces embates d'infantería. La so incorporación y la de los demás combatientes del Sur produció un cambéu na estratexa militar de los insurxentes, una y bones los surianos preferíen l'ataque fronteru al enfrentar a los contingentes realistes y daben preferencia a la formación de cuerpos militares bien entamaos.[4] En 1811, yá col grau de capitán, el Xeneral José María Morelos lo comisionó p'atacar la población de Taxco.

 
Vicente Guerrero, militar mexicanu
"Un home que se presenta nel teatru d'una revolución y nun país, que los sos recursos topar escosos pola guerra; que se ve arrodiáu d'enemigos tanto interiores como esteriores: que nun lleva na so compañía más qu'unu o dos fieles amigos que lu siguen na so desgracia, ensin más armes qu'un fusil ensin llave, y dos escopetes: que con ellos da principiu a la campaña, gana delles divisiones parcialmente, sufre toa clase de trabayos y privaciones per espaciu de seis años nos montes y cañaes; siendo oxetu de la más aportunante persecución de les meyores tropes y xefes del gobiernu: que llogra axuntar una fuercia de cuatro mil soldaos na estensión de más de doscientes llegües: que les disciplina, arma, y asitia nos meyores puntos militares: que coadyuva con ellos conducentemente a faer la independencia mexicana, y qué d'últimes ocupa l'asientu de la primer maxistratura de la Nación; ye ensin dulda unu d'aquellos fenómenos en política, y qu'apenes se fai creíble entá a los mesmos que lo guardamos... Tal foi'l xeneral D. Vicente Guerrero
Carlos María Bustamante, 1838, descripción de les campañes de Vicente Guerrero mientres la Guerra d'Independencia

Vicente Guerrero estremar na batalla de Izúcar, el 23 de febreru de 1812, onde como segundu al mandu del Xeneral Mariano Matamoros ganen al Xeneral Brigadier Ciriaco del Llanu. El 23 de xunetu de 1812 participa nel Sitiu de Huajuapan, onde la so caballería, en combinación cola de Hermenegildo Galeana, derrota al capitán realista Juan Antonio Caldelas, unu de los principales defensores, siendo Guerrero'l primeru en romper el cercu. La victoria insurxente n'Huajuapan faía fácil tomar de la Ciudá d'Oaxaca, encamentada por Guerrero y Valerio Trujano. Sicasí, en llugar d'ello, Morelos decide partir escontra Tehuacán. Guerrero siguió so les órdenes de Morelos, siendo comisionado pa combatir nel sur del estáu de Puebla.

 
Vicente Guerrero (oleu de 1890)

Tres la victoria de los realistes na Batalla de Puruarán, Gabriel de Armijo toma Chilpancingo obligando al Congresu de Anáhuac a movilizase. Guerrero encargar de curialos y escoltalos al mandu d'un reximientu de 400 homes. Dempués ye comisionado por Morelos pa combatir nos estaos del sur de Méxicu, a onde diríxese llevando consigo solo un asistente. A empiezos de 1816, cola muerte de José María Morelos, la mayoría de los xefes insurxentes retirar de la llucha y esta torna. A pesar d'ello, Guerrero sigue combatiendo nos estaos del sur mientres el periodu llamáu de Resistencia. Al igual qu'otros insurxentes surianos, estremar por entamar y cuntar con milicies profesionales, con bonos caballeros y homes hábiles nel usu de les armes y l'artillería. Foi ganáu na Batalla de Cañada de Les Naranxales, pero depués venció a Zavala y Reguera en Azoyú, y a Samaniego y a La Madrid en Piaxtla. El 15 de setiembre y el 30 de setiembre de 1818 venció al Comandante del Sur José Gabriel de Armijo nes Batalla d'El Tamo y la Batalla de Cuetu de Barrabás casi aniquilando a los sos contingentes realistes. El 5 d'avientu de 1819 ye ganáu na Batalla d'Agua Zarca, llogrando escapar de los realistes.

Al igual qu'otros líderes de la insurxencia nel sur, Guerrero fornió, entrenó y uniformó a los sos homes de la meyor manera posible. El grupu militar más cercanu a él, so les sos órdenes direutes, yera conocíu como'l Reximientu de San Fernando, que taba formáu primeramente por 500 soldaos. Guerrero recibió llicencia de formalo n'algamando'l grau de Coronel. El reximientu destacar pol so valor y maña a lo llargo de la llucha armada, convirtiéndose n'unu de los reximientos d'élite de la insurxencia. Xusto dempués de la so formación, llograron ganar a les fuercies más numberoses del realista La Madrid, quién los había subestimado. La milicia de Guerrero creció col tiempu, tando otros reximientos al mandu de los sos subordinaos.

Líder de la insurxencia y victories sobre xefes realistes editar

 
Juan José Ruiz de Apodaca, virréi y xefe políticu superior de la Nueva España ente setiembre de 1816 y xunetu de 1821.

Yá dende 1815, Félix María Calleja se ufanaba d'escastar la causa insurxente en Guanajuato, cuna del movimientu, al traviés del usu de tropes numberoses y fuertes midíes represores. Tando la llucha insurxente en decadencia o bien aforfugada polos realistes en munchos puntos del país, Juan Ruiz de Apodaca decide ufiertar l'indultu a aquellos que dexen la llucha, polo que munchos de los xefes independentistes empiecen a rindise. La ufierta d'indultu contemplaba especialmente a Vicente Guerrero, quién sicasí non la acepta, polo que'l Virréi unvia direutamente al so padre, Pedro Guerrero, partidariu del realismu español, por qu'intente convencelo de deponer les armes. Nada fixo camudar les idees del xeneral insurxente, nin siquier los ruegos del so padre, de rodíes y con llárimes nos güeyos, a los que Guerrero repunxo: "Señores, ésti ye'l mio padre, vieno ufiertar me'l perdón de los españoles y un trabayu como xeneral español. Yo siempres lu he respetáu, pero la patria ye primeru". Sicasí, esto tampoco disuadió a Apodaca. Per un sitiu, de manera oficial, manda de cutio fuercies a combatir a Guerrero esixéndo-yos resultancies inmediates, ente que por otru, por cuenta de la falta d'éstos, aportuna en entablar conversaciones secretes con Guerrero al traviés de los sos allegaos, convidándole a que se rinda en cuenta de un puestu importante na milicia española y otros beneficios.

 
Estandarte del Reximientu de San Fernando, antes enarboliáu por José María Morelos.

