Avellino (Avell'ino en dialeutu avelinés, Abellinum en Llatín) ye una ciudá de la Campania n'Italia. Atopar a 60 km al este de Nápoles y ye la capital de la provincia homónima. La so población yera de 56.517 habitantes en 2009.[1] Ye la sede d'una diócesis.

Avellino
Alministración
PaísBandera d'Italia Italia
Rexón Campania
Provincia Provincia d'Avellino
Tipu d'entidá comuña d'Italia
Nome oficial Avellino (it)
Códigu postal 83100
Xeografía
Coordenaes 40°54′55″N 14°47′23″E / 40.9153°N 14.7897°E / 40.9153; 14.7897
Avellino alcuéntrase n'Italia
Avellino
Avellino
Avellino (Italia)
Superficie 30.55 km²
Altitú 348 m
Llenda con
Demografía
Población 52 198 hab. (1r xineru 2023)
Porcentaxe 12.86% de Provincia d'Avellino
0.9% de Campania
0.09% de Italia
Densidá 1708,61 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 0825
Estaya horaria UTC+01:00 (horariu estándar)
Hora central europea
UTC+02:00 (horariu de branu)
comune.avellino.it
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Territoriu editar

Asitiada na parte más plana de la cuenca avelinesa, un gran valle d'orixe volcánicu de los Apeninos de Campania, Avellino colinda al este col Monte Tuoro (asitiáu nel territoriu de Chiusano di San Domenico), al suereste de la cadena montascosa de los Picentinis, al noroeste col masivu del Partenio, algama l'altitú máxima de 1 493 metros y SOVRASTA el pueblu de Mercogliano, Ospedaletto d'Alpinolo y Summonte. Nel occidente la cadena Appeninica algama altitúes inferiores (Monte Esca 872 m, Monteforte Irpino, Faliesi 955m nel pueblu de Contrada), finalmente a algamar altores colindantes nel sur (al colindar cola llomba na cual surde Aiello del Sabato, 425 m). La ciudá ye travesada pol Rigatore, el San Francisco y el Fenestrelle, afluentes del Sabato, cursos d'agua qu'agora s'atopen aprobetaos y soterraos. Y pela redolada del centru urbanu atópense zones con exuberante vexetación: prevalez la cultura de l'ablana.

Clima editar

El clima d'Avellino ye de tipu templáu, afeutáu pola influyencia del Mar Tirrenu, pero tien traces sensiblemente más continentales de la Campania costera. Según la clasificación de Köppen entra nel tipu mediterraneu. L'ausencia de barreres montascoses nel sentíu de norte a sur, favorez el fluxu de corrientes calientes-húmedes de Libeccio y Scirocco provenientes del golfu de Salerno (que s'atopa a 28 km), corrientes fríes-seques de Bora. Nel dialeutu llocal estes situaciones vienen tradicionalmente definíes respeutivamente coles espresiones “vientos del mar” y “vientos de tierra”.

L'iviernu dura d'avientu hasta'l final de marzu, ye frescu y lluviosu, con una temperatura permediu nel mes más fríu cerca de 7 °C. Altérnense díes templaos y lluviosos con díes secos, con temperatures cerca al cero. Les nevaes son un fenómenu añal, pero con acumulos modestos nel centru de la ciudá, y un pocu más significatives nes zones colindantes. Pero nun s'escaez, inda, eventos escepcionales como aquella nevada que cayó na nueche del 3 de febreru de 2012, y el nivel de nieve nel centru de la ciudá foi de 50 cm. Sicasí ye necesariu precisar que la particular conformanza morfolóxica del territoriu fai qu'haya diferencies de temperatura y agua relativamente significante tamién nel radiu de pocos quilómetros; por casu la zona occidental de la cuenca, aquella más a cerca de la cadena del Partenio. En Avellino los barrios de Valles y Serroni presenten una probabilidá d'agua más alto, les nevaes son más plenes, les nubes de branu son más frecuentes, pero'l rangu de temperatura ye más baxa, con branos más frescos (raramente superen los 32 °C).

