Batalla de San Juan y Chorrillos

Plantía:Campaña de Lima

Batalles de San Juan y Chorrillos
Parte de Guerra del Pacíficu
Fecha 13 xineru 1881
Llugar Distritu de San Juan de Miraflores, Perú
Coordenaes 12°10′32″S 76°57′23″W / 12.1756°S 76.9564°O / -12.1756; -76.9564
Resultáu Victoria chilena.
Consecuencies Armisticiu de San Juan.
Belixerantes
República Peruana República de Chile
Comandantes
Nicolás de Piérola (Comandante en Xefe)
Pedro Silva Gil
(Xefe d'Estáu Mayor)
I Cuerpu: M.Iglesias
II Cuerpu: B.Suárez
III Cuerpu: J.P.Dávila
IV Cuerpu: A.Cáceres
Manuel Baquedano (Comandante en Xefe)
Marcos Maturana
(Xefe d'Estáu Mayor)
1ᵉʳ División: P.Lynch
2ª División: Y.Sotomayor
3ᵉʳ División: P.Llagos
Reserva: A.Martínez
Fuercies en combate
Exercito de Lima:
20.000[1] a 22.000[2]:60 soldaos
Exércitu de Chile:
23.129 soldaos[4]
  • 80 cañones, 74 Krupp y 6 Armstrong.
  • 8 ametralladores Gatling
  • Fusiles Comblain
    (Exércitu de llinia, 30%)
  • Fusiles Gras
    (Guardia Nacional, 70%)
Baxes
4-7000 muertos[5]:348-349
3000 mancaos[5]:348-349
2-3000 prisioneros[5]:348-349
797 muertos[5]:348-349
2.521 mancaos[5]:348-349
[editar datos en Wikidata]

La batalla de San Juan y Chorrillos foi una aición militar asocedida'l 13 de xineru de 1881, nel marcu de la Guerra del Pacíficu. Nella enfrentáronse'l Exércitu de Chile y l'Exércitu de Perú.

Esta batalla desenvolvióse consecutivamente en Villa, les pampes de San Juan y Santa Teresa, el cuetu Marcavilca, el morru Solar y el pueblu de Chorrillos. Dempués d'ocho hores de combates en diversos frentes, l'exércitu chilenu resultó victoriosu. Depués de la batalla, hubo quemes y saqueos en Chorrillos y Ribayu. Tamién s'alcordó una tregua, el llamáu Armisticiu de San Juan, y efeutuáronse negociaciones mientres dambos exércitos faíen preparativos pa otra posible batalla, que finalmente se produció por un confusu incidente que derivó na batalla de Miraflores, dempués de la cual les tropes chilenes entraron a Lima y punxeron fin a la tercer campaña terrestre de la guerra.

Foi la mayor batalla llibrada mientres la guerra y una de les más grandes d'América del Sur, no que concierne al númberu de combatientes. Según dellos historiadores tuvo de rematar la Campaña de Lima con esti enfrentamientu, una y bones los remanentes peruanos na llinia defensiva de Miraflores nun taben en situación de contener la meyora chilena.

Antecedentes editar

Dempués d'aseguráu'l dominiu chilenu en Tarapacá, Arica y Tacna, en Chile aldericó'l siguiente pasu a siguir na guerra. El gobiernu mesmu intentara infructuosamente romper l'alianza Perú-Bolivia por aciu la ufierta de los territorios de Arica como la natural salida al mar. Una fuerte corriente d'opinión resabiaba del ésitu de tal "política boliviana" y esixía al gobiernu siguir la guerra cola invasión a Lima, pero'l presidente de Chile Aníbal Pinto deseyaba evitar mas derramamiento de sangre y acabar colos costos del esfuerciu bélicu. Como una solución entemedia, que tenía de demostrar al gobiernu peruanu la so incapacidá pa defender el so territoriu y la conveniencia d'aceptar les condiciones de paz esixíes per Chile, el gobiernu chilenu ordenó la Espedición Lynch con orde de cobrar contribuciones a los ricos hacendados de les azucreres y torgar los desembarcos d'armes que llegaben dende Panamá. El mesmu fin tenía la Espedición a Mollendo. Cuasi paralelamente concretóse la intervención d'Estaos Xuníos al traviés de William Evarts, secretariu d'estáu del presidente James Garfield, quien promovió la Conferencia de Arica col fin de detener el conflictu, qu'estropiaba'l comerciu y la industria de la rexón y faía tarrecer a los EE.XX. una intervención europea n'asuntos hemisféricos contraria a la Doctrina Monroe. Chile esixía la cesión de Tarapacá, una indemnización monetaria, la devolución del vapor Rímac y la abrogación del Pactu Secretu Perú – Bolivia de 1873. Arica, según les esixencies chilenes, tenía de quedar en manes de Perú, pero desmilitarizada. Sicasí, el ministru plenipotenciario d'EE.XX. en Bolivia Charles Adams asegurara a los aliaos qu'en casu de nun llegar los batallosos a un alcuerdu mientres la conferencia, los EE.XX. impondríen a Chile un arbitraxe favorable a los aliaos. Por esa razón pa los gobiernos de Campero y Piérola yera meyor nun apurrir los territorios ocupaos y dexar a los EE.XX. imponer la paz ensin cesión de territorios.[6]:59-60[7][8]:477

Tres el fracasu de la conferencia de Arica, el refugu bolivianu a les ufiertes chilenes de dexar l'alianza con Perú y la negación peruana a axustar, el gobiernu chilenu, deseosu de terminar la guerra, decidió la ocupación de Lima.

Desembarcu chilenu en Chilca editar

 
Desembarcos del exércitu chilenu ente Pisco y Lurín mientres la Campaña de Lima.

Pola falta de capacidá de tresporte marítimu, los desembarcos chilenos teníen d'asoceder en forma gradiada. El puertu de Chilca, asitiáu 70 km al sur de Lima, foi escoyíu como puntu de desembarcu por estáu mayor chilenu yá que se pensaba que la presencia de fuercies peruanes importantes yera pocu probable.

