Villaseca de la Sagra

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Villaseca de la Sagra ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. En 2015 tenía una población de 1.808 habitantes según los datos oficiales del INE.

Villaseca de la Sagra
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villaseca de la Sagra (es) Traducir Jesús Hijosa Lucas
Nome oficial Villaseca de la Sagra (es)[1]
Códigu postal 45260
Xeografía
Coordenaes 39°57′29″N 3°52′55″W / 39.958055555556°N 3.8819444444444°O / 39.958055555556; -3.8819444444444
Villaseca de la Sagra alcuéntrase n'España
Villaseca de la Sagra
Villaseca de la Sagra
Villaseca de la Sagra (España)
Superficie 32 km²
Altitú 475 m
Llenda con Alameda de la Sagra, Añover de Tajo, Aranjuez, Mocejón, Magán, Villaluenga de la Sagra y Cobeja
Demografía
Población 1851 hab. (2023)
- 904 homes (2019)

- 916 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.09% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 57,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villasecadelasagra.es
Cambiar los datos en Wikidata

El clima ye mediterraneu, templáu, con branos calorosos ya iviernos fríos. La temperatura medio de xineru bazcuya ente los 5 a 8 graos y en xunetu, devasa los 28. La media añal de precipitaciones nos dos últimes décades del sieglu XX cifrar en 370 litro metro cuadráu.

Cuenta con una residencia de la tercer edá con 35 places, centru cultural, onde s'alluguen una biblioteca, un centru d'Internet, aules pa educación d'adultos, manualidades, etc, un polideportivu, un campu de fútbol de verde, piscina, piscina cubierta, ximnasiu y delles pistes deportives, ente otres instalaciones.

Toponimia editar

El topónimu deriva «Villa d'Aceca», de la mesma del árabe السكّة (as-Sikka), «el camín».[2] Nun tien, por tanto, rellación col llatín sicca («seca»), anque se vio probablemente atraíu por etimoloxía popular dada'l secañu de la zona.[2]

Xeografía editar

Asitiada na contorna de la Sagra, llenda colos términos municipales de Magán, Mocejón, Villaluenga de la Sagra, Alamea de la Sagra, Cobeja y Añover de Tajo. El términu municipal tien una estensión de 31,40 km cuadraos. Ta comunicada con Toledo y Madrid pela Autopista de Peaxe AP-41 qu'avera a dambes ciudaes y cola capital rexonal tamién pela carretera Cuesta de la Reina-Toledo CM-4001, pola que se llega a Madrid enllazando cola Autovía d'Andalucía. Dientro del términu municipal tán allugaes la central térmica de Aceca y los talleres del AVE de la Sagra.

Historia editar

Villaseca poblar con habitantes de l'antigua Aceca que lloñe de les condiciones malsanes del ríu Tajo asitiar en terrenes llibres del dominiu musulmán una vegada conquistada Toledo en 1085. Nos sieglos XII, XIII y XIV fai mención de Villaseca como alquería de la contorna de La Sagra en distintos documentos medievales.

A finales del s. XV ye unu de los pueblos que constitúin la comunidá de camperes de San Martín de la Montiña xunto con otros llugares de los Montes de Toledo, al otru llau del ríu Tajo. A finales del sieglu XV pasó a ser villa de señoríu en posesión del llinaxe toledanu de los Silva y Ribera, que van perpetuar el so dominiu xurisdiccional hasta'l postreru terciu del s. XIX. Mientres la guerra de les Comunidaes de Castiella les tropes del comuñeru obispu Acuña atacaron en 1521 el pueblu quemando bona parte de les cases y destruyendo el palaciu del señor feudal D. Juan de Silva col posterior ataque al castiellu de l'Águila, quiciabes l'episodiu históricu más notable d'esta villa. Terminada la revuelta, el rei Carlos I ordenó que la parte quemada y destruyida llevantar colos materiales de l'arruinada casa del capitán toledanu Juan de Padilla, que mandó baltar en Toledo en castigu de la so rebeldía.