Nesta zona gracies a l'altor y a la esposición escontra'l sur, l'aire ye más secu y práuticamente nun hai borrina nin neblina. La zona sur-oriental, la que ta compuesta pel centru de la ciudá y la llende con Atripalda, atopándose no fondero del valle presenta unes temperatures, sían diaries o añales, más marcaes; el fenómenu de la inversión térmica, que se verifica sobremanera na seronda-iviernu en condiciones de tiempu estable y ensin vientu, fai que nesta zona les temperatures mínimes sían promediamente más baxes al respective de aquelles de les zones más altes, y esto causa les neblinas y la borrina na hora más fríes de la nueche. La precipitación sicasí ye más baxa (tipu en primavera-branu), siendo la zona más alloñada de les zones montascoses. Les estaciones entemedies son curties, y presenten una fuerte variabilidá. El branu real va de xunu a setiembre, inda nos meses de mayu y ochobre les temperatures pueden llegar a 30 °C. Esta estación ye caliente y con muncho sol, con una temperatura permediu en xunetu y agostu (los meses más calientes) alredor de los 25 °C. nos sectores más planos. L'anticiclón del Azorre y l'anticiclón subtropical africanu, garanticen en tola Campania condiciones de tiempu estable y soleyeru por un llargu tiempu, y en Avellino-Atripalda les temperatures superen frecuentemente los 35 °C, con otres taces de mugor y un malestar climático.

Historia editar

Abellinum romana editar

El nucleu orixinal de la ciudá, Abellinum, formar na llomba de la Civita, en territoriu de güei Atripalda cerca de 4 km del centru d'Avellino agora. Testimonios arqueolóxicos manifiesten la presencia de la civilización d'un importante centru pre-romanu, presumiblemente d'orixe etruscu-campaña y de llingua osca, cita dende'l sigo IV. Según a les investigaciones recién, sofitáu de Edward Togo Salmon, l'antigua ciudá yera'l centru del territoriu de los Sabatinos, pueblu sabello documentáu de Titu Liviu. Nun se debe escluyir che tal centru tenía'l nome de Velecha, certificáu de numberoses monedes atribuyíes al área de Campaña. Foi conquistada polos romanos nel añu 293 a.C, quien escaparon del dominiu de los Sanniti na sangrienta batalla de Aquilonia, mientres les guerres sannitiche qu'asocedieron ente'l 343 e.C. y el 292 e.C. Sol donimio de Roma la ciudá camudo de nome delles vegaes ; nel siguiente orde: Veneria, Livia, Augusta, Alexandriana y Abellinum).

La posición xeográfica facilitó la nacencia de los primeros asentamientos: dende l'antigüedá el valle del ríu Sabato constituyó una comunicación natural ente la Irpinia y Sannio. Nel 89 e.C. Siella ocupó Pompeya, Ercolano, Stabia, Eclano, Abella, y Abellinum. Abellinum nun constituyía inda un verdaderu centru urbanu. Les tropes de Siella fueron los que realmente empezaron la construcción de la verdadera ciudá. El cardu y el Decumano, elementos urbanísticos típicos romanos, subdividir en cuatro cuadraos, cada unu de los cualos conducíen a los cuatro puertes esternes. La ciudá romana tuvo un importante desendolque na dómina d'Augusto, gracies a la realización del grande acueductu por que la corriente de Serino llegara a Bacoli, onde yera asitiáu'l gran tanque destináu pa suministrar a la flota romana (güei denomada Picina Mirabilis), dempués de sirvir les principales ciudaes de la Campaña.