En 1818, Guerrero ye nomáu Independencia de Méxicu#Vicente Guerrero como xeneral en xefe de les tropes del sur Xeneral en Xefe de los exércitos del Sur pol remanente del Congresu de Chilpancingo, la Xunta de Jaujilla. Esto sería ratificáu en 1820 for la Xunta Subalterna, otorgándo-y "tola autoridá y el mandu" de les milicies insurxentes.

Ante la perda d'enfotu de los realistes tres les llargues campañes, Vicente Guerrero aprovecha'l momentu y escribe una carta al Coronel Gabriel de Armijo, xefe de les fuercies realistes del sur, al cargu de combatilo. Na misiva convídalu a que s'una a la causa insurxente p'algamar asina la independencia, presentándo-y una propuesta bien similar al Plan d'Iguala. Armijo refuga rotundamente la ufierta. En 17 d'agostu de 1820, Guerrero escribe agora al coronel Carlos Moya, subalternu de Armijo, Moya tamién refuga la ufierta, pero con cortesía y convidando a Guerrero a rindise. La misiva llega a manes de Apodaca. A pesar d'ello, el virréi nun ruempe'l so contautu con Guerrero. Por cuenta de esto, a les derrotes constantes, y a lo remoto de llegar a someter a Guerrero como se-y esixía, Armijo arrenunciu al cargu de la Comandancia del Sur dexando'l puestu vacante. Ye reemplazáu por Agustín de Iturbide, el 9 de payares de 1820, por propuesta del grupu de la Combalechadura de Profesar. Estos secretamente pretendíen tamién la independencia, pero aspiraben crear una monarquía mexicana gobernada por un Infante d'España, restaurar el absolutismu y abolir la Constitución de Cádiz, pos ésta yera de corte lliberal y quitaba privilexos a la clase acomodada y a la nobleza novohispana concediendo dellos derechos a la población polo xeneral.

Guerrero siguió calteniendo'l so focu d'insurrección xunto a la so mano derecha, Pedro Ascencio de Alquisiras, na zona montascosa del estáu que güei lleva'l so nome, Guerrero. Pa la so campaña contra Guerrero, Iturbide tuvo al so cargu'l batallón realista de la Comandancia del Sur, antes so les órdenes de Armijo, que entendía'l Batallón del Sur, el reximientu de Potosí, los escuadrones d'Isabel, los Infantes de la Corona, el Batallón de Murcia y el Batallón de Tres villes. Darréu, a pidimientu so xuniéronse-y tamién los reximientos de Celaya y el cuerpu de caballería de la Frontera.

Guerrero enfrentó al exércitu realista al mandu d'Agustín de Iturbide. Ésti al igual que los sos antecesores, nun puede ganar a Guerrero, perdiendo como ellos la mayoría de les batalles contra los insurxentes surianos.[5] El 28 d'avientu de 1820, Ascencio de Alquisiras destrúi la retaguardia del exércitu de Iturbide, estropia fuertemente una de les sos ales y esvalixa el so centru. El 2 de xineru, Guerrero ruempe'l Sitiu de Zapotepec, corta la llinia realista y estroza al batallón realista del Sur. El 25 de xineru Ascencio de Alquisiras vuelve ganar a Iturbide cerca de Totomaloya. Dos díes depués, el 27 de xineru, Guerrero solmena otra fuerte derrota a los realistes cerca de la "Cueva del Diañu", tres una dura batalla que s'enllargó tol día. Estos combates fueron los postreros de la Guerra d'Independencia, pos Iturbide, al dase cuenta de que nun podía ganar a Guerrero, propón-y entrevistase.

Alcuerdu con Iturbide y consumación de la Independencia editar

 
Abrazu de Acatempan, pintáu por Román Sagredo en 1870, oleu sobre tela.
 
Guerrero nel mural d'O'Gorman Retablu de la independencia, ellaboráu ente 1960 y 1961.

Agustín de Iturbide propón-y a Guerrero una alianza pa llograr que dalgún miembru de la nobleza española llegara a gobernar a la Nueva España como monarca, prometiendo a Guerreru posición y soporte económicu pa él y les sos tropes. Iturbide señala a Guerrero que de nun aceptar, les hostilidaes escontra los insurxentes surianos amontaríense. Guerrero nun acepta, pero propón-y, al igual qu'a los sos antecesores, una alianza a favor de la llibertá, la xusticia social, y un gobiernu mexicanu empobináu polos 'fíos de la patria' (por casu: los futuros mexicanos), prometiendo a Iturbide cesar les hostilidaes y poner el so exércitu a los sos órdenes pa tal fin. Guerrero argumenta señalando la desconsideranza, prepotencia, escarniu y represalies per parte del gobiernu español escontra los ciudadanos de la Nueva España cuando éstos, al traviés de los sos representantes, pidieron garantíes d'igualdá y reconocencia a los sos derechos civiles; esto a pesar de que la entós provincia sofitó moral y económicamente a España mientres la recién invasión francesa. Amás recuérdalu a Iturbide que ye tamién la so obligación velar pol bienestar de los sos conciudadanos, yá que siendo americanu, conocía de sobra les inxusticies escontra los sos compatriotes (a diferencia de los sos antecesores, Iturbide nun yera ciudadanu español). Finalmente, Guerrero señala a Iturbide que cuntando los novohispanos cola fuercia y valor abondu pa faer valir los sos derechos y gobernase a sigo mesmos, al igual que los otros pueblos llibres y nobles del mundu, sería una vergüenza sometese a otros clamiando que los respetaren como un xestu de magnanimidad, polo qu'apunta a Iturbide qu'en casu d'una negativa de lo so parte, él y los insurxentes al so cargu teníen la capacidá de siguir cola llucha hasta llograr la victoria, y qu'entós, cualesquier otru asuntu aldericar nel campu de batalla.[6] Iturbide acepta la proposición de Guerrero y el so alcuerdu sellar col llamáu Abrazu de Acatempan el 10 de febreru de 1821. Pal 24 de febreru promúlgase'l Plan d'Iguala col cual xúnense los exércitos (insurxente y realista) formando asina l'exércitu de los trés garantíes o Exércitu Trigarante. Finalmente, el 27 de setiembre de 1821,,[7] l'Exércitu Trigarante entra a la Ciudá de Méxicu dende distintos aldos, formando una columna al mandu de la cual diba Agustín de Iturbide, terminando asina la guerra d'Independencia de Méxicu.

Imperiu editar

 
Prónostico de José Joaquín Fernández de Lizardi nel qu'equivocadamente agora la derrota de Guerrero contra l'imperiu de Iturbide, 1824.

