Violeta del Carmen Parra Sandoval (San Fabián de Alico[3] o San Carlos,[4] 4 d'ochobre de 1917-Santiago de Chile, 5 de febreru de 1967)[5][6] foi una cantautora, pintora, escultora, bordadora y ceramista chilena, considerada una de les principales folcloristes n'América del Sur y divulgadora de la música popular del so país, a la qu'arriqueció cola so obra. Ye miembru de la prolífica familia Parra.

Violeta Parra
Vida
Nacimientu San Carlos4 d'ochobre de 1917[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Llingua materna castellanu
Muerte La Reina5 de febreru de 1967[1] (49 años)
Sepultura Cementerio General de Santiago (es) Traducir
Causa de la muerte suicidiu
Familia
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Familia Parra (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
francés
Oficiu cantautora, poeta, pintora, escultora, bordadora (es) Traducir, ceramista, escritoraartista d'estudiu
Trabayos destacaos Gracias a la Vida
El gavilán (es) Traducir
Volver a los 17
Premios
Xéneru artísticu Nueva canción
música folclórica de Chile (es) Traducir
canción de protesta (es) Traducir
Mena de voz mezzosopranu
Instrumentu musical guitarra
Charango (es) Traducir
cuatro (es) Traducir
arpa
acordión
instrumentu de percusión
voz
Discográfica EMI
Creencies
Partíu políticu Partido Comunista de Chile (es) Traducir
IMDb nm0663420
Cambiar los datos en Wikidata

La so contribución al quefer artísticu y musical chilenu considerar de gran valor y trescendencia. El so trabayu sirvió d'inspiración a dellos artistes posteriores, quien siguieron cola so xera de rescate de la música del campu chileno y les manifestaciones constituyentes del folclor de Chile y América Llatina. Los sos cantares fueron versionadas por diversos artistes, tanto chilenos como estranxeros.

En conmemoración de la so natalicio, el 4 d'ochobre foi escoyíu'l Día de la música y de los músicos chilenos».[7]

Biografía editar

Nacimiento ya infancia editar

 
Casa onde, según la municipalidá de San Carlos, nació Violeta Parra. Monumentu Históricu de Chile dende 1992.[8]

Fía del profesor de música Nicanor Parra Alarcón[9] y de la llabradora Rosa Clarisa Sandoval Navarrete, Violeta tuvo cinco hermanos y dos mediu hermanos.

Esiste discutiniu sobre'l so llugar de nacencia. La Municipalidá de San Carlos afirma —nel so sitiu oficial y un cartelu a la entrada de la ciudá— ser «el trubiecu de Violeta Parra»[4] y la casa allugada na cai El Carbayu #531-535 foi declarada monumentu históricu en 1992 porque supuestamente ellí nació la cantante.[8] Sicasí, la familia de Violeta Parra nun ratifica esti datu y nel sitiu de la Fundación Violeta Parra afírmase que la folclorista nació en San Fabián de Alico, llocalidá allugada al este de San Carlos.[3] Sicasí, Isabel Parra, presidenta de la institución n'honor a la so madre, sofitó en 2013 la casa de San Carlos al afirmar qu'ella «va ser una sucursal de la fundación nel sur».[10]

La so infancia trescurrió principalmente nel campu. Ente 1919 y 1921 la familia moró en Santiago, pa depués dise al sur, a Lautaro. En 1927 treslladar a Chillán ya instálense na población Villa Alegre».[3]

La so madre enfotaba sobre la máquina de coser pa cooperar a la mantención de la numberosa familia. Violeta sufría de cutio d'enfermedaes, incluyendo un ataque de viruela a los trés años. Mientres ameyoraba, prestar xunto a los sos hermanos nes agües del vecín ríu Ñuble y nos aserraderos y barraques del sector.

Los neños revelaron abondo ceo el so enclín al espectáculu. Asonsañaben a los artistes de los circos que s'instalaben nes proximidaes del llar. Amarutar con paxellos de papel; Violeta y el so hermanu Lalo, cantaben a dúu y montaron delles representaciones poles que cobraben entraes a los neños. Violeta empezó a tocar la guitarra a los 9 años, ente que a los 12 compunxo los sos primeros cantares.

