Vigilancio (en llatín: Vigilantius; Calagorris, c. 370-c. 400) foi un herexe galu.

Vigilancio
Vida
Nacimientu Saint-Martorycirca 370[1]
Muerte sieglu de V[2]
Estudios
Llingües falaes llatín
Oficiu sacerdoteescritor
Cambiar los datos en Wikidata

Yera natural de Lugdunum Convenarum ―actual Saint-Bertrand-de-Comminges (Aquitania)― que yera la capital del país de Comminges (nel sur de Francia). Na so mocedá fixo dellos progresos nes lletres pero nun paez qu'estudiara enforma les santes escritures nin la tradición de la ilesia; sicasí ganóse la estimación de Sulpicio Severu y de san Paulino de Nola. Cuando viaxó a Palestina pa visitar los «santos llugares, san Paulino escribió una carta d'encamientu pa san Jerónimo (340-420). Desgraciadamente, Vigilancio cometió la imprudencia de metese na disputa que tenía daquella san Jerónimo con Juan de Xerusalén y Rufino de Aquilea, quien lo acusaben d'origenismo (la creencia de que les almes viven enantes de la concepción humana). Vigilancio tomó'l partíu d'estos postreros. Pero como al poco tiempu reconoció'l so error, el vieyu santu perdonar y ―cuando tornó Vigilancio a les Galias― escribió nel so favor a san Paulino.

Cuando Vigilancio llegó a Galia, empezó a repitir les acusaciones contra san Jerónimo y espardió dalgunos libelos pa bilordia-y. El santu alvertíu de les actividaes de Vigilancio― reprender nuna severa carta escrita en tonu de despreciu. Vigilancio escribió delles obres alrodiu de les sos idees, pero fueron destruyíes mientres el Medievu. Solo tiense dalguna noticia gracies a les crítiques escrites por por san Jerónimo.

Viéronse nel mundu bisarmes de distintes especies: Isaías fala de los centauros, les serenes y otros asemeyaes: Job fai una descripción misteriosa del Leviatán y del Behemoth: los poetes cunten les fábules de Cerbero, del xabalín del monte de Enmanto, de la Quimera y de la Hidra de munches cabeces. Virxiliu refier la hestoria de Cacu; España produció a Gerión, que tenía tres cuerpos; solo Francia había estáu llibre d'ellos y nun se vieren nunca más qu'homes valerosos y elocuentes, cuando de secute paeció Vigilancio ―o más bien Dormitancio― engarrando con espíritu impuru contra l'espíritu de Dios. Él afirma que nun se deben honrar los sepulcros de los mártires nin se debe cantar «aleluya» más que nes fiestes de Pascua; conderga les vixilies; llapada herexía al celibatu y diz que la virxinidá ye l'orixe de la impureza.
San Jerónimo

Vigilancio apreciar d'eruditu pero prefería una agudez a una razón sólida. Aspirando a faese célebre escribió y nos sos escritos burllar de toles coses que-y paecíen dar materia pa los sos chistes:

¿Qué necesidá hai de que respetéis ya inclusive adoréis nun sé qué cosa que lleváis nun vasu pequeñu? ¿Por qué besáis y adoráis un pocu de polvu, una llaina ceniza envuelta nun trapu, que ye impura mancha a los que s'averen, y aseméyase a los sepulcros blanquiaos de los fariseos, que per dientro nun yeren más que polvu y corrupción? Les almes de los mártires inda tienen d'amar les sos cenices; probablemente xiren alredor d'elles, nun sía que si vien dalgún pecador, nun puedan oye-y tando ausentes.

Vemos que les costumes de los idólatres casi s'introducieron na ilesia so sida de relixón. Enciéndense cirios nos templos a la metá del día; bésase y adórase un pocu de polvu: ensin dulda quier emprestase un gran serviciu a los mártires allumando con malos cirios a aquellos a quien el corderu sentáu nel so tronu alluma con tou la rellumada de la maxestá.