En 1576 taba por terminar de construyir la ermita de la Vera Cruz, que dio llugar prontamente a la gran devoción por una imaxe de Ntra. Sra. de les Congoxes, que s'hai de convertir col tiempu na patrona de la villa y a quien se dediquen les sos fiestes mayores en 8 de setiembre. Los sieglos XVII y XVIII contemplaron la edificación de los dos principales edificios relixosos de la villa que constitúin el so preciosu patrimoniu arquiteutónicu y artísticu como son l'hospital y capiya de San Bernardo y la ilesia parroquial de Santa Leocadia, la lloable mártir toledana.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Gregorio Aguado Ortega   UCD
1983-1987 Gregorio Aguado Ortega   UCD
1987-1991 Gregorio Aguado Ortega   UCD
1991-1995 Santiago Xerez Batres   PSOE
1995-1999 José María del Viso García   PP
1999-2003 Jesús Hijosa Lucas   PP
2003-2007 Jesús Hijosa Lucas   PP
2007-2011 Jesús Hijosa Lucas   PP
2011-2015 Jesús Hijosa Lucas   PP
2015-2019 Jesús Hijosa Lucas   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Na siguiente tabla amuésase la evolución del númberu d'habitantes ente 1996 y 2005 según datos del INE.

Evolución demográfica de Villaseca de la Sagra
1996199819992000200120022003200420052006
1,5801,5981,5981,5631,5811,5731,5791,5921,6141,581
(Fonte: INE [Consultar])
Gráfica d'evolución demográfica de Villaseca de la Sagra ente 1900 y 2014
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos y llugares d'interés editar

A destacar :

Toos ellos tán declaraos Bienes d'Interés Cultural (BIC). Tienen la categoría de monumentos. Y nengún ta señalizáu pol conceyu como tal.

Plaza Mayor

La plaza de forma cuadrada conserva dalgunu de los típicos y antiguos balcones de madera. A lo llargo de la historia, foi testigu mudu de la Función Regia, celebrada n'agostu de 1808 n'honor de Fernandu VII; de les solemnes proclamaciones de les constituciones españoles aprobaes nel sieglu XIX., de les fiestes, corríes y encierres de novillos desenvueltos dende'l sieglu XVI hasta la década de los setenta del sieglu XX; del baille de la xota y seguidillas na rifa de les fiestes patronales pa honrar a La nuesa Señora de les Congoxes. Nella atopa'l perantiguu portal de Calixto y el Conceyu. En tiempos pasaos nella tuvieron la cárcel y el reló de la Villa.

El so edificiu más destacáu ye'l Palaciu de los Marqueses de Montemayor, el primitivu foi destruyíu mientres la guerra de les comunidaes. El rei Carlos I mandó-y reconstruyir colos materiales de l'arruinada casa de Juan de Padilla en Toledo, derruida en castigu a la so rebeldía. Nél nacieron y vivieron dalgunos de los Marqueses de Montemayor. El Rei Carlos I visitó-y delles vegaes. Con planta casi rectangular, exentu a dos calles a dos calles y a dos plantes cuenta con un patiu rectangular nel que destaquen 12 columnes que s'alcen sobre base cuadrada y capitales renacentistes. Na fachada principal que da la plaza destaca la portada, coronada pol escudu d'armes de los Silva y Rivera.

La Ilesia parroquial de Santa Leocadia

 
Villaseca de la Sagra, Ilesia de Santa Leocadia

La Ilesia Parroquial dedicada a Santa Leocadia, Virxe y Mártir Toledana, foi construyida a postreros de sieglu XV y finales de XVI.

Foi afarada poles huestes comuñeres en 1521.

En 1654 álzase una escritura pa “faer la ilesia y la torre”. ...

El 16 de setiembre de 1659, Don Bernabé Díaz Carreño, cura párrocu de la Villa y de Mocejón, punxo la primer piedra pa la so reedificación.

Yera Papa Alejandro VII, rei d'España Felipe IV, Cardenal Primáu don Baltasar Moscoso y Sandoval, Marqués de Montemayor, Don Juan Francisco de Silva y Ribera, teniente de cura Don Felipe Aguilés, mayordomu de la parroquia'l llicenciáu Don Pedro Martín Ortega y Esteban.

