Basilio II Bulgaróctono, el asesín de búlgaros (en griegu: Βασίλειος Β΄ Βουλγαροκτόνος, Basileios II Boulgaroktonos), (9581025), foi emperador bizantín dende'l 10 de xineru de 976 hasta la so muerte. Condució al Imperiu bizantín al máximu del so poder en 5 sieglos, pero nun dexó herederos de la so talla y munchos de los sos llogros perderíense por causa de toa una serie de débiles y desafortunaos socesores.

Basiliu II
emperador bizantino (es) Traducir

10 xineru 976 - 15 avientu 1025
Juan I Tzimisces (es) Traducir - Constantino VIII
Vida
Nacimientu Constantinopla958
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín
Muerte Constantinopla[1]15 d'avientu de 1025 (66/67 años)
Sepultura Iglesia de San Juan el Teólogo (es) Traducir
Familia
Padre Romano II
Madre Teófano Anastaso
Hermanos/es
Pueblu dinastía macedonia
Oficiu emperador
Creencies
Relixón cristianismu ortodoxu
Cambiar los datos en Wikidata

Nacencia ya infancia editar

Basilio yera'l fíu del emperador Romanu II quien lo acomuñar al tronu en 960 y morrió cuando Basilio namái tenía 5 años d'edá. Como él y el so hermanu, el futuru emperador Constantino VIII (1025-1028), yeren demasiáu nuevos pa reinar por sigo mesmos, la madre de Basilio, Teófano, cásase con unu de los principales xenerales de Romanu, que xubió al tronu col nome de Nicéforo II Foques en 963. Nicéforo foi asesináu en 969, y asocedió-y nel tronu otru xeneral, Xuan I Tzimisces, que reinó mientres 7 años. A lo último cuando Xuan I morrió'l 10 de xineru de 976, Basilio pudo xubir al tronu.

Empiezos del reináu y alianza rusa editar

Basilio foi un valiente soldáu y un escelente caballeru; deseyaba demostrase a sigo mesmu que yera un gobernante fuerte y un poderosu xeneral. Nos primeros años del so reináu, l'alministración quedó en manes del eunucu Basilio Lecapeno (un fíu illexítimu del emperador Romanu I), un astutu y competente funcionariu, qu'aspiraba a que los nuevos emperadores fueren títeres nes sos manes. Basilio II esperaba y reparaba ensin interferir, dedicándose al aprendizaxe de los rellabicos de l'alministración ya instruyise na ciencia militar.

 
Basilio II y Constantino VIII, sosteniendo ente dambos una cruz nun Nomisma Histamenon.

Anque Nicéforo II Foques señalárase como un brillante xeneral mientres el so reináu, tanto él como Xuan I Tzimisces resultaron ser alministradores mediocres. Anque Juan intentara frenar el poder de los propietarios de tierres nel final del so reináu fracasara y circulaben rumores de que fuera envelenáu por Basilio Lecapeno, quien adquiriera vastes propiedaes illegalmente y tarrecía una investigación y castigu consecuente. Arriendes d'ello, Basilio atopar con serios problemes al empiezu del so reináu. Los grandes terratenientes d'Asia Menor Bardes Skleros y Bardes Foques; qu'apurríen munchos de los soldaos del Imperiu y de gran parte de los impuestos, alcuéntrase en revuelta abierta contra la so poder.

Basilio, faciendo gala de la severidá que-y caracterizaría mientres tol so reináu, fíxo-yos frente y reprimió les sos rebeliones en 979 y 989, respeutivamente. Con esti fin, aliar con Vladímir I de Kiev en 988, quien-y ufiertó 6.000 homes del so exércitu como refuerzu pa les tropes imperiales y la retirada de la base bizantina de Quersoneso en Crimea en cuenta de la mano de la hermana menor del emperador, Ana (963-1011). De primeres, Basilio duldó porque los bizantinos consideraben bárbaros a los rusos, y la mesma Ana oponer al matrimoniu con un bárbaru.

