Automóvil de vapor

Un automóvil de vapor presenta la particularidá de que se mueve por aciu un motor de vapor.

L'automóvil Stanley Steamer de 1923.

Les Llocomotora de vapor llocomotores de vapor y máquines pesaes de vapor yá veníen funcionando de normal dende'l sieglu XIX, pero'l so pesu llindaba les aplicaciones práutiques en vehículos llixeros. Los automóviles de vapor y los de combustión interna desenvolviéronse coles mesmes. Nos primeros años, los motores de vapor tuvieron la ventaya de les meyores aplicaes a les llocomotores de vapor, y alredor de 1900 los automóviles de vapor teníen meyores prestaciones que los de combustión interna: yeren imbatibles nes xubíes y fueron los primeres en bater los récores de los 100 km/h a los 200 km/h. Pero, a partir de 1920 el motor de combustión interna progresara tantu que los automóviles de vapor dexaron de ser comercialmente competitivos.

Estos automóviles empezar a construyir a partir de 1874.

Automóvil de vapor White (1909).
Automóvil de vapor Stanley (1912).

Aspeutos teunolóxicos editar

 
Caldera d'un automóvil Stanley de 1924, serie 740. Vease'l condensador a la derecha (similar a un radiador).

El motor de vapor ye un motor de combustión esterna. Los motores Otto o diésel son motores de combustión interna. Ente que un motor de gasolina Otto tien un rendimientu térmicu d'un 15-30%, los motores de vapor apenes lleguen a la metá d'estos valores. La combustión a baxa presión y alta temperatura provoca niveles bien baxos de monóxidu de carbonu, óxidos de nitróxenu y partícules de carbón nos gases d'escape.

Los xeneradores de vapor de los vehículos de 1900-1920 yeren relativamente fáciles de poner en marcha, pero había qu'esperar una ratada antes de llegar a la presión de trabayu. El tiempu típicu yera del orde de 20 minutos, pero nos modelos Doble yera d'alredor d'un minutu.[1]

Primeros automóviles de vapor editar

Amédée Bollée editar

Amédée Bollée construyó dellos automóviles de vapor, consideraos los primeres pa pasaxeros per carretera. Los vehículos Bollée teníen nomes suxestivos:

  • "L'Obéissante" (1873) ("L'Obediente"). De cuatro ruedes, traición trasera, direición d'exa fixa y ruedes pivotantes, suspensión nos cuatro ruedes, funcionamientu silenciosu. En 1875 viaxó de Le Mans a París en 18 hores. Foi oxetu de numberoses denuncies pero cuando convidó al prefeutu de policía nun paséu nel automóvil denunciáu, les denuncies fueron tornaes.
  • "La Mancelle" (1878). Con motor de vapor montáu delantre, caxa de velocidaes y diferencial. Fueron fabricaos 50 exemplares.
  • "Marie-Anne" (1879). Un tren de carretera, de 100 CV. Cien tonelaes de carga útil en planu. Trenta tonelaes en cotes del 6%.
  • "La Nouvelle" (1880). Places cubiertes.
  • "La Rapide" (1881). Podía dir a 62 km/h.

Los hermanos Cederholm editar

En 1892 el pintor Joen Cederholm y el so hermanu André, ferreru d'oficiu, diseñaron y construyeron un coche de dos asientos. En 1894 añadieron un condensador. La so iniciativa nun tuvo ésitu.[2]

Serpollet editar

 
Caldera Serpollet montada nun triciclu automóvil

Los hermanos Serpollet inventaron una caldera de vaporización instantánea ("flash Boiler" n'inglés) l'añu 1878 (patente de 1879).[3] En 1886 patenten una nueva caldera de tubu únicu n'espiral. En 1888 fabriquen un triciclu con un motor de 1 CV que podía movese a 30 km/h.

En 1901, en Niza, nel intre de la Copa Rostchild, un coche Serpollet de 12 CV fai'l quilómetru llanzáu a 100,55 km/h. En 1903, con un vehículu construyíu espresamente, de más de 100 CV y llamáu "el Œuf de Pâques" (El güevu de Pascua), pulveriza'l récor mundial de velocidá en más de 120 km/h.

La marca Serpollet llogró numberosos ésitos deportivos y un espardimientu comercial importante.

De Dion-Bouton editar

La sociedá De Dion-Bouton fabricó triciclos de vapor dende 1882. Un tractor de 4 ruedes tirando d'una calesa ganó la carrera París-Rouen en 1894. A partir de 1895 dedicar a los motores d'esplosión.

Principios del sieglu XX editar

Toledo Steam Carriage editar

En 1900 la American Bicycle Co. de Toledo (Ohio) fabricó un automóvil de 6,5 CV que llamaba Toledo Steam Carriage (según descripción de la revista Horseless Age d'avientu de 1900). Esti coche de vapor taba bien fabricáu y foi unu de los meyores automóviles de vapor de la so dómina. En setiembre de 1901 dos modelos Toledo compitieron nuna carrera de resistencia. Participaben 36 coches na clase B y 3 na clase Y. El Toledo clase B ganó la carrera. La producción de vehículos de vapor cesó en 1903. La compañía pasar a los automóviles de gasolina col nome Pope-Toledo.

 
Anunciu del Modelu White de 1905 construyíu pola White Sewing Machine Company

Locomobile Runabout editar

La Locomobile Company of America, con sede en Watertown (Massachusetts) y, dende 1900 en Bridgeport (Connecticut), fabricó dellos miles d'exemplares del so modelu Runabout nel periodu 1899-1903. Los automóviles Locomobile basar en diseños de los hermanos Stanley, a quien mercaren la llicencia.