Les obres, so proyeutu de Fray Lorenzo de San Nicolás, fueron realizaes por Pedro Díaz Mejorada, de Añover de Tajo.

Ente 1701 y 1711, llevantóse la Capiya Mayor, con un presupuestu d'ochenta mil reales de vellón que concedió l'Arzobispáu de Toledo.

Los sos constructores fueron los maestros d'obra toledanos Pedro Jiménez de Venga, Juan Díaz Aldeanu y José Pavón.

En 1780 siendo alcalde Manuel del Viso, el Conceyu solicitó del Arzobispáu de Toledo que se declarara ilesia parroquial so la advocación de Santa Leocadia por atopase vacante dende 1521,. Pidimientu que concedió'l Cardenal Primáu Don Francisco Lorenzana y Buitrón.

Mientres el sieglu XVIII, les distintes cofraderíes de la Villa, afataron el Templu con preciosos altares que fueron destruyíos, casi na so totalidá, poles tropes Republicanes na Guerra Civil 1936-1939.

En 1832 fueron reparaes les bóvedes de los techos, l'armadura de la torre y tolos teyaos so la direición del maestru d'obres de Toledo, Antolín Jiménez.

Na reforma realizada en 1971 quitáronse los restos de los retablos que quedaben.

L'esterior del edificiu ta construyíu n'apareyu de lladriyu de composición simétrica.

La espodada torre y el campanariu presenten forma cuadrada con cuatro tramos edificaos en lladriyu.

El so interior tien forma de cruz llatina, con tres naves y cuatro tramos na principal.

Na cabecera ábside planu y a los pies álzase'l coru o tribuna con vistosa rexa metálica.

El cruceru ta coronáu por una cúpula de forma elíptica, sobre pechinas d'ocho gajos con llinterna cegada que remata nuna pequeña cúpula.

Les parés son d'apareyu toledanu con mampostería de cantar y cal. Álcense sobre un zócalo de piedra.

De les imáxenes asitiaes en repises vamos destacar La nuesa Señora de les Mercedes, sieglu XVIII, esculpida pol pernomáu villasecano Juan Pascual de Mena; Santa Leocadia, San Isidro; y dos crucificaos.

Preciosa ye la custodia procesional del Corpus Christi trabayada en plata sobre dorada, esmaltada, y grabada pol plateru toledanu Juan de San Martín nel sieglu XVII.

Hospital de "San Bernardo" [[Ficheru:Hospital de San Bernardo.jpg|miniaturadeimagen|Hospital de San Bernardo

Don Bernando García y San Pedro, nacíu na Villa sobrín y testamentariu del secretariu del rei Felipe IV Don Blas García, villasecano de nacencia, mandó construyir l'hospital de San Bernardo p'acoyer a un determináu númberu de probes de la villa, con preferencia familiares del fundador, y la ilesia dedicada a La nuesa Señora de los Peligros como panteón del fundador y familiares. Pa la so construcción y caltenimientu la institución cuntó colos fondos de capellaníes que teníen tierres y cases na Villa.... Foi edificáu so proyeutu de Lorenzo de San Nicolás, pol maestru d'obres de Añover de Tajo, Pedro Díaz Mejorada. El 7 de xunu de 1639 el Conseyu del Cardenal Infante Don Fernando d'Austria autorizaba la construcción de la Ilesia que yera bendicha y consagrada el 29 de setiembre de 1669 por Don Miguel Pérez, Obispu de Arcadia. Les obres del hospital empezáronse más tarde y debiéronse enllargar bastante tiempu pos en 1771 el Conseyu de Gobernación del Arzobispáu de Toledo, siendo Cardenal Primáu Don Luis Antonio Fernández de Córdoba unvia al mayordomu del hospital el siguiente escritu:”En razón de la conclusión de les obres del Hospital de San Bernardo y la declaración de Don Francisco Jiménez de Revenga maestru mayor d'obres del Arzobispáu concede llicencia pa construyir una enfermería, una casa, faer un retablu una imaxe de San Bernardo pal Altar Mayor, afatar les capiyes y faer un arancel pa la puerta del Atriu” . En 1802 vendíense les tierres que tenía l'hospital por una orde de la so maxestá. Mientres el sieglu IXX, empezó a funcionar mal hasta que dexó de faelo. L'Hospital tien forma rectangular, con dos altures y doble llarpiaba que se xune pel llau menor a la ilesia Tien un patiu porticado con columnes dóricu-toscanes que se sofiten en bases curves. Na parte cimera, tán asitiaes les habitaciones nes que s'agospiaben los probes. La ilesia en forma de cruz llatina con una nave principal y dos capilla a cada llau. L'ábside ye planu y el coru ta sobre l'atriu de la entrada. Nel cruceru cúpula de media naranxa sobre pechinas. Detrás del ábside capiya de forma octogonal que sirvió d'enterramientu a los fundadores. Nes capiyes llaterales, magníficos retablos renacentistes y estupendu retablu rococó nel altar mayor.

