Antonio Flores Jijón

Juan Antonio María Flores y Jijón de Vivanco (23 d'ochobre de 1833Quitu – 30 d'agostu de 1915Xinebra) foi Presidente d'Ecuador dende'l 17 d'agostu de 1888 hasta'l 30 de xunu de 1892. Foi miembru del Partíu Progresista, un partíu lliberal católicu.

Antonio Flores Jijón
Presidente d'Ecuador

17 agostu 1888 - 10 xunu 1892
José María Plácido Caamaño - Luis Cordero Crespo
embaxador

Vida
Nacimientu Quitu23 d'ochobre de 1833[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Xinebra30 d'agostu de 1915[1] (81 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise
Panteón Nacional de jefes de Estado del Ecuador (es) Traducir
Grave of Flores Jijon (en) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Juan José Flores
Madre Mercedes Jijón
Estudios
Estudios Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, diplomáticu, militar, abogáuescritor
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Progresista (es) Traducir (de 1888 a 1895)
Partido Conservador Ecuatoriano (es) Traducir (de 1869 a 1888)
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía d'Antonio Flores editar

Antonio Flores Jijón nació'l 23 d'ochobre de 1833 en Quitu, nel Palaciu de Gobiernu, mientres el so padre foi'l primer Presidente de la República del Ecuador. Fíu del Xeneral Juan José Flores y de Mercedes Jijón de Vivanco y Chiriboga, "intelixente, piadosa, culta y de porte distinguíu, qu'ayudó enforma al so home en sociedá y cola so prudencia non poques vegaes sirviólu de conseyera".[2]

Recibió la so primer instrucción nel Palaciu de Carondelet, depués en Latacunga asistió a la Escuela de Simón Rodríguez, Ayo del Llibertador. A la edá de 11 años viaxó a París y matricular nel Llicéu Enrique IV, onde aprendió francés; pero, al añu siguiente, camudó la situación económica de la so familia cola revolución del 6 de marzu de 1845 y tuvo de tornar. En 1847 vivió en Santiago de Chile y unvió a la poeta Carolina Lizardi un poema de corte románticu tituláu "Adiós a la naturaleza" qu'indirectamente la afaló al suicidiu con venenu. L'escándalu social foi grave, texéronse escabrosos comentarios y nació la so fama lliteraria.

En 1855, moraba en Lima y estudiaba lleis na Universidá de San Marcos. En 1859, llogró les cátedres de Ciencies Polítiques y d'Historia Universal nel célebre colexu de San Carlos de Lima.

Participación pública editar

En 1860, formó parte de la espedición armada comandada pol so padre y Gabriel García Moreno y foi parte de tomar de Guayaquil por asaltu. García Moreno foi proclamáu Presidente del Ecuador en 1.861 y Antonio Flores "mozu amabilísimo, n'estremu arrogante, amigu de los sos amigos y bien indulxente colos sos mesmos enemigos, a quien trataba con una bondá que yá pecaba d'escesiva" foi unviáu a Francia, de Ministru Plenipotenciario del Ecuador ante la corte del Emperador Napoleón III.

En 1861, García Moreno nomar como ministru de negocios en Francia con órdenes de agilitar el procesu del Proyeutu de protectoráu francés n'Ecuador protectoráu francés que solicitaren pa Ecuador. Ellí propunxo (según la documentación espuesta pol investigador Robertson, que percorrió los archivos europeos per años) un plan qu'entendía la cesión de les islles Galápagos al imperiu francés, lo mesmo que de les tierres asitiaes a veres del Amazones y que pertenecíen al país. Flores Jijón tamién faló del compromisu ecuatorianu d'adoptar tolos medios pal establecimientu d'una monarquía de ser necesariu, mesma que podía incluyir al Perú y otros países de Sudamérica so la corona d'un príncipe designáu por Napoleón III, y pa nun espertar los celos d'otros estaos, podría llevar el nome de Reinu Xuníu de los Andes.[3]

Aína foi nomáu Axente Fiscal n'Inglaterra pa iguar el pagu a los tenedores de bonos de la Delda de la Independencia o Delda Inglesa. En 1.863 ingresó a l'Academia Ecuatoriana de la Llingua y publicó'l so discursu "Aponderamientu de Wisse" n'homenaxe al Ing. Sebastián Wisse. En 1.864 viaxó a Bogotá como Ministru Plenipotenciario, misión calificada de difícil n'estremu poles dos guerres qu'acabábamos de sostener cola Nueva Granada. En 1.865 foi Ministru de Facienda. En 1.866 García Moreno llogró del presidente Jerónimo Carrión la so representación personal pa suscribir en Roma y con Monseñor Tavani, un "Conveniu adicional al Concordatu".

