José Victoriano Huerta Márquez[1] (22 d'avientu de 1850Colotlán (es) Traducir – 13 de xineru de 1916El Paso) foi un inxenieru y militar mexicanu, presidente de Méxicu ente 1913 y 1914 como resultáu d'un golpe d'estáu (la llamada Decena Tráxica).

Victoriano Huerta
35. Presidente de Méxicu

19 febreru 1913 - 15 xunetu 1914
Pedro Lascuráin Paredes - Francisco Carvajal
ministru de Rellaciones Esteriores de Méxicu


ministru de Rellaciones Esteriores

Vida
Nacimientu Colotlán (es) Traducir22 d'avientu de 1850
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte El Paso13 de xineru de 1916 (65 años)
Sepultura Evergreen Cemetery (en) Traducir
Causa de la muerte cirrosis hepática
Familia
Casáu con Emilia Águila Moya (es) Traducir
Estudios
Estudios Heroico Colegio Militar (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, diplomáticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Graduación xeneral
Lluchó en Revolución mexicana
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu ensin valor
Cambiar los datos en Wikidata

Mocedá y educación editar

Huerta nació'l 23 de marzu de 1845 na ranchería d'Agua Gordo, conceyu de Colotlán, Jalisco, fíu de Jesús Huerta Córdoba y María Lázara del Refugio Márquez Villalobos. Cuando Victoriano tenía quince años, el xeneral Donato Guerra visitó la so ciudá natal y espresó el so deséu de contratar a un secretariu particular. Huerta, que sabía lleer y escribir, por asistir a la escuela municipal dirixida pol sacerdote del llugar, ufiertóse como voluntariu.[2] Como compensa a los sos servicios encamentóse-y y concedió una beca pa estudiar nel Colexu Militar, onde llogró notes sobresalientes que lu fixeron merecedor d'una reconocencia especial; el presidente Benito Juárez, el primer indíxena en llegar a la presidencia, emponderar mientres la so visita al colexu p'apurrir les reconocencies a los cadetes coles siguientes pallabres:

De los indios que s'eduquen como usté, la patria espera enforma.[3]

Al graduase foi comisionado al Cuerpu d'Inxenieros y desempeñóse en llabores topográficos na rexón de Puebla y l'Estáu de Veracruz, onde conoció a Emilia Águila, con quien se casó'l 21 de payares de 1880 na Ciudá de Méxicu[4] y con quien tendría once fíos.[5] Los nomes de los sos fíos vivos al momentu de finar Huerta yeren Jorge, María Elisa, Víctor, Lluz, Elena, Dagoberto, Eva y Celia.[6]

Xestión militar editar

Pal añu de 1890 Huerta algamara'l grau de coronel y siete años más tarde empezaría una llarga trayeutoria nel combate a les rebeliones indíxenes que se xeneraben por tol país. N'avientu de 1900 combatió a los yaquis en Sonora y en 1902 a los mayes en Yucatán y Quintana Roo.[7] Mientres la so estancia nel sureste desenvolvió tabayóns, una enfermedá que la acompañaría'l restu de la so vida.