Mientres los años 80 del sieglu XX, acoyó a les escueles de neños y neñes y el consultoriu médicu. Dende va años se encuentrò zarráu. Anguaño alluga'l centru cultural San Bernardo Ta asitiáu na Plaza Miguel de Cervantes y na cai Real .

Ermita "La nuesa Señora de les Congoxes" [[Ficheru:Ermita de Nuestra Senora de las Angustias.jpg|miniaturadeimagen|Ermita de La nuesa Senora de les Congoxes.

Asitiada a extramuros de la Villa, xunto a la carretera Cuesta de la Reina-Toledo CM-4001, foi construyida nel sieglu XVI, so la abvocación de la Vera Cruz. A empiezos del sieglu XVII empezó a denominase de “les Congoxes pola imaxe de la Virxe del mesmu nome que se veneraba nel santuariu naquellos años. Los milagros atribuyíos a La nuesa Señora a primeros del sieglu XVII fixeron crecer una gran devoción y fe escontra Ella ente los villasecanos y habitantes de los pueblos estremeros.... En 1729 yeren aprobaos pol Conseyu de Gobernación y del Arzobispáu de Toledo los estatutos de la hermandá de La nuesa Señora de les Congoxes que tuvieron vixentes hasta 1899, que rixeron la Cofradería hasta va unos años que s'afixeron a les normes canóniques a valir. L'edificiu nel so esterior ye d'apareyu y mampostería de tipoloxía mudéxar, modificada pol pasu del tiempu. El so interior d'una sola nave, cuenta con capiya mayor y coru. La Capiya Mayor ta dixebrada de la nave por una rexa de madera, nella, amás de la imaxe de La nuesa Señora de les Congoxes hai dos efigie, una de Jesús cola Cruz arrecostines y otra de Cristu atáu a la columna, que desfilen nes procesiones del Juefes y vienres Santu. L'edificiu dende la so construcción foi reformáu delles vegaes, la postrera ente 2006 y 2007. La cofradería de La nuesa Señora, dende la so aprobación hasta 1974 encargar d'entamar los actos relixosu y profanu, sacante la novillada, que se celebraben n'honor del so titular que la so fiesta conmemorar el 8 de setiembre. A la misa de pelegrinos, Eucaristía principal y procesión que se celebren esi día, asisten dellos centenares de villasecanos y persones llegaes de los pueblos estremeros, especialmente de Villasequilla, onde hai una antigua y enraigonada devoción y fe escontra la Virxe de les Congoxes. Dempués de les fiestes dicir nel so honor un solemne novenario. Na actualidá la Hermandá encargar de realizar los actos relixosos y el Conceyu los profanos. La Corporación Municipal en 1959 dio a La nuesa Madre de les Congoxes el títulu d'Alcaldesa Mayor de la Villa.

Ermita de "San Sebastián"

Tuvo allugada na paraxa “El Santu” , nel camín de Mocejón y Magán. Construyida nel sieglu XVI, foi reformada en 1751 y baltada escontra 1761.

La imaxe del santu foi treslladada al templu parroquial.