Realizó los cursos primarios y tuvo un añu na escuela normal, qu'abandonó pa trabayar nel campu y ayudar a la so familia por cuenta que'l so padre careció gravemente. Los fíos de la familia llucharon por sobrevivir saliendo a cantar en restoranes, posaes, circos, trenes, campos, pueblos, cais ya inclusive chamizos.

Llegada a Santiago editar

 
Edificiu de la Escuela Normal de Neñes, onde estudió por un tiempu la cantautora.

Los problemes económicos agraváronse cuando'l padre finó en 1931 y, al añu siguiente, Violeta marchó a vivir a Santiago convidada pol so hermanu, el futuru antipoeta Nicanor Parra, qu'estudiaba ellí. Retomó los estudios na Escuela Normal de Neñes, onde nun se sintió a gustu, porque yera'l cantar y non la escuela lo que-y interesaba. Por eso, dexar y empezó a cantar en chigres, quintes de recréu y pequeñes sales de barriu xunto cola so hermana Hilda, nun dúu de música folclórica llamáu Les Hermanes Parra, colo que tenía una fonte d'ingresos.[11]

En 1935 la so madre y hermanos llegaron a Santiago y xuntos instalar na comuña de Quinta Normal. En 1937 Violeta empecipió la so carrera artística nel restorán El Popular d'Avenida Matucana #1080 —interpretando boleros, corríos, cueques, rancheres y tonaes xunto colos sos hermanos Clara, Eduardo, Hilda y Roberto—; depués tamién en El Tordu Azul, allugáu enfrente. En dambos conoció a Luis Cereceda, emplegáu ferroviariu de la Estación Yungay, con quien se casó un añu dempués y tuvo dos fíos: Ángel y Isabel,[12] quien se convirtieron en destacaos músicos y adoptaron l'apellíu maternu al ingresar nel ambiente artístico. El matrimoniu —que vivió en Llay-Llay, Valparaíso y Santiago—, empezó a presentar inconvenientes, dáu'l calter inquieto y lleno de distracciones de Violeta —cantaba en botes del puertu, presentar en radios y xuniérase a un grupu de teatru—, que nun s'afaíen al ideal convencional d'esposa. Dixebrar en 1948, pero antes, Cereceda, que militaba nel Partíu Comunista, empecipiaba a Violeta na actividá política y dambos participaron ayudando na campaña presidencial de Gabriel González Videla (1946).

En 1949, nació la so fía Carmen Luisa Arce Parra y esi mesmu añu casóse col padre de la neña, Luis Arce. En 1952, nació la so fía Rosita Clara, quien finó dos años dempués.[3] Na mesma dómina, editó los sos primeros discos xunto cola so hermana Hilda, pal sellu RCA Víctor. Trátase de grabaciones en formatu single de cantares populares chilenes, como «El Caleuche», «La cueca del payasu» y «La viudita». El dúu funcionó de manera constante hasta 1953.

A principios de la década de 1950, empezó'l so estensu llabor d'escoyeta de tradiciones musicales en diversos barrios de Santiago y por tol país. Nestes andances, conoció a diversos poetes, incluyendo a Pablo Neruda y Pablo de Rokha. El so hermanu Nicanor aguiyar a asumir con personalidá propia la defensa de l'auténtica música chilena, en contra de los estereotipos qu'hasta esi momentu remanábense. Ye según el so repertoriu —hasta entós basáu en boleros, cantares españoles, corríos mexicanos y valses peruanos— pasa a los cantares más tradicionales del campu chileno, que-y dexen afayar los valores de la identidá nacional como nengún otru artista lo fixera antes.

Esti llabor d'escoyeta ta afigurada en más de trés mil cantares, axuntaes nel llibru Cantares folclóricos chilenos y los sos primeros discos en solitariu, editaos por EMI Odeon.

