Agaña (Hagåtña, en chamorru) ye la capital de Guam, nel área insular d'Estaos Xuníos, nel estremu sur de les Islles Marianes, al este de les Filipines. Tien 1.100 habitantes.

Agaña
Alministración
PaísBandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Área insular (es) TraducirBandera de Guam Guam
Tipu d'entidá ciudad de Guam (es) Traducir
Cabezaleru/a del gobiernu John A. Cruz
Códigu postal 96910 y 96932
Xeografía
Coordenaes 13°29′N 144°45′E / 13.48°N 144.75°E / 13.48; 144.75
Agaña alcuéntrase en Guam
Agaña
Agaña
Agaña (Guam)
Superficie 2.45 km²
Altitú 0 m
Demografía
Población 943 hab. (2020)
Porcentaxe 0.61% de Guam
0% de Estaos Xuníos
Densidá 384,9 hab/km²
Más información
Estaya horaria Huso horario chamorro (es) Traducir
Llocalidaes hermaniaes
ns.gov.gu…
Cambiar los datos en Wikidata

Llamada San Ignacio de Agaña en tiempu del dominiu español sobre les Marianes, esto ye, hasta 1898, depués al ser anexonada a los Estaos Xuníos los estauxunidenses al escarecer de la "ñ" escribieron direutamente "Agana" magar la pronunciación chamorra y española. Tres el llogru de l'autonomía a fines del sieglu XX los llexisladores de Guam (o Guaján) camudaron el nome de Agana ("Agaña" ye la pronunciación nel idioma nativu de Guam, el chamorru, de la pallabra Hagåtña).

En Agaña alcuéntrase'l Aeropuertu Internacional General Antonio B. Won Pat.

Anguaño un terciu de la islla ta ocupada por instalaciones militares de los Estaos Xuníos.

Nome editar

Hagåtña significa la so sangre en chamorru. Hai muncha especulación de que los nativos emigraron orixinalmente de l'aldega de Agat. El nome chamorru pa Agat ye "Hågat, lo que significa sangre. El sifijo ña que significa una perspeutiva de tercera persona/propiedá/etc. En 1998, l'Asamblea Llexislativa de Guam camudó'l nome Agana (pronunciáu [aˈgaɲa]) de nuevu al nome orixinal en chamorru. Sicasí, el nome del pueblu vecín Agana Heights nun camudó.

Historia editar

 
Semeya de Agaña tomada antes de la Segunda Guerra Mundial.

Agaña foi un destacáu pueblu de Guam antes de la colonización española. En 1668, el primer misioneru español, el Padre Diego Luis de San Vitores llegó a la isla. El xefe Kepuha donó les tierres en Agaña que dexaben al Padre San Vitores construyir la primera ilesia en Guam (Catedral Basílica del Duce Nome de María).

So la dominación española, gran parte de la población indíxena de Guam y demás islles Marianes viose obligada a treslladase a la ciudá. Los restos de los edificios de l'alministración española pueden trate na Plaza d'España asitiada al llau de la catedral de la Archidiócesis de Agaña. Ellí atopamos cola Azotea, la Casa del Chocolate y la Puerta de Tres Arco.

Dempués Guam foi vencida por España a Estaos Xuníos tres la Guerra d'España y Estaos Xuníos de 1898. Agaña sigue siendo la sede del gobiernu d'EE.XX. en virtú d'Alministración Naval. En 1940, la población de la ciudá creciera hasta los 10.000 habitantes, conteniendo asina a cuasi la metá de los residentes de la isla.

Guam foi prindada polos xaponeses el 8 d'avientu, de 1941. Mientres l'añu 1944 Guam foi lliberada de los xaponeses. Mientres la Segunda Guerra Mundial, la ciudá foi fuertemente estropiada polos bombardeos navales d'Estaos Xuníos. Munchos antiguos residentes establecer n'otres partes de Guam dempués de la guerra. Como parte del plan de reconstrucción de Guam, la Marina de los Estaos Xuníos construyó nueves cais na ciudá que pasen al traviés de zones esistentes y creó munches parceles de tierra con múltiples propietarios. Esto atrabancó'l desarrollu de la ciudá hasta los nuesos díes.

Güei, a pesar d'una población residente de namái 1.100 (menos del 1% del total de Guam) la ciudá sigue siendo la sede del gobiernu territorial. Los sos llugares históricos son les principales atraiciones pa los visitantes.

Xeografía editar

Agaña ta asitiada na desaguada del ríu Hagåtña, na mariña oeste de Guam. Según la Oficina del Censu de los Estaos Xuníos, la ciudá tien una superficie total de 2,6 km². El nucleu urbanu alcuéntrase delimitado poles sableres de la badea de Agana, al norte, el ríu Hagåtña y les güelgues acomuñaes al este, y un cantil (percima del cual ta'l pueblu de Agana Heights) pal Sur. Dellos edificios d'oficines de gran altor tán nel centru del pueblu, ente que la porción occidental de la ciudá conocida como Anigua ye más residencial. A diferencia de munchos pueblos, el centru de Agaña estremar en bloques de la ciudá con tiendes y pequeños restoranes en tol centru del pueblu.

Gobiernu editar

 
Agaña

Como capital de la isla, la Llexislatura, la Oficina del Gobernador y otres oficines gubernamentales atópase en Agaña. Como en toles aldegues de Guam, el conceyu ye gobernáu por un alcalde electu.

La casa del gobiernu (chamorru: Guma I Taotao Guam), tradicionalmente la residencia oficial del gobernador, asítiase sobre'l cantil, téunicamente dientro de la llende de ciudá de Agaña. Adelup, la casa de la oficina y del complexu executivu del gobernador dende 1990, yera antes parte de Garren-Maina, antes de ser anexonada a Agaña por que la capital de Guam siguiera siendo'l llar del gobiernu.

Educación editar

El Sistema de Colexos Públicos rixe na totalidá de la islla de Guam.

Colexos na zona de Agaña:

  • Carlos L. Taitano Elementary School (Sinajana)
  • José L.G. Rios Middle School (Piti)
  • John F. Kennedy High School (Tamuning)

Ente los Colexos Privaos de Agaña inclúyese:

  • Academy of Our Lady of Guam (Colexu católicu de neñes)
 
Catedral del Duce Nome de María en Agaña, enfrente una estatua del Papa Xuan Pablu II.

Edificios d'interés editar

Ciudaes hermaniaes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar



 
Artículu de traducción automática a partir de "Agaña" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.