Sicasí, cuando Vladímir comprometer a bautizase y convertir al so pueblu al cristianismu, Basilio aceptó finalmente. El matrimoniu celebrar en 989. Los refuerzos rusos seríen fundamentales p'acabar cola rebelión, y convirtiéronse nel puntu de partida de la posterior guardia varega. La cayida de Basilio Lecapeno siguió a la rebelión. Foi acusáu de conspirar colos rebeldes y foi condergáu al exiliu y a la confiscación de les sos enormes propiedaes. Tratando de protexer a la pequeña propiedá llabradora, Basilio II fixo una despiadada reforma nel sistema tributariu gravando con mayor durez a les inmenses finques que s'espandieren n'Asia Menor.

Campañes contra los árabes editar

N'acabando coles revueltes internes, Basilio dirixó la so atención a los demás enemigos del Imperiu. Les guerres civiles que careciera Bizanciu debilitaren la so posición nel Este y les conquistes de Nicéforo II Foques y Xuan I Tzimisces apeligraron, siendo Antioquía y Alepo sitiaes. Nel 995, Basilio llanzó una campaña contra los árabes con un Exércitu de 40.000 homes. Derrota a los árabes en delles batalles en Siria, llibera Alepo, asegura l'estratéxicu valle del Orontes y conquista toles ciudaes dende Emesa hasta Trípoli. Anque nun cuntaba con fuercies abondes pa enfusar en Palestina y tomar Xerusalén, les sos victories dexáron-y recuperar gran parte de Siria pal Imperiu. Nengún emperador, dende los tiempos de Heraclio consiguiera controlar esti territoriu mientres un ciertu tiempu, y agora caltendríase en manes de los bizantinos mientres los siguientes 75 años.

 
Basilio II y el so padrastru, l'emperador Nicéforo II

Campañes contra búlgaros y jázaros editar

Pero Basilio nun acabara coles sos aiciones, la so intención yera recuperar los territorios que l'Imperiu bizantín había alloriáu perdiendo a lo llargo del tiempu. A empiezos del sieglu XI, empecipió les hostilidaes contra quien sería'l so gran adversariu, el zar Samuel de Bulgaria.

Bulgaria fuera parcialmente conquistada por Xuan I Tzimisces, pero partes del país llograren caltener la so independencia, so la direición de Samuel y los sos hermanos. Los búlgaros realizaben incursiones en tierres bizantines dende'l 976 y el gobiernu bizantín trató de provocar ensin éxito disensiones dexando la fuga del emperador cautivo Boris II de Bulgaria.

Foi la invasión de Tesalia y tomar de Larisa a fines de 985 per parte de Samuel lo que decidió a Basilio II a pasar a la ofensiva. Aprovechando un respiru del so conflictu cola nobleza, Basilio guio un Exércitu de 30 000 homes a Bulgaria decidíu a tomar por sorpresa Sredets (Sofía) en 986 pero nun pudo enfusar na ciudá. Falto yá de cebera decidió tornar, cuando inda nun sufriera demasiaes baxes; pero al retirase l'Exércitu búlgaru algamar y -y infligió una grave derrota na batalla de les Puertes Trajanas n'agostu de 986, lo que punxo en xaque'l so poder y prestíu dientro del imperiu.

Cuando se desamarró la guerra abierta en 1002, Samuel estendiera'l reinu búlgaru dende'l Danubiu, al norte, hasta Atenes. Los sos dominios estender dende'l Adriáticu al mar Negru, y toos estos territorios fueren conquistaos mientres los 300 años anteriores por cuenta de los bizantinos. Basilio taba agora decidíu a invertir el destín del Imperiu.

 
Mapa del Imperiu mientres el reináu de Basilio II.