Los primeros viaxes editar

En 1953 grabó los esitosos senciellos «Casoriu de negros» y «Qué pena siente l'alma», que se convirtieron en dos de los sos cantares más conocíos. En 1954 caltuvo na Radio Chilena el programa Canta Violeta Parra, y ganó'l Premiu Caupolicán a la folclorista del añu,[13] lo que-y valió una invitación pa presentase nun festival xuvenil en Varsovia (Polonia). Aprovechó esti viaxe pa percorrer la Xunión Soviética y partes d'Europa. Foi particularmente provechosa la so estancia en París, yá que ellí grabó'l so primeres llarga duraciónGuitare et chant: chants et danses du Chili (1956) y una serie de cantares grabaos que s'editaríen en diverses compilaciones darréu—, qu'incluyíen puramente cantares arrexuntaos del folclor chilenu. L'ésitu llográu n'Europa yera inéditu pa cualesquier artista chilenu, y Violeta enllenar d'inspiración y creatividá. Foi en París onde s'enteró de la muerte de la so fía Rosita Clara.

Tornó a Chile en 1957 y en payares dir colos sos fíos Carmen Luisa y Ángel a Concepción, contratada pola universidá penquista. Ellí fundó, al añu siguiente, el Muséu Nacional del Arte Folklórico y darréu tornó a Santiago.

Cuatro disco sos apaecieron nesi periodu —Canto y guitarra (1957), El folclor de Chile, vol. II – Violeta Parra Acompañándose en Guitarra Acompañada de guitarra (1958), La tonada y La cueca (los dos últimos de 1959)— so la etiqueta de EMI Odeon, con delles de les sos primeres composiciones. Acá asomaba la cantante esmolecida de temes sociales («Yo canto a la diferencia»), la brillosa constructora de décimes y composiciones poétiques («Versu per desengañu») y la musicalizadora de poemes («Cueca llarga de los Meneses», del so hermanu Nicanor). Los discos grabar col mínimu acompañamientu d'una guitarra de madera, y na actualidá atópense descontinuados, al igual que los álbumes Toa Violeta Parra (1961) y Violeta Parra n'Arxentina (1962).

Amás, la so actividá artística diversificóse: trabayó en cerámiques, pintures al oleu y arpilleres, que presentó nos dos primeres ediciones de la Feria Chilena d'Artes Plástiques (1959 y 1960).[13] Trabayó un tiempu nun muséu d'arte popular y folclóricu qu'ella mesma fomentó a crear na Universidá de Concepción y depués viaxó por casi tou Chile, ufiertando cursos de folclor y recitales.

Estadía en París editar

En 1961 Violeta viaxó a Arxentina, onde vivió en General Pico y Buenos Aires y en xunu axuntar nesta última ciudá colos sos fíos Ángel ya Isabel y la so nieta Tita pa embarcase camín de Ḥélsinki (Finlandia) pa participar nel VIII Festival Mundial de la Mocedá y los Estudiantes. Dempués, percorrió la Xunión Soviética, Alemaña, Italia y Francia, onde s'instaló en París. Ellí cantó nel Barriu Llatín y dio recitales en Teatru de les Naciones de la Unesco, actuó en radio y televisión xunto colos sos fíos, bordó arpilleres y fixo escultures n'alambre.

Amás de llanzar al mundu discográficu a los sos fíos Ángel y Isabel Parra col discu Au Chili avec les Parra de Chillán (1963), siguió les sos grabaciones col LP Recordando a Chile (una chilena en París), qu'incluyó dos canciones compuestes y cantaes en francés, según tamién otres temes bien importantes de la so carrera, como «Palombu ausente» y «Enriba quemando'l sol»; coles mesmes, en 1962 grabó pal sellu Arión una serie de cantares editaos en diverses escoyetes posteriores. Foi una etapa de gran señardá, tal como lo atestigüen cantares tan sentíos como «Violeta ausente».

En 1964 llogró una marca histórica al convertise na primer llatinoamericana n'esponer individualmente una serie de les sos arpilleres, oleos y escultures n'alambre nel Muséu d'Artes Decoratives del Palaciu del Louvre,[13] nuna muestra titulada "Tapices de Violeta Parra". Tamién escribió'l llibru Poesía popular de Los Andes, y la televisión suiza filmó el documental Violeta Parra, bordadora chilena. Nesti periodu, forxó una firme rellación col antropólogu y musicólogu suizu Gilbert Favre, el gran amor de la so vida —col que vivió en Xinebra, compartiendo'l so tiempu ente Francia y Suiza—, y destinatario de los sos más importantes composiciones d'amor y desamor: «Corazón malditu», «El gavilán, gavilán», «Qué saqué con querete», ente munches otres.