Iturbide aportó al tronu como Emperador y Guerrero foi nomáu Capitán Xeneral del Exércitu Imperial, Xefe Políticu Superior de la Provincia del Sur y Mariscal de Campu, según Caballeru de la Gran Cruz de la Orde de Guadalupe. Anque nun principiu Guerrero reconoz a Iturbide como emperador de Méxicu, desconocer dempués de qu'ésti eslleiera'l Congresu y rompiera con alcuerdos establecíos nel Plan d'Iguala y los Trataos de Córdoba.

Dempués de fuxir de la Ciudá de Méxicu en compañía de Nicolás Bravo, xunir al Plan de Veracruz promulgáu por Antonio López de Santa Anna, en favor del réxime republicanu, al traviés de la promulgación del Plan de Casa Mata. A la cayida del emperador Agustín I, foi escoyíu miembru suplente del Supremu Poder Executivu del 1 d'abril al 10 d'ochobre de 1824, cuando'l Xeneral Guadalupe Victoria asumió'l cargu de primer presidente de Méxicu.

República editar

Tres la cayida del Primer Imperiu, Guerrero participó na vida política al traviés de les loxas masóniques del Ritu de York.[8] Anque combatió la rebelión de Vicente Gómez en 1824, que pretendía espulsar a los españoles, abogó en contra de la espulsión d'éstos decretada pol gobiernu de Guadalupe Victoria, apegóse puramente a les lleis al respeutu mientres el so gobiernu , evitó la espulsión de dalgunos d'ellos (como'l padre de Mariano Arista y los fíos del Virréi Iturrigaray), y foi señaláu como l'únicu home capaz de detener movimientos populares violentos en contra de 'los gachupines', como'l pueblu llamábalos, en 1829 el mesmu Guerrero retiró-yos el sofitu al afayase los planes de múltiples grupos d'españoles pa 'reconquistar' Méxicu.[9]

"Montenegro prometió a tolos españoles espulsaos de Méxicu que nun se presentaron a implorar la clemencia del Rei NS (N.B "El nuesu Señor") y ufierta-yos los sos servicios, que van ser acoyíos de nuevu pol tituláu Gobiernu de Guerrero"
Francisco Tañón, 27 de payares de 1829, Cónsul español en Nueva Orleans, sobre promesa de Guerrero comunicada al traviés del Coronel Montenegro y del Conde de Moctezuma

Cuando Nicolás Bravo alzar n'armes en contra del gobiernu de Guadalupe Victoria, en 1828, Guerrero foi unviáu a combatilo, y ganar en Tulancingo.

Eleiciones Presidenciales editar

 
Caxa de tosquilé con semeya de Vicente Guerrero, principios del sieglu XIX.

Col sofitu de Lorenzo de Zavala, de Joel Roberts Poinsett y d'otros destacaos yorkinos, postular a la presidencia de la república en sustitución de Guadalupe Victoria. Mientres ta dómina definieron trés clases sociales: la suprema, compuesta polos antiguos nobles, los capitalistes rancios y l'altu cleru; la media compuesta polos lliteratos, maestros, soldaos, pequeños comerciantes y emplegaos; y l'ínfima a la que pertenecíen los más probes. Guerrero yera bien popular ente tas dos últimes -les más numberoses- al igual qu'ente dellos miembros de la clase alta, pos representaba los ideales lliberales ya igualitarios de la insurxencia, superando nesti rubro al so principal contendente, Manuel Goméz Pedraza. A Guerrero identificóse-y como'l "candidatu de clase media".[10] Pedraza yera escocés, identificáu cola oligarquía, los aristócrates y conservadores que sofitaben la so candidatura (e.g. el ritu escocés, españoles, iturbidistas), siendo'l mesmu un ricu terrateniente criollu que lluchara del llau de los realistes mientres la Guerra de la Independencia.[11]

"....Un home al que se considera como cabeza ostensible del so partíu, y que va ser el so candidatu pa la próxima presidencia, ye'l Xeneral Guerrero, unu de los xefes más distinguíos de la revolución. Guerrero nun tien educación formal, pero tien escelentes talentos naturales, combinaos con una gran decisión y calter, según valor impávido. El so fuerte temperamentu facer malo de controlar"
Joel R. Poinsett, Ministru de los Estaos Xuníos en Méxicu (i.e. Embaxador)

Sicasí, la Constitución de 1824 establecía que'l presidente de la república sería designáu pol votu de los 36 representantes de les llexislatures estatales d'ente dos candidatos, unu nun siendo vecín del estáu en vez[12] non pol votu popular. Los congresos estatales escoyeron a Gómez Pedraza, quién llogró once voto, superando a Guerrero quién llogró nueve. Esto provocó'l descontentu popular, pos s'especulaba qu'una eleición direuta favoreciera a Guerrero.[13] Per otra parte, Gómez Pedraza nun arrenunció a la so posición como Ministru de Guerra al ser escoyíu como candidatu, otra manera, utilizó a los comandantes militares que taben al so cargu como axentes eleutorales y declaróse ganador primero que terminara'l conteo.[14]

Como respuesta, los yorkinos radicales promovieron delles protestes en contra de Gómez Pedraza. Antonio López de Santa Anna remontar en Perote, ente que Lorenzo de Zavala encabeza'l Motín de l'Alcordada en Ciudá de Méxicu, lo que conduciría a la dimisión de Pedraza. Los xefes militares de dellos estaos protestaron el motín y prepararon los sos exércitos pa defender la resultancia de la eleición, sicasí gran parte de los sos soldaos pronunciáronse a favor de Guerrero, al igual que la mayoría de la so población civil. Por cuenta de ello, el Congresu desconoció a Goméz Pedraza señalando la so eleición como intrescendente, contraria a la voluntá popular y peligroso pa la República y l'Independencia.[15] El Congresu designó presidente a Guerrero, quien tomó posesión el 1 d'abril de 1829, comprometiéndose a poner el Gobiernu so la supervisión del pueblu y a respetar la soberanía de los Estaos. Primeramente, el so gabinete presidencial tuvo conformáu por José María Bocanegra como secretariu de Rellaciones Interiores y Esteriores, Francisco Moctezuma en Guerra y Marina, José Manuel de Herrera en Xusticia y Negocios Eclesiásticos, y Lorenzo de Zavala en Facienda.[16]

Anastasio Bustamante, quién quedara en tercer llugar na eleición con seis voto, ocuparía'l puestu de vicepresidente. Ésti tamién fuera postuláu como candidatu polos yorkinos, cola aprobación de Guerrero. Supuestamente, felicidá midida sería tomada pa consolidar el sofitó de l'ala más conservadora y elitista de dichu ritu y asina evitar futures confrontaciones, al conjuntar a un ex insurxente, Guerrero, con un ex realista, Bustamante.

