La balanza[1] ye un aparatu que sirve pa midir la masa de los oxetos.

Balanza
Historia y usu
Usu midición
Cambiar los datos en Wikidata
Balances antigües: balanza de columna, Roberval y Bérarger.
Trés modelos d'Estoxos distintos con balances pa pesu de moneda d'oru. S.XVII
Trés modelos d'Estoxos de balanza pa pesu de moneda d'oru. S XVII

Ye una palanca de primer grau de brazos iguales que, por aciu l'establecimientu d'una situación d'equilibriu ente los pesos de dos cuerpos, dexa comparar mases.

Pa realizar les midíes utilicen patrones de masa que'l so grau d'exactitú depende de la precisión del preséu. Al igual que nuna romana, pero a diferencia d'una báscula o un dinamómetru, los resultaos de les midíes nun varien cola magnitú de la gravedá.

El rangu de midida y precisión d'una balanza puede variar dende dellos kilogramos (con precisión de gramos), en balances industriales y comerciales; hasta unos gramos (con precisión de miligramos) en balances de llaboratoriu.

Usu de la balanza editar

 
Balanza pa los alimentos en panadería.

Les balances utilizar pa pesar los alimentos que se vienden a granel, al pesu: carne, pexe, frutes, etc. Con igual finalidá puede utilizase nos llares pa pesar los alimentos que componen una receta. Tamién s'empleguen nos llaboratorios pa pesar pequeñes cantidaes de masa del proveniente reactivos pa realizar analís químicus o biolóxicos. Estes balances destaquen pol so gran precisión. Munches aplicaciones quedaron obsoletas por cuenta de la apaición de les báscules electróniques. Tuvo 7 modelos fechos polos exipciu.

Teoría editar

 
Balanza antigua. Parque de les Ciencies de Granada.

Consideremos una barra AB homoxénea y ríxida de que los sos estremos tópense suspendíos dos cuerpos, A y B, de mases respeutives   y  , a los que correspuenden unos pesos   y   resultancia de l'acción del campu gravitatorio terrestre sobre ellos. Si la barra atópase sofitada nel so puntu mediu, O (sofitu que dexa'l xiru de barra en redol a una exa horizontal que pase por O), la segunda condición d'equilibriu, qu'espresa que'l momentu dinámicu ye nulu, tomando momentos n'O, escribir en formar

 

d'onde, al ser OA = OB, síguese la igualdá de los pesos de los dos cuerpo

 

pal casu que l'aceleración de la gravedá nun varia so un platillo de la balanza, con rellación a la del otru platillo de la mesma, va cumplise que: d'estos la igualdá de les mases yá que

 

de cuenta que cola balanza, anque se comparen pesos, permédiense y miden mases. Pero si construyera una balanza de tamañu abondu como por que un platillo allugar nuna zona onde l'aceleración de la gravedá fuera distinta a la de la zona del otru platillo, entós la balanza yá nun midiría mases sinón peses.

Balanza analítica editar

La balanza analítica ye un preséu utilizáu nel llaboratoriu, que sirve pa midir la masa. La so carauterística más importante ye que tienen bien poco marxe d'error, lo que les fai ideales pa utilizala en midíes bien precises. Les balances analítiques xeneralmente son dixitales, y dalgunes pueden esplegar la información en distintos sistemes d'unidaes. Por casu, puede amosase la masa d'una sustancia en gramos, con una precisión de 0,00001 g (0,01 mg).

Foi desenvuelta alredor de 1750 pol químicu escocés Joseph Black y al ser muncho más precisa que cualesquier otra balanza de la dómina, convertir nun importante preséu científicu na mayoría de los llaboratorios de química.[2]

 
Gerechtigkeitsbrunnen - "Fonte de la xusticia, Hans Gieng, Berna)
Estatua en representación de la xusticia.".

Simbolismu editar

La balanza utilizóse dende l'antigüedá como símbolu de la xusticia y del derechu, yá que representaba la midida por aciu la que podía dar a caúnu lo que ye xustu y necesariu en cada casu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: balanza
  2. «Equal Arm Analytical Balances» (inglés). Office of History, National Institutes of Health. Consultáu'l 8 de marzu de 2008.

Enllaces esternos editar