Nesta dómina, surdieron los sos testos más combativos: cantares como «Miren cómo sonrin», «Qué va dicir el Santu Padre», «Arauco tien una pena» y «Según el favor del vientu» formaron la base de la corriente musical conocida como la Nuevu Cantar Chilenu. Los cantares fueron recoyíes nes numberoses ediciones de Cantares realcontraos en París.

Los sos últimos años editar

 
Balta de Violeta Parra nel Campusantu Xeneral.

En xunu de 1965, Violeta tornó a Chile. A fines d'esi añu, na esquina d'avenida La Cañada con Toru Zambrano na comuña de La Reina,[6] instaló Carpa de La Reina una gran carpa col plan de convertila nun importante centru de cultura folclórica, xunto colos sos fíos Ángel y Isabel y los folcloristes Rolando Alarcón, Víctor Jara y Patricio Manns, ente otros. Magar el so suañu de convertir la carpa nun referente pa la cultura de Chile, la respuesta nun foi bien motivadora y el públicu nun lu sofitó.

El final de la so rellación con Gilbert Favre, quien se coló a Bolivia en 1966, anició un de los sos cantares más conocíos, «Run Run foise pal norte», y dexar nun estáu d'ánimu bien vulnerable. foi ver a Bolivia y atopar casáu —un mitu urbanu atribuyó la depresión de Violeta a un amor ensin corresponder pol cantante Pedro Messone, daqué qu'él mesmu desmintió faciendo notar la gran diferencia d'edá de dambos; esta rellación ente dambos sería fecha pública pola mesma cantautora al declarar nuna radio que tuviera un «formosu idiliu con él mientres una xira al sur»; sicasí, sería'l músicu uruguayu Alberto Zapicán y non Messone la so última pasión—.[14]

Llanzáu en 1966 y grabáu xunto colos sos fíos y Alberto Zapicán, el discu Les últimes composiciones inclúi los sos himnos humanitarios «Gracies a la vida» y «Volver a los 17», amás d'otros cantares importante y conocer, como «El rin del anxelín», «Neñina d'águila», «Cantores que cavilguen» y «El Albertío». «Gracies a la vida» foi interpretada por artistes como Mercedes Sosa, Raphael y Pedro Vargas —en 1977, les autoridaes de TVN prohibieron nel programa El cantar de tolos tiempos, nel que la interpretó Gloria Simonetti—, y «Volver a los 17», por Joan Manuel Serrat, Milton Nascimento, Franco Simone y munchos otros.

«Un día [Violeta Parra] díxome:
—Fáltame daqué... Nun sé lo que ye. Buscar y nun lo atopo... De xuru nun lo voi topar enxamás».
—Tito Mundt, periodista, «Lo que se llevó Violeta Parra», La Tercera, 8 de febreru de 1967, p. 3.[15]

Tres dellos intentos fallíos, Violeta Parra suicidóse[5] d'un disparu na cabeza a los 49 años na so carpa de La Reina a les 17:40 del 5 de febreru de 1967.[6] Un veloriu llevantar na so carpa[16] y el so funeral llevar a cabo dos díes más tarde, cuando foi soterrada nun nichu de la galería 31 del Campusantu Xeneral de Santiago.[15]

Ente que para munchos resulta paradóxicu que l'autora de «Gracies a la vida», un himnu a la esistencia, suicidárase un añu dempués d'escribila, otros críticos de la so obra perciben na lletra, nel estilu de musicalización, nos tonos usaos y na monotonía de les sos temes el reflexu d'un estáu d'ánimu depresivu y un cantar de despidida.[17]

Póstumamente, dióse-y la medaya Gabriela Mistral en 1998.[13] El motor de busca Google conmemoró'l centenariu del so natalicio con un doodle na so páxina principal el 4 d'ochobre de 2017.[18]

Obra editar

Discografía editar

Violeta publicó los siguientes álbumes mientres la so vida:

Violeta Parra dexó una gran cantidá de música inédita, que se foi conociendo dempués de la so muerte. Los sos Décimes autobiográfiques (yá editaes en llibru), que fueren grabaes con voz de Violeta, fueron arrexuntaes nun LP editáu por Alerce en 1976 (dempués ampliaes en Décimes y centésimes); Warner Music Chile sacó en 1999 el conciertu que dio en Xinebra (Violeta Parra en Xinebra) y los sos peculiares Composiciones pa guitarra.