Presidente de Méxicu editar

 
Oleu de Vicente Guerrero, por Ramón Sagredo (1865)

La presidencia de Guerrero duró ocho meses y mediu. Sicasí, Guerrero, como candidatu del "Partíu del Pueblu", xestionó la creación d'escueles públiques y tratu d'impulsar el plan nacional d'educación gratuita qu'escurriera enantes con Bravo y Negrete, xestionó una reforma agraria favorable a los llabradores, intentó impulsar el desenvolvimientu de la industria remarcando que yera necesariu "poner en movimientu" los recursos naturales del país y xenerar emplegos por que los brazos mexicanos "nun se debiliten nel senu del refalfiu", creó un centru nacional d'atención pa los inválidos productu de les guerres, llamó a impulsar el comerciu internu y con otros países, según otros programes de naturaleza lliberal:

Un estáu llibre protexe les artes, la industria, les ciencies y comerciu; y nun premia más que la virtú y el méritu; si ésti queremos adquirilo, ocupémonos en cultivar los campos, les ciencies, y cuanto puede facilitar el sustentu y entretenimientu al home: faigamos de cuenta que nun siendo gravosos a la nación antes solliviémoslu'l so necesidaes; ayudar a reportar les sos cargues y consolando a la humanidá aflixida, vamos consiguir tamién que la nación abonde en riqueces y espollete en tolos sos xiros.
Vicente Ramón Guerrero Saldaña, Manifiestu a los sos compatriotes
Fízose llugar común afirmar que Guerrero, por cuenta de la so falta d'escuela y preferencies guerrilleres, nun s'ocupó casi de les cuestiones polítiques, xurídiques ya ideolóxiques[…] Pero esto ye inexactu ya inxustu[…] Sofitaba la tesis --non frecuente en militares afortunaos-- de que les causes consolídense y gánense, menos nel terrén de les armes que nel de los principios. Defendió cuanto pudo frente a les ambiciones de los sos colegues, l'autoridá llegal y moral de los Poderes electos[…] a la que dio abellu, recursos y proteición[…] Creía --y predicaba col exemplu-- nel gobiernu civil, non nel militarismu como sistema.
Ernesto Lemoine, 1971, Vicente Guerrero y la Consumación de la Independencia

Amás, mientres el so gobiernu xestionóse a favor de la tolerancia relixosa, el fortalecimientu de la eleición direuta de representantes, el fortalecimientu del sistema federal y la democracia, entainar la burocracia, el perdón a exiliaos que beneficiaren de dalguna manera a la nación (como Nicolás Bravo), la supresión de los fueros militar y eclesiásticu, y la venta de bienes que pertenecieren a la Inquisición.

"L'interés de les llocalidaes ye'l más fayadizu p'asegurar l'interés de los individuos...El sistema federal yeme tan caru como la independencia de la nación...Les autoridaes atopar en toles clases del pueblu"
Vicente Guerrero Saldaña, Presidente de Méxicu, 1829

Sicasí, el so gobiernu ya idees lliberales enfrentaron oposición per parte de los grupos conservadoressobremanera del de los autonombrados "homes de bien", partíu formáu por Anastasio Bustamante y Lucas Alamán con miembros del cleru, la milicia y la clase acomodada y que'l so propósitu yera terminar col gobiernu de Guerrero y los lliberales (a quien etiquetaben como partíu de "la masa" o de "la canaya") pa restablecer les vieyes formes, sosteniendo la ideoloxía de que solo la clase acomodao y propietario tenía d'escoyer y ser escoyida gobernante. Dichos grupos fortalecer col tiempu por cuenta de la tolerancia de Guerrero, lo cual constituyó la mayor crítica al so gobiernu, pos munchos yorkinos apuráben-y a tomar aiciones ante la creciente hostilidá de dichos grupos. Per otra parte dellos yorkinos, como José María Bocanegra oponer a la influencia de Poinsett, quien finalmente foi espulsáu del país. Munchos estaos de la república nun tuvieron acordies coles polítiques fiscales que pretendió establecer el secretariu de Facienda Zavala y pidieron la so salida, al considerar que'l secretariu trescendió de federalista radical a centralista radical. Per otra parte, el gobiernu de Guerrero recibió al país en bancarrota, yá que heredara problemes financieros producíos pola perda de capital debida a la quiebra de la casa inglesa onde'l gobiernu guardaba les sos reserves. El so gobiernu heredó tamién una delda colos miembros del exércitu, y aun así, tuvo qu'entamar la defensa ante un ataque inminente per parte d'España.

Derrota de la invasión española y respuesta de Méxicu, propuesta d'invasión a Cuba editar

“¡Ciudadanos diputaos y senadores!

Yera verdaderamente increíble qu'una nación como la española, ensin virtúes, ensin opinión y ensin recursos se obstinase en llevar alantre la lloca empresa de reconquistar á Méxicu. Sicasí la esperiencia güei amuésanos lo contrario, y sabemos que los esclavos de Fernando VII osaron yá profanar el territoriu de la República.

¡Miserables! Ellos ignoren que los mexicanos son siempres independientes; que conocen los sos derechos; que saben ser llibres; y que se-yos falta al ufierta-yos la degradante condición de colonos, á qu'en tiempos menos dichosos fueron amenorgaos por un murniu aventureru l'añu de 1519.”
Vicente Guerrero, 4 d'agostu de 1829.
 
Exercito mexicanu gana a les fuercies españoles invasores el 11 de setiembre de 1829 en Tampico.

En setiembre, l'armada española intentó reconquistar Méxicu, al mandu del brigadier Isidro Barradas, quien foi ganáu fácilmente en Tampico poles tropes y xenerales unviaos por Guerrero: Antonio López de Santa Anna y Manuel de Mier y Terán. Un intentu d'invasión anterior al de Barradas fuera yá suprimíu pol exércitu y marina de Guerrero. Tres la invasión fallida de Barradas, los oficiales españoles y mexicanos roblaron un tratáu nel que se concedía indultu a los vencíos y nel que se garantizaba respetar les propiedaes de los españoles, en cuenta de la promesa de que nun habría intentos d'invasión posteriores.