El 20 de payares de 1880 desembarcó en Paracas, cerca de Pisco, proveniente dende Arica, al mandu del xeneral José Antonio Villagrán Correas, la 1ᵉʳ División del Exércitu chilenu de 8.800 homes, embarcada en 15 tresportes y les corbetes Chacabuco y O'Higgins. La División foi reforzada con 3.500 soldaos que llegaron el 2 d'avientu na corbeta Abtao y la cañonera Magallanes al mandu del coronel José Francisco Gana Castro. Esta división tenía de colar escontra'l norte, pero per falta de medios solo siguió la brigada sol mandu de Patricio Lynch, y el restu de la división tuvo de volver a Pisco dende onde se rembarcó al norte. Tres esti inconveniente, el Xefe del Exércitu chilenu ordenó'l regresu de Villagrán a Chile y el so reemplazu por Lynch.

El 22 d'avientu desembarcaron en Curayaco y Lurín 15.000 soldaos chilenos y el material de guerra dende 29 tresportes so la proteición de los blindaos Blanco Encalada y Cochrane, la corbeta O'Higgins y el tresporte Angamos. El 25 y 26 d'avientu llegaron socesivamente, dempués d'ocho díes de marcha, los dos metaes de la brigada Lynch, que se siguíen con 24 hores d'intervalu pa facilitar l'aprovechamientu en cebera y agua. Esti trayeutu de 180 km fíxose cuasi ensin resistencia peruana, que consistió principalmente n'ataques de montoneras locales.

Les tropes chilenes establecieron el so campamentu nel valle de Lurín qu'ufiertaba agua, forraxes y alimentos a les fuercies espedicionaries.

El mandu peruanu unvió al coronel Pedro José Sevilla y los Cazadores del Rímac, con 200 caballeros armaos con carabines, a xixilar la meyora de los chilenos, enfrentándolos en Yerba Bona (Cañete) y depués en Bujama (Mala). El mandu chilenu unvió a la brigada del coronel Orozimbo Barbosa a enfrentar les tropes peruanes, llibrándose'l combate del Pumar el 27 d'avientu de 1880 onde Sevilla ye tomáu prisioneru.

Les tropes chilenes realizaron confiscaciones de dineru y ganáu a los ricos propietarios del valle de Cañete. Al so pasu lliberaron culís que yeren calteníos semi-esclavizados nes faciendes de la zona, los que se punxeron al serviciu del exércitu y ayudaron nel tresporte de material, apertura de senderos, escavación de trincheres, desactivación de mines, atención de los mancaos y entierru de los muertos. De les faciendes confiscadas fueron requisados más de seiscientos pollinos, los que fueron cargaos con sacos, armes ya instrumentos de cocina.[8]:629

Reconocencia del terrén editar

Pa reconocer el terrén, l'exércitu espedicionariu realizó delles espediciones a la zona ente la llinia de defensa peruana y Lurín. El mesmu xefe de les fuercies chilenes, Baquedano, salió al terrenal trés vegaes: pel camín a Ate y pola Tablada de Lurín (llau costeru). Tamién efeutuaron reconocencies Barbosa y Carlos Wood. El más intensivu foi'l d'Orozimbo Barbosa, que llevo efeutivos de los trés armes (infantería, caballería y artillería), col fin de resolver la factibilidad d'un ataque envolvente por Ate.[8]:651-652

Combate de La Requexada d'Ate .

Na Requexada d'Ate atopar dende'l 4 de xineru de 1881 el coronel peruanu Mariano Vargas con una fuercia de 340 soldaos, compuesta polos hacendados y pobladores de la zona armaos con fusiles Minié y pieces d'artillería. Vargas dispunxo la so artillería nel cuetu Vásquez. El 9 de xineru de 1881, la división chilena de Barbosa llegó a Pampa Grande (Musa, La Planicie) dempués d'una marcha pola quebrada de Manchay dende Pachacámac (Lurín). La división de Barbosa enfrentar colos homes de Vargas nel combate de La Requexada d'Ate, llogrando la retirada de Vargas hasta'l cuetu Vásquez, onde l'artillería peruano entra n'aición pero ensin causar perdes de considerancia a la división chilena, que dempués d'inspeccionar la zona retirar a Pampa Grande.

Preparación de la batalla editar

Topografía del campu de batalla editar

 
Movimientos de les tropes chilenes antes de la batalla, según Francisco Machuca, "Los cuatro Campañes de la Guerra del Pacíficu", Tomu 3. La propuesta de J. F. Vergara ye'l trayeutu color naranxa.

La franxa costera ente'l ríu Rimac y el ríu Lurin tien un anchu permediu de 4 km y esta llindada al este poles últimes estribaciones occidentales del cordal de los Andes y al oeste pel océanu Pacíficu. Cuasi nel so centru cuerre una llinia de cuetos qu'empieza a la vera la mar col Morru Solar (d'hasta 280 m d'altor), continua colos cuetos de Santa Teresa, Zigzag, San Juan, Viva El Perú (toos ellos con un altor d'hasta 180 m) y d'últimes los cuetos Pamplona (280 m) que cierren el pasu al norte pel llau este cola so conexón al cuetu Cascajal. Los lladrales son arenosos y de mal accesu.[9]:353[notes 1]

La llinia asemeya vagamente una "W". Al norte de la llinia allugábense terrenes de cultivos regaos pel ríu Derruempo que yera estrayíu del Rímac. Amás de Lima tenía dellos poblaos como Ribayu, Miraflores, Teves y Chorrillos.

Al sur de la "W" estendíase una zona arenosa, cuasi despoblada hasta Lurín, con esceición de "Villa", un pobláu a 2 quilómetros al sur de Santa Teresa. Llamábase-y a tola estensión la "Tablada de Lurín".

Mas al este, esistía un camín, dacuando solu senderu, dende Manchay hasta Ate y dende ellí a Lima. Esi camín pasaba pel llau norte del cuetu Monterrico Mozu.

La propuesta de José Francisco Vergara editar

Esistieron nel estáu mayor chilenu dos alternatives pa ganar les defenses peruanes. La d'un ataque fronteru, propuesta por Baquedano, y la d'un movimientu envolvente pela ala derecha chilena, que foi impulsada pol ministru de guerra en campaña José Francisco Vergara.

La propuesta de Vergara consistía en siguir pol valle del Lurín ríu arriba hasta Manchay y depués siguir al norte al traviés de terrenes blandos y valles zarraos, ensin agua, pa llegar al este de Lima por Ate (ver mapa de F. Machuca). Les tropes chilenes llegaríen asina a los llombos de les defenses peruanes que, descolocaes, nun opondríen una resistencia eficaz.