Un apurra importante a la música ye'l rescate de la tradición musical chilena per parte de Violeta: el cantar a lo divino («El rin del anxelín», «Versu por una neñu muerta», por casu), el llamentu mapuche («Qué saqué con querete»), los sos cantares nortinas, ensin dexar de llau la so gran sensibilidá social, como en «Mazúrquica modérnica», «Rodríguez y Recabarren» y «La carta», ente otres.

Esposiciones individuales editar

  • 1964: Esposición individual del cuerpu humanu Louvre, París, Francia.
  • 1970: Recordando a Violeta Parra. Institutu Cultural de Los Condes, Santiago.
  • 2003: Oleos de Violeta Parra, Palaciu Consistorial de la I. Municipalidá de Santiago, Chile.

Esposiciones coleutives editar

  • Feries d'Artes Plástiques al campu, Muséu d'Arte Contemporáneo, Universidá de Chile, Santiago.
  • 1959: Esposición pictórica en Buenos Aires, Arxentina.
  • Esposición en Xinebra, Suiza.
  • 2010 : voces xunir col cantar gracies a la vida pola traxedia qu'afecta a la zona centro sur de Chile.

Obres en coleiciones particulares editar

  • Velorio d'anxelín, bordáu sobre tela, 27 x 41 cm
  • La fía interesada, oleu sobre madera, 36 x 46 cm
  • El machitún, oleu sobre madera, 31 x 46 cm
  • Contra la guerra, bordáu sobre arpillera, 144 x 192 cm
  • Combate naval I, bordáu sobre arpillera, 225 x 130 cm
  • El circu, bordáu sobre tela
  • Árboles coloríos, oleu sobre madera, 46 x 23 cm
  • La cantante calva, 1960, bordáu sobre yute natural, 136 x 46 cm
  • Lleendo 'El Peneca', 1965, oleu sobre madera, 51 x 73 cm

Legáu artísticu editar

Fundación Violeta Parra editar

Coles mires de rescatar la figura y el legáu de Violeta Parra, creóse la Fundación Violeta Parra en xunetu de 1991. Presidida pola so fía Isabel Parra, busca «axuntar, entamar y caltener la so obra; proyeutala en Chile y nel esterior por que puedan aportar a ella estudiantes, artistes y públicu polo xeneral».

Muséu Violeta Parra editar

 
Interior del Muséu Violeta Parra.

El Muséu Violeta Parra abrió al públicu'l 6 d'ochobre de 2015, con dellos años de retrasu —nun principiu, la inauguración tendría de producise a fines de 2011— col oxetivu primordial d'amosar de forma permanente la obra de l'artista. Diseñáu pol arquiteutu Cristián Undurraga, alluga les sos arpilleres, oleos y obres en papel maché.[19] La coleición consta de 48 obres, ente donaciones y comodatos, pero esíbense «solo 23, estremaes nos dos grandes temes de Violeta Parra: lo humano y lo divino».[20]

Allugáu na avenida Vicuña Mackenna 37, en Santiago, el muséu tien nos sos 1330 m², amás de les sales dedicaes a la obra de Violeta, otros espacios pa diverses actividaes culturales, como talleres, conciertos y conferencies. La entrada ye gratuita.[21]

Teatru, cine y televisión editar

 
Francisca Gavilán interpretó a Violeta na película d'Andrés Wood Violeta dir a los cielos (2011).