Con tal motivu entamó viaxe pel sur y al aportar a Paita foi oxetu d'una asonada per parte de los urbinistas exilados nel Perú. La noticia foi ruidosamente comentada pola prensa internacional.

Carrera política editar

 
Antonio Flores Jijón, 1883.

En 1867, foi Diputáu por Pichincha, allegó al Congresu, llogró una de los dos vicepresidencies d'esa Cámara. Al añu siguiente foi reelecto.

En 1871, viaxó nuevamente a Inglaterra a axustar un reaxuste de los intereses en mora colos tenedores de bonos de la delda. La so actuación nun prestó enforma en Quito y García Moreno esclamó: "Esti Antonio ye más pícaru que'l so padre..." depués camudó de paecer y pocos meses dempués unviar de Ministru Plenipotenciario a los Estaos Xuníos. En 1.873 y de 40 años d'edá, casóse en Washington con Leonor Ruiz de Apodaca, nuevu de 22, de la nobleza de la Habana.

En 1875, asocedió l'asesinatu de García Moreno. L'encargáu del poder, Dr. Francisco Javier Lleón y Chiriboga, convocó a eleiciones, y Flores foi candidateado; entós, topar nel esterior, pero vieno al país n'unión de la so esposa y una hijita y anque el so recibimientu foi contrariu, delles families atender y menudearon les convidaes, nun faltando dellos chuscos que lo motejaron de "doctor tente de pies" pola so costume de llevantase delles vegaes sobre les puntes d'ellos cuando falaba en públicu. El so apuerto coincidió col antroxu y recibió dellos baños d'agua que soportó por educación. Depués pasaron a la so facienda "Elvira" cerca de Babahoyo, pa tomar vacaciones. Dende ellí siguieron pel antiguu camín real a Quito.

Instaláu en casa de la so madre publicó'l so Plan de Gobiernu, duramente criticáu polos garcianos, que lo acusaron de proliberal y de católicu destiñíu. Mentanto, la so esposa allumara una segunda neñina y cayó enferma con infeición puerperal. Flores se angustió, pos nun tenía tiempu p'aventures polítiques y unvió el so arrenunciu a Juan Lleón Mera, que la guardó ensin dala a conocer. El 11 d'ochobre de 1876, morrió la so esposa y pocu dempués foi ganáu por Antonio Borrero.

El 11 d'avientu de 1877, foi allanado la so casa y conducíu a prisión per orde del Presidente Ignacio de Veintemilla por cuenta de les sos vinculaciones con elementos conservadores, pero a los cuatro díes llogró safase y buscó asilu na Llegación francesa. Pa xineru de 1878, taba aniciáu en Nueva York coles sos fíes. En 1881, trabayaba d'abogáu.

En xineru de 1883, los restauradores entraron en Quito. Meses dempués Ignacio de Veintemilla salía del Ecuador y Flores foi electu diputáu, asistió al Congresu representando al Pichincha, nuevamente llogró una de los dos Vicepresidencies d'esa Cámara y presentó un proyeutu de Llei pidiendo'l votu pa les muyeres n'igualdá de condiciones colos homes, moción que nun recibió'l sofitu de los congresistes. ¿Ye otra de les sos rareces! Díxose entós pos munchos creyer "daqué despistáu, bonu solamente pal serviciu esterior". José Plácido Caamaño foi electu Presidente y designar Ministru Plenipotenciario n'Europa pa tratar cola Santa Sede sobre'l conveniu adicional de diezmos y la forma del so cobru y que parole colos demás gobiernos del vieyu mundu sobre asuntos d'interés pal Ecuador. En 1.884 apaeció nes Memories de l'Academia Ecuatoriana de la Llingua el so artículu sobre "Les Lletres Españoles nos Estaos Xuníos".5555

En 1885, suscribió con España un Conveniu de Paz y Amistá y llogró la venida de los salesianos y d'otres comunidaes relixoses.

Presidencia editar

En 1888, conoció que Caamaño impunxera la so candidatura a la Presidencia de la República pal periodu de 1888-1892. Nes eleiciones presidenciales de 1888, trunfó col sofitu oficial pero decidió escusase. El Cardenal Mariano Rampolla del Tindaro rogólu que nun lo fixera. Fernando de Lesseps y otres personalidaes franceses ufiertáron-y un llacuada y entós aceptó, viaxando a Quito dempués de cuatro años d'ausencia.