La guerra afaró los Balcanes los siguientes dolce años, mientres los cualos tanto Basilio como Samuel llograron victories sorprendentes. Les fuercies de Samuel yeren considerablemente menores, pero foi capaz d'evitar un enfrentamientu total mientres realizaba ataques menores sobre l'exércitu de Basilio na so meyora pel territoriu búlgaru. Samuel esperaba foliar asina a les tropes bizantines, forzándoles a la rindición o siquier a la firma d'una paz.

Finalmente, dempués de que la fortaleza Baba Vida na frontera col Danubiu soportara un asediu bizantín que s'enllargó ocho meses, el 29 de xunetu de 1014 Basilio arrequexó al exércitu búlgaru y obligó-y a lluchar na Batalla de Kleidion, mientres Samuel atopar a dellos quilómetros d'ellí. Basilio entartalló a los búlgaros y fixo 14 000 prisioneros: mandó cegar a 99 de cada 100 d'éstos, dexando tuertu al restante por que pudiera emponer a los demás de vuelta. Anque probablemente trátese d'una desaxeración, esti fechu apurrió-y a Basilio el so nomatu «Bulgaróctonos» («matador de búlgaros»).

Cuando Samuel vio volver a les sos tropes cegaes, sufrió una apoplexía nel actu y finó unos díes dempués. Bulgaria siguió lluchando mientres otros cuatro años más, pero terminó sometiéndose en 1018. La victoria sobre los búlgaros y el posterior sometimientu de Serbia supunxo la consecución d'unu de los oxetivos de Basilio: la recuperación pal Imperiu de l'antigua frontera del Danubiu per primer vegada en 400 años.

Mientres, en 1016, l'Exércitu bizantín, aliáu col príncipe de Kiev, atacó Crimea, gran parte de la cual cayera so la égida del reinu de Georgius Tzul, Estáu socesor del reinu jázaro centráu en Kerch. Según l'historiador Cedreno, Georgius Tzul foi fechu prisioneru y el so reinu destruyíu.

Últimos años editar

Basilio volvió triunfante a Constantinopla, pa salir de nuevu, esta vegada escontra l'este, y atacar Armenia. Esti reinu convirtiérase nun Estáu tributariu de Bizanciu cuando morrió'l so rei nel añu 1000. Tamién equí asocediéronse les victories, y Armenia reincorporar al Imperiu bizantín.

Coles mesmes, otres fuercies bizantines recuperaron gran parte d'Italia meridional que'l so dominiu perdiera l'Imperiu a manes de los lombardos y los árabes a lo llargo de los 150 años anteriores. Reorganizó les provincies o temes italianes, xuniendo tantu la de Longobardia como la de Calabria so un mandu común, el Catapán d'Italia, con capital en Bari, pa formar el Catapanato d'Italia. Cuando'l 15 d'avientu de 1025 morrió Basilio, taba entamando una espedición militar pa recuperar la islla de Sicilia a manes de los árabes.

Na so última voluntá pidió ser soterráu xunto al campu d'entrenamientu de la so caballería, en llugar d'en l'espaciu reserváu a los emperadores de la so familia. Les fontes de la dómina sostienen qu'asina podría escuchar a les sos tropes preparar pal combate pol Imperiu. Mientres l'asaltu y saquéu de Constantinopla na Cuarta Cruzada (1204), la tumba de Basilio II foi escalada polos cruzaos.

Valoración editar

Basilio yera un home baxu de complexón fuerte, que se desabría de la pómpara y ceremonia de la corte imperial, y que bien de cutiu se presentaba ante la corte vistíu como un militar. Pero amás foi un alministrador eficiente, que, casu únicu ente los emperadores soldáu, dexó apinaes les arques de l'ayalga. Yera realmente adoráu poles sos tropes, pos pasó gran parte del so reináu en campaña con elles, en llugar de dando órdenes dende los alloñaos palacios de la capital, como fixeren munchos de los sos predecesores. Llevó la vida d'un soldáu hasta'l puntu de comer el mesmu ranchu que cualesquier otru miembru del so Exércitu. Tamién se faía cargu de los güérfanos de los sos oficiales, dándo-yos llar, alimentu y educación. Munchos d'esos neños seríen depués los sos soldaos y oficiales, pos lo víen a él como al so padre.