En concluyendo la so campaña na Península de Yucatán Huerta recibió'l grau de xeneral brigadier, la Medaya al Méritu Militar y foi nomáu miembru de la Suprema Corte Militar de la Nación gracies a los esfuercios del so amigu'l xeneral Bernardo Reyes, exgobernador de Nuevo León y secretariu de Guerra y Marina. En 1907 pidió permisu por razones de salú y visitó a Reyes en Monterrey, ciudá onde trabayó como xefe d'Obres Públiques dos años y mediu aplicando les sos conocencies d'inxeniería civil nel trazáu de les cais, ya inclusive na construcción del Hotel Ancira. Cuando Reyes foi unviáu a Europa en 1909 Huerta decidió tornar a la Ciudá de Méxicu y empezar a impartir clases de matemátiques. N'españando la revolución convocada por Francisco I. Madero, Huerta solicitó la so reincorporación al exércitu y tres l'arrenunciu de Porfirio Díaz, Huerta foi l'encargáu d'escoltar el convói presidencial d'ésti al puertu de Veracruz,[7] cosa qu'a don Porfirio nun lu prestó del tou pos nunca confió dafechu nél. Huerta permaneció fiel al exércitu mientres el gobiernu interín de Francisco León de la Barra pero participó en delles aiciones de provocación al exércitu rebalbu comandado por Emiliano Zapata, lo cual llevantó barruntos de insubordinación y tan puestu Madero asumió la presidencia ordenó la so dimisión de les fuercies armaes. Sicasí, tres la rebelión de Pascual Orozco, Madero reconsideró'l so decisión y poner al mandu de les tropes del gobiernu federal. Huerta tuvo un desempeñu impresionante y convirtióse nun héroe nacional. Mientres escorría a Orozco aldu al norte tuvo un fregáu col comandante rebalbu Francisco Villa, quien se negó a tornar unos caballos que los sos homes robaren a les tropes de Huerta. Enfurecido, mandar arrestar y ordenó fusilalo. Los hermanos del presidente Madero intervinieron y Villa namái tuvo presu dellos díes na Ciudá de Méxicu, lo cual enraxonó a Huerta. Al tornar a la capital ratificó la so llealtá al presidente Madero y mientres se sometía a un tratamientu de tabayones Madero facer arrenunciar.[8]

Xestión política editar

 
Victoriano Huerta y el so gabinete

Tres la rebelión de Félix Díaz (na que participaba'l so amigu'l Xeneral Bernardo Reyes), Huerta tornó les ufiertes de los golpistes por medrana a solu ser utilizáu. Sicasí, tres la muerte de Reyes ufiertó los sos servicios a Madero quien lo volvió a poner al mandu del exércitu. A los pocos díes, Huerta xunir a los sublevaos pero foi afayáu pol hermanu de Madero, quien lo arrestó y acusar frente al presidente. Madero nun creyó les versiones y poner en llibertá, solo pa enterase dos díes depués que Huerta lo traicionó aliáu con Aureliano Blanquet, xefe del 29º Batallón y se autonombraba xefe del Executivu, obligándolo a arrenunciar. Huerta y Félix Díaz, aliaos con Henry Lane Wilson, embaxador d'Estaos Xuníos en Méxicu, suscribieren el Pactu de la Embaxada, tamién conocíu como Pactu de la Ciudadela.[9]

De primeres Félix Díaz sorprender pola noticia, pos el plan inicial yera que Díaz ocuparía la presidencia al trunfu de la rebelión. Sicasí, Huerta llogró convencelo de que lo dexara gobernar de manera interina pa pacificar a los maderistes. El 22 de febreru de 1913 Madero y el vicepresidente José Ma. Pino Suárez fueron arteramente executaos.

Tres una efímera presidencia provisional de 45 minutos per parte de Pedro Lascuráin, Huerta asumió'l poder en mediu del caos ya instaló una dictadura militar que llegó inclusive a eslleir al Congresu de la Unión.

 
Venustiano Carranza desconoz a Victoriano Huerta como Xefe del Poder Executivu de la República

Sicasí, dende los primeros díes del gobiernu de Huerta, Venustiano Carranza, gobernador de Coahuila, desconocería al presidente y formaría l'Exércitu Constitucionalista qu'a lo postrero terminaría ganando al gobiernu federal el 13 d'agostu de 1914.

Exiliu y muerte editar

 
De izq. a der.: José C. Delgado, Victoriano Huerta y Abraham F. Ratner.

Huerta dir al exiliu, primero viaxando a Kingston, a bordu del cruceru alemán SMS Dresden.[10] D'ende dirixióse a Gran Bretaña,[11] llegando al puertu de Bristol el 16 d'agostu de 1914, nel vapor británicu HMS Patia de la United Fruit Company.[12] Dempués viaxó a España (Barcelona y Madrid) y llegó a los Estaos Xuníos n'abril de 1915.

