Un archipiélagu[1] ye aquel conxuntu, xeneralmente numberosu, d'islles arrexuntaes nuna superficie más o menos estensa del mar. Estes islles atópense cercanes ente sigo y pueden tener el so orixe de distintes maneres, y por eso hai dellos tipos.

Principales archipiélagos ya islles del mundu.
Mapa del archipiélagu canariu.

Estes islles son segmentos de territorios fértiles arrodiaos totalmente per mar, y xuntos formen un archipiélagu. Amás d'islles, los archipiélagos pueden contener otres mases de tierra menores como castros, petones y cayos.

Etimoloxía editar

La pallabra vien del griegu άρχι (quier dicir, "superior") y πέλαγος ("mar").D'antiguo la pallabra archipielgus significaba "Mar principal" y escontra referencia al Mar Exéu porque taba llenu d'islles. N'italianu, empezó siendo'l nome propiu pal mar Exéu dende 1268 y más palantre, l'usu pasó a referise a les islles del mar Exéu. Dende utilízase pa referise a cualquier grupu d'islles o, dacuando, a un mar que contién un pequeñu númberu d'islles esvalixaes.

Tipos editar

Los archipiélagos más frecuentes son aquellos de naturaleza volcánica acomuñaos a grandes erupciones de magma pero tamién pueden ser resultáu d'erosión o deposición de tierra.

Dependiendo del orixe xeolóxicu, les islles que formen los archipiélagos pueden considerase como islles oceániques o islles continentales, y poro, los archipiélagos pueden ser oceánicos o continentales.

  • Archipiélagos oceánicos

Los archipiélagos oceánicos tán formaos por islla que nun pertenecen a una placa tectónica continental y son principalmente d'orixe volcánicu. La formación d'esto archipiélagos ye muncho más rápida que la formación d'archipiélagos continentales.

L'archipiélagu de Ḥawai ye'l claru exemplu d'esti tipu d'archipiélagu.

  • Archipiélagos continentales

La masa de tierra que formen les islles continentales pertenecen a fragmentos continentales que se dixebraron de la masa principal del continente por aciu el movimientu de les plaques téctonicas y otros fenómenos xeolóxicos. A diferencia de los archipiélagos oceánicos, la so formación ye bien lenta.

Islles Baleares, Groenlandia o les Islles Britániques son exemplos d'archipiélagos continentales.

Llistáu editar

La gran mayoría de los archipiélagos más conocíos asítiase nel sureste asiáticu, a esti grupu podríamos añedir el Archipiélagu de Ḥawai (pertenez a Estaos Xuníos) y Les Islles Canaries ( pertenecen España). L'archipiélagu Malay ye consideráu unu de los más grandes del mundu, siendo esti compuestu por más de 25.000 islles. De siguío, una llista de los archipiélagos más conocíos. Non toos tán incluyíos nesta llista, por cuenta de dificultá de calcular tolos esistentes nel mundu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. materiales didácticos pa la enseñanza de la xeografía. Andrés Bello. Consultáu'l 13 de payares de 2015.

Enllaces esternos editar