Amás de ser llamáu "padre del Exércitu", tamién yera bien apreciáu polos llabradores. Éstos producíen la mayor parte de los suministros pal so exércitu y amás yeren la fonte principal de reclutamiento de les sos tropes. P'asegurase la continuidá de suministros y homes, les lleis de Basilio protexíen a la pequeña propiedá agraria, amenorgando los sos impuestos. El so reináu foi una dómina de relativa prosperidá pa esta clase, a pesar del estáu cuasi constante de guerra. Per otra parte, Basilio aumentó los impuestos de la nobleza y el cleru, pretendiendo amenorgar el so poder y riqueza. Y anque lóxicamente resultó impopular ente estos grupos, nengunu d'ellos cuntaba col poder abondo pa faer frente al Emperador y los sos fuertes sofitos militares.

 
Frontispiciu del Salteriu de Basilio II, probablemente pintáu en Constantinopla c. 1000.

Basilio nunca se casó nin tuvo fíos conocíos –anque foi bien muyeriegu siendo mozu, dedicóse dempués de llenu a les sos obligaciones d'Estáu, una vegada nomáu emperador. Desgraciadamente, esto supunxo que foi asocedíu pol so hermanu y la so familia, qu'escarecíen de les cualidaes necesaries pal gobiernu. Mediu sieglu dempués de la muerte de Basilio, l'Imperiu volviera al estatus de potencia de segundu orde, y perdiera cuasi tou lo que Basilio reconquistara.

Basilio na lliteratura editar

En Grecia a lo llargo del sieglu XX l'interés pol Emperador Basilio II fíxose evidente nel númberu de biografíes y noveles históriques que s'escribieron sobre'l personaxe. Quiciabes la más famosa fuera Basil Bulgaroktonus (1964) ellaborada pol escritor de ficción histórica Kostas Kyriazis (1920-): como secuela de la so obra anterior Theophano (1963), que se centraba na madre de Basilio, la so novela trataba la vida de Basilio dende la so niñez hasta la so muerte al traviés de los güeyos de 3 distintos narradores, toos ellos ficticios. El primeru ye "Areti Skylitzi", una neña de familia noble que Xuan I dispunxo que fuera la compañera de xuegos del mozu Basilio; asina, la neña convertir nel so confidente y de mayor na única muyer que verdaderamente amar, anque Basilio nunca pudo casase con ella, por cuenta de que Basilio sufrió un grave trauma infantil al guardar siendo bien neñu l'asesinatu del so padre Romanu II y del so padrastru Nicéforo II por orde de Teófano, la esposa de dambos, y la so propia madre. D'esta miente, acomuñaba'l matrimoniu cola muerte. Areti va caltener al so llau, como consorte non-oficial, hasta la so muerte. El segundu narrador ye "Nicolaus", unu de los xenerales de Basilio, que lu acompañó en toles sos campañes. Pa ésti l'emperador ye'l so líder, el so señor, "padre" del so Exércitu. El terceru y postreru ye un búlgaru, unu de los xenerales de Samuel, que pasara cuasi tola so vida lluchando contra Basilio, y cunta la so versión de los fechos: pa él Basilio ye l'enemigu, el que matara a la so xente y al so propiu soberanu. La descripción de los fechos históricos ye precisa, y complétase con agregos ficticios: foi considerada una de les meyores introducciones al personaxe y la so dómina.

Bibliografía editar

  • Miguel Psellos, Cronografía (ed. esp.: Miguel Pselo, Vides de los emperadores de Bizanciu, Madrid: Ed. Gredos, 2005).

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Xuan I Tzimiscés
Emperador del Imperiu Bizantín
9761025
Socesor:
Constantino VIII