Antella ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de la Ribera Alta.

Antella
símbolos de Antella (es) Traducir símbolos de Antella (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Ribera Alta
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Antella María Amparo Estarlich Martorell
Nome oficial Antella (ca)[1]
Códigu postal 46266
Xeografía
Coordenaes 39°04′45″N 0°35′33″W / 39.079166666667°N 0.5925°O / 39.079166666667; -0.5925
Antella alcuéntrase n'España
Antella
Antella
Antella (España)
Superficie 17.6 km²
Altitú 44 m
Llenda con Alberic, Alzira, Càrcer, Cotes, Gavarda y Sumacàrcer
Demografía
Población 1114 hab. (2023)
- 571 homes (2019)

- 604 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Ribera Alta
0.04% de provincia de Valencia
0.02% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 63,3 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
antella.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asitiáu ente'l ríu Júcar y les estribaciones de la sierra de Tous. La superficie del términu ye bien accidentada, sacante una estrecha franxa riberana del Júcar. Los principales altores son: la Llomba Llarga (312 m.), Moreres (221 m.) Cantalares y Rodeno. El ríu Júcar que crucia'l términu de noroeste a sureste sirve de llende con Sumacàrcer. Nes partes montascoses del términu hai pinares bien tremaos y camperes.

El pueblu ta asitiáu na marxe izquierda del Júcar.

Llocalidaes estremeres editar

El términu municipal de Antella parte coles siguientes llocalidaes:

Alberic, Alzira, Càrcer, Cotes, Gavarda, Sumacàrcer y Tous, toes elles de la provincia de Valencia.

Historia editar

La población ye d'orixe musulmán; d'antiguo nel términu hubo un pobláu llamáu Xarquia, que foi abandonáu por causa de los repitíos llenes del Júcar. Los sos habitantes construyeron l'actual pueblu, nun llugar más eleváu sobre'l calce normal del ríu; magar ello, Antella sufrió diversos llenes, dalgunes de les cualos fueron bien importantes mientres el sieglu XIX.

Sicasí, el nome de la población ye d'orixe llatín indireutamente y de les llingües romances del antiguu Reinu de Valencia, direutamente, y vien de antella (anticula), esto ye, "compuertes".

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Arturo Peris Sales Independiente, CID
1983-1987 José Pardo Calvo PSPV-PSOE
1987-1991 José Pardo Calvo PSPV-PSOE
1991-1995 Vicente Frigols Lila Independiente, ADA
1995-1999 Jesús Leonardo Giménez PSPV-PSOE
1999-2003 Jesús Leonardo Giménez PSPV-PSOE
2003-2007 María Isabel Giménez Candel Partíu Popular
2007-2011 María Isabel Giménez Candel Partíu Popular
2011-2015 Gustavo Montagudo - Amparo Estarlich GdA - PSPV
2015-2019 Amparo Estarlich Martorell-Doña Emilia Ortiz Castillo PSPV- Gent d'Antella Xunida
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

.

Demografía editar

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2007 2011 2016
1.672 1.621 1.610 1.558 1.533 1.488 1.508 1.498 1.427 1.526 1.454 1271

Economía editar

El regadío ta destináu cuasi puramente a la producción de naranxes y kakis. L'amenorgáu secanu dedicar a algarrobos y olivares.

Pa riegos utilicen agües de l'Acequia Real del Júcar que tien una presa dientro d'esti términu; tamién hai motores pa la estracción d'agües soterrañes. La ganadería ye doméstica.

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

  • Ilesia de la Inmaculada Concepción. Fecha de principios del sieglu XVIII, foi llevantada sobre la cortil d'una antigua mezquita y ye d'estilu churrigueresco.
  • Ermita del Cristu de l'Agonía. Na falda del monte de la Creueta a la fin d'unu guapu paséu gradiáu y con capiyes de la vía crucis, d'estilu góticu construyíes con lladriyos roges a cara vista en qu'asitiaren retablos d'azulexos coles estaciones, protexíos por un marcu con tela metálico.

Monumentos civil editar

  • Casa de les Compuertes.