Flores se posesionó el 17 d'agostu na Catedral de Quito. Nel so mensaxe identificóse como miembru del Partíu Unión Republicana, d'ideoloxía lliberal conservadora, más conocíu como Progresista; pidió a los ecuatorianos que lu ayudar a caltener la paz, a conciliar los ánimos y a gobernar cola razón y cola llei; dio amnistía a los montoneros presos, ufiertó tolerancia a la oposición razonada, tocó con tientu l'aldericada cuestión de los diezmos, pidió al Senáu un creitu de 10 mil sucres por que el Ecuador tomara parte na próxima Esposición Universal de París y llindó el so programa de Gobiernu a cuatro puntos: educación, comunicaciones, recuperación del creitu públicu ya inmigración estranxera El respetu a los derechos humanu y civil y a la llei, bases del Progresismu, ganó-y l'apreciu de los lliberales.

Empecipió'l so gobiernu lliberando a 43 presos políticos del panóptico, concedió amnistía a los desterraos y escondíos y restableció les llibertaes públiques; pero, al mes de posesionado, presentó'l so arrenunciu, acorviáu polos problemes cuasi insolubles de la nación. El Congresu refugar y Flores aportunó nella, entós el Congresu resolvió declarar ofensiva a la nación dicha insistencia, de suerte que con esa midida Flores viose forzáu a siguir, dando "el bellu espectáculu d'un gobiernu culto y amigo de les llibertaes individuales, tolerante y xentil na aición".

En 1888, fundó'l partíu Unión Republicana conocíu depués como "Progresista", tratando de xunir los intereses de la Mariña y de la Sierra so otra fórmula que nun fuera la lliberal nin la conservadora. Sofitó la concurrencia del Ecuador a la Esposición Mundial de París, según a los festexos del Centenariu de la revolución francesa, con grave escándalu del elementu de derecha; sicasí allegó'l comerciu de Guayaquil y los comerciantes pagaron los gastos. Flores quería llograr la unión y la paz ente los ecuatorianos y a tantu llegaron los sos esfuercios qu'en 1.888 ufiertó a Eloy Alfaro faelo Plenipotenciario nel país que tuviera a bien escoyer, pero nun lu consiguió. Y tou esti esfuerciu al marxe d'una vida social intensa, recibiendo de nueche a los sos amigos, improvisando bailles y pequeñes representaciones teatrales coles sos fíes y sobrines les Hurtado Flores y llacuaes al Cuerpu Diplomáticu.

L'amnistía a los montoneros, neutralizó a los radicales. La so tolerancia y modernismu valió-y la oposición zarrada de los conservadores más derechiegos y del sector fundamentalista de la xerarquía católica, que s'espresaben nel Selmanariu Popular , órganu de la Sociedá Católicu-Republicana (conservadores), n'El Amigu de les Families, en cartes pastorales, folletos y fueyes sueltes. El diezmu gravaba un décimu a la producción agrícola y yera rematáu por particulares que lo recoyer n'especie mientres les colleches. Trátase d'un privilexu concedíu a principios del sieglu XVI pol papa Julio II al Rei d'España y que fuera heredáu polos gobiernos hispanoamericanos.

L'Estáu quedar con un terciu d'él y la Ilesia col restu. Yera un impuestu abusivu porque castigaba la producción total ensin tener en cuenta nin el preciu del dineru invertíu nin les variaciones del clima. Dio pie a sulevaciones indíxenes y a la esplotación per parte de los diezmeros. El 16 de payares de 1889, por aciu un alcuerdu con monseñor José Macchi, delegáu apostólicu del Papa, Flores llogró la sustitución del diezmu col impuestu predial del 3 per mil y por un impuestu de 80 centavos por cada 46 kilogramos de cacáu esportáu. Esta midida favoreció a los esportadores, pos-yos dexaba competir n'igualdá de condiciones colos d'otros países llibres del diezmu. Favoreció tamién al pequeñu propietariu llabrador. Perxudicó a los hacendados llatifundistes dueños de tierres semicultivadas, a quien el remate de los diezmos confería un poder de control social. Asina s'esplica la lentitú de la negociación con Roma, l'alianza, ello ye que ente lliberales, progresistes, agru-esportadores y el Vaticanu y la feroz oposición de los conservadores y de dellos obispos. El Papa tuvo qu'intervenir pa moderalos y defender al presidente. El mesmu sector oponer a qu'Ecuador allegara a la Esposición Universal de París en 1889 pa celebrar el centenariu de la Revolución Francesa.

