Virginia Errázuriz

María Virginia Errázuriz Guilisasti (1941Santiagu) ye una artista visual chilena.

Virginia Errázuriz
Vida
Nacimientu Santiagu1941 (82/83 años)
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Familia
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Llingües falaes castellanu
Oficiu artista visual
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Formación artística y docencia editar

Ente los años 1961 y 1965, Errázuriz ingresa a estudiar na Escuela de Belles Artes de la Universidá de Chile, y en 1966 participa del Salón del Oxetu Contemporaneu. Yá en 1969 empieza a dedicase al llabor docente, y dicta un taller de pintura nel Colexu Llatinoamericanu d'Integración; la docencia y les actividaes educatives van ser una práutica constante a lo llargo de la so carrera. En 1971 integrar en calidá de profesora docente a la Escuela de Belles Artes de la Universidá de Chile –la mesma escuela onde se formó profesionalmente– onde dicta la clase de Dibuxu hasta l'añu 1974.[1]

TAV: Taller d'Artes Visuales editar

Esi mesmu añu, arriendes de los aturbolinaos cambeos socioculturales y políticos consecutivos al Golpe d'Estáu de 1973, Errázuriz xunto a otros profesores son exonerados de la Universidá de Chile.[2] En respuesta direuta a esta espulsión de l'academia, Errázuriz xunto al artista visual Francisco Brugnoli cofundan el TAV Taller d'Artes Visuales, xunto a otros de los profesores y artistes espulsaos. El TAV proyéctase como una organización artística independiente,[3] dedicada a la creación especializao y esperimental de la téunica del grabáu y les artes gráfiques, y el so espardimientu al traviés de circuitos non oficiales (non museales) de les artes visuales de la dómina.[4] Coles mesmes, el TAV funcionó como ente pa la enseñanza y puesta en marcha de l'autoxestión cultural, y tamién espaciu espositivu, considerando'l contestu del bloquéu artísticu favorecíu pol réxime dictatorial d'aquellos años en Chile.[5]

Mientres la década de los ochenta, el TAV empréstase como dependencia pa los talleres y clases de grabáu de la Escuela de Belles Artes del apocayá formáu Institutu Cimeru ARCIS (darréu, Universidá ARCIS), que la so direición taba en mano Francisco Brugnoli. Virginia entra según docente a ARCIS a dictar clases de gráfica esperimental.[6]

Docencia y creación artística na actualidá editar

Yá na década de los noventa, Virginia dedicar en gran parte a la enseñanza tanto escolar como universitaria: impartió clases nel colexu Saint George en Santiago de Chile, onde tamién foi Xefa del área d'Espresión Artística. Mientres, siguió desempeñándose como académica, na Universidá ARCIS.

Errázuriz siguió esponiendo la so obra en renombraos museos nacionales ya internacionales hasta l'actualidá. En munches exhibiciones en Chile espunxo en dupla xunto a Francisco Brugnoli.

Obra editar

Siguiendo la llinia del informalismo y l'estética del colax, Virginia Errázuriz crea obres a partir de la combinación d'oxetos y materiales diversos, munchos d'ellos de calter cotidianu (esto ye, materiales non artísticos), atopaos o de refugaya. A partir d'éstos, l'artista crea pieces de calter instalatorio onde se tensiona l'ambigüedá ente la representación y la presentación, ellaborando llectures a partir de los significaos culturales propios de los oxetos. D'esta forma, Errázuriz formula crítiques sociales a partir de la simboloxía del cotidianu: al rol hombre/mujer, la construcción social de la persona, la representación del espaciu y la redolada como espeyu d'una cultura determinada, ente otres problemátiques.

Hai de solliñar l'usu esperimental de la téunica de la cordura, el cosíu, l'afilvanadura y el bordáu: a partir d'una práutica culturalmente asociada a la muyer, Errázuriz constrúi colaxs que representen, hasta ciertu puntu, formes y cuerpos humanos que desafían xustamente les llendes de lo femenino y la tradición del trabayu manual.

Lo objetual na obra de Errázuriz non solo entiende l'aspeutu puramente material de la obra: l'artista devela nos oxetos la so cualidá cultural y el so potencial semánticu, en tantu la combinación inesperada ente materiales y formes revela discursos socialmente aceptaos como asina tamién los pon en cuestión.