Tuvo la so cofradería propia. Cola venta de los materiales de la so baltadera pagó parte del tabernáculo del altar mayor de la Ilesia Parroquial.

Fonte d'agua duce.

El Conceyu presidíu pol alcalde ordinariu Diego Plaza, alcordaba en 1697 faer una fonte d'agua duce con un presupuestu de sesenta mil reales de vellón.

L'agua traer dende la paraxa “Les Pilillas” a un llugar del Camín Real de Madrid, cerca de la cai Cantarranas....

La fonte nun dio l'agua necesario y ensugóse.

En 1729 y 1728 el Conceyu entamó corríes de toros pa llograr fondos “pa la fonte d'agua duce que quier construyise”

Nel sieglu XVIII dicíase que los vecinos utilicen pa beber l'agua del ríu Tajo. Hai una fonte caudalosa inmediata al pueblu onde beben los probes. L'agua escelente cuez los garbanzos en dos hores”.

Don José Fornells, arquiteutu de La so Maxestá, reformar en 1802 pos daba poca agua.

Siendo alcalde José del Viso en 1866 el Conceyu aprobaba faer una fonte d'agua duce, llavaderu y pilastra pa les caballeríes na Plaza del Pozu Conceyu.

L'agua conducir dende'l llugar “La Fonte del Xuncu” al sitiu determináu na citada plaza.

Les obres realizar Joaquín Gutiérrez de Madrid, que cobró cuatro maravedinos per cada cántaru d'arroba mientres 25 años y autorizóse-y a edificar una casa p'acovecer a la persona encargada de la cobranza del canon.

Los vecinos tuvimos utilizando la so agua pa beber y cocinar hasta 1987, anque en 1949 inaugurábense dos fuentes públiques con agua del Tajo, asitiaes na Plaza de la Silera y na Plaza Mayor, y nos primeros años de la década de los 70 del sieglu pasáu instalábase'l suministru d'agua procedente del ríu Guadarrama nes cases.

Pozu Conceyu

Tuvo asitiáu na plaza del mesmu nome, na actualidá de Miguel de Cervantes, nel llau noroeste del xardín qu'hai nella.

Foi cubiertu en 1951 cuando se construyeron les antigües cases de los maestros, güei sumíes....

Dende'l sieglu XVI, sirvió de bebederu a les caballeríes de los vecinos y de los numberosos pasaxeros que transitaben pola nuesa villa y folgaben nos cuatro mesones qu'hubo.

Foi reformáu numberoses vegaes a lo llargo de los años.

En 1822, el Conceyu alcordó llimpialo”por refundiar balse, piedres, cascotes y otros oxetos dalgunos vecinos”

L'Alcalde Leocadio Díaz publicaba un bandu multando con dos ducaos y un día d'arrestu al que refundiara materiales nél.

Paisanos pernomaos editar

fiestes editar

  • 2 de febreru: la Candelaria.
  • 25 d'abril: San Marcos.
  • 29 de xunu: Sagraos Corazones. 16 de xunetu: la Virxe del Carmen y 9 d'avientu: santa Leocadia (entamaes por cofradería).
  • 15 d'agostu: Fiesta Chica, n'honor a La nuesa Señora de les Mercedes (selmana cultural).
  • del 4 al 10 de setiembre: fiestes patronales n'honor de La nuesa Señora de les Congoxes, que la so festividá, dura una selmana y gocia d'una gran fama y popularidá na contorna y na provincia, poles sos verbenes populares y sobremanera la feria taurina, polo que se-y da'l nomatu de Pamplona toledana, con delles novilladas picaes y los tradicionales encierres, que s'encuadra dientro del Certame "Alfareru d'Oru", unu de los más conocíos a nivel rexonal y nacional atrayendo cada añu a miles de persones a guardalos.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Asín Palacios, Miguel (1940). Contribución a la toponimia árabe d'España. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, páx. 41-42.
  • Díaz Fernández, Antonio José (1993). Villaseca de la Sagra, noticies de la so historia, Coleición Tarrezas Toledanos 74, Diputación Provincial de Toledo.

Enllaces esternos editar