El Congresu negó'l presupuestu de los 10 mil sucres solicitaos. Flores arrenunció a la presidencia. El Congresu nun-y aceptó l'arrenunciu, los esportadores de Guayaquil diéronlu 20 mil sucres y Ecuador espunxo nel so pabellón de 100 metros cuadraos cacáu, café, algodón, quina, maderes, ceberes y una docena d'otros productos a más d'una coleición arqueolóxica precolombina. De 100 espositores ecuatorianos, 83 algamaron premios. La media de premios d'otros países foi de 53 per cientu. Los argumentos remanaos contra la participación fueron de naturaleza relixosa: "Nun correspondía a una República consagrada oficialmente al Sagráu Corazón de Jesús tomar parte na celebración de la gran fecha en qu'empezó l'apostasía social", acotaba Ignacio Ordóñez, arzobispu de Quito, na so ventena carta pastoral.

Flores sabía de finances y propúnxose renegociar la delda esterna y, al empar, consiguir préstamos frescos pa siguir colos trabayos del ferrocarril de Guayaquil a Quito. Llogró que'l Congresu aprobara un alcuerdu col Conseyu de Tenedores de Bonos. La delda de 2'246.560 llibres esterlines convertir na "Nueva Delda Esterna Consolidada del Ecuador" por 750.000 llibres al 4.5 per cientu d'interés, y empezóse a pagala con un impuestu adicional del 10 per cientu a los derechos aduaneros. Contrató la terminación del ferrocarril Durán-Yaguachi, l'arreglu de la vía a Chimbo y la construcción del tramu Chimbo-Riobamba.

Dotó de muelles de fierro a Guayaquil y Durán. Formar p'alministrar estos proyeutos una compañía europea, la del conde Tadeo d'Oksza, a la que dexaríen los sos derechos y obligaciones la Compañía del Ferrocarril y Obres Públiques de Guayaquil, compuesta de capitalistes de Guayaquil. El conde comprometer a depositar nun bancu européu una garantía de dos millones de francos. Depués de complexes negociaciones, el proyeutu poner en marcha. Pero'l conservadores lideraos por Camilo Ponce Ortiz dende'l Conseyu d'Estáu calificaron el contratu de oneroso pol costu del quilómetru y la presunción d'incumplimientu de les clauses, pos los contratistes europeos nun depositaren inda los dos millones de francos n'efectivu. L'asuntu tuvo carís políticu. El contratu fracasó. La oposición interna foi feroz nel Congresu de 1890. Remanar en contra de Flores la presencia de los sos parientes nes negociaciones de la delda esterna y n'otros puestos de l'alministración pública.

Acusóse-y de peculado. Falar de "L'Argolla". Flores defendióse plantegando xuicios penales a los calumniadores. El presidente modernizó'l sistema fiscal nes aduanes, y los monopolios del Estáu nos timbres y l'impuestu a los bienes raigaños; sanió la moneda, amenorgó de 12,9 a seis per cientu l'interés de los préstamos fechos al Gobiernu polos bancos particulares, iguó otres deldes del Estáu, intentó ensin ésitu crear lo equivalente a un Bancu Central del Ecuador y aumentó el monto del presupuestu destináu a la educación. Acordies con el Tratáu d'Arbitraxe Espinosa-Bonifaz y a solicitú del Ecuador realizaron negociaciones direutes col Perú pal arreglu de "les cuestiones de llendes pendientes".

La resultancia d'esti esfuerciu foi'l Tratáu Herrera- García de 1890. Ecuador arrenunciaba a una considerable porción territorial, pero caltenía l'accesu direutu al Marañón ente'l Chinchipe y el Pastaza. "Esta fórmula significaba qu'Ecuador taba dispuestu a vencer al Perú Baltes y Xaén, calteniendo pa sigo Quijos y parte del Mainas", diz l'ex-canciller Luis Valencia. El Congresu del Ecuador aprobó de momentu'l Tratáu. El de Perú aprobar el 20 de febreru de 1891, pero con cambeos que quitaben al Ecuador del accesu direutu al Marañón. Por esti motivu'l Congresu ecuatorianu de 1894 retiró l'aprobación que diera a esi Tratáu. "Cumplióse ", dixo'l presidente nel mensaxe al Congresu de 1892, "el programa de Gobiernu: tópase virtualmente restablecíu'l creitu... ; construyéronse delles víes de comunicación, ente otres, la "vía Flores"; preparóse'l terrén pa la inmigración; tou ecuatorianu ta nel so llar o puede tornar tranquilamente a él ensin esceición dalguna... ; nun quixi ser xefe de nengún partíu sinón de la Nación ".

Termináu'l so mandatu'l 30 de xunu de 1892 partió coles sos fíes a Niza, nes primaveres pasaba a Versalles y nos branos a Lausana, desengañáu del país, nun volvió más al Ecuador.

Gustaba de prauticar exercicios físicos y cuando desempeñó la Presidencia de la República acostumaba trotiar pela Alamea nes primeres hores de la mañana; sabrosu conxustón, inocente, chispeante y encantador. Yera un perfectu caballeru.

Muerte editar

Finó nel hotel "Beau Séjour" de Xinebra'l 30 d'agostu de 1915, a l'avanzada edá de 82 años.

El so archivu y el del so padre tornaron en 1971 a la Universidá Católica de Quito. La so biografía foi escrita en 1974 por Carlos Manuel Larrea, quien tuvo la oportunidá de conocelo y tratalo n'Europa poco primero de la so muerte.

Llabor lliterariu editar

En 1854, publicó en Santiago de Chile la so novela Cándida Rosa, en 15 páxines, y el opúsculo Los Mormones, refiriéndose a un proyeutu de colonización de les islles Galápagos.

En 1858, publicó en El Mercurio de Valpariso la so novela El Talión, favorecida pola crítica a pesar de la so defectuosa construcción, y una traducción del inglés de Les lleiciones d'Historia, de Jorge Weber, que salió col so nome; conózse-y una segunda edición de 1863. Años dempués, Alfaro va acusar de plagiario por esti asuntu.

En 1859, publicó delles poesíes na Revista de Lima.

En 1867, publicó La Llei de Bancos, folletu de 54 páxines.

En 1870, en Santiago de Chile editó El Reinu de Quito, según les rellaciones de los virréis del Nuevu Reinu de Granada, en 50 páxines, con material histórico tomáu del Archivu Nacional y la Biblioteca Nacional de Bogotá.

En 1877, publicó en Los Andes, de Guayaquil, delles poesíes titulaes "Na muerte de la mio esposa", les qu'incluyó nel folletu A la memoria de la señora Leonor Ruiz de Flores en 15 páxines, edición privada. Tamién, una descripción de la Erupción del Cotopaxi asocedida meses tras.

En 1881, editó La naturalización nos Estaos Xuníos, en 83 páxines.

En 1883, publicó El Gran Mariscal d'Ayacucho, en defensa del so padre y pa deslindar responsabilidaes nel crime del xeneral Antonio José de Sucre. Tamién editó un folletu tituláu Isidorito, un ánxel nel cielu y el postreru na tierra d'un pernomáu renuevu, dedicáu a la memoria del so sobrín, Isidoro Barriga y Flores, muertu por causa de tifoidea a los 14 años en Quito; los lliberales exilados en Lima burlláronse-y, y en Guayaquil Luis Felipe Carbo y Amador y José de Lapierre Cucalón moteyar "Isidorito". Entós, sufrió de "postración y vértigos nerviosos" pero sobrepúnxose y na revista internacional Les Novedaes publicó delles cartes que lu unvió Juan Lleón Mera con noticies d'Ecuador.

En 1888 publicó en París Ligue au projet de loi.

En 1889, editó en Guayaquil Cuestiones de Facienda y en Quito'l primer tomu de Diezmos y censos en política, rentes y historia, obres coles que reafitó la so fama d'espertu n'asuntos económicos y hacendarios.

En 1890, dio a la lluz La conversión de la delda anglu ecuatoriana, criticada dende Lima por Alfaro nel so llibru El nuedu gordianu. Tamién imprimió esi añu en Quito'l llibru Creitu y Derechu Públicu, siendo unu de los pocoñín de presidentes qu'escribió y publicó mientres el so mandatu presidencial.

En 1891, editó Pa la historia del Ecuador, en 278 páxines, contestando a Marietta de Veintimilla.

En 1892, publicó "Refutación documentada de los cargos fechos al Gobiernu", nel folletu El contratu de Oksza ante'l Conseyu d'Estáu, esclariando dellos conceutos emitíos pol Dr. Camilo Ponce Ortiz, xefe de la oposición conservadora.

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6vt1sxv. Apaez como: Antonio Flores Jijón. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Pimentel, Rodolfo. «FLORES JIJON ANTONIO». www.eruditos.net. Consultáu'l 25 de xunu de 2015.
  3. Benites Vinueza, Leopoldo (1995) Ecuador: drama y paradoxa. Quito: Editorial Libresa. ISBN 978-9978-80-337-0.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Pedro José Cevallos
(Encargáu del Poder)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

17 d'agostu de 1888 - 1 de xunetu de 1892
Socesor:
Luis Cordero Crespo