Construyir por primer vegada l'añu 1732, adscrita a allugar nel so interior los trés compuertes poles qu'al llevantales dexaben pasar l'agua del ríu Júcar a l'Acequia Real, sirviendo tamién pa regular el caudal de la acequia. La casa ta asitiada xunto al cálcer, sobre una ponte de piedra de tres arcos y con dos barandilla a los llaos. Dientro d'ella hai tres compuertes de les que dos pertenecen a la comunidá de regantes y son les del antiguu riego, y la otra un pocu mayor ye propiedá del Duque de Hijar, caúna d'elles correspuende nun arcu de la mentada ponte, son unos grandes y gordos tableros de 9 palmos de llatitú que xubiendo y canalón per mediu d'unos espirales asitiaos convenientemente sirven de dique o contra cálcer pa detener y faer recular l'agua del ríu cuando quier quitar na acequia y pa graduar la cantidá que se desea dexar entrar. Na parte alta de la casa hai una especie de galería o mirador en qu'a un palu alto ponse una bandera que sirve de señal a los trabayadores del campu de mano y dexar los trabayos. Enriba d'una puerta d'entrada nuna llábana de mármol negro lléose la siguiente inscripción: "Añu 1835, terceru del Reináu de Sabela II y siendo "Baille Xeneral" El señor Antonio González Alborç, fíxose la obra sólida del cálcer de los caudales de la Comunidá de Regantes de la Real Acequia de Alzira".

Foi reconstruyida totalmente respetando no posible la so estructura anterior a la "riuà" del 1982. La Casa de la Comunidá o de Regantes foi afarada hasta los sos fundamentos pola fuerte corriente de les agües del ríu y nun se volvió edificar, debíu, seique, a que perdiera la función pa la que fuera fecha.

  • Casa del rei.

Esti edificiu ta na plaza del mesmu nome. Dende'l cálcer puede llegase pol cai Pintor Lozano, antigua cai del arrabalde. La plaza construyir al primeru terciu del sieglu XIX, por que los carruaxes de los síndicos de la acequia pudieron entrar na corrolada de la casa. La casa, una casona noble diez esti nome a la realeza de la acequia y yera, ye, el llugar onde s'axunten los síndicos de los pueblos que riega la acequia real añalmente pa les asamblees de la acequia.

  • Torre árabe.

La torre de Antella ye la última muerte histórica de que foi'l castiellu-casa solariego del Señor Territorial de Antella y llevantóse nel centru de tola edificación. La torre ye d'estilu mudéxar y forma rectangular, y nun tien la turria como ye habitual nesti tipu de construcciones pal so meyor sustentación, por que esta torre construyóse amenorgando la espesura de les sos parés pela parte interior, colo cual resulta qu'a midida que se xube nos pisos cimeros, estos tienen una mayor superficie interior. Al sieglu XIX foi utilizada coma prisión.

Llugares d'interés editar

  • L'Assut de Antella (el cálcer de Antella). La pieza fundamental de la infraestructura hidráulica de la Acequia Real del Júcar ye, amás de la mesma acequia, el cálcer de Antella, que sirve como presa pa derivar parte de les agües del ríu na Acequia. La so importancia espresar nel fechu de que s'atopa representáu nel escudu de la población. Y les agües sobrantes siguen el so cursu sobresaliéndolo nel so primer tramu o bien dexaes salir polos "portiellos". Empieza a construyise l'añu 1239 y remata el 1260.

Fiestes y celebraciones editar

  • Fiestes patronales. Tradicionalmente, estes fiesta celebraben los díes 8 y 9 d'avientu n'honor a la Puríssima Concepción y el Santísimu Cristu del Calvariu. Pola mor del mal tiempu d'esta dómina del añu, les Fiestes Patronales treslladóse a partir de 1977 a les feches veraniegues del 6 y 7 d'agostu.
  • La Salpassa. Yera un actu tradicional que se celebraba na Selmana Santa, y consistía tocantes a que'l rector, el día del miércoles Santu visitaba toles cases del pueblu por bendiciles portante un crucifixu y replegar los donativos. Al capellán acompañábenlu la escuela y tola población infantil, que llevaba unos mazos de madera, coles que daba fuertes golpes enriba'l suelu, coles mesmes que daben berros parafrasiando estrofes como la que dicía: Güevos a la paliza; Güevos al ponedor; A pega-y garrotazos; al señor capellán" produciendo un fuerte ruiu y sonadiella qu'enllenaba d'allegría a los pequeños y d'allegría a los mayores. Cutir de les mazos sobre'l suelu tenía como oxetivu matar al diañu, matar a los xudíos y a los duendes o espíritus malinos.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar