Alcolea del Río

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Alcolea del Río ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 3.397 habitantes[2]. La so estensión superficial ye de 50 km² y tien una densidá de 67,37 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 37' N, 5º 40' O. Asítiase a una altitú de 32 metros y a 53 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla.

Alcolea del Río
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alcolea del Río Carlos López Barrera
Nome oficial Alcolea del Río (es)[1]
Códigu postal 41449
Xeografía
Coordenaes 37°36′53″N 5°40′06″W / 37.6146°N 5.6684°O / 37.6146; -5.6684
Alcolea del Río alcuéntrase n'España
Alcolea del Río
Alcolea del Río
Alcolea del Río (España)
Superficie 50 km²
Altitú 32 m
Llenda con Carmona, Lora del Río y Villanueva del Río y Minas
Demografía
Población 3307 hab. (2023)
- 1683 homes (2019)

- 1690 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 66,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
alcoleadelrio.es
Cambiar los datos en Wikidata

Demografía editar

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.

Evolución demográfica d'Alcolea del Río
19961998199920002001200220032004200520102016
3,3983,3853,3503,3923,3663,3823,3283,3363,3313,4073397
(Fonte: INE [Consultar])

Dermografía Alcolea del Río estudio S.I.M.A de la Xunta Andalucía

Clima editar

Alcolea del Río tien un clima mediterraneu con una primavera con precipitaciones irregulares y abondoses. Les temperatures nesta estación son prestoses, anque de primeres de la mesma (abril) pueden producise xelaes débiles. Nel mes de mayu les mínimes ronden los 8 °C y les máximes los 24 °C-25 °C. La estación veraniega ye bastante llarga y puede esfrutase de bastantes hores de lluz siendo daqué calorosu, anque con mínimes fresques en redol a 13 °C-14 °C. Na seronda les temperatures medies bazcuyen ente una mínima de 11 °C n'ochobre y xelaes más frecuentes a la fin de payares y avientu, con precipitaciones abondoses. Les máximes asitiar ente los 24 °C d'ochobre y los apenes 10 °C de payares y avientu, siguiéndo-y un iviernu con temperatures fríes y frecuentes xelaes por cuenta de la so altitú, con valores que n'ocasiones lleguen a algamar los -5 °C ó -6 °C de mínima. La Tª mínima abosluta rexistrada pola Estación Agroclimática de la Xunta d'Andalucía nel periodu 2000-2009 ye de -9.4 °C, el 28 de xineru de 2005.

Historia editar

El so actual nome deriva del musulmán "Al-Qulaya", diminutivu d'Al-Qalat, que significa pequeña fortaleza. Canama, conocida en dómina romana como "Municipium Flavium Canamense" taba asitiada na paraxa conocida como "La Mesa" onde güei día entá pueden trate les sos ruines, bien deterioraes polos llabores agrícoles. L'actual asentamientu urbanu produzse por cuenta de la dominación árabe al crease un pequeñu asentamientu pela redolada de la pequeña fortaleza y darréu con reconquistar.

Na zona de Alcolea atópense importantes restos arqueolóxicos, debíu al allugamientu na mesma de dos poblamientos romanos, Arva y Canama, dedicaos sobremanera al comerciu fluvial y a l'alfarería, surtíen d'ánfores de vinu y aceite al tráficu ente la bética y l'imperiu romanu. L'allugamientu de Arva asítiase na zona del molín de "la Peña del Sal", y el de Canama na zona de "la Mesa", al norte del pueblu.

Mientres la dominación musulmana nun pasó de ser un enclave estratéxicu nel camín ente Córdoba y Sevilla. Constaba d'una posada, descansu de los viaxeros que transitaben per aquel camín, y una pequeña fortaleza que defendía unu de los vaos del ríu, xusto onde nacía la vía que, pasando por Constantina, llevaba hasta Estremadura.

Reconquistar facer en 1247, polos exércitos cristianos mandaos pol prior de San Juan. Por esi motivu foi donada a la Orde Militar de San Juan de Xerusalén, a la cual perteneció hasta'l sieglu XIX. Formaba parte del Prioratu de Lora del Río, del cual biforcóse como encamienta en 1504, gracies al llabor del comendador frey Antón Farfán de los Godos.

Arqueoloxía y arquiteutura editar

El términu tien gran interés arqueolóxicu, pola esistencia de dos importantes poblaciones romanes: Arva y Canama.

  • Ilesia de San Xuan Bautista
  • Grupu de molinos de la Aceña, dataos del sieglu XV.

Parroquia de San Xuan Bautista

Construyir nel sieglu XIV cola advocación de S. Juan Bautista. Ye una construcción d'estilu mudéxar, de tres naves, con cuatro tramos, más el presbiteriu del testeru planu, cubierta con un artesonado, que nun ye'l primitivu, una y bones esti atopábase arruináu a principios d'esti sieglu.

El templu tenía tres accesos: sl principal, so la torre fachada del hastial, esta clausuráu; el de la nave izquierda, conocíu como puerta de Sta. Catalina, ye un senciellu arcu de ferradura apuntáu, enmarcáu por un alfiz: el de la nave derecha consta d'un vanu d'arcu conopial decoráu con moldures, guarníu por un alfiz con senciella decoración, del estilu Reis Católicos.

Esta portada y, nel interior, les pilastres adosaes al hastial, dexen deducir que dalgunes de les sos obres más importantes realizar a principios del, S. XVI. Darréu sufriría reformes, principalmente a finales del S. XVIII, amazcarándose les pilastres de les naves, y construyéndose el cuerpu de campanes.

Poco se caltién del so mancomún artísticu, pos en 1.936 amburáronse tolos altares, imáxenes y oxetos de cultu. Sicasí, anguaño, podemos contemplar nel Altar Mayor un magníficu retablu del segundu terciu del S. XVIII, procedente de la ilesia de Sta.Ana de Carmona (antiguu conventu de dominicos).

Fiestes editar

Les Candelarias

Primer selmana de febreru.

Fiesta que se celebra en Alcolea del Río dende antaño con grandes fogatas que se realicen por barrios, alredor de les cualos axúntense los vecinos pa confraternizar. Últimamente esta fiesta tuvo una gran puxanza ente los mozos que s'arrexunten pa realizar el so "Candela" nos terrenes del recintu ferial. La Selmana Santa

Hasta l'añu 2003, Alcolea de Ríu cuntó con salida procesional dende mediaos de los años 80. Anguaño solo procesional la imaxe del Gran Poder por tar n'arreglu'l pasu de Paliu de la nueva imaxe de la Virxe Doliosa. La Romería del Rosario

Segundu domingu de mayu.

Tradicional romería n'honor de la Virxe del Rosario que los sos entamos remontar a 1613, conociéndose entós como Fiesta de la Rosa, la Virxe ye conducida a la so Ermita asitiada nes paraxes del Algarrobo, a unos 4km. de la llocalidá, con gran allegría de los que la acompañen. La romería tal que se celebra güei fíxose por primer en 1942. San Roque

16 d'agostu.

El patrón de Alcolea del Río ye. S. Roque , y anque la so festividá (16 d'agostu) pasa anguaño desapercibida, anque se tán realizando esfuercios pa recuperala, d'antiguo yera la ocasión pa celebrar oficios relixosos y feries de ganáu.

FERIA Y FIESTES PATRONALES " 8 de setiembre " N'honor de la patrona la Virxe del Consuelu que procesiona peles cais de la llocalidá allumada nel so camín poles veles que porten les sos devotes y siguidores. Tamién nel so honor celebra la Feria de la llocalidá.

GRAN PREMIU D'ATLETISMU VILLA DE ALCOLEA DEL RIO " 3 Selmana de setiembre " Competición d'atletismu nes modalidaes de marcha y fondu con un ampliu abanicu de categoríes na que participaron grandes atletes del panorama nacional como son Paquillo Fernández, Rocío Florido y otros munchos atletes de sonadía, celébrense ininterrumpidamente dende 1979, cunten con un circuitu urbanu homologado pola Federación Española d'Atletismu.

XORNAES Y MERCÁU MEDIEVAL "Última selmana de payares o primer d'avientu" Mercáu medieval conmemorativo de la segregación de la Encomienda de Alcolea del Río de la Bailía de Lora del Río asocedida'l 17 d'avientu de 1504, vien celebrándose dende l'añu 2005 y nél participen entidaes y asociaciones de la llocalidá según gran cantidá de persones afatiaes al usu medieval qu'apurren, xunto con una gran decoración, un gran coloríu a la redolada que tresporten al visitante a esa dómina.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Tabla2895» (castellanu). Consultáu'l 27 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos editar