En Buenos Aires rindióse homenaxe a la so vida cola obra teatral Violeta vien nacer adautación del llibru Y agora, la resucitada de la violenta Violeta del escritor y periodista arxentín Rodolfo Braceli[22] interpretada pola actriz arxentina Virginia Lago en 1993 y 1994.[23]

En 2011 Andrés Wood estrenó la so película Violeta dir a los cielos basada nel llibru homónimu d'Ángel Parra[24] y protagonizada por Francisca Gavilán.[25] La cinta ganó dellos gallardones ente los que destaca'l Gran Premiu Internacional del Xuráu nel Festival de Sundance (xineru de 2012).[26]

En 2012 tresmitióse la miniserie Violeta dir a los cielos, adautación televisiva de la película, tamién dirixida por Andrés Wood y protagonizada por Francisca Gavilán. Foi emitida por Chilevisión y constó de tres capítulos nos cualos, a partir del metraxe extra de la película, afondar na infancia de Violeta, el so primer matrimoniu, y el venceyu col so hermanu Nicanor.[27]

Música editar

Los fíos de Violeta, Ángel Parra (enriba, 2015) y Isabel Parra (embaxo, 2006) buscaron caltener vixente la música de la so madre.

Dellos cantares fueron dedicaes a Violeta:

Tamién ye mentada na tema «Cantar protesta» (del discu Oi, 2006) de la banda colombiana Aterciopelaos. Coles mesmes, el so nietu Ángel Parra Orrego editó un discu coles anticuecas en 1994, y Tita Parra llanzó en 1998 una continuación de les décimes, col títulu de Centésimes de l'alma.

En 2018, el músicu español Nacho Vegas nomó Violética al so discu d'esi añu n'honor Violeta y a la so manera de tratar les esdrúxules.

Violeta Parra foi versionada por una innumberable cantidá de músicos chilenos, dende los sos fíos Ángel y Isabel, Víctor Jara, Quilapayún, Illapu, Patricio Manns, Los Jaivas, Inti Illimani (que, amás de diverses grabaciones individuales de cantares de Violeta, executó la obra de Luis Advis Cantar pa una grana, musicalización de les Décimes autobiográfiques). Un tributu rock producíu por Álvaro Henríquez cola participación d'artistes como Los Bunkers, Pettinellis, Lucybell, Javiera Parra (la so nieta), Chancho en Piedra y Juanita Parra (batería de Los Jaivas) que vio la lluz en 2001 col títulu de Dempués de vivir un sieglu. Inclusive baladistas populares como Myriam Hernández, Gloria Simonetti y Luis Jara incorporaron la música de Violeta nos sos repertorios.