Mientres vivimos podemos orar unos por otros pero dempués de la nuesa muerte nun son oyíes les oraciones que se faen por otru: los mesmos mártires piden ensin consiguilo que Xesucristo vengue la so sangre. ¿Cómo puede concebise qu'un pocu de polvu obre toles maravíes que se cunten? ¿Y cuál ye l'oxetu d'esos milagros que s'obren metanes los fieles? Los milagros nun pueden sirvir más que p'allumar a los fieles: yo pregunto cómo un pocu de tierra puede tener tanta virtú. Si toos zarrar nos claustros, ¿quién va sirvir les ilesies?

Obres editar

Vigilancio combatía'l celibatu y los votos monásticos como «manantiales de desordes». Les sos idees pueden amenorgase a tres capítulos:

  • sobre'l cultu de los santos
  • sobre'l de les reliquies
  • sobre'l celibatu

Contra'l cultu de los santos editar

El cultu de los santos tien dos partes: l'honor que se-yos tributa y la invocación. El cultu de los santos taba xeneralmente establecíu na ilesia, cuando Vigilancio contradicir con burlles y chistes y cola nota d'idolatría. Los protestantes combatir coles mesmes razones y supunxeron que foi desconocíu nos primeros sieglos.

La ilesia católica supón que los santos conocen les nueses necesidaes y pueden interceder por nós: este ye un puntu de doctrina fundáu nel antiguu y nuevu testamentu. Vigilancio diz que mientres vivimos podemos orar los unos polos otros, a lo que san Jerónimo respuende:

Si los apóstoles y los mártires, vistíos inda d'un cuerpu mortal y obligáu a curiar de la so propia salvación, pueden rogar polos homes; con más razón pueden faelo dempués d'algamar la victoria y recibíu la corona. Moisés que por sigo solo obligó a Dios a perdonar a seiscientos mil combatientes, y san Esteban protomártir, qu'asonsañó tan perfectamente a Xesucristo implorando el perdón de los sos verdugos, ¿van tener menos poder en compañía del Salvador que cuando vivíen nesti mundu? San Pablo qu'asegura que Dios concedió-y la vida de doscientes setenta y seis persones embarcaes con él, ¿va cerrar la boca cuando tea con él nel cielu y nun se va atrever a dicir una pallabra en favor de los que recibieron l'Evanxeliu en toa arredondiar de la tierra?
San Jerónimo

Nesti pasaxe respuende san Jerónimo a lo qu'había dichu Vigilancio sobre que nun yeren escuchaes les oraciones de los qu'invocaben a los santos y fai ver lo contrario con dellos exemplos. Oríxenes de primeres del sieglu III fala espresamente de la invocación de los santos. Eusebio de Cesarea que vivió parte del sieglu III y que verdaderamente nun yera ignorante nin supersticiosu, asegura que yeren visitaos los sepulcros de los mártires y que los fieles dirixíen-yos el so oraciones y súpliques. San Hilario, san Ambrosio, san Efrén, san Basilio, san Gregorio Nacianceno, etc., toos son unánimes respectu del cultu de los santos y la ilesia griega ta acorde cola llatina sobre esti puntu.

Contra'l cultu de les reliquies editar

El cultu de les reliquies ye un sentimientu que la relixón autoriza: cuando Moisés salió d'Exiptu, llevó consigo los güesos de José. El respetu de [[]]Josías a los cuerpos de los profetes y los milagros obraos polos güesos d'Eliseo y les vestidures de san Pablo xustifiquen la veneración que tienen los cristianos a les reliquies de los santos. Los cristianos qu'acompañaron a san Ignacio al llugar del so martiriu recoyeron con muncho curiáu los güesos y poner nuna urna: guardaben esti depósitu como una ayalga inestimable y tolos años xuntábense'l día del so martiriu pa regocijarse nel Señor pola gloria d'aquel santu. Los fieles d'Esmirna nun perdonaron dilixencia pa recoyer les reliquies de san Policarpo.