Sicasí, lo anterior nun fixo arrenunciar a España del so enfotu en 'reconquistar' Méxicu. Los planes de 'Reconquista' nun cesaron dende la independencia, y los alcuentros militares ente les marines española y mexicana yeren comunes dende entós. N'ochobre y payares de 1829, noticies de qu'España unviaba escontra Cuba (inda provincia española) nuevos contingentes armaos pa esti fin, obligaron a Guerrero a invertir y llograr recursos pa caltener una fuercia regular pa la defensa del país. Pa compensar l'amenaza d'una invasión española y responder a la invasión de Barradas, dellos lliberales deciden pagar cola mesma moneda. El Coronel y congresista veracruzano José Ignacio Basadre, español de nacencia y enantes miembru de los Dragones de Nueva Galicia, ye comisionado por Guerrero y el Congresu pa estudiar la posibilidá d'una invasión a la Capitanía Xeneral de Cuba, la provincia española más importante nel Caribe. La idea yá fuera plantegada con anterioridá por Simón Bolívar (suxuriéndo-yla a Méxicu y Colombia) y tamién mientres el gobiernu de Guadalupe Victoria, tamién como respuesta a los intentos de Reconquista, sicasí nun foi executada anque s'axuntaron tropes pa ello. Primeramente, inclusive'l conservador Lucas Alamán pronuncióse a favor de la invasión, señalando que: "Cuba ensin Méxicu ta destinada al xugu imperialista, Méxicu ensin Cuba ye un prisioneru del Golfu de Méxicu" (sic). Eventualmente, la invasión a Cuba nun foi autorizada por Guerrero pos s'argumentó a favor de la fraternidá ente los peninsulares y los llatinoamericanos; sicasí, la posibilidá d'una contraofensiva militar per parte del gobiernu de Guerrero, col respaldu diplomáticu d'otros países llatinoamericanos en casu d'executase, obligó al gobiernu español y al Gobernador de Cuba a adoptar una actitú defensiva en llugar d'ofensiva.

Abolición de la esclavitú y derechos humanos editar

El 15 de setiembre de 1829, siendo entá presidente, Vicente Guerrero expedió'l decretu de Abolición de la esclavitú, que fuera promulgáu por Miguel Hidalgo en Guadalaxara el 6 d'avientu de 1810. Por aciu esti actu protocolariu oficializóse la postura de la república mexicana.

  1. Queda abolida la esclavitú na República #

Son por consiguiente llibres los qu'hasta güei se consideraron como esclavos

  1. Cuando les circunstancies del erariu dexar, va indemnizar a los propietarios d'esclavos, nos términos que dispunxeren les lleis
Vicente Guerrero, 15 de setiembre de 1829
 
Monumentu a Vicente Guerrero na Ciudá de Méxicu.

L'abolición de la esclavitú per parte de Guerrero foi una de les más importantes contribuciones a los derechos humanos mientres el sieglu XIX, non solo nel Continente Americanu y pola cercanía de Méxicu a los Estaos Xuníos, sinón porque nesto aventayóse tamién a munchos países europeos; los nacientes Estaos Xuníos basaríen la so economía nel esclavismu, lo cual sería unu de los detonantes principales del so guerra civil nos años 1860, y llevar a una reconocencia bastante tardíu de los derechos de les minoríes (hasta dempués de la primer metá del sieglu XX, alredor de 1960), n'España la esclavitú nun s'abolió sinón hasta 1880, Arxentina abolir hasta 1853, Brasil hasta 1888.

Sicasí, esta postura oficial foi adversa a los intereses de los numberosos colonos d'orixe estauxunidense que poblaben l'estáu de Texas, quien defendíen ideológicamente y dependíen económicamente del esclavismu. Años más tarde el decretu foi una de les razones que dieron llugar a la Independencia de Texas, auníu al Destín Manifiestu y la Doctrina Monroe que per mediu d'intrigues promovieron los embaxadores plenipotenciarios Joel R. Poinsett y Anthony Butler.[17] Sicasí, los llevantamientos en Texas nun asocedieron sinón hasta dempués de que Santa Anna llegó al poder, una y bones el mesmu Stephen F. Austin, el llamáu 'Padre de Texas', reconoció les virtúes del Gobiernu de Guerrero:

“Esti Gobiernu ye'l más lliberal y munificente (N.B. arrogante, tolerante) sobre la tierra colos emigrantes –dempués de tar equí un añu, te vas oponer a cualquier cambéu, anque fuera a favor del Tíu Sam”
Stephen Fuller Austin, 1829, carta a la so hermana describiendo les bondaes del Gobiernu de Vicente Guerrero de Méxicu y de Texas en particular

Golpe d'estáu de conservadores, centralistes y "homes de bien", y la rebelión nel Sur editar

Pa enfrentar la crisis económica, la división política, y fortalecer les capacidaes de defensa del país ante otro intentu de reconquista española, Guerrero llogró poderes estraordinarios del Congresu (Ferrer Muñoz, Op. Cit). Bien llueu foi acusáu pol grupu conservador llamáu los "homes de bien" de violar la Constitución y actuar de manera illegal. El vicepresidente Anastasio Bustamante, encabezó n'avientu de 1829 una rebelión en contra del presidente acoveciéndose nel Plan de Jalapa, que los sos argumentos principales yeren saldar cuentes pola destitución de Goméz Pedraza y combatir la rebelión centralista en Campeche, de la cual culpaben injustificadamente a Guerrero. Lorenzo Zavala calificaría a la rebelión de Bustamante y los "homes de bien", que conduciría al asesinatu de Guerrero, como "la vengación de la Colonia".

Miembros lleales a Guerrero dientro del so gobiernu y milicia, alvirtieren a ésti de la mala fe de Bustamante y el so partíu. Sicasí, Guerrero ignora les alvertencies, duldando d'una traición per parte de Bustamante y col enfotu de la so pallabra: al recorda-y Guerrero de la importancia del cargu que recién-y asignaba al mandu de les Reserves de Jalapa, y cuestiona-y sobre les sos llealtaes, Bustamante llegaría a dicir

""¡Enxamás desenvainaré la mio espada contra'l Xeneral Guerrero!", Anastasio Bustamante

Guerrero dexa'l so puestu de presidente'l 16 d'avientu de 1829 pa combatir a los rebeldes, mentanto, conservadores y centralistes tomen el Congresu. Alamán, Luis Quintanar y José Ignacio Esteva, el gobernador del Distritu Federal, daríen en tomar Palaciu Nacional y obligar al presidente interín, José María Bocanegra, a arrenunciar. Per otra parte, el vicepresidente, Anastasio Bustamante, echaría mano del exércitu pa tomar el poder y someter al restu del congresu, tundir y embargar a la prensa (que lo moteya entós Brutamante), escorrer y arrestar a munchos lliberales, y establecer un gobiernu conservador y centralizao. Ye entós cuando Guerrero decide dirixise al sur, onde combatiera mientres los sos años de llucha independentista, creándose asina una nueva guerra civil. Sicasí, Guerrero propondría tregua delles vegaes a Bustamante, ufiertando dexar formalmente la presidencia si convocar a nueves eleiciones, lo cual el vicepresidente refugaría.

