Villalbilla de Gumiel

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Villalbilla de Gumiel ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Llión (España), contorna de La Ribera, partíu xudicial d'Aranda, conceyu del mesmu nome.

Villalbilla de Gumiel
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villalbilla de Gumiel Germán Carazo Arauzo
Nome oficial Villalbilla de Gumiel (es)[1]
Códigu postal 09453
Xeografía
Coordenaes 41°48′23″N 3°37′34″W / 41.806388888889°N 3.6261111111111°O / 41.806388888889; -3.6261111111111
Villalbilla de Gumiel alcuéntrase n'España
Villalbilla de Gumiel
Villalbilla de Gumiel
Villalbilla de Gumiel (España)
Superficie 26.41 km²
Altitú 916 m
Llenda con Tubilla del Lago, Gumiel de Izán, Oquillas, Pinilla Trasmonte y Santa María del Mercadillo
Demografía
Población 89 hab. (2023)
- 50 homes (2019)

- 31 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,37 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villalbilladegumiel.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ye un pequeñu pueblu d'apenes cien habitantes de la provincia de Burgos.

Forma parte de la Mancomunidá de La Yecla, con sede en Santa María del Mercadillo.

Allugamientu editar

Asitiáu a dieciocho quilómetros d'Aranda de Duero, capital de la contorna de la Ribera del ríu que lleva'l so nome, el pueblu ye un enclave natural qu'enllaza coles aldegues d'alredor, esto ye, Gumiel de Izán (a 7,5 km), Tubilla del Lago (a 4 km), Valdeande (a 6 km), Santa María del Mercadillo (a 10 km) y Pinilla Trasmonte (a 7 km).

Autovía del Norte   de Madrid a Irún.

¿Cómo llegar? editar

Llugares d'interés editar

  • Ermita del pueblu a la entrada del mesmu, conocida popularmente como la Pilarica, que paez saludar a la carretera y a los sos viaxeros deseyándo-yos bon viaxe.
  • Nes contornes del pueblu atopa'l ríu Gromejón.
  • Baxada al molín más allá del términu de Barrancón.
  • Ilesia de Villalbilla, un singular crisol d'amiestos de cultures que s'alcen na orixinalidá d'un edificiu únicu dotáu d'unes interesaes formes que resalten a la vista. D'estilu románicu, tien pequeña pero interesante portada con escultures a entrambos llaos, que representen un caballeru cristianu del sieglu XI y la culiebra emplumada.

Fiestes editar

  • Fiestes del patronu Santiago, 25 de xunetu. Estes duren una media de tres díes, dependiendo del so allugamientu nel añu al coincidir con fines de selmana o díes llaborales.
  • Fiestes de Villalbilla son les de l'Asunción de la Virxe Virxe, celebraes a mediaos d'agostu. O la emerxente Selmana Cultural, que recái sobre les mesmes feches.

Peñes en fiestes editar

Les peñes nes Fiestes Patronales de Santiago son les encargaes d'animar los díes n'honor al Santu Patrón. Principalmente esistieron dalgunes que se formaron fai yá bastantes años, y anguaño xuntes formen una sola peña. Anguaño, les nueves xeneraciones del pueblu siguen alantre con esi costume intentando animar un pueblu nel que la población triplicar mientres les vacaciones de branu.

Recuperación de tradiciones editar

Matanzas editar

Cabo dicir que mientres la ponte de la Constitución, a primeros d'avientu (6-8), viénose recuperando dende va dellos años la tradición de la matanza, tan popular nesta zona del pandu castellanu a lo llargo de la historia y que cunta cola ellaboración de los productos típicos del gochu como la panceta, el chorizu o la morciella.

Esta recuperación ta viéndose influyida pola dedicación d'un home, José Manuel Parra, para col pueblu y el so cámara de sofitu. De toos, pero sobremanera so, y de l'A.D.C. Asomatus, agrupación formada pola mayoría del pueblu, salió la idea de la creación de too lo qu'anguaño compón la riqueza cultural y l'esfuerzu de Villalbilla por recuperar el so pasáu.

Marzas editar

Les marzas tienen el so orixe na dómina romana, cantar a les 12 de la nueche del últimu día de febreru. Fórmense dos cuadrilla que se van alternando, como ye habitual na zona, nel cantar de les 83 estrofes que les componen.

Romería de Santu Cristu editar

 
Ábside y torre de la ermita de Reveche. Vista trasera.

La ermita de Reveche, perteneciente al estilu románicu tardíu de la península, asítiase nel despoblado de Reveche, nel términu de Gumiel de Izán, nes llendes colos términos municipales d'Oquillas y Villalbilla de Gumiel.

Dos romeríes celébrense en redol a esta ermita de Reveche, la que realicen al calor del mes de xunu les llocalidaes de Villalbilla y Oquillas, que permanecen hermaniaes dende va años, y la que realicen en setiembre los moradores de Gumiel de Izán.

Llugares d'interés turísticos cercanos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. códigu INE-440

Enllaces esternos editar