Abellinum asume una particular importancia na era cristiana, na que la figura del gran obispu Sabín, que probablemente vivió ente finales del sieglu V y principios del sieglu VI. El centru ta documentáu hasta mediaos del sieglu sestu, gracies al patrimoniu epigráfico importante que s'atopa nos años ochenta y noventa na basílica paleo cristiana de Capo La Torre (centru de Atripalda de güei). Probablemente l'antiguu centru de la llomba de la civilización dexó d'esistir como resultáu de les guerres gótiques y la ocupación bizantina. La población esvalixar nes llombes de la contorna, dando orixe a dellos pequeños centros nuevos. La nueva asitióse Avellino na llomba de la Tierra, a 4 km al oeste de la civilización.

La ciudá Medieval editar

Dempués que los Longobardi determinaren l'escape de los habitantes de Abellinum. Estos espardiéronse pel territoriu de la contorna. Parte d'ellos empezaron a establecese na llomba Selleczanum, güei conocida como Tierra, aniciando la nueva ciudá d'Avellino nun espolón de toba. Mientres sieglos "intra civitatem" y "intra moenia" coincidieron, vistu que la ciudá d'Avellino, na so dómina un pequeñu pueblu, taba dientro de les llendes de la parte cimera de la llomba de la toba. Esto debe a les invasiones, terremotos, pestes, frenaron a gran midida la crecedera de la población. Avellino yera parte del Principáu de Salerno hasta'l 849, dempués tuvo con Benevento pol perfil eclesiásticu. A la llegada de los Normandos Avellino toma una posición importante, en 1137 Innocenzo II y Lotario III nomaron a Duque de Puglia a Rainulfo de Alife, conde d'Avellino, pola so contribución a detener a los primeros intentos de conquistar l'acabante escoyer (1130) Rei Ruggero II de Sicilia. Dos años dempués, anque, cola muerte de Rainulfo la ciudá quedar ensin el sofitu del papa y del emperador, Ruggero II al Reinu de Sicilia, amestando al ducáu de Puglia y el principáu de Capua. En décades socesives, la ciudá paso al conde Riccardo de la Águila, depués a París, a la Sanseverino, a Simón de Montfort, el del Balzo, la Filangieri de Cándida.

En 1512 María de Cardona, la más grande figura femenina na historia de la ciudá, convertir en condesa d'Avellino. Sol so lideralgu, Avellino convertir n'unu de los centros culturales más importantes del reinu y llogró beneficiase del allugamientu estratéxicu de la ciudá nes conexones ente Puglia y ente Nápoles y Benevento y Salerno, faciendo d'Avellino un encruz de comerciu que florió dempués de la cayida de la ciudá Romana. Col fin de desenvolver la economía de la ciudá y de les sos propies empreses, la condesa, cola ayuda del so home Francesco d'Este y con beneplácito de La so Maxestá Carlos V, instituyó el día del mercáu, francamente, llogró'l permisu pa llevar a cabu una feria añal. Dos herrajes construyíes na provincia da entamu a un programa de reorganización y alministración d'edificios; estes reformes prepararon la llegada de la dinastía de los Caracciolo. La resultancia más evidente del lideralgu de la condesa de Cardona ye la xeneración del baby boom, cuando la ciudá averar a él, que pasó de 1.000 habitantes en 1532 a 1.600 habitantes en 1561, dos años antes de la so muerte. Dende 1287 hasta 1581 foi capital del Principatus Serres Montorii.

Feudu de los Caracciolo editar

Del 1581 al 1806 convertir en feudu los Caracciolo y mientres esti periodu, la ciudá esperimentó un llargu periodu de crecedera de la población, la espansión urbana y el progresu económicu. Nesti periodu, surdió la producción de llana: la pervalible función d'Avellino de la carga típica de color azul. El comerciu atopó un asientu monumental na Aduana de los granos. Mientres el primer sieglu de la Signoria, el Caracciolo amplió'l castiellu por que se convirtiera nun puntu de referencia pa los poetes y viaxeros. La peste de 1656 solo constitúyese como un contratiempu. Nel sieglu XXVIII, ello ye que la ciudá empezó a asumir el trazáu urbanu de güei: los principales Caracciolo dexaron el castiellu, y camudáronse a una nueva residencia, el Palazzo Caracciolo, actual sede de la provincia y empezaron a trabayar na creación del cursu la ciudá principal.