Esti respetu y veneración topábense xeneralmente autorizaos na ilesia cuando Vigilancio contradicir: este ye un fechu probáu por san Jerónimo. Diz a Vigilancio:

¡Conque cometemos sacrilexu cuando entramos na ilesia de los apóstoles! Pos Constantino cometió unu llevando a Constantinopla les reliquies d'Andrés, Lucas y Timoteo en redol de les cualos ruxen los demonios, y estos espíritus de que ta teníu Vigilancio, confiesen que sienten l'efeutu de la presencia d'aquelles. L'emperador Arcadio ye un impío que treslladó a Tracia los güesos del bonaventuráu Samuel enforma tiempu dempués de la so muerte: tolos obispos que llevaron nuna vasía d'oru una cosa tan abyecta y unes cenices puestes en seda, son non solamente impíos, sinón insensatos. Foi una llocura que los fieles de toles ilesies salgan a recibir estes reliquies con tanto gozu como si vieren a un profeta vivu, y en tan gran númberu, que s'aumentar el xentíu dende Palestina a Macedonia cantando a una voz les allabancies de Dios
San Jerónimo

El respetu de los fieles a les reliquies foi xeneral dempués de Vigilancio y solo contradixeron esti cultu los petrobrusianos, los valdenses y los pretendíos reformaos faciéndo-y unu de los motivos fundamentales de la so cisma y alegando que la ilesia católica cometía idolatría. Pero ye cosa cierta que nunca la ilesia católica tributó a les reliquies un cultu que se llindara a elles, nin tuviera rellación nenguna cola idolatría, como fixo ver Bossuet na so Esposición de la fe. Si hubo o hai abusos nel cultu de les reliquies, la ilesia les condena.

Contra'l celibatu editar

El canon 26 de los apóstoles namái dexaba casase a los llectores y a los cantores. Según Sócrates y Sozomeno esta yera l'antigua tradición de la ilesia na que tuvo por bien d'afitase'l I Conciliu de Nicea y que ye reparada inda güei poles distintes organizaciones orientales. N'Occidente ye más antigua la llei del celibatu. Topar nel canon 33 del concilio d'Elvira (que se cree que foi celebráu l'añu 300), y confirmar el Conciliu de Arles (nel 314), el papa Siricio (nel 385), el Conciliu de Cartago (nel 397), el Conciliu de Toledo (nel 400), el papa Inocencio I (nel 404), el Primer Conciliu de Tours (nel 461), el Conciliu de Agde (nel 506), el Primer Conciliu d'Orleans (nel 511), el Conciliu d'Orange (nel 529), etc., y les capitulares de los reis de Francia.

Dellos obispos fueron acusaos de vencer a les idees de Vigilancio, pero paez que nun tuvo munchu siguidores más qu'a dellos eclesiásticos cansaos del celibatu. La incursión de los bárbaros nes Galias qu'asocedió daquella, produció otres desgracies más capaces de llamar l'atención que los desvaríos d'un sectariu. Amás Vigilancio abellugar na diócesis de Barcelona, onde s'encargó del cuidu d'una ilesia: d'equí presumir que la refutación de los sos escritos fecha por san Jerónimo fíxo-y volver en sí y atayó los progresos de la so doctrina.

Como los protestantes abrazar, fixeron de Vigilancio unu de los sos héroes y dixeron que yera un home distinguíu pol so saber y elocuencia, ua eclesiásticu animáu del espíritu de la reforma, un home honráu que quixera desarraigar los abusos, los errores y la falsa piedá con que se dexaba seducir l'ensame ignorante y crédula; pero los partidarios de la superstición fueron más fuertes qu'él, atayaron los efeutos del so celu, amenorgar al silenciu y punxéronlu nel númberu de los herexes. Per otra parte pintaron a san Jerónimo como un doctor fogosu y fanáticu, animáu pol únicu motivu d'una rensía personal y que trató al so adversariu con una llocada escandalosa ensin oxeta-y más que invectivas, falsos camientos y siniestres interpretaciones de la so doctrina.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Ficheru d'Autoridaes Virtual Internacional. Data de consulta: 25 mayu 2018. Identificador VIAF: 51256963. Editorial: Online Computer Library Center. Llingua de la obra o nome: distintes llingües.
  2. Identificador de la Gran Enciclopedia Catalana: 0070552. Afirmao en: Gran Enciclopèdia Catalana. Data de consulta: 5 ochobre 2021. Editorial: Grup Enciclopèdia. Llingua de la obra o nome: catalán.