Una vegada nel poder, Bustamante militariza el congresu, dexando que les sos tropes falten y amenacien a los diputaos y senadores opositores. Dellos congresistes son amás atacaos en plena cai pol exércitu de Bustamente. Por cuenta de les hostilidaes y midíes represives, munchos diputaos dexen d'asistir al congresu por medrana.

...adoptóse un sistema de terror militar, y la represión foi perdayuri sangrienta: casi tolos corifeos de la resistencia armada fueron executaos; la imprenta calló (dos periódicos políticos publicábense solamente en Méxicu), dellos diputaos fueron rabiosamente escorríos...
Xusto Sierra, 1950, alrodiu de les midíes de Bustamante en Evolución política de pueblu mexicanu

Nesi ambiente, y por suxerencia de Alamán, los conservadores declaren a Guerrero imposibilitáu pa gobernar p'asina dar llexitimidá al gobiernu de Bustamente, echando mano d'una llei qu'establecía que "en casu d'imposibilidá física o moral del presidente, toles facultaes y prerrogativas d'ésti" recayeríen sobre'l vicepresidente. Felicidad midida estender dempués a los lliberales y siguidores de Guerrero, a quien espulsaríen de Ciudá de Méxicu, basándose na tesis de los "homes de bien" de que solo la clase conservadora, acomodada y propietaria, tenía d'escoyer y ser escoyida como representantes, yá que se consideraben los únicos cola capacidá de faelo. Pa esti fin, el nuevu gobiernu modificó la Llei del Distritu Federal pa 'depurar' el procesu d'eleición de representantes, dexando l'accesu a les candidatures solo a les élites, contemplando que dempués, el restu de los Estaos, una vegada en manes de los conservadores, siguiríen l'exemplu. Con esti fin, mientres 1830, el nuevu gobiernu atacaría la soberanía de los Estaos: Alamán promovería la destitución de dellos gobernadores y llograría el derrocamientu de 11 llexislatures estatales, Jalisco, Michoacán, Querétaro, Durango, Tamaulipas, Tabasco, Oaxaca, Puebla, Veracruz, Chiapas y el Estáu de Méxicu; siendo dalgunos de los opositores exiliaos non solo de Ciudá de Méxicu sinón del país. Pa setiembre d'esi añu, por llei, los votantes yeren solo aquellos con ganancies mínimes de 250 pesos al añu y propiedaes con un valor mínimu de 800; los eleutores persones con ganancies mesmes cimeres a 1000 peso año y propiedaes con un valor mínimu de 2000 pesos, y los llexisladores yeren toos "homes de bien" y propietarios acomodaos. Per un sitiu, los conservadores intenten ordenar la facienda pública, y promover la economía y l'educación, pero por otru suxuren establecer requisitos mínimos pa ser consideráu ciudadanu, abondo reminiscentes de los qu'esistíen mientres la dómina colonial.

Hostigado poles fuercies bustamantistas, Guerrero retirárase a Tixtla. La so nueva rebelión, llamada entós "la Guerra del Sur", cobraría fuercia en Michoacán, en socatrando Lucas Alamán el derrocamientu militar del gobernador de dichu estáu, lo cual provocó llevantamientos populares en contra de lo que se reconoció como opresión del gobiernu central. Guerrero, xunto con Juan N. Álvarez y Gordianu Guzmán tomaron entós control de la Tierra Caliente de Michoacán y del güei Estáu de Guerrero col sofitu de los habitantes de la rexón, una de les poques que los realistes nun pudieren nunca controlar. Los surianos llogren ganar definitivamente a Armijo, quién fuera unviáu a encalorar la rebelión popular. Sicasí, la "Guerra del sur" terminaría col secuestru y asesinatu de Guerrero, non prindáu en batalla, sinón al traviés d'una intriga y traición entamada por Bustamante y los sos allegaos.

Tal foi'l frutu d'un pronunciamientu (N.B. el de Bustamante) que causa miles de desgracies a la patria, entorpece la marcha maxestosa de les instituciones federales, ataca a les sos llexislatures, destruyendo delles d'elles, asesina esgrazaos en cuartones horribles, dixebra del so suelu homes pernomaos, fai correr el sangre de centenares de víctimes... en caldasos públicos perecen homes que dieron díes de gloria a la nación, y que d'últimes yera acutáu a los perxuros de la constitución y les lleis destruyir la representación nacional y arrincar con violencia del santuariu a los sos dignos representantes... ¿Y cuándo a los verdaderos federalistes trátase-yos d'esta miente acerbo?¿Cuál ye la política que se guarda colos qu'afitaron el centralismu en dos estaos?...En tan desgraciaes circunstancies ye la mio deber auxiliar a los estaos por que repongan la so soberanía altamente ofendida, ensin dar cumplimientu a les lleis retroactives que son dictaes en mediu de la medrana y les amenaces de les bayonetes: nun aspiro al mandu...solo quiero que les llexislatures sían repuestes y respetaes...Pueblos toos: xulgái vuesa causa y que nada vos amedrane, siempres he congratulado de pertenecevos...Si dexo'l mio pacíficu llar y la mio cara familia ye porque veo correr impunemente el sangre de los mexicanos en Zamora, Valladolid y munchos otros puntos...Al cinxir la espada y poneme al vuesu llau recuerdo con prestar que me habeís dau exemplu de valor y entusiasmu pola sagrada llibertá, y que firmes nos vuesos xuramentos, defendereís el gobiernu representativu popular federal: de dambos van ser les fatigues de la campaña, más de vós van ser los lloreos de la victoria
Vicente Guerrero Saldaña, Acapulco, ochobre 1830, a la Soberana, Llibre ya Independiente Nación Mexicana

Últimos años y muerte editar

 
Sepulcru vacíu de Vicente Guerrero nel Muséu Panteón de San Fernando de la Ciudá de Méxicu, onde tamién s'atopen la so fía y el so xenru.