La ciudá nel sieglu XIX editar

Cola abolición del feudalismu, en 1806 la capital de la provincia del Principato vien reportada del cercanu pueblu de Montefusco en Avellino. La ciudá foi una de les sedes de los movimientos del 1820-1821. L'espardimientu en marzu de 1820, tamién nel Reinu de Nápoles, de la conquista d'España del réxime constitucional que contribuyó en gran midida a ameyorar la redolada y conspiradores masónicos.

En Nápoles, la combalechadura (pa pidir una constitución) entró a valir de momentu y tamién implicó dellos oficiales d'altu rangu, como los hermanos Florestan y Guglielmo Pepe, Michele Morelli, xefe de la seición de los carbonarios de Nola, que se xunieron Joseph Silvati, teniente, y Luigi Minichini, sacerdote de Nola poles idees anarquistes. La nueche del 1ero al 2 de xunetu de 1820, la nueche de San Theobald, el santu patrón de los carbonarios, Morelli y Silvati dieron pasu a la combalechadura de desertar con cerca de 130 homes y 20 oficiales. El mozu oficial Michele Morelli, col sofitu de les sos tropes, dio en Avellino onde esperaba al xeneral Guglielmo Pepe. El 2 de xunetu, en Monteforte, foi recibíu triunfalmente. A otru día, Morelli y Silvati Minichini fixeron la so entrada a Avellino. Acoyíos de les autoridaes de la ciudá, aseguró que la so aición nun diba derrocar la monarquía, proclamaron la Constitución tomando como modelu español.

Dempués, los insurxentes pasaron el poder a les manes del coronel De Concilij, xefe d'estáu mayor del xeneral Pepe. Esti xestu de sumisión a la xerarquía militar, llevó a la desilusión de Minichini que volvió a Nola p'afalar un llevantamientu popular. Mientres la rebelión espandir a Nápoles, onde'l xeneral Guglielmo Pepe recoyera una gran cantidá d'unidaes militares, el 6 de xunetu, el rei Ferdinando viose obligáu a conceder una constitución. Dempués d'unos meses, les potencies de la Santa Alianza, axuntar nel congresu de Lubliana, y decidieron faer una intervención armada contra los revolucionarios que nel Reinu de les Dos Sicilies proclamaren la constitución. Trataron d'aguantar, pero'l 7 de marzu 1821 los constitucionalistas de Nápoles al mandu de Guglielmo Pepe, más de 40.000 homes fueron ganaos poles tropes austriaques en Rieti. El 24 de marzu, los austriacos entraron en Nápoles ensin oposición, y cerraron el nuevu parllamentu. Dempués de la unificación de la península italiana l'estáu dexó ensin comunicación a la ciudá d'Avellino, torgar desenvolvese.

Los Bombardeos de 1943 editar

El 14 de setiembre cerca de les 11:10 la ciudá foi bombardeada polos Aliaos nel atentáu de bloquiar la retirada de les tropes nazis y prindar na estratéxica ponte de la Ferreira. Mientres l'ataque anglu-americanu perdieron la vida más de 3000 persones, 1 de cada 8 avellineses, y estropiáronse la plaza del Mercáu, el palaciu Vescovil y dellos edificios relixosos y habitacionales.

El terremotu de 1980 editar

El 23 de payares de 1980 un seísmu d'una magnitú 6.9 afaró'l territoriu de la Campania central y el de la Basílica. Dellos pueblos de la provincia fueron cutíos y en particular Avellino sufrió daños notables y 82 víctimes.

Símbolos editar

Escudo: La ciudá tien el so propiu escudu d'armes y la so propia bandera como se describe nos decretos sobre la reconocencia, 23 d'avientu 1938

'Campu del cielu hasta'l corderu pascual con veleta, llibru enllibráu tiñíu en colloráu, cortáu d'azul, que fuelga sobre una terraza natural. Adornos escontra l'esterior de les ciudaes »

Y el 1 d'avientu de 1938, quedó inscritu nel llibru de les autoridaes heráldiques de vol moral. II, páx.625:

"Coloque blancu profusamente afatáu con bordaos d'oru del escudu d'armes cargaes cola inscripción central n'oru:".

