Villar de Gallimazo

Villar de Gallimazo ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Peñaranda. Pertenez al partíu xudicial de Peñaranda y a la Mancomunidá Margañán.[3]

Villar de Gallimazo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villar de Gallimazo (es) Traducir Augusto Samuel García Cifuentes
Nome oficial Villar de Gallimazo (es)[1]
Códigu postal 37320
Xeografía
Coordenaes 40°57′15″N 5°17′20″W / 40.954166666667°N 5.2888888888889°O / 40.954166666667; -5.2888888888889
Villar de Gallimazo alcuéntrase n'España
Villar de Gallimazo
Villar de Gallimazo
Villar de Gallimazo (España)
Superficie 44.28 km²
Altitú 857 m[2]
Demografía
Población 195 hab. (2023)
- 118 homes (2019)

- 74 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villardegallimazo.com
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Villar de Gallimazo y Pedrezuela de San Bricho, ocupa una superficie total de 44,28 km² y según los datos demográficos recoyíos pol INE nel añu 2015, cuenta con una población de 198 habitantes.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Villar de Gallimazo ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en dos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según l'INE.[4]

Nucleu de población Población
Villar de Gallimazo 196
Pedrezuela de San Bricio 2

Xeografía editar

Ye un pueblu de la contorna de Tierra de Peñaranda, anguaño cunta con unos 198 habitantes. Asitiáu a 35 kilométros de Salamanca, dispón de bones comunicaciones gracies a la recién apertura de l'autovía A-50, que xune Salamanca con Ávila y Madrid y pasa mui cerca del cascu urbanu. Al cargu de la so alcaldía tamién s'atopa la pedanía de Pedrezuela de San Bricio (comúnmente conocida como Pedraza) que se topa a escasos 3 quilómetros de Villar de Gallimazo Al pie de esta pedanía atópase'l cálcer de Riolobos que constitúi una de les mayores reserves d'aves migratories de la provincia de Salamanca. Tamién cabo destacar les Güertes del ríu, asitiaes a 4 kilometros del pueblu na vera del ríu Almar zona del pueblu onde había numberoses güertes y praos onde pastiaba'l ganáu, coles sos respeutives construcciones. Cuenta col honorable títulu impuestu de "Conceyu Européu". La so actividá económica ye esencialmente agrícola y ganadera. Destaca'l cultivu de cebera y la industria porcino.

Historia editar

 
Portada románica de la ilesia de Villar de Gallimazo

El términu villar significa redondu, aludiendo a territorios o conxuntos pertenecientes a un mesmu señor. Tou apunta a que'l primer nucleu de población foi romanu, anque nun hai restos arqueolóxicos que lo prueben. Bárbaros y árabes tamién pasaron per estes tierres. Les primeres noticies del Villar empiecen con reconquistar cristiana y la so repoblación por orde de los reis de Llión.[5] Les fontes falen del primer procesu de repoblación d'esti pueblu por xentes de los montes de Llión y moriscos, pasando a formar parte del Reinu de Lleón de magar, siendo atacáu en 1180 polos exércitos castellanos d'Alfonsu VIII, que tomaron la llocalidá, recuperada trés años más tarde por Fernandu II de Llión nel Tratáu de Fresno-Llavandera.

Ente los privilexos concedíos polos Señores Reis a la ciudá de Salamanca, qu'esistíen en 1753 nel Archivu Municipal de Salamanca, nel númberu 3, diz Benavides Checa, consta lo siguiente: "Un privilexu del santu Rei Don Fernandu III ( a. 1217 – 1252), escritu en pergamín, dau en Burgos, día 3 – VIII – 1220, pol que se concede a Doña Beatriz Alfonso la so prima hermana, fía del Infante Don Juan, el so tíu, la mercé de que'l llugar de Villar de Gallimazo, que-y diera, pudiera tener 100 pobladores, llibre de too pechu, por que d'esta miente poblárase meyor".