El 15 de xineru de 1831, na sablera Tlacopanocha, n'Acapulco, Vicente Guerrero recibió la invitación a xintar col capitán del bergantín Colombo, Francisco Picaluga, mercenariu xenovés. Una vegada a bordu, él y los sos collaboradores fueron aprehendidos sorpresivamente. De momentu, el barcu levaría ancles. La traición asocedió a cuenta de 50 000 pesos, qu'ufiertara'l ministru de Guerra José Antonio Facio, por indicaciones del vicepresidente, Xeneral Anastasio Bustamante, líder de la sulevación en contra del presidente Guerrero. Sobre la reacción de Guerrero, l'historiador Juan de Dios Arias comentaría lo siguiente:

“Nun-y faltó ánimu nin valor pa oponese a la revolución; lo que-y faltó foi'l patriotismu de quien taben obligaos a ayudar y sostene-y… nun círculu de perxuros y traidores, y qu'en devanéu querdría aguantar a una rebelión peracabada poles tropes del gobiernu, empobinada pol vicepresidente de la República”
Juan de Dios Arias, México a través de los siglos

Guerrero foi tresportáu al puertu de Santa María de Huatulco, foi apurríu a cuatro oficiales qu'esperaben l'apuerto de la embarcación na sablera que dende entós se denomina La Entrega; ente ellos, atopábense'l capitán José Miguel González, el teniente Fuentes y l'alférez Maciel del 4° de Caballería.[18] El 25 de xineru, Guerrero empezó a ser entrugáu pol fiscal José María Llanes, capitán del batallón activu de Jamiltepec. Llanes careció mientres el xuiciu militar, polo que Joaquín Ramírez y Sesma ordenó a Nicolás Condelle siguir el procesu como xuez-fiscal y al alférez del 11° reximientu, Juan Ricoy, como secretariu.[19] El defensor foi'l subteniente Francisco Cosío.[20] Guerrero foi condergáu a la pena de muerte. Foi fusiláu'l 14 de febreru de 1831 en Cuilápam, Oaxaca.

En 1833, Bustamante y miembros del so gabinete son llevaos ante la xusticia pol asesinatu de Guerrero. Juan N. Álvarez, quien intentó evitar l'asesinatu de Guerrero, acusa a Bustamante d'habe-y obligáu a tomar les armes en defensa propia y pa defender les instituciones. Coles mesmes, José Antonio Barragán acusa a Bustamante por "faer la guerra a muerte" a los patriotes que sosteníen a les instituciones y los derechos de Guerrero como presidente. Coles mesmes, trés llexisladores d'Oaxaca soliciten el cambéu de nome de Cuilápam a "Ciudá Guerrerotitlán", pa honrar y reivindicar la memoria del insurxente. Bustamante y los sos aliaos nieguen los cargos, alegando que pagaron a Picaluga p'adquirir el so barcu, y que foi una casualidá qu'esti decidiera apurrilo na sablera na qu'aguardaben les fuercies que aprehenderían a Guerrero. Per otra parte, los bustamantistas faen sumir los archivos tocantes a les órdenes recibíes poles fuercies aprehensoras y a los tratos con Picaluga. Sicasí, testigos a bordu del Colombo, de dambos bandos, declararíen dempués que Guerrero foi fechu prisioneru nun camarote baxu doble guardia armada, y que dellos de los sos acompañantes fueron inmovilizaos con cuerdes y grilletes.

Lucas Alamán, campeón de la ideoloxía conservadora y supremacista español y unu de los eruditos del país, ye lleváu a xuiciu pol Congresu como autor intelectual del asesinatu de Guerrero. Alamán velaba polos intereses de los descendientes de Hernán Cortés en Méxicu (fungiendo como apoderáu de los Duques de Terranova y Monteleone); amás, la so familia apenes llograra escapar de los exércitos de Miguel Hidalgo al entamu de la Guerra d'Independencia, polo que'l conservador guardaba especial rensía escontra los insurxentes, a quien oldea colos azteques, independientemente del so llugar de procedencia. De Guerrero, llegó a dicir que les sos lluches teníen "el calter de les invasiones que faíen los pueblos bárbaros del norte sobre la provincia romana". Alamán foi absueltu pola corte en 1835, previa intervención de Santa Anna, quien-y dexó dirixir la so propia defensa. Sicasí, antes de morrer, Alamán declararía que'l ministru de Guerra José Antonio Facio y el ministru de Xusticia José Ignacio Espinosa Vidaurre votaren pola muerte, ente que'l ministru de Facienda Rafael Mancini y el ministru de Rellación Lucas Alamán pol destierru, y que'l vicepresidente Anastasio Bustamante tomó la decisión final.

Dempués de derrocar a Guerrero, y tamién dempués de la so execución, déxase la entrada a munchos españoles que fueren espulsaos por combalechadura y otros cargos mayores. La muerte de Guerrero foi festexada públicamente polos sos enemigos, lo cual provocó gran malestar tanto ente los lliberales y partidarios de Guerrero como na mayoría de la población. Dellos congresistes y lliberales responsabilicen entós tamién a los españoles de la muerte de Guerrero, acusándolos d'atentar dende un principiu contra l'orde democráticu y republicanu. Bustamante y los sos siguidores cercanos seríen dempués espulsaos del país.

L'asesinatu de Guerrero convertir nun escándalu internacional. Tres procesu, el gobiernu de Xénova declara a Picaluga "bandíu de primeru orde", y dícta-y sentencia de muerte; el gobiernu de Centroamérica pide que se funda'l Colombo; en Méxicu, los militares que participaron nel procesu nel so contra fueron espulsaos del exércitu.

Los restos de Vicente Guerrero reposaron nel Panteón de San Fernando, xunto a la so fía y xenru hasta 1925, cuando fueron treslladaos a la Columna de la Independencia na Ciudá de Méxicu y ende folgaron hasta'l 30 de mayu del 2010, fecha en que fueron treslladaos al Muséu Nacional d'Historia pal so caltenimientu, analís, autentificación y exhibición mientres los festexos del bicentenariu de la independencia, a la fin del cual tornaron al monumentu yá mentáu.

Legado editar

Vicente Guerrero ye un héroe nacional, Beneméritu de la Patria, consumador de la Independencia y fundador de Méxicu, en 1849 nomar nel so honor el Estáu de Guerrero, delles escueles, cais y hospitales lleven el so nome anguaño, tamién s'atopa inscritu con lletres d'oru nel Muriu d'Honor del Palaciu Llexislativu de San Llázaro xunto cola so célebre frase: "La patria ye primeru".