El plan tenía delles ventayes: evitaba un sangrientu ataque fronteru, tenía un gran efeutu sicológico y facilitaba la captura de los vencíos.

Sicasí tamién esistíen problemes difíciles de solucionar. El camín nun yera expedito sinón solo buelgues en terrenes polos el tresporte de cargues pesaes d'artillería y bagaxes solo podíen ser feches con gran esfuerciu, demoranza y quiciabes yeren imposibles. Amás, nun había agua hasta llegar a Lima y nos valles yera fácil pal exércitu peruanu detener la marcha de los espedicionarios nos valles zarraos que teníen de travesar.

Finalmente, nun conseyu de guerra efeutuáu'l 11 de xineru cola participación de Baquedano, José Francisco Vergara, tolos xenerales, los coroneles Velásquez, Lynch, Altamirano, Llira y l'unviáu presidencial Joquín Godoy, l'estáu mayor chilenu decidió l'ataque fronteru. Argumentóse que la marcha direuta de Lurín a San Juan yera de 17 quilómetros, sicasí la envolvente por Ate yera tres veces mayor per caminos arenosos, ensin el sofitu de la escuadra, y nuna llinia bien estendida vulnerable a un ataque polos lladrales.

Llinia defensiva peruana editar

Conocíu'l desembarcu chilenu en Chilca, Nicolás de Piérola dispunxo construyir les llinies de defensa al sur de Lima, en San Juan y Miraflores, les que tuvieron so l'asesoría del inxenieru alemán Máximu Gorbitz[11]:143 y l'inxenieru peruanu Felipe Arancivia.[11]:145 Nel cerro San Cristóbal construyóse una fortaleza llamada "Ciudadela Piérola" encargada al marín Manuel Villavicencio.

La llinia de San Juan, de 15 km de llargu, atopar a 12 km de Lima y estendíase sobre les llombes descrites enantes. Tamién se fortaleció los altores del cuetu Monterrico, aisllaes de la llinia de San Juan y de la de Miraflores, que debíen repeler un posible ataque chilenu según el plan de J. F. Vergara. Les defenses teníen parapetos, fueses y campu de tiru estenu de arbóles y barganales que pudieren cubrir a los atacantes:

Les pirques teníen d'un metro a metro y mediu d'altor y yeren formaes pola superposición de pequeños cachos de roques o "llábanos" afeches curioso. La so espesura yera de 80 cm a un metro, lo que bastaba pa detener les bales de fusil, pero non de cañón que desmoronaban l'inestable amontonamientu.[10]:327

Nel abra de Santa Teresa, San Juan y otros llugares, los defensores instalaren mines qu'españaben sol pesu d'un soldáu. Na vía ferrial Miraflores-Chorrillos cuntar con un tren blindáu dotáu de cañones y paralelu a la llinia ferrial había una llinia telegráfica que comunicaba l'estáu mayor col frente. Los cuetos Marcavilca y Morru Solar, a veres del mar, cuntaben con trincheres y bateríes que defenderíen contra un posible desembarcu por Chorrillos o La Chira. Ente San Juan y los cuetos Pamplona esistía una angostura plana de 500 metros d'anchu na que foi cavada una fuesa pa reforzar les defenses.

El gobiernu peruanu encargó la construcción de cañones a les fábriques peruanes White, Grieve y Selay. Les tropes peruanes cuntaben con armamentu de diverses fabricaciones y calibres, como fusiles Chassepot, fusiles Peabody, fusiles Minié de avancarga, carabines Remington de calibre .43 y calibre .50. Dende avientu de 1879 hasta l'empiezu de la campaña de Lima, Perú importara 30.000 fusiles y 60 ametralladores amás d'otros materiales de guerra como torpedos, dinamita, alambres, etc. Esta información ye conocida, pero foi refalgada más tarde sol influxu de la derrota y de la pasión política pola hestoria peruana, afirma Jorge Basadre.[11]:124

Orde de batalla del Exércitu de Perú mientres les batalles de San Juan y Chorrillos según C. Dellepiane[10]:328-329
I.º Cuerpu d'exércitu (Coronel Miguel Iglesias) II.º Cuerpu d'exércitu (Coronel Belisario Suárez) III.º Cuerpu d'exércitu (Coronel Justo Pastor Dávila) IV.º Cuerpu d'exércitu (Coronel Andrés Avelino Cáceres) Caballería
  • 1ᵉʳ División Norte (Coronel Mariano Noriega):
    • Batallón Nᵘ1 Guardia Peruana **

Batallón Nᵘ3 Cajamarca

    • Batallón Nᵘ5 9 d'Avientu *

2ª División Norte (Coronel Regino Cano):

    • Batallón Nᵘ7 Tacna
    • Batallón Nᵘ9 Callao
    • Batallón Nᵘ11 Llibres de Trujillo
  • 3ᵉʳ División Norte (Coronel Pablo Arguedas):
    • Batallón Nᵘ13 Junin
    • Batallón Nᵘ15 Ica
    • Batallón Nᵘ21 Llibres de Cajamarca
  • 4ª División Norte (Coronel Bonaventura Aguirre):
    • Batallón Nᵘ17 Huanuco
    • Batallón Nᵘ19 Paucarpata
    • Batallón Nᵘ23 Jauja
  • 5ª División Norte (Coronel Benignu Cano):
    • Batallón Nᵘ25 Ancash
    • Batallón Nᵘ27 Concepción
    • Batallón Nᵘ29 Zepita
  • 3ᵉʳ División Centro (Coronel César Canevaro):
    • Batallón Nᵘ67 Piura
    • Batallón Nᵘ69 23 d'Avientu **

Batallón Nᵘ71 Llibertá * 5ª División Centro (Coronel Fabián Merín):

    • Batallón Nᵘ85 Cazadores de Cajamarca
    • Batallón Nᵘ87 Unión
    • Batallón Nᵘ89 Cazadores de Junín
  • División Volante (Coronel Mariano Bustamante)
    • 5 Columnes de la Guardia Civil
    • Batallón Nᵘ40 de la Reserva |

valign="top" width="20%"|

  • 1ᵉʳ División Centro (Coronel Domingo Ayarza):
    • Batallón Nᵘ61 Lima **

Batallón Nᵘ63 Canta ** Batallón Nᵘ65 28 de Julio * 2ª División Centro (Coronel Manuel Pereira):