Ciudá d'Avellino "Les partes metáliques y cintes son d'oru. La exa vertical ta cubiertu con terciopelu azul con clavos d'oru asitiáu nuna espiral. Flecha va tar representada nel escudu d'armes y el nome grabáu nel tarmu. Ate les cintes y los colores nacionales flecos d'oru.»

Monumentos y llugares d'interés editar

Arquiteutura relixosa editar

Na ciudá d'Avellino atópense munches ilesies y conventos. A la fin de los años trenta, había, en Llargu dei Tribunali (güei Plaza de la Llibertá), la ilesia de San Franciscu d'Asís y el conventu de los Flaires Menores, fundada pol santu, y la Ilesia de l'Anunciación, col conventu de los padres dominicos, agora la sede de la prefeutura. L'alcalde fascista de la dómina, tuvo a bien pa baltar los dos ilesies, un monesteriu franciscanu, borrando para siempres dos llugares d'interés históricu-artísticu.

Domo d'Avellino

Domo d'Avellino editar

L'actual Domo o catedral de la diócesis d'Avellino establecer na antigua Ilesia de Santa María. En particular, los bloques de piedra a la base de les campanes son de la orixinaria construcción de la dómina Longobarda/Normanda. La orixinaria estructura esiste alredor dende 969, cuando se restauró la sede episcopal en Avellino, por detener el proselitismu bizantín, gracies a una fuerte presencia de bizantinos ("griegos"), los residuos de los antiguos gobernantes derrotaos polos lombardos. Los bizantinos teníen tres ilesies documentaos, de primeres, la Ilesia de San Nicola dei Greci. El pueblu foi reconstruyíu más tarde, ente 1132 y 1166 n'estilu románicu y foi dedicáu a San Modestinus, la ilesia sufrió a lo llargo de la historia les influyencies arquiteutóniques del barrocu (1700) y neoclásicos. El xiru neoclásicu completar ente 1857 y 1868 por Pasquale cardola encargáu pol obispu Francesco Gallu, el tresformamientu del interior, sicasí, foi diseñáu pol arquiteutu Vincenzo Varriale que trabayaba ellí dende 1880 hasta 1889. Caltiénse la cripta románica. Nel interior venérense les reliquies de San Modestinus obispu y mártir, patrón de la ciudá y de la diócesis d'Avellino, y la reliquia del Santu Escayu de Jesús.

Ilesies editar

  • Ilesia de Santa María de los siete dolores
  • Ilesia de Santa María del Abellugu (conocida como Santa Anna)
  • Ilesia y conventu de Santa María de les gracies
  • Ilesia de Santa María de Constantinopla
  • Ilesia y conventu de San Arrogante
  • Ilesia de la Santísima Trinidá
  • Ilesia de San Francisco Saverio (conocida como Santa Rita)
  • Ilesia y Conservatoriu de Oblato
  • Ilesia y Colexu de los Liguorini
  • Ilesia y Monesteriu de Santa María de Monserrato
  • Ilesia del Santísimu Rosario

Museos editar

  • Galería Nacional de selachoidei (muséu de los tiburones); Corso Umberto I, 131.
  • Muséu Arqueolóxicu Provincial “Irpino”; Corso Europa.
  • Muséu d'Arte – MdAO; Via Degli Imbimbo, 47.
  • Muséu Diocesanu; Via 23 Novenbre.
  • Muséu de Zooloxía de los Invertebraos "L. Carbone", Corso Umberto I, 131.
  • Pinacoteca provincial; Carcere Borbonico, Via Verdi.

Evolución demográfica editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Avellino ente 1861 y 2001
Fonte ISTAT - ellaboración gráfica de Wikipedia

Galería editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar