Arg-é Bam (ارگ بم en persa, Ciudadela de Bam) yera la mayor edificación del mundu realizada con folla moldiada, combinando téuniques como'l adobe y el tapial. Atópase en Bam, una ciudá de la provincia de Kermán, nel sureste d'Irán. Xunto cola so contorna ta considerada pola Unesco Patrimoniu de la Humanidá. La enorme ciudadela, asitiada na ruta de la seda, foi construyida con anterioridá al añu 500 e. C. y siguió siendo habitada hasta 1850. Nun se sabe con certidume la razón pola que foi abandonada.

Arg-é Bam
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
ciudadela (es) Traducir y Tapial (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Irán Irán
Provincia Provincia de Kermán
Coordenaes 29°07′01″N 58°22′07″E / 29.116855555556°N 58.368475°E / 29.116855555556; 58.368475
Arg-é Bam alcuéntrase n'Irán
Arg-é Bam
Arg-é Bam
Arg-é Bam (Irán)
Historia y usu
Anexo:Patrimonio de la Humanidad en peligro (es) Traducir2004 - 2013
Arquiteutura
Materiales Adobe
Llargor 1815 m
Superficie 180 000 m²
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (ii), (iii), (iv) y (v)
Referencia 1208bis
Rexón Asia y Oceania
Inscripción 2004 (Xunta XXVIII)
Cambiar los datos en Wikidata
Bam y la so redolada cultural
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Arg-é Bam tres la so reconstrucción (2016)
Llugar  Irán
Criterios Cultural: ii, iii, iv, v
Referencia 1208bis
Inscripción 2004 (XXVIII Sesión)
Estensiones 2007
En peligru 2004
Área Asia y Oceanía
Cambiar los datos en Wikidata

Tola edificación yera una gran fortaleza en que'l so corazón allugar la ciudadela, pero pola mor del aspeutu espectacular de la ciudadela, que s'atopa nel cumal, la fortaleza toa recibe'l nome de Ciudadela de Bam.

El 26 d'avientu de 2003 la ciudadela foi destruyida cuasi por completu por un terremotu, xunto con gran parte de Bam y la so contorna. Pocos díes dempués del terremotu, el presidente iranín Mohammad Khatami declaró que la ciudadela sería reconstruyida.

Esta ciudá fíxose mundialmente famosa al ser la escenografía de la película El desiertu de los tártaros filmada en 1976 por Valerio Zurlini y basada na novela homónima de Dino Buzzati.

Dimensiones editar

Más grande que'l cercanu castiellu Arg-é Rayen, la Ciudadela de Bam toma una área d'aproximao 180.000 , y ta arrodiada por parés xigantesques que miden ente 6 a 7 m d'altor y tienen una estensión de 1.815 m. La ciudadela tien dos de les grandes torres poles cualos Bam ye famosu - hai 67 d'estes torres distribuyíes na ciudá antigua de Bam.

Diseñu y arquiteutura de la ciudadela editar

El planiamientu de la ciudadela y la so arquiteutura amuesen que la mesma respuende a un atélite plan que consideró diversos aspeutos. Tomando en cuenta la forma actual de la ciudadela puede reparase que'l planificador previera la forma final del edificiu y de la ciudá dende l'empiezu del procesu de planiamientu. Mientres les socesives fases que demandó la construcción del edificiu les partes yá construyíes conformaben una figura completo y harmonioso, y cada parte adicional yera amestada al conxuntu esistente ensin alteriar el balance y equilibriu del grupu arquiteutónicu. La ciudadela ta allugada nel centru de la ciudá-fortaleza, pa mayor seguridá nel puntu con mayor campu de visión.

El conceutu arquiteutónicu de la Ciudadela Bam tien dos partes claramente estremables ente sigo:

  • La zona de los gobernantes detrás del so muriu interior que contién la ciudadela; los cuarteles, el molín, una casa pa los cuatro estaciones, un pozu d'agua (caváu nel terrén predresu y con una fondura de 40 m), y un establu pa 200 caballos.
  • La zona del pueblu arrodiando la zona de los gobernandores, que consiste de la entrada principal a la ciudá-fortaleza y un bazar a lo llargo de la exa principal que percuerre la zona en direición Norte a Sur (el cual coneuta la entrada principal cola ciudadela), y alredor de 400 cases colos sos respeutivos edificios públicos (tales como la escuela y un sitiu pa prauticar deportes).

Hai 3 tipos distintos de cases:

  • Cases pequeñes con 2 o 3 habitaciones pa les families más probes.
  • Cases más grandes con 3 o 4 habitaciones pa les families de clase media, dalgunes de les cualos tienen una galería.
  • Cases más luxoses con mayor cantidá d'habitaciones empobinaes en distintes direiciones, afeches pa les distintes estaciones del añu, xunto un gran xardín y un establu p'animales. Hai poques cases d'esti tipu na fortaleza.

Tolos edificios tán construyíos con lladriyos de magre non enfornaos, esto ye, d'adobe. La Ciudadela Bam foi probablemente la mayor estructura d'adobe nel mundu antes del terremotu de 2003.

La ciudadela de Arg-é Bam antes del terremotu: la mayor estructura d'adobe del mundu, que se remonta al 500 e. C.

Seguridá editar

El diseñu de la ciudadela garantizába-y un eleváu nivel de proteición y seguridá. Cuando se cerraba la única puerta d'accesu a la ciudadela, la mesma quedaba aisllada. La ciudadela tenía los medios pa dexar que los habitantes pudieren vivir aisllaos del mundu esterior mientres llargos periodos de tiempu, yá que cuntaben con accesu a un pozu d'agua, xardinos, y animales domésticos. Les sos altes muralles y torres, conferíen-y un gran nivel de proteición frente a asedíos, a los que los sos exércitos podíen responder dende les troneres y puestos de vigía elevaos y protexíos.

Acondicionamientu del aire editar

Amás de les torres d'observación y la parte cimera afatada de los murios na llinia del horizonte de la fortaleza, tienen de destacar los "atrapadores de vientu" o "torres de vientu" (en persa: badgir بادگير). Les mesmes son estructures que sobresalen de los edificios p'atrapar el vientu y dirixilo escontra'l so interior. Delles vegaes l'aire pasaba por un estanque d'agua nel edificiu pa esfrecelo y saca-y el polvu. Nos distintos edificios utilizábense distintos tipos de "torres de vientu". Por casu, hai torres de vientu de cuatro direiciones pa edificios más grandes o más importantes, que son capaces d'atrapar el vientu dende distintes direiciones, y pa los edificios más pequeños hai torres d'una direición.

Terremotu de 2003 editar

 
Vista tres el terromoto que destruyó'l 80 % de la ciudadela.

El terremotu qu'asocedió en 2003 en Bam destruyó más del 80 % de la ciudadela. Por cuenta de que ye un sitiu consideráu Patrimoniu de la Humanidá hai dellos países que tán cooperando na so reconstrucción. Xapón, Italia y Francia tán ente los países que cooperaron dende'l principiu. Xapón otorgólu a Irán alredor de 1 300 000 dólares pa la reconstrucción, y sofitó esti proyeutu unviando equipos y creando un plan en 3D de la Ciudadela Bam p'aumentar la precisión de la renovación. Italia apurrió 300 000 dólares pal procesu de recuperación, y unvió un grupu d'espertos pa restaurar la torre principal de Bam. Francia ayudó a Irán aproviéndo-y del mapa de la Ciudadela. El Bancu Mundial tamién apurrió una gran suma de dineru pa financiar esti proyeutu.

Referencies editar

Enllaces esternos editar