    • Batallón Nᵘ73 Pichincha
    • Batallón Nᵘ75 Piérola
    • Batallón Nᵘ77 La Mar
  • 4ª División Centro (Coronel Lorenzo Iglesias):
    • Batallón Nᵘ79 Arica
    • Batallón Nᵘ81 Mancu Cápac
    • Batallón Nᵘ83 Ayacucho

Caballería

  • Escolta Presidencial
  • Llanceros de Torata
  • Columna d'Honor
Artillería[10]:328-329
  • Marcavilca
    • Dos Clay, llisos de 32
    • Un Obús de 12
  • Santa Teresa **15

White

  • Zigzag occidental
    • 4 White
    • 12 Grieve
    • 2 Selay
  • Visu Morru Cortil
    • 2 Parrott de 70
    • 1 Rodman de 500
    • 1 Withwort de 30

Más 20 ametralladores Nordenfelt, Claxton, Gatling

  • Monterico
    • 8 White
  • Requexada **4

White

  • Zigzag central y oriental
    • 8 White
    • 10 Grieve
  • Nos cumes ente Zigzag y Viva el Perú **11

White

    • 2 Grieve
2.800

soldaos de reserva tres San Juan |4.300 soldaos dende San Juan y Pamplona hasta Morrochico

4.500 soldaos dende Santa Teresa hasta San

Juan |1.050 caballeros y l'artillería distribuyida sobre tou la llinia de defenses

Plan chilenu d'ataque editar

En tantu, l'Exércitu de Chile, al mandu del xeneral Manuel Baquedano, esplegó los sos cuatro divisiones; a la izquierda la 1ª División al mandu de Patricio Lynch. Escontra'l centru la 2ª División dirixida por Emilio Sotomayor y más a la derecha la 3ᵉʳ División al mandu del comandante Pedro Llagos. Detrás allugaríase la Reserva, sol mandu del comandante ya inxenieru militar Arístides Martínez. D'alcuerdu a lo propuesto pol ministru distribuyóse l'artillería de monte ente los trés divisiones y cola artillería de campaña entamó un Reximientu d'Artillería de Campaña n°2 qu'al pie de la caballería quedó baxu ordenes direutes del comandante en xefe.[2]:51-52

El plan de Baquedano consistía en truñar colos trés divisiones la llinia enemiga y rompela onde tuviera más débil. Per otra parte, l'Armada de Chile, al mandu del almirante Galvarino Riveros Cárdenas ordenara esplegar na nueche del 13 de xineru los buques chilenos Blanco Encalada, Cochrane, O'Higgins y Pilcomayo al frente del Morru Solar, cola misión de bater les defenses peruanes d'esi llugar mientres la batalla al esclariar el día. Pero al realizase l'ataque dende tierra cuando entá nun esclariaba y al reparase a l'amanecida l'ascensu de les tropes chilenes al Morru, la flota chilena nun pudo cañonear en forma xeneral esa posición. Llindándose entós a sofitar a les tropes de tierra con dellos disparos seguros de los buques y una llancha a vapor qu'ametralló les posiciones peruanes.[2]:67

Orde de batalla del Exércitu de Chile mientres les batalles de San Juan y Chorrillos[4]
I.º División (Coronel Patricio Lynch) II.ª División (Coronel Emilio Sotomayor Baeza) III.º División (Coronel Pedro Llagos) División Reserva (Teniente Coronel Arístides Martínez) Caballería y artillería

valign="top" width="20%"|

valign="top" width="20%"|

valign="top" width="20%"|

valign="top" width="20%"| Caballería (Teniente Coronel Emeterio Letelier)

Artillería

  • 1º Reximientu d'Artillería de Monte (2 Brigaes con 4 Bateríes) distribuyíu ente los trés divisiones
  • 2º Reximientu d'Artillería de Campaña (3 Brigaes, 6 Bateríes) al mandu del coronel José Velásquez Bórquez a disposición del comandante en xefe Con

74 cañones Krupp (44 de campaña y 30 de monte), 6 cañones Armstrong de campaña y 8 ametralladores Gatling.

Batalla editar

La disposición de les fuercies atopó a Pastor Dávila frente a Pedro Llagos, Andrés Cáceres a Emilio Sotomayor, y a Miguel Iglesias a Patricio Lynch. Na reserva peruana taba Belisario Suárez y na reserva chilena Arístides Martínez.

Anque según el plan de Baquedano los trés divisiones chilenes teníen d'actuar paralelamente, en realidá la borrina de guerra causó primero'l retrasu de la división de Sotomayor y el refugu d'Ilesies a la división de Lynch polo que usualmente estrémase la batalla en fases socesives: Santa Teresa, San Juan, Morru Solar y Chorrillos.

Entamu de les aiciones editar

 
Esquema de la disposición de fuercies nes batalles de Chorrillos y Miraflores, basáu nun croquis publicáu col llibru de Diego Barros Arana. La llinia azul difusa señala'l frente de batalla a les 6:00, 9:00 y 11:00 de la mañana.

El día 12 de xineru a les 16:00 empezaron a salir de Lurín los reximientos chilenos pa tomar posiciones frente a la llinia de defensa peruana. L'amplitú de la pampa (17 km) significó una marcha dificultosa pa les fuercies chilenes. El reximientu Coquimbo y el batallón Melipilla de la división Lynch colaron pel camín (costeru) de Conchan hasta la fastera oeste del Morru Solar y el restu de la división allugóse frente a Villa y Santa Teresa. La segunda división (Sotomayor) tresmanóse o retrasó en llegar hasta l'abra de San Juan. La tercer división, de Llagos, coló por Otocongo pa torgar que Dávila pudiera allegar n'ayuda d'Iglesias o Cáceres. A les 03:00 del día 13 los chilenos llegaron a los sos allugamientos, con esceición de Sotomayor.

Les defenses peruanes, a pesar de la trupa borrina y l'escuridá de la nueche, taben informaes del empiezu de les aiciones por dos fontes independientes, un prisioneru chilenu y un soldáu peruanu qu'escapara de los sos captores chilenos.[8]:665 A les 3:00, Cáceres apuntó les sos tropes ordenando ranchu y ron. A les 4:30, el comandante Lynch entró n'aición atopándose coles fuercies de Cáceres, siendo'l batallón del coronel Pablo Arguedas el primeru n'entrar en combate. La 2ª División sol mandu de Sotomayor nun algamar a intervenir a propósito, complicada pola escuridá, la neblina y les dificultaes del terrén, retrasándose 45 minutos.

El xeneral Pedro Silva ordenó a la reserva de Belisario Suárez tomar posición na zona ocupara en díes previos, pa reforzar asina la zona ente San Juan y Pamplona.

Villa y Santa Teresa editar

Los homes d'Iglesias taben dispuestos en guerrilla y enfrentáronse a la división de Lynch. El Cuerpu IV de Cáceres amagó a la 1ᵉʳ división (Lynch). Baquedano notó la situación y ordenó a Martínez sofita-y cola tropa de reserva, al empar qu'encamentó más rapidez a Sotomayor pa entrar en combate. A les 6:00 dambos exércitos atopar n'aición en tol frente, abellugaos pola artillería.

Lynch atacó'l lladral peruanu que defendía les cases de Villa, que, asediado poles tropes de la 2. División chilena, venció cerca de les 8:00 de la mañana. Iglesias axuntó los batallones Guardia Peruana nᵘ 1 y Callao nᵘ 9 que combatieren en Villa, combinándolos colos batallones Cajamarca nᵘ 5, Tacna nᵘ 7 y Trujillo nᵘ 11, sumando en total 2.500 soldaos, retirándolos en direición a Marcavilca.

San Juan editar

El xeneral Emilio Sotomayor, que recibiera la orde d'atacar el centru de la llinia peruana, pero perdiera'l camín escontra'l frente y llegó con cuasi una hora d'atrasu pa darréu atacar ente San Juan y Pamplona. El coronel Gana, por iniciativa propia dirixiera al Reximientu Buin escontra los altores del sur de San Juan, primero que Sotomayor llegara ellí, preparando'l llugar pa la carga. Nel camín ente Lurín y Pachacamac enfrentar a la columna de guardias del coronel Negrón a quien abrasaron. Vistu'l desplazamientu de les fuercies chilenes, el xeneral Silva ordenó que los batallones Ayacucho 83 y Llibertá del cuerpu de Dávila que cubrieren el campu ente San Juan y Pamplona.

Sotomayor empecipió l'ataque ente San Juan y Pamplona, enfrentando la llinia peruana en 45º, dando los llombos por un momentu a la 2ª División y atacando la izquierda que defendía Dávila, cubiertos pol Reximientu Buin, dirixiéndose escontra la trinchera onde s'atopaben los batallones Ayacucho 83 y Llibertá. Sotomayor tamién ordenó a la 2ª Brigada, comandada por Orozimbo Barbosa que venía más tras, atacar de frente y pol so lladral esquierdu, les trincheres de Dávila.

Como la carga siguía nesti puntu, el xeneral Pedro Silva unvió al Huánuco 17 del cuerpu de Suárez, pero apenes empecipiáu'l so ataque, ye mancáu'l so comandante, el coronel Mas. Silva decidió unviar tamién al batallón Paucarpata 19 de la reserva, que nun llogró reforzar al Huánuco 17, yá qu'en pampa Gramadal enfrentar a les fuercies chilenes.

El Reximientu Buin cargó contra l'apartaz del cuetu Viva'l Perú atacándolo pol frente y los lladrales. Los batallones peruanos que vendríen reforzalos, más los restos de los defensores del cuetu, recularon al ver la posición tomada polos chilenos. El Paucarpata 19 se desorganizó y retiróse de la llinia y collos tamién el Huánuco 17. El xeneral Silva decidió unviar al batallón Canta, pero'l Ayacucho 83 y el Llibertá, yá desbandados, retirar de la posición que defendíen. Darréu la división chilena dirixir al este, enfrentándose a los batallones restantes de Dávila, qu'ordenó'l repliege por La Calera, retirándose de la llinia de San Juan.[10]:342

Nel centru, les fuercies de Canevaro y Cáceres fueron atacaes tamién pol lladral esquierdu. El xeneral Silva dispunxo unviar al batallón del coronel Augusto Barrenechea y depués al batallón del coronel Lorenzo Rendón pa sofitar a Canevaro. La posición foi imposible sostener polo que se retiren de la llinia.

Carga de la caballería editar

El xeneral Baquedano unvió a los Carabineros de Yungay al mandu del teniente coronel Manuel Bulnes Pinto. Sofitaos polos Granaderos de Tomás Yávar, con órdenes de desbandar la retirada peruana. El xeneral Pedro Silva unvió a la 5ª Brigada de Caballería al mandu del coronel Morales Bermúdez, pa protexer la retirada de les fuercies peruanes.

Los Carabineros y granaderos siguieron la so carga, hasta llegar a la Pampa de Tebes, onde tuvieron de detenese pola aición de les fuercies peruanes. Na retirada, Cáceres y Canevaro encargar d'axuntar a los esvalixaos, reorganizándolos col fin d'enfrentar a les tropes chilenes.[12]

El xeneral Silva ordenó a los batallones restantes de la reserva del cuerpu de Suárez dirixise a Chorrillos, sufriendo baxes na contramarcha. Los coroneles Cáceres, Valle y Carrillo encargar finalmente d'axuntar a los esvalixaos pa dirixilos a Ribayu en direición de la llinia de Miraflores.

Marcavilca y Morru Solar editar

El coronel Miguel Iglesias, xefe del I Cuerpu d'exércitu, axuntó los batallones Guardia Peruana nᵘ 1 y Callao nᵘ .9 que combatieren en Villa, los que combinaos colos batallones Cajamarca nᵘ .5, Tarma nᵘ 7 y Trujillo nᵘ 11 sumaben 2.500 soldaos en direición de Marcavilca.

Depués de les aiciones de San Juan, parte de la 2ª Brigada de la 1ᵉʳ División, compuesta polos reximientos 4º de Llinia, Chacabuco, más el Reximientu d'Artillería de Marina avanzaron escontra Marcavilca. El coronel Arnaldo Panizo reparó dende'l Morru Solar el repliegue de les fuercies d'Iglesias y sofitó la so retirada cola batería "Provisional", dando resultáu la so ofensiva. Iglesias entama l'ataque col I cuerpu y de ésta forma la meyora chilena ye deteníu cerca del cuetu "La Calavera". Nesi puntu una parte de la tropa del reximientu Chacabuco foi muerta o firida, cayendo 19 oficiales y 350 soldaos, asumiendo'l mandu'l tercer comandante, el mayor Quintavalla. Lo mesmo asocedió nel Reximientu 4º de Llinia.[8]:671-673

Patricio Lynch mandó a pidir refuerzos, pero la so ordenanza foi muertu y Baquedano nun s'enteró de les sos dificultaes por atopase na villa de Chorrillos. Nesi momentu empezaron a faltar les municiones na artillería y l'infantería tuvo de recular. Solicitáronse refuerzos al comandante Pedro Llagos que s'atopaba nes cases de San Juan. El primer oficial en recurrir a l'ayuda de la división de Lynch foi, pola so propia voluntá, Diego Dublé Almeyda comandante del reximientu Atacama, que traxo tamién municiones. Esto dexó que se detuviera la retirada chilena y reiniciara la so ofensiva.

Iglesias realizó un contraataque lideraos pol batallón Llibres de Trujillo y el Zepita nᵘ .29 de Suárez qu'atacaron a les tropes chilenes, pa depués salir de los parapetos faciendo recular a los atacantes y recuperando les posiciones que dexaren en Santa Teresa. El Atacama que foi amenorgáu a la metá y el Talca llegó tarde a la ofensiva.

A les 7:00 de la mañana, la cañonera Pilcomayo y la llancha Toro empiecen a disparar contra les posiciones peruanes del Morru Solar, y llibren un combate d'una hora colos cañones que miraben al mar.

Los reximientos 4º de Llinia, Chacabuco y l'artillería chileno fueron reforzaos por un batallón del reximientu Valparaíso y los Zapadores. Conducida por Francisco Barceló llegó la 2ª Brigada de la III división, compuesta polos reximientos Concepción y Santiago, más los batallones Bulnes, Valdivia y Caupolicán, esti últimu comandado por José María del Canto.

Ante estos refuerzos chilenos los homes del I cuerpu d'Ilesies retirar escontra Marcavilca onde combaten xunto colos restos de los batallones qu'engarraron en Villa y Santa Teresa.**[ensin referencies][13] Miguel Iglesias y otres fuercies peruanes como'l Zepita nᵘ .29, al atopase yá cola retaguardia chilena, decidieron colar escontra Chorrillos. Piérola atopar en Marcavilca mientres estes aiciones y retiróse a Miraflores cuando reculó Iglesias.

Los reximientos Coquimbo y Melipilla averar pola sablera Conchán y fueron atacaos pol batallón Guardia Peruana nᵘ 1, al mandu de Carlos de Piérola y el batallón Ayacucho nᵘ 3 dende'l cuetu Marcavilca, deteniendo la so meyora.

Patricio Lynch estremó les sos fuercies en dos; una parte atacaría de frente, mientres la otra colaría flanqueando el cuetu. El comandante Sotu atacó pol lladral, pero ante les descargues de l'artillería peruano de Marcavilca fixo detener a la so tropa y mandó a cargar sobre les posiciones peruanes, perdiendo la vida nel intentu; el comandante del reximientu Melipilla tuvo d'asumir el mandu y xunto al comandante del reximientu Coquimbo, Marcial Pinto Agüero, consiguieron desallugar a los defensores peruanos.[12] A les 12:00, les fuercies del I Cuerpu peruanu dexaben les sos posiciones en Marcavilca y retiráronse en direición a Chorrillos y otros escontra'l Morru Solar, atacaos polos chilenos dende Marcavilca.**[ensin referencies][13] El Zepita nᵘ 29 llogra entrar pela cai Lima y combatir en Chorrillos.

A les 13:45 nel visu del Morru Solar atópense los postreros 100 soldaos de diversos batallones del I cuerpu, y los artilleros de la batería "Mártir Olaya" al mandu del coronel Arnaldo Panizo, quien arrodiaos defenden les sos posiciones. L'ametralladora qu'operaba'l mayor Hurtado y Haza quedó inutilizada y siguió operando una pieza de 12. Finalmente les tropes chilenes ocuparon la planicie del Morru Solar.

Chorrillos editar

A la villa de Chorrillos fueron unviaos los batallones del cuerpu de Suárez que nun participaren en San Juan. Suárez, al ver la defensa que realizaba Ilesies nel Morru Solar siguió cola defensa de la villa.

Depués de les aiciones en San Juan, el xeneral Baquedano reorganizó l'exércitu chilenu y a les 10:30 de la mañana unvió escontra Chorrillos la división completa d'Emilio Sotomayor xunto a la brigada de Urriola, 2 brigaes d'artillería de monte, la d'artillería de campaña y ordenó amás el treslláu del cuartel xeneral escontra un puntu más cercanu a les futures aiciones. Los reximientos Bulnes y Concepción participaríen conxuntamente nes aiciones nel Morru Solar y Chorrillos. L'artillería chileno protexó tantu la meyora de la División de Sotomayor escontra Chorrillos como'l de la brigada de Francisco Barceló escontra'l Morru Solar.

Al ver la meyora chilena escontra la villa de Chorrillos, el coronel Arnaldo Panizo que s'atopaba nel visu del morru, ordenó a la batería Mártir Olaya disparar contra la meyora chilena, llogrando detenelo tres veces nel camín ente San Juan y Chorrillos.

Suárez defendió la so posición col batallón Zepita 29 al mandu de Isaac Recabarren, que foi abrasáu, depués unvió a los batallones Ancash 25 y Jauja 23, que tuvieron que retirase de Chorrillos. Chorrillos foi arrodiáu poles tropes de Pedro Llagos y Urriola. Los reximientos chilenos Bulnes y Valdivia averar a la parte del villorio qu'apuntaba al Morru. El Regimiento Esmeralda, el 3º de Llinia, un batallón del reximientu Valparaíso más el 'Reximientu Aconcagua avanzaron pel norte del pobláu.

Suárez entamó a los esvalixaos del Ancash 25 y el Jauja 23 que xunto al Concepción enfrentaron nuevamente a les fuercies chilenes. Los detalles d'esta aición namái pueden ser narraos polo xeneral, pos los defensores peruanos se parapetaron en cada casa, esquina y habitación, y los atacantes chilenos col fin de desallugalos, prendieron fueu a les cases. Dende la llinia de Miraflores unviáronse refuerzu per mediu del tren blindáu, siendo ésti deteníu pol fueu d'artillería y l'infantería chilena. Les tropes de Suárez finalmente retiráronse escontra Ribayu con direición a la llinia de Miraflores.

Cerca de tres hores duraron los combates en Chorrillos, que foi destruyíu cuasi totalmente pola aición de l'artillería de tierra, la quema y los combates ente les tropes chilenu y peruanu.

Dempués de la batalla editar

Fotografies tomaes dempués de la batalla
Un depósitu de mancaos y finaos.
Los restos de soldaos cayíos son llevaos al fondu d'un valle.
Francisco López, del Buin.
Urriola, Maturana y enfermeros reparen a los sirvientes d'un cañón.
Adolfo Barrera, del Curicó.
Escombros y cenices del balneariu de Chorrillos.

.

Baxes editar

Según William F. Sater, los peruanos muertos na batalla fueron ente 4000-7000, los sos mancaos 3000 y ente 2000 a 3000 fueron fechos prisioneros polos chilenos. Les baxes chilenes, tamién según Sater, fueron 797 muertos y 2522 mancaos.[5]:348-349 Na so parte oficial del 28 de xineru al gobiernu, el xefe del Estáu Mayor peruanu xeneral Pedro Silva, manifiesta que ye imposible dar una cifra oficial de les baxes peruanes. Asina mesmu la cifra dada por Baquedano na so parte oficial ye solo una estimación.[2]:75;137 De fechu Sater cita mayoritariamente fontes chilenes como fonte de la so información y previén que son imprecises porque nun dan información sobre los que morrieron darréu por cuenta de les sos firíes.[5]:348-349

Tolos autores coinciden na magnitú de les baxes chilenu y peruanu con esceición de Jorge Basadre, quien, ensin dar fontes, asegura que los chilenos tuvieron ente 5000 y 6000 muertos na batalla.[11]:152

Nes aiciones de Marcavilca hasta'l Morru Solar, l'exércitu chilenu sufrió la perda de 88 oficiales y 1873 soldaos ente muertos y mancaos. De los 5200[14] homes d'Ilesies que combatíen equí, fueron fechos prisioneros 280 homes. Ente los prisioneros atopaben el coronel Miguel Iglesias,[2]:74 Guillermo Billingurst,[2]:74 Carlos de Piérola, hermanu de Nicolás de Piérola. Ente los muertos atopaba Alejandro Iglesias, fíu de Miguel Iglesias.

Posiciones chilenes editar

Tres la batalla les divisiones Lynch y Martínez (reserva) quedaron al pié del Morru, la Sotomayor, Llagos y la caballería quedaron ente Chorrillos y San Juan. A otru día a Llagos foi-y ordenáu asitiase darréu al sur de Ribayu, pobláu que foi quemáu hasta los cimientos por orde de Baquedano.[10]:349

Desordes y plan de contraataque editar

De resultes de los encarnizados combates, el balneariu de Chorrillos foi amburáu y destruyíu y tamién escaláu, neso coinciden tolos autores[2]:123[15]:183. Entá más, civiles indefensos, en númberu desconocíu, fueron víctimes de la violencia. Sergio Villalobos describir como sigue:[15]:183

El choque foi desordenáu per dambes partes y tomó el calter irregular, llenu de sorpreses que ye propiu de los alcuentros nos centros urbanos, col agregáu del alcohol y del robu.

Sicasí, los historiadores difieren en quien participaron nos fechos y les sos causes finales. Los historiadores peruanos Dellepiane[16] y Basadre[17] sostienen que namái los soldaos chilenos cometieron falcatrúes en Chorrillos. Pero Sergio Villalobos alvierte que tamién los peruanos escalaben y se embriagaban.[18] L'historiador Wilhelm Ekdahl considera que la responsabilidá de los fechos recái sobre l'altu mandu peruanu qu'ordenó siguir la resistencia nun llugar pobláu con civiles indefensos.[2]:114

Mientres la nueche Cáceres y César Canevaro aportunaron n'avanzar escontra Chorrillos, al frente cinco mil o más soldaos peruanos, pa faer un ataque sorpresa a los chilenos. Piérola negar a autorizar esta operación que consideró bien riesgosa. Anque Cáceres, nes sos memories, aportuna en sostener que se perdió una oportunidá única pa infligir al enemigu un grave revés, lo cierto yera que, descontando a los soldaos chilenos bebíos ya indisciplinaos (quien, según cálculos del historiador Carlos Dellepiane, nun devasaben el númberu de dos mil[11]:153), el gruesu del exércitu chilenu topar a cubiertu d'una sorpresa.[19]

Tregua editar

Na mañana del día 14 de xineru, el ministru chilenu José Francisco Vergara, por pidimientu de gran parte del altu mandu chilenu y n'ares de que nun se repitieren los fechos pasaos, unvió al coronel Miguel Iglesias xunto a Isidoro Errazúriz como emisarios al dictador Nicolás de Piérola pa señalar la "inutilidá d'arramar más sangre". Iglesias pudo parolar con Piérola, pero Errazúriz nun foi recibíu, yá que Piérola solo falaría con un ministru oficial. Iglesias cumplió la so pallabra de tornar como prisioneru.

Col interés de salvaguardar les propiedaes de la ciudá, ente elles les propiedaes d'estranxeros, estableciéronse como parllamentarios de la tregua los cónsules estranxeros M. de Vorges de Francia, Spencer Saint John de Gran Bretaña y Jorge Tezanos Pinto d'El Salvador, que llegaron nun tren con bandera blanca a Chorrillos dende Lima. Na tarde del día 14 axuntar col altu mandu chilenu, pero Baquedano citar pal día 15 na mañana por que consideró que yera yá bien tarde.

El día 15 de xineru axuntaron los diplomáticos estranxeros y los chilenos Manuel Baquedano, Guillermo Llira y José Francisco Vergara. Manuel Baquedano esixó la rindición incondicional del Callao. Los negociadores pidiéron-y tiempu pa consultalo con Piérola. Entós alcordóse de pallabra que se deteníen les hostilidaes hasta les 12:00 hores. Les tropes chilenes realizaron dellos desplazamientos.

Mientres Nicolás de Piérola atopar en Miraflores recibiendo a los estranxeros Tezanos Pinto, De Vorges, Saint John, Sterling y Bergasse du Petit Thouars, considerando les condiciones pidíes polos chilenos, el xeneral Manuel Baquedano, el coronel Pedro Llagos y otros oficiales atopar pol so llau practicando reconocencies nel terrén. Un confusu incidente (un tirotéu cruzáu) dio entamu a la Batalla de Miraflores a les 2:30 pm del 15 de xineru de 1881.