Na esposición Paisaxe Brugnoli-Errázuriz, realizada en Galería Sur en 1983, Errázuriz xunto a la so pareya, l'artista Francisco Brugnoli, instalaron nes sos sales una serie d'oxetos cotidianos y corrientes, tales como tablones, plásticos, periódicos, etc. Estes instalaciones proponíen una reflexón crítica respectu al espaciu públicu de la cai, a partir de la so representación material y simbólico por aciu aquellos elementos de calter desechable y d'aparente pocu valor estéticu, que xeneraben la ficción d'un paisaxe urbano. Estes obres metaforizaban el vacíu y el desusu de los espacios públicos nel contestu de la dictadura, onde les materialidaes precaries aludíen a l'ausencia humana. En tantu, el calter conceptual de les instalaciones, onde les sos significaciones yeren múltiples, supunxo tamién una forma de resistencia al traviés del llinguaxe artísticu naquellos años.

En 2016, la pareya d'artistes realicen una actualización d'aquella amuesa con Brugnoli-Errázuriz / Paisaxe II, nel Institutu Italianu de Cultura en Santiago.[7] Más de 30 años dempués,[8] ellos ufierten una nueva postura crítica en redol a los espacios públicos tomando como puntu de partida los contestos socioculturales actuales. D'esta forma, les nueves instalaciones aluden al re-significación de la cai como espaciu representativu de les demandes sociales, pero coles mesmes como espaciu sobrepobláu, ruidosu, inseguru y ambivalente, tensionando les diferencies y semeyances de los contestos urbanos de güei y los de hai 30 años tras.[9][10][11]

La obra de Virginia Errázuriz atopar n'importantes coleiciones a nivel nacional, tal como nel MAC Muséu d'Arte Contemporáneo (Universidá de Chile) y el MSSA Muséu de la Solidaridá Salvador Allende.

Obres en coleiciones nacionales editar

  • Autorretratu (1965)[12][13]
  • 15 Avientu 1976, serie Atayaos A: Fernando Orti (1978)[14]
  • 28 / payares / 1979 - diariu d'un día (serie archivos, 1979)[15]
  • Paisaxe Brugnoli - Errázuriz (1983)[16]

Referencies editar

  1. Currículum Vitae Virginia Errázuriz, Universidá ARCIS (1997); Archivu del Muséu de la Solidaridá Salvador Allende, Santiago de Chile.
  2. Galende, Federico (2007). Filtraciones I: Conversaciones sobre arte en Chile (de los 60´s a los 80´s) (en castellanu). Santiago, Chile: Editorial Arcis; Editorial Cuartu Propiu., páx. 90-113.
  3. TAV Taller d'Artes Visuales (Santiago, 198[?]). «Carta de TAV Taller Artes Visuales con pidimientu d'afiliación de socios y apurra voluntariu de cuotes pa financiamiento de l'agrupación» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  4. TAV Taller d'Artes de Visuales (Santiago, 1981). «TAV : Boletín Taller d'Artes Visuales» (castellanu). Ediciones de la Cortina de Fumu. Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  5. Unión Nacional pola Cultura UNAC (Santiago, 19??). «Llamáu a la comunidá» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  6. Felipe Baeza (24 de xineru de 2016). «La Escuela de Belles Artes y el so Taller de Grabáu» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  7. Istituto Italianu di Cultura Santiago (12 de mayu de 2016). «EL IIC PRESENTA LA ESPOSICIÓN PAISAXE BRUGNOLI-ERRAZURIZ/ 2 (2016)» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  8. Dario y Radio Universidá de Chile (26 de mayu de 2016). «paisaxes/ Trés décades dempués, Francisco Brugnoli y Virginia Errázuriz vuelven a los paisaxes» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  9. BioBio Chile (6 de mayu de 2016). «italianu-de-cultura.shtml Francisco Brugnoli y Virginia Errázuriz esponen xuntos n'Institutu Italianu de Cultura» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  10. El Mostrador (5 de mayu de 2016). «italianu-de-cultura-del-13-mayu-al-17-xunu/ Esposición "brugnoli / errázuriz / paisaxe II" n'Institutu Italianu de Cultura, del 13 mayu al 17 xunu» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  11. Mariagrazia Muscatello (10 de xunu de 2016). «EL PAISAXE DE LA TRANSICIÓN. SOBRE LA ESPOSICIÓN BRUGNOLI/ERRÁZURIZ» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  12. Baeza, Felipe (2017). Santiago, Muséu d'Arte Contemporáneo: “Virginia Errázuriz. Autorretratu”. En: Catálogu razonáu. Coleición MAC. (en castellanu), páx. 248 - 249.
  13. MAC Muséu d'Arte Contemporáneo. «Autorretratu; obra de Virginia Errázuriz». Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  14. Muséu de la Solidaridá Salvador Allende. «Ficha de obra Virginia Errázuriz» (castellanu). Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  15. MAC Muséu d'Arte Contemporáneo. «28/payares/1979; obra de Virginia Errázuriz». Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.
  16. MAC Muséu d'Arte Contemporáneo. «Paisaxe Brugnoli-Errázuriz; obra de Virginia Errázuriz». Consultáu'l 29 de setiembre de 2017.