White Steamer editar

El White Steamer fabricar en Cleveland (Ohio) dende 1900 hasta 1910 pola White Motor Company. Como filial de la compañía White de máquines de coser beneficiar d'una llarga puesta en marcha pa evitar el posible descreitu en casu de problemes col coche de vapor. L'automóvil de vapor foi un ésitu dende'l primer momentu. En 1909 un White Modelu M de 40 CV foi escoyíu como primer automóvil oficial d'un Presidente de los Estaos Xuníos.[4]

Stanley Steamer editar

Ver Stanley (automóviles).

Doble Steam Car editar

Ver Doble (automóviles).

Paxton Phoenix editar

La división Paxton Engineering de la compañía McCulloch Motors Corporation, con sede en Los Angeles construyó un automóvil de vapor con motor Doble Ultimax diseñáu pa Abner Doble. La potencia máxima yera de 120 CV (89kW). El proyeutu foi abandonáu en 1954.[5]

Alena Steam Car editar

La compañía Alena Steam Products, con sede en Indianápolis (Indiana) tenía los proyeutu de fabricar automóviles de vapor amás de los vehículos comerciales y tractores que comercializaba de normal. Namái se construyeron dos prototipos de turismu con una batalla de 3.200 mm.

Davis Steam Car editar

En 1921 paez que construyó un prototipu con motor de dos cilindros. La batalla yera de 3.048 mm y el preciu previstu yera de 2.300 dólares.[6]

Endurance Steam Car editar

La compañía Endurance tuvo n'activu dende 1922 hasta 1924. Primero na mariña este, dempués en Los Angeles (California) y, finalmente, en Dayton (Ohio). Namái se fabricaron dos vehículos: un turismu y un sedán.[6]

Automóviles de vapor modernos editar

La desapaición de los automóviles de vapor, provocada en gran parte pola apaición del motor d'arranque burru d'arranque y la competencia de coches de gasolina a precios muncho más algamadizos, nun significaba que los automóviles de vapor nun tuvieren cualidaes téuniques estimables. Siempres hubo entusiastes del vapor que creen qu'esti sistema de propulsión merezse más atención que la que recibe.[7]

Saab editar

A resultes de la crisis del petroleu de 1973, la casa SAAB empecipió un proyeutu lideráu pol Dr. Ove Platell construyendo un prototipu de coche de vapor. El xenerador consistía nun circuitu de tubos de 1 mm de diámetru bien compactu y llixeru, controláu electrónicamente. El pesu yera del orde de los 13 kg y el volume similar al d'una batería d'automóvil. La potencia yera de 160 CV (119kW). L'automóvil podía arrincar instantáneamente por aciu aire comprimío almacenáu primeramente, ente que la presión de vapor nun llegaba a la presión de funcionamientu. El motor usaba una válvula de nitruro de boro macizu. Tol circuitu d'agua diba selláu pa evitar perdes.

Pritchard Steam Cars editar

Edward Pritchard, Ted, foi un constructor australianu de vehículos de vapor dende l'añu 1960. Fornió un automóvil Falcon con un motor y un xenerador de diseñu propiu con prestaciones notables. En 1972 viaxó col prototipu n'Estaos Xuníos. El so últimu diseñu, un motor de 5 CV pa usos domésticos ta promocionáu pola compañía Uniflow Power Limited.[8][9]

Pelland Steamer editar

 
Pellandine steam car

El diseñador británicu Peter Pellandine fabricó'l primera Pelland Steamer l'añu 1974 so contratu del gobierno Sur Australianu. El xasis yera monocasco de resines reforzaes con fibres de vidriu (basáu nel modelu Pelland con motor d'esplosión) y el motor yera bicilíndrico compuestu de doble aición. Esti prototipu caltener nel National Motor Museum de Birdwood (Australia del Sur). En 1977 el modelu MKII foi construyíu nel Reinu Xuníu por Pelland Engineering. Con un motor de tres cilindros de doble aición. Un xasis tubular d'aceru y una carrocería de Kevlar dexaben llindar el pesu total a 476 Kg. Senciellu y robezu el motor anunciaba capaz de dar bones prestaciones con gran fiabilidá. El par motor yera de 491Nm a cero rpm. El coche podía acelerar de cero a 100 km/h en menos de 8 segundos. Los intentos de bater el récor de velocidá p'automóviles de vapor nun tuvieron ésitu. El señor Pellendine coló escontra Australia en 1990 y siguió desenvolviendo'l so automóvil. La última versión yera la Mark IV.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Hearst Magazine (mayu de 2003). Popular Mechanics. Hearst Magazine, páx. 90–. ISSN 00324558. Consultáu'l 31 de mayu de 2011.
  2. Georgano, G.N. (1985). Cars: Early and Vintage, 1886-1930. Londres: Grange-Universal.
  3. http://gazoline.net/article.pcgi?id_article=282Serpollet (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)., á toute Vapeur.
  4. White Motor Company. 24 de febreru de 1909. 
  5. «The True Story of the Paxton Phoenix». Road and Track:  páxs. 13-18. abril de 1957. http://content.cdlib.org/ark:/13030/kt1b69q0jt/?order=2&brand=calisphere. 
  6. 6,0 6,1 David Burgess Wise. The New Illustrated Encyclopedia of the Automobile.
  7. «Modernu Steam». Stanleysteamers.com (23 de febreru de 2001). Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'abril de 2009. Consultáu'l 18 d'agostu de 2009.
  8. http://www.pritchardpower.com.au/
  9. http://www.linux-host.org/energy/spritch.htm

Enllaces esternos editar