Analís y consecuencies editar

Según l'historiador peruanu Dellepiane, la llinia de defensa taba mal concebida por dellos motivos. Primero, la so llarga estensión nun podía ser cubierta afechiscamente pol llindáu númberu de defensores. Esto implicaba una falta de fondura na defensa: si la llinia yera travesada polos atacantes, estos podríen atacar llibremente a los restantes defensores pel costazu. Tampoco se pensó en preparar contraataques cuando se diera la posibilidá. Sobre la construcción de la pirca, Dellepiane sostién que magar detenía los disparos de fusil, multiplicaba los efeutos de los disparos de cañón pos cada piedra rompíase y disparaba na so redolada los sos cachos como esquirlas.[10]:326-327

L'establecimientu de dos llinies de defensa paraleles ye tamién causa de la crítica de Dellepiane: tórgase l'acumuladura de fuercies nel momentu de la batalla, un conceutu básicu de la teoría militar, y moralmente dase entender al defensor de la primer llinia que'l so comandante nun cree que la llinia va aguantar.

La opinión de Dellepiane sobre Baquedano nun ye positiva en parte por cuenta de que fizo un ataque llinial en tol frente en cuenta de concentrar el so ataque nel puntu más débil de la defensa. De casualidá, la unviada de les reserves al so lladral esquierdu concentró'l pesu sobre la parte más fuerte de la defensa, el Morru Solar en vegada del pasu al llau del Cuetu Pamplona y el Cascajal, que yera'l más apropiáu.[10]:340-360

Sobre la efeutividá de les llinies peruanes, el diplomáticu arxentín Dámaso Uriburu, diz que "L'exércitu qu'él [el Dictador] entamara p'allegar a la defensa de la capital namái tenía d'exércitu'l nome".[20] L'inxenieru d'Estaos Xuníos Paul Boyton narra que "Les tropes yeren d'indíxenas quien fueren reclutados nos cordales y cuasi forzaos a lluchar [...] cientos d'ellos nunca habíen vistu antes una ciudá".[21] L'escritor Robert Scheina, recoyendo'l rellatu del marín Theodorus Mason, indica que "L'artillería peruano nun yera efeutiva y les tropes taben armaes con rifles de calibres distintos que frecuentemente teníen municiones incorreutes"[22]

En vista de que los oficiales perdieron el control de la tropa cuando esta escaló y se embriagó en Chorrillos, Baquedano ordenó'l 14 de xineru quemar el pobláu de Barranco antes d'enfrentar les fortificaciones de Miraflores p'asina evitar los peligros d'indisciplina y el so efeutu sobre la so eficiencia,.[23][9]:443

Nesta batalla participaron seis oficiales que depués seríen presidentes de Perú: Justiniano Borgoño, Lizardo Montero, Guillermo Billinghurst, Miguel Iglesias, Andrés Avelino Cáceres y l'entós mandatariu Nicolás de Piérola.

Ver tamién editar

Plantía:Plegable

Referencies editar

  1. Historia de Chile VIII. La Guerra del Pacíficu, Francisco Antonio Encina & Leopoldo Castedo, páxs. 46-47, editorial Santiago, edición 2006.
    Piérola ocupó con 20.000 places les posiciones Morru Cortil-Monterrico Mozu. La reserva xeneral, de 4.000 homes asítiase na llanura que s'entiende escontra'l norte de Santa Teresa. El númberu total de cañones yera de 86, amás de 20 ametralladores.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Ekdahl 1919-3
  3. Encina & Castedo 1999
  4. 4,0 4,1 Márquez Allison, Antonio (2000). «Capítulu "La Guerra del Pacifíco"», Historia de Chile Ilustrada. Editorial Ercilla Ltda..
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 Sater 2007
  6. David Healy (1 de xineru de 2001). James G. Blaine and Latin America. University of Missouri Press. ISBN 978-0-8262-6329-2.
  7. Barros Arana & 1881b 142-145
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Bulnes 1914
  9. 9,0 9,1 Machuca 1929
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 10,6 10,7 Dellepiane 1977
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 Basadre 2014-9
  12. 12,0 12,1 Bulnes 1956
  13. 13,0 13,1 Panizo, Arnaldo (1881). Parte de Batalla. 9 de febreru de 1881. Lima. http://www.sehcap.org/ARCHIVO/parch.doc. 
  14. J. Basadre, Historia de la República de Perú, Tomu VI, 1964, páx. 2514
  15. 15,0 15,1 Villalobos 2004
  16. Dellepiane, 1977, p. 348. «"[los chilenos] se encarnizaron contra los indefensos habitantes y depués esvalixáronse pola población
  17. Basadre, 2014, p. 152. «El vencedores apurrir al saquéu y a la embriaguez a gran escala.»
  18. Villalobos, 2004, p. 184. «Al avanzar les tropes chilenes escontra Chorrillos, pudo trate que los soldaos peruanos empezaren el saquéu del pueblu y actuaben desordenadamente por causa de la embriaguez»
  19. Vargas Ugarte 1984, tomu X, p. 167.
  20. (Uriburu, Dámaso Y. (1899). Guerra del Pacíficu: Episodios, 1879 a 1881. Buenos Aires. p 239.
  21. Traducción de "The native troops were the Cholo Indians that who had been driven in from their homes back of the Cordales and almost forced to fight [...] hundreds of them had never seen a town before" (Boyton, Paul (1892). The Story of Paul Boyton. Voyages on All the Great Rivers of the World. [1].).
  22. Traducción de "The peruvian artillery was ineffective and the troops, who were armed with two different cubique rifles, frecuently has the wrong ammunition (Scheina, Robert L (2003). «The War on the Pacific. 1879-1881», Latin America's Wars: The Age of the Caudiellu, 1791-1899. Brassey's. ISBN 1-57488-450-6 [2].).
  23. Vicuña Mackenna, 1881-2, p. 1066. «...i la salú del so exércitu contra la orjía y la metralla, autorizábalos dafechu pa executar tan crueles pero salvadores providencies.»

Notes editar

  1. Tola zona ye güei zona urbana de Lima y les llombes son difíciles de reconocer. Tamién los nomes de los cuetos camudaron según Carlos Dellepiane: güei llámase cuetos Zigzag lo qu'antes se llamaben cuetos Santa Teresa.[10]:326

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.