D'esta forma'l Villar empieza a tener entidá propia con determinaos privilexos, que va confirmar el rei Don Fernandu IV, "escritu en pergamín y con sellu pol que confirma la compra de Villar de Gallimazo, dau en Salamanca y Peñaranda a 15 d'ochobre de 1229, nel segundu de los trés viaxes que fixo'l rei a la ciudá.

Nel sieglu XVIII foi villa de realengu, hasta l'abolición de los mesmos nel sieglu XIX. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villar de Gallimazo pasó a pertenecer a la provincia de Salamanca y la Rexón Lleonesa, integrándose nel partíu xudicial de Peñaranda de Bracamonte.[6]

Darréu, nes primeres décades del sieglu XX la llocalidá esperimentó una notable meyora gracies a la llegada del ferrocarril al traviés de la llinia ferrial Salamanca-Ávila. A pesar del pasu de los años sigue dando un mínimu serviciu a los habitantes yá que el tren rexonal que para en tolos pueblos, fai la so parada nel Villar dos veces al día.

Cultura editar

 
Casa consistorial de Villar de Gallimazo

La ilesia del Villar ta dedicada a San Pedro ad Víncula y San Felipe, edificada nel centru d'una gran plaza, xunto a un parque municipal y la casa Consistorial, qu'alluga dellos servicios municipales. Construyida en lladriyu, destaca'l so gran ábside románicu-mudéxar característicu de delles ilesies de la zona. Na actualidá, consta de dos naves, pero orixinalmente solo había una que remataba nun ábside semicircular. A los pies topa la torre, construyida en sillería de tres cuerpos y seis baldíos qu'acueyen les campanes. Anguaño ye'l centru de la vida social y relixosa del pueblu, yá que nun se caltienen les ermites dedicaes a San Juan y a la Vera Cruz. Del interior del templu cabo destacar una pequeña cruz procesional de madera afatada con óvalos y palmeres que data del sieglu XIV. El retablu mayor ye bien senciellu de tipu tetrástilo que sustituyó a otru del sieglu XVII

Fiestes editar

  • San Pedro ad Venceya: celebrada'l 1 d'agostu. Anguaño son les fiestes grandes del pueblu. Suelen durar 5 díes nos cualos la xente ver de fiesta p'allegar a los numberosos eventos que se celebren nel pueblu, como verbenes, mises, campeonatos de deportes , exhibiciones etc... Hai de solliñar la tradición de comer les 12 uves de la suerte frente al reló del Conceyu'l día de la viéspora.
  • Santísimu Cristu de la Custodia: celébrase'l Llunes de Pentecostés. Hai de solliñar los tradicionales víspores, la procesión del Santu Cristu, los bailles rexonales a toque de dulzaina y les verbenes. Ye una fiesta de gran fervor relixosu.

Tamién celebren les festividaes de Corpus Christi y Santa Águeda.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villar-de-gallimazo-id37358.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «Al mio pensar la Tierra de Peñaranda entiende los siguientes términos municipales: Peñaranda, Cantaracillo, Aldeaseca de la Frontera, Paradinas de San Juan, Rágama, Zorita de la Frontera, El Campu de Peñaranda, Villar de Gallimazo, Ventosa del ríu Almar, Alconada, Nava de Sotrobal, Bóveda del ríu Almar, Mancera de Abajo, Macotera y quiciabes, Santiago de la Puebla, Salmoral y Malpartida, que tán a caballu ente la Tierra de Peñarada y la Tierra d'Alba; ente que al mio paecer, Tordillos y Alaraz pertenecen de llenu a la Tierra d'Alba, a pesar de la so adscripción al partíu xudicial de Peñaranda, fechu alministrativamente recién pero que puede influyir enforma na conciencia de los habitantes d'estos pueblos, que formaron parte, hasta 1833, de la Tierra, del Ducáu y del partíu d'Alba»
  4. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 4 de marzu de 2016.
  5. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos.
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar