A Lama

conceyu gallegu de la provincia de Pontevedra

A Lama ye un conceyu de la provincia de Pontevedra, pertenez a la contorna del mesmu nome.

A Lama
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia de Pontevedra provincia de Pontevedra
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'A Lama Jorge Canda Martínez
Nome oficial A Lama (es)[2]
Códigu postal 36830
Xeografía
Coordenaes 42°23′49″N 8°26′32″W / 42.396854°N 8.442307°O / 42.396854; -8.442307
A Lama alcuéntrase n'España
A Lama
A Lama
A Lama (España)
Superficie 111.8 km²
Altitú 478 m
Llenda con Forcarei, Beariz, Avión, Fornelos de Montes, Ponte Caldelas y Cotobade
Demografía
Población 2520 hab. (2023)
- 1199 homes (2019)

- 1246 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.27% de provincia de Pontevedra
0.09% de Galicia
0.01% de España
Densidá 22,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodalama.weebly.com
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

Nel so principiu foi conocida como capital d'una contorna llamada Cal de Vergazo. Darréu conocida como Pedreira, depués como O Lama[3] y anguaño na so grafía gallega A Lama.

Situación editar

Ye un conceyu interior asitiáu nel nordeste de la provincia de Pontevedra y ye eminentemente rural, con munchos llugares d'interés y espacios naturales d'estraordinaria guapura que lo faen aparente pal turismu rural que ta teniendo una gran puxanza nestos últimos años. Tien una estensión de 111,76 km². La distancia a la capital de la provincia ye de 31 km y a Vigo de 50 km.

Los conceyos estremeros son al noroeste Cotobade, al oeste Ponte Caldelas, al sur Fornelos de Montes, al nordeste Forcarei, tou ye la provincia de Pontevedra, y al este con Beariz, na provincia d'Ourense. Les principales víes de comunicación son les carreteres Pontevedra - A Cañiza que pasa peles parroquies de Verducido y Gaxate, y la carretera que vien del conceyu de Cotobade y pasa pola parroquia d'Alces comunicando col conceyu de Beariz.

Xeografía editar

  • Superficie: 112 km².

Demografía editar

  • Población: 2520 hab. (2023)[4][5].

Parroquies editar

Esti conceyu ta formáu por 10 parroquies: Alces (Santiago), A Barcia do Seixo (Santa Ana),[6] Covelo (San Sebastián), Escuadra (San Lourenzo), Gaxate (San Pedro),[7] A Lama (San Salvador), Seixido (San Bartolomé),[8] Verducido (San Martín), Xende (San Pablo)[9] y Xesta (San Bartolomé).[10]

Etimoloxía de la parroquies editar

  • A Barcia do Seixo: Vien de la pallabra Céltica barc cuéncanu, cuesta, vaguada y Seixo por tar na sierra del mesmu nome.
  • A Lama: De raigañu ambro-ligur-iliria lam, "folla".
  • Alces: Del llatín alce "marcu, columna", fai referencia a los marcos de piedra.
  • Covelo: Del llatín covellum "buecu", fai referencia a les cueves esistentes.
  • Escuadra: D'orixe indoeuropéu esc "riega, ríu", fai referencia al ríu Barbeira.
  • Gaxate: De procedencia llatina o xermánica Caiatus, nome d'un poblador.
  • Seixido: D'orixe llatín saxum "piedra, roca", referir a una zona montascosa.
  • Verducido: Del llatín verducetum "árbol nuevu", fai referencia a un monte d'árboles.
  • Xende: Significa Xeneti nome propiu d'un poblador de la zona.
  • Xesta: Del llatín genesta, "hiniesta", ye una planta típica del llugar.

Cultura editar

Les tierres d'A Lama tuvieron poblaes dende la prehistoria, calteniéndose restos arqueolóxicos de les cultures megalítiques dende los años 4000 a 2000 a de C. como les mámoes de Portela da Cruz, O Seixo, O Suído, y n'Alces.

De la Edá del Bronce atopar n'A Lama una espada de tipu argárico del añu 1500 a de C. y en Verducido y nel Castru de Gaxate dellos hachos de bronce. D'esta edá son los grabaos rupestres en Chan do Campo, Outeiro Seixiño, Val do Gatu, y A Laxa das Puzas (Verducido).

Perteneciente a la Cultura de los Castros esisten trés identificaos: el Monte do Castro en Gaxate, el Monte do Castro n'A Lama, y el de Xende.

Na Dómina Medieval la zona norte foi colonizada polos Monxos d'Armenteira a partir del Sieglu XV y el restu pertenecía a los señores de Soutomaior ente los que destacó Pedro Álvarez ("Pedro Madruga"), que cuntaba con una fortaleza en Fornelos.

Yá nos sieglos XVII y XVIII hai que destacar l'aumentu de población y de la ganadería pola introducción del maíz, la pataca y la castaña procedentes d'América, y el cambéu que supunxo na agricultura. Con estes meyores empieza a sumir la emigración a Castiella de los temporeros pa la siega del trigu pel branu, hasta la so total desapaición nel sieglu XIX, y aumenta la construcción de caminos, ilesies, palacios y pontes. D'esta dómina son les pontes de Verducido sobre'l ríu Parada, el del antiguu camín de Ribadavia a Pontevedra y el de Liñares.

Nel Sieglu XIX España ye invadida dafechu polos franceses. Dende 1809 constituyéronse puestos de vixilancia denominaos "alarmes" dende los que se hostigaba a les tropes enemigues. Hai que destacar tres enfrentamientos, el de Pontevedra, el de Ponte Caldelas y el de Pontesampaio, marcaos pol usu de cañones fechos de madera de boxe.

La emigración a América fai posible la compra de les tierres a los nobles y la construcción d'edificaciones educatives y centros de beneficencia. A principios del sieglu pasáu hubo una emigración en direición a América del Sur con destinos como Arxentina, Brasil, Venezuela y n'América del Norte Méxicu. Dempués de la Guerra Civil Española, la emigración dirixir escontra Europa, siendo Francia, Suiza, Alemaña, y Bélxica los países de destín.

Deportes editar

A Lama cunta con un equipu de fútbol llamáu A Lama S.D anque siempres s'identifica colos aficionaos como A Lama qu'esta temporada consiguió l'ascensu a la 2ª rexonal quedando líder de grupu.[¿cuándo?]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Padrón del INE
  4. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  5. oficina de rexistru
  6. Madoz, Pascual (1845-1850), «BARCIA DEL SEIJO (SANTA ANA DE LA)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  7. Madoz, Pascual (1845-1850), «GAJATE (SAN PEDRO)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  8. Madoz, Pascual (1845-1850), «SEIJIDO (SAN BARTOLOMÉ)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  9. Madoz, Pascual (1845-1850), «GENDE (SAN PABLO)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  10. Madoz, Pascual (1845-1850), «GIESTA (SAN BARTOLOMÉ)», Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .

Enllaces esternos editar