 
Estampilla con semeya de Vicente Guerrero
 
Monumentu a Vicente Guerrero en Tixtla.

Patriotismu y Estáu nomáu nel so honor editar

La frase "La mio Patria ye Primeru" ye'l lema del estáu de Guerrero, nomáu nel so honor.

GUERRERO (sonetu)

Nos montes del Sur, Guerrero un día,
alzando al cielu la sele frente,
animaba al exércitu insurxente
y al combate otra vegada conducir.
El so padre en tantu, con aportunante porfía,
estrechar ente los sos brazos tiernamente
y nel deliriu del so amor enceso
papuxando a les sos plantes dicía-y:

Ten piedá de la mio vida desgraciada;
vengo en nome del rei, la to felicidá quiero;
poderosu te voi faer; dame la to espada.
¡Enxamás! – Llorando respondió Guerrero;
padre la to voz ye, pa mi, sagrada,

más la voz de la mio patria ye lo primero.
HIMNU A GUERRERO

Coru:

Patriotes Surianos gociosos cantái
Un himnu a Guerreru caudiellu inmortal
Qu'allá nos montes lluchando aportunante
A Méxicu esclavu dio-y llibertá

Estrofa I:

Asina celebremos el día en que nació
El bravu insurxente que patria dionos
Con fueu arrinquemos de duce llaúd
Cadencies qu'espresen amor, gratitud

Coru:

Patriotes Surianos gociosos cantái
Un himnu a Guerreru caudiellu inmortal
Qu'allá nos montes lluchando aportunante
A Méxicu esclavu dio-y llibertá
Dio-y llibertá
Dio-y llibertá

Dio-y llibertá
Francisco Figueroa Mata

Himnu Nacional editar

Suxurióse tamién, que les estrofes VIII ya IX de la versión orixinal del Himnu Nacional Mexicanu faíen sutil referencia a Vicente Guerrero, los Bravo, y a los insurxentes polo xeneral. El so autor Francisco González Bocanegra foi sobrín de José María Bocanegra, ministru de Rellaciones Interiores y esteriores mientres el gobiernu de Guerrero y nomáu presidente interín por ésti'l 18 d'avientu de 1829, en solicitando llicencia pa salir a combatir a los sulevaos al mandu de Bustamante.

VIII
Vuelva altivu a los patrios llares
el guerreru a cuntar la so victoria, :

ostentando les palmes de gloria : que supiera na lid conquistar.

Tornáranse los sos lauros sangrientos
en guirlandes de mirtos y roses, :

que l'amor de les fíes y esposes

tamién sabe a los bravos premiar.
IX
Y el que al golpe d'encesa metralla
de la Patria nes ares venza
va llograr en pagu una tumba :

onde rellume de gloria la lluz.

Y d'Iguala enseñar quería
a la so espada sangrienta enllazada, :

de lloréu inmortal coronada, :

va formar de la so fuesa la cruz.


Predecesor:
Guadalupe Victoria
Presidente de Méxicu
 

1 d'abril - 17 d'avientu de 1829
Socesor:
José María Bocanegra
Predecesor:
José Castro
Ministru de Guerra y Marina de Méxicu
8 d'avientu - 25 d'avientu de 1828
Socesor:
Francisco Moctezuma
Predecesor:
Primer Imperiu Mexicanu
Miembru del Supremu Poder Executivu
1 d'abril de 1823 - 10 d'ochobre de 1824
Socesor:
Guadalupe Victoria

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Vicente-Guerrero. Apaez como: Vicente Guerrero. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Vitalidá ya influencia de les llingües indíxenes en Llatinoamérica, p. 82, Vicente Guerrero, indiu'l mesmu
  3. Estratexa Identificadora Usada Por El Xeneral Vicente Riva Palacio En Monxa y Casada, y Martín Garatusa, p. 41, personaxes de raza indíxena como Vicente Guerrero
  4. Decretu del Congresu pa inscribir el nome de Vicente Guerrero nel salón del congresu como Héroe de la Patria,https://web.archive.org/web/20131021020847/http://www.diputados.gob.mx/cedia/sia/re/RE-ISS-04-08-02.pdf
  5. [1]
  6. http://www.mexicomaxico.org/zocalo/zocaloIturbideCartas.htm, Cartes ente Guerrero y Iturbide tocantes a la Independencia de la Nueva España
  7. Henderson, Timothy J (2009). The Mexican Wars for Independence. Hill and Wang, páx. 178. ISBN 978-0-8090-6923-1.
  8. [2] "El calter de Gran maestru (d'una loxa masónica) de (Vicente) Guerrero puede constatase en secretaría de la m∴ r∴ G∴ L∴ n∴ m∴ (Bien Respetable Gran Loxa Nacional Mexicana), [circular...], o∴ (oriente) de Méxicu a los 4 díes de 5∴ m∴ m∴ a∴ l∴ 5828 (4 de xunetu de 1828)." Vázquez Semadeni, M. Y. (2009). Masonería, papeles públicos y cultura política nel primer Méxicu independiente, 1821-1828. Estudios d'historia moderna y contemporánea de Méxicu, núm. 38, jul-dic, nota númberu 67, p. 68. (Consultáu'l 7 de mayu del 2013)
  9. Katz, William Loren. «The Majestic Life of President Vicente Ramon Guerrero». William Loren Katz. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de setiembre de 2009. Consultáu'l 6 de xunu de 2010.
  10. Vazquéz Semadeni María Eugenia, 2009, Masonería, papeles públicos y cultura política nel primer Méxicu independiente, 1821-1828
  11. Reyes Heroles Jesús, 1958, El lliberalismu mexicanu, UNAM
  12. La Eleccion del Presidente de la República na Historia Constitucional Mexicana pagina 51
  13. Texa Zabre Alfonso, 1935, Historia de Méxicu: una moderna interpretación, SRE
  14. Medina Peña Luis, 2007, Invención del sistema políticu Mexicanu, Fondu de Cultura Económica
  15. Bocanegra José María, 1892, Memories pa la historia de Méxicu independiente
  16. Olavarría y Ferrari, 1880; 192
  17. Op. cit. García Cantú, p.31
  18. González Pedrero, 2004; 168
  19. Olavarría y Ferrari, 1880; 272
  20. Olavarría y Ferrari, 1880; 275

Enllaces esternos editar