L'ascetismu[1] ye la doctrina filosófica y relixosa que busca purificar l'espíritu per mediu de la negación de los placeres materiales o astinencia; al conxuntu de procedimientos y conductes de doctrina moral que se basa na oposición sistemática al cumplimientu de necesidaes de diversa índole que va depender, en mayor o menor midida, del grau y orientación de que se trate.

El filósofu meditando, de Rembrandt.

En munches tradiciones relixoses, l'ascética ye una manera d'accesu místicu. La mayoría de los sistemes ascéticos refalguen les necesidaes fisiolóxiques del individuu por considerales d'orde inferior. N'Occidente, les primeres doctrines ascétiques surdieron na antigua Grecia. Sicasí, esti tipu de práutiques yá yeren milenaries n'Oriente.

L'ascetismu algamó'l so mayor espardimientu al incorporase a sistemes relixosos como'l budismu, el cristianismu y el islamismu.

Nel cristianismu editar

Na relixón cristiana católica, l'ascetismu sirvió a los llamaos padres del desiertu o padres del ermu o padres de la Tebaida p'algamar, según les sos creencies, una unión más perfecta col so Dios, alloñar de cualquier contautu colo profano per mediu d'una vida de privaciones, penitencia y oración pola qu'optaron dellos monxos, eremitas y anacoretas como san Antonio Abá.

Podía siguise en comunidá, rixéndose por una regla escrita o normes de disciplina monástica, o en soledá, con una vida apartada del tratu humanu y en contautu cola naturaleza, en cueves, montes, desiertos, ermites abandonaes o inclusive, como'l padre del ermu Simón el Estilita, a lo cimero d'una columna pa estremase de la tentación. Los monxos y monxes deseyaben «llimpiar el so espíritu de pecáu y averase a Dios, col deséu de qu'esti apuerte a xunise cola alma del so sirviente». Ye lo que se llama unión mística o éxtasis.[2]

El procedimientu p'averase a Dios, tal como lo espunxo'l cartuxu frai Bernardo Fontova nel so Tratáu de los trés víes, purgativa, iluminativa y unitiva, constaba polo xeneral de dos víes, purgativa y iluminativa, d'acercamientu a Dios, y de una tercera, la unitiva, que nun yera en realidá tal, yá que se daba yá una vegada realizada la unión mística.

Vía purgativa editar

 
Representación de dos monxos medievales nel Muséu de Bayeux

La vía purgativa consiste na purgación de la memoria, entendida como potencia de l'alma, pa llimpiala de los apegos sensitivos que provienen del cuerpu. En pallabres de San Juan de la Cruz, ye la vía de la penitencia onde l'alma lliberar de tolos sos pecaos.

Hai que perder el gustu pol mambís de les coses.

El mambís como tal nun tien por qué ser malu pero sí lo ye l'apegu o gustu que provoca na memoria, porque-y torga empobinar se dafechu escontra Dios. La privación corporal y la oración son los principales medios purgativos.

Vía iluminativa editar

La vía iluminativa empieza onde termina l'anterior. L'alma yá ta llimpia y nun gran desamparu y congoxa interior, refundiada a lo que ye por sigo sola ensin el contautu de Dios. El demoniu tenta entós y l'alma tien de soportar tentaciones de too tipu y siguir la lluz de la fe col enfotu de ella ensin engañar, por aciu una continua introspeición en busca de Dios. Pero hai de ser humilde, yá que si Dios nun quier, ye imposible la unión mística, pos a Él correspuende la decisión. L'alma tien de dar lo que san Juan de la Cruz llamó «un ciegu y escuru saltu», del que solo la puede salvar Dios mesmu, si quier.

Vía unitiva editar

La vía unitiva ye l'éxtasis místicu: Dios xunir a la so criatura y revéla-y un conocencia y un prestar ensin llendes. Puede manifestase colos llamaos estigmes o llagues sagraes, les firíes que sufrió Cristu na cruz, con fenómenos de levitación y bilocación (atopase en dos llugares coles mesmes) o con otros fenómenos místicos. El suxetu, nun puede describir sinón solo aproximao lo que lu pasó, porque'l probe preséu de la llingua humana, nin siquier en forma poética, puede describir una esperiencia tan intensa: tratar d'una esperiencia inefable.

L'ascetismu nel cristianismu ortodoxu editar

El monacato asceta na Ilesia ortodoxa. Col so desarrollu fixo floriar l'apaición de complexes abadíes.

Escuela ascética española editar

Nel budismu editar

 
Nuevos monxos budistes de pelegrinación.

El budismu ye una relixón non teísta.

Unu de los sos fundamentos principales ye tomar conciencia del sufrimientu, hasta lliberar dafechu d'este, na realización del nirvana. Pa consiguir esta realización se enfatizan práutiques como la desapegadura y meditación.

Na práutica diaria, sicasí, el budismu defende'l camín del mediu ente los estremos de la indulxencia sensual y l'automortificación.

Les distintes cañes del budismu almiten distintes interpretaciones de la disciplina ascética, que van dende l'almisión de la sexualidá, como nel tantrismo, a una intensa meditación pa producir la total destrucción de la ilusión del ego, como nel budismu zen.

Nel islamismu editar

L'Islam reconoz tamién un tipu d'ascética xunida a la mística del sufismu.

Ver tamién editar

 
Muyer asceta de la tradición vaisnava. India, s.XIX

Enllaces esternos editar

Notes y referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: ascetism
  2. Antonaccio, Maria (2996). «Asceticism and the Ethics of Consumption». Journal of the Society of Christian Ethics 26 (1). ISSN 1540-7942. http://www.scethics.org/journal-sce.