Villanueva de Gormaz

conceyu de la provincia de Soria (España)
(Redirixío dende Villanueva de Gormaz (Soria))

Villanueva de Gormaz ye una llocalidá y tamién un conceyu de la Tierra de Gormaz, España, na provincia de Soria, Comunidá Autónoma de Castiella y Llión.

Villanueva de Gormaz
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Soria
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Maria Mercedes Ruperez Sanz
Nome oficial Villanueva de Gormaz (es)[1]
Códigu postal 42311
Xeografía
Coordenaes 41°28′03″N 3°03′44″W / 41.4675°N 3.0622222222222°O / 41.4675; -3.0622222222222
Villanueva de Gormaz alcuéntrase n'España
Villanueva de Gormaz
Villanueva de Gormaz
Villanueva de Gormaz (España)
Superficie 21.43 km²
Altitú 966 m
Llenda con El Burgo de Osma, Gormaz, Recuerda, Carrascosa de Abajo y Fresno de Caracena
Demografía
Población 8 hab. (2023)
- 6 homes (2019)

- 2 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Soria
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 0,37 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

 
Términu municipal de Villanueva de Gormaz.

Pequeñu pueblu xunto al ríu Caracena, asomáu a la llanura dende'l visu d'una pequeña llomba, a un llau de la carretera que xune Fresnu con Recuerda. Na llonxanza acolúmbrase la mole de la fortaleza de Gormaz.

Demografía editar

En 2010 la población xube a 10 habitantes, 7 homes y 3 muyeres.[2]

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva de Gormaz ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Historia editar

Perteneció, tres reconquistar, a la Comunidá de Villa y Tierra de Gormaz, y asina siguió hasta'l sieglu XIX, polo qu'en tou dependió siempres de la Villa de Gormaz.

Nel sieglu XVI, hubo una Arca de Misericordia que concedía préstamos n'especie, en condiciones beneficioses, a los que los precisaben

Nel Censu de 1879, ordenáu pol Conde de Floridablanca,[3] figuraba como llugar del Partíu de Gormaz na Intendencia de Soria, con xurisdicción de señoríu y so l'autoridá del Alcalde Pedáneo, nomáu pol Conde de Ribadavia. Cuntaba entós con 193 habitantes.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional na rexón de Castiella la Vieya[4] que nel censu de 1842 cuntaba con 36 llares y 142 vecinos.

Arte editar

La Ilesia de San Pedro ye un senciellu exemplar del románicu rural. Na so portada queda un alfiz d'influencies musulmanes.

Ermita del Santu Cristu

Costumes editar

Yera pueblu vinícola como lo demuestren los sos trés llagares, güei arruinaos y les múltiples bodegues escavaes nel so sosuelu, qu'inda cumplen funciones como llugares de xunta d'amigos, una y bones l'actividá agrícola ta en franca decadencia.

Na Selmana Santa yera nomada la so celebración de Les Tiniebles, qu'a pesar de la fecha teníen un calter gayoleru: Mientres el cura y el sacristán cantaben el Miserere en llatín, un molacín diba apagando los dolce veles asitiaes cerca del altar nun tenebrario triangular, y al apagar la postrera, la ilesia quedaba a escures, momentu en qu'empezaba un estrueldu de carraques, matraques, palos y espatexíos, y los mozos aprovechaben pa clavar les faldes de les moces nos bancos o coses pol estilu, provocando'l consiguiente jolgorio al volver la lluz. Esta tradición, perdida como tantes, celebrar en munchos pueblos castellanos, en dalgunos delles vegaes. Hai noticies de que tenía llugar n'El Cubu de la Solana, Peñalba de San Esteban, Velilla de San Esteban, Alcubilla del Marqués, Romanillos de Medina, Cidones, Los Rábanos, Tardelcuende, Castillejo de Carbayeda y Suellacabras (web d'Ángel Almazán)

Despoblados editar

  • San Cibrián: 3500 m. al Este, atestando cola divisoria de Recuerda, en redol a la Corrolada de Montebello, atópase'l despoblado de San Cibrián, del qu'hai documentación nos archivos de Villa y Tierra. Nun quedó memoria del so nome orixinal, y güei ye conocíu como Valpalomar. Yá taba despoblado nel sieglu XVI polo que los restos actuales son mínimos. Según la lleenda'l so abandonu foi causáu por un ataque de termites.

Galería d'imáxenes editar


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. INE, Soria: Población por conceyos y sexu.
  3. Censu de Floridablanca 1787, Soria, INE, Madrid 1988 ISBN 84-260-1781-9
  4. Conceyu Códigu INE -42206