Una vegada yá empecipiada n'Europa la Primer Guerra Mundial, Huerta contautar con funcionarios del Imperiu Alemán por que retornara al poder, financiando una posible revuelta. Tornó a América n'abril de 1915, llegando a Nueva York cola so familia, onde llogró entrevistase con Franz von Rintelen, un oficial naval del espionaxe alemán quien-y ufiertó dineru y armes pa intentar un golpe d'estáu en Méxicu y que depués el réxime de Huerta empecipiara una guerra contra Estaos Xuníos. Tales charres fueron interceptaes pol espionaxe d'Estaos Xuníos.

En contactando col so antiguu rival Pascual Orozco y reclutarlo pa la so combalechadura, Huerta viaxó a El Paso, Texas, pero'l 27 de xunu de 1915 foi deteníu pola policía d'Estaos Xuníos na estación de tren de Newman, Nuevu Méxicu, xunto con Pascual Orozco, siendo acusáu de violar les lleis de neutralidá por conspirar xunto con una potencia batallosa, siendo qu'aquel día el réxime de Woodrow Wilson procuraba evitar la entrada d'EE.XX. na Gran Guerra pero caltenía simpatíes escontra la Triple Entente. Huerta quedó encarceláu primeramente na prisión militar de Fort Bliss en Texas, en pagando una fianza dexóse-y salir de la prisión militar y pasar a un arrestu domiciliariu por cuenta del so bien mala traza de salú, pero al intentar nuevamente entrar en Méxicu foi encarceláu otra vegada poles autoridaes d'Estaos Xuníos.

Huerta morrió na prisión d'El Paso'l 13 de xineru de 1916, víctima de cirrosis hepática y ictericia, enfermedaes causaes pol so conocíu vezu d'abusar del consumu de bébores alcohóliques, especialmente'l coñá, que consumía n'enormes cantidaes. Foi soterráu nel campusantu La Concordia, hasta que los sos restos fueron soterraos al campusantu Evergreen, n'El Paso.[9] Anque se caltuvo que la causa de la so muerte tuvo causada pola ictericia, tamién esistieron fuertes barruntos de que podría ser envelenáu polos Estaos Xuníos.[13]

Referencies editar

  1. Paez haber conflictu sobre l'apellíu maternu, yá que apaez como Ortega na obra de Fernando Orozco Llinares según dellos sitios del gobiernu. Pero'l sitiu oficial de Colotlán, Jalisco, según los rexistros de bautismu y matrimoniu según microfilmados de la Sociedá de Xenealoxía d'Utah, igual que'l certificáu de la so muerte del estáu de Texas, amuesen que'l so madre llamábase María Lázara del Refugio Márquez
  2. Taibo, 2009; 55
  3. Biografía de Victoriano Huerta n'http://www.colotlan.gob.mx
  4. Genealogical Society of Utah, Film 0035853
  5. Taibo, 2009; 56
  6. Obituariu de El Paso Times
  7. 7,0 7,1 Garciadiego, 2005; 159
  8. Taibo, 2009; 57
  9. 9,0 9,1 Garciadiego, 2005; 169
  10. Thomas Herbert Russell, "America's War for Humanity", BiblioBazaar, LLC, 2009, p. 500, [1]
  11. Periódicu Excelsior, Victoriano Huerta, el so camín escontra l'exiliu
  12. St Louis Post del 17 agostu 1914
  13. Lee Stacy (2002). Mexico and the United States, Marshall Cavendish, páx. 405

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Pedro Lascuráin
 
Presidente de Méxicu

1913 - 1914
Socesor:
Francisco Carvajal
Predecesor:
Rafael L. Hernández
Secretariu de Gobernación
1913
Socesor:
Alberto García Granados