Fora de Chile, y tantu en grabaciones como en vivu, Violeta Parra foi interpretada por destacaos artistes, ente ellos:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118789732. Data de consulta: 14 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Fundación Violeta Parra. «Cronología de Violeta Parra». www.violetaparra.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 15 de xineru de 2012. Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  4. 4,0 4,1 Municipalidad de San Carlos (s/f). «Biografía de Violeta Parra». www.sancarlos.cl. Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  5. 5,0 5,1 «La folclorista Violeta Parra suicidóse un balazu na vidaya». El Mercurio de Valparaíso:  p. 3. 6 de febreru de 1967. 
  6. 6,0 6,1 6,2 Violeta Parra suicidóse obra=La Tercera. 6 de febreru de 1967.  páxs. 1-2, 15. 
  7. Sánchez, M. (3 d'ochobre de 2015). «panorames-pa celebralo-en-tou-chile.shtml Día de la música: Los panorames pa celebralo en tou Chile». La Tercer. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2015.
  8. 8,0 8,1 Monumento.cl. «Casa onde nació Violeta Parra». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de mayu de 2014. Consultáu'l 2 de payares de 2012.
  9. «fíos-hermanos-y-sobrinos-de-Nicanor.html L'árbol de los Parra: Los fíos, hermanos y sobrinos de Nicanor» (26 de xineru de 2018). Consultáu'l 26 de xineru de 2018.
  10. García, Javier (22 de marzu de 2013). «muséu-de-violeta-lleva-20-anos-esperando.shtml Isabel Parra: "El muséu de Violeta lleva 20 años esperando"». La Tercera. Consultáu'l 22 de marzu de 2013.
  11. Morales, Leonidas. «Conversación con Nicanor Parra sobre Violeta». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  12. Redolés, Sebastián (s/f). «barriu-yungay Violeta Parra nel barriu Yungay». Consultáu'l 26 d'agostu de 2015.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Axencia Informativa Orbe (5 de febreru de 2005). «conmemórense-38-anos-de-la muerte-de-violeta-parra.html Güei conmemórense 38 años de la muerte de Violeta Parra». Consultáu'l 23 d'abril de 2017.
  14. «Violeta Parra inda se muerre d'amor (artículu publicáu orixinalmente en 1967 en Sieglu 20 de La Tercera)». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  15. 15,0 15,1 «Dolor de pueblu». La Tercer:  páxs. 1, 3 y 6. 8 de febreru de 1967. «Los funerales de Violeta Parra, efectuaos ayeri na capital, concentraron l'intensu ciñu popular escontra la chilenaza artista de sonadía mundial [...] El pueblu soterró al so folclorista: El ataúd colos restos de la estraordinaria folclorista perdióse amodo, tragáu pela boca negra d'un nichu na Galería 31 del Campusantu Xeneral». 
  16. «Adiós a Violeta Parra». La Tercer:  páxs. 1 y 5. 7 de febreru de 1967. «Últimu adiós a Violeta Parra. Güei efectúense los sos funerales: Veloriu foi llevantada na so carpa de La Reina». 
  17. Torres Alvarado, Rodrigo (xineru-xunu de 2004). «Cantar la diferencia.Violeta Parra y el cantar chilenu». Revista Musical Chilena (201):  páxs. 53-73. doi:10.4067/S0716-27902004020100003. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902004020100003. Consultáu'l 28 d'avientu de 2016. 
  18. «so-pagina-principal.html Google homenaxa a Violeta Parra con doodle na so páxina principal» (4 d'ochobre de 2017). Consultáu'l 8 d'ochobre de 2017.
  19. Lennon Zaninovic, Maureen (27 de setiembre de 2015). . El Mercurio. Consultáu'l 27 de setiembre de 2015.
  20. Espinoza, Denisse (10 d'ochobre de 2015). «El rincón bordáu de Violeta Parra». La Tercer. Consultáu'l 11 d'ochobre de 2015.
  21. Troncoso, Constanza (9 de febreru de 2016). «manera gratuita.shtml Muséu Violeta Parra va permanecer funcionando de manera gratuita». La Tercer. Consultáu'l 10 de marzu de 2016.
  22. Braceli, Rodolfo. «Violeta vien nacer». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  23. «Dos videos de "Violeta vien nacer"». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  24. «Ficha y curtia reseña del llibru Editorial Catalonia». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  25. Martínez, Antonio (22 de xunetu de 2011). «El mundu Wood espandir con Violeta Parra». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  26. La Segunda (29 de xineru de 2012). «cine chilenu-en-sundance "Violeta" y "Mozu y allocada" marquen históricu trunfu del cine chilenu en Sundance». Consultáu'l 5 de febreru de 2012.
  27. «a-los cielos-caltuvo-rating-en-el so-capitulo-final.html Miniserie de "Violeta dir a los cielos" caltuvo rating nel so capítulu final» (5 d'abril de 2012). Consultáu'l 8 d'ochobre de 2017.
  28. «Jesús Sevillano. Discografía (síncopa.com)». Consultáu'l 29 de xineru de 2018.

Bibliografía adicional editar

  • Herrero A., Víctor (2017), Dempués de vivir un sieglu: Una biografía de Violeta Parra. Lumen. ISBN 978-8426404114
  • Echeverría, Mónica (2010). Yo, Violeta. Santiago: Plaza & Janés. Biografía novelada
  • Montealegre Iturra, Jorge (2012). Violeta Parra. Intres fecundos, visiones, retazos de memoria editorial=Editorial Usach. Coleición Grandes de Chile.
  • Morales, Leónidas (2003). Violeta Parra: l'últimu cantar. Cuartu Propiu. Pueden lleese fragmentos del llibru en Google Books
  • Parra, Violeta. Décimes. Autobiografía en versu editorial=Suramericanu. ISBN 9562620130.
  • Parra, Ángel (2006). Violeta dir a los cielos editorial= Catalonia.
  • Parra, Isabel (1985). El llibru mayor de Violeta Parra / Isabel Parra. Madrid, España: Ediciones Michay. ISBN 8485594126.
  • Sáez, Fernando (1999). La vida intranquila: Violeta Parra, biografía esencial. Chile: Ediciones Radio O. de Chile. ISBN 9562620921.

Enllaces esternos editar