Berrueces

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Berrueces ye un conceyu d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Lleón, formando parte de la contorna de Tierra de Campos. Tien una superficie de 15,90 km² con una población de 116 habitantes y una densidá de 7,30 hab/km².

Berrueces
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Medina de Rioseco
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Berrueces (es) Traducir Francisco Javier Brezmes Valdivieso
Nome oficial Berrueces (es)[1]
Códigu postal 47813
Xeografía
Coordenaes 41°56′44″N 5°05′49″W / 41.945555555556°N 5.0969444444444°O / 41.945555555556; -5.0969444444444
Berrueces alcuéntrase n'España
Berrueces
Berrueces
Berrueces (España)
Superficie 16 km²
Altitú 772 m
Llenda con Medina de Rioseco, Palazuelo de Vedija y Moral de la Reina
Demografía
Población 98 hab. (2023)
- 62 homes (2019)

- 47 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de provincia de Valladolid
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,13 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Llocalidá asitiada nel Camín de Santiago de Madrid.

Demografía editar

Evolución demográfica de Berrueces
199119962001200420072009
126112107105109107
(Fonte: [necesita referencies])

Historia editar

L'orixe del pueblu perder nel tiempu, anque s'atoparon restos arqueolóxicos nes sos proximidaes. Asina nel pagu conocíu por La Coroniella, restos de cerámica con figures humanes y d'animales y una moneda de bronce, del 350 d. de C., col bustu del emperador romanu Constantius II.

Cerca de La Coroniella, nes Grayes y en Los Cenizales, tamién s'atoparon restos arqueolóxicos. Cerca de la ermita de Pedrosa, nel pagu de Los Chozos,esiste un xacimientu romanu. Nel citáu pagu de los Graya atopó una pequeña inscripción funeraria dedicada a ACCANNIVS, d'aquella dómina romana.

De los llibros consultaos la fecha más remota na que s'atopó dalguna referencia a Berrueces foi del añu 1251.

Del nome de Berrueces, nun se tien constancia cierta. Ortega Rubio pregúntase si procede o tien el so orixe en Berruecos, que-y da'l significáu de peña o peñascu. Según Corominas y Pascual, na toponimia española, xunto a Berrueco, bien espublizáu, tópase una variante en Berrueza, en Villarcayo (Burgos); Berrueces, en Medina de Rioseco (Valladolid). A Berrueco dan-y un orixe prerromanu, acasu celta, y tamién como Ortega Rubio, dar un significáu de peñascu. El mesmu raigañu etimolóxica paez tar nel nome d'un regueru qu'hai cerca de Villalón de Campos, Berruez, que desagua nel ríu Sequillo.

Ilesia de San Pedro Apóstol editar

De planta rectangular, la mayor parte construyida en lladriyu, menos un brazu del cruceru y el tambor en semicírculu de la cabecera, que ye de piedra sillar. Ye del, sieglu XVI con reformes del XVIII, ta formada por trés naves separaes por pilastres que sostienen arcos de mediu puntu. A los pies, coru altu, y al llau de la epístola, la puerta d'entrada. Torre ensin terminar rematada con veleta, con tres cuerpos y basamento a los pies; nel altu, buecos pa tres campanes. Cerca del presbiteriu esiste una cúpula, formando una pequeña torre con cuatro ventanes circulares y veleta a lo cimero.

Na nave de la izquierda, o del evanxeliu, retablu barrocu del XVIII, con imáxenes de Santa Teresa y San Roque del mesmu sieglu; Calvariu, con Cristu na Cruz, San Juan y la Virxe María del sieglu XVI, del estilu de Gregorio Fernández; y una Inmaculada del XVIII.

Nel llau mediu d'esta nave hai un retablu rococó del XVIII, con imaxe de San Antón na parte cimera, del mesmu sieglu; pintura na parte baxa que representa a San Francisco sacando a les ánimes del Purgatoriu.

Na nave de la derecha hai otru retablu barrocu, con una pintura na parte cimera de la Nacencia del Neñu Jesús, y na inferior había una imaxe vistida de la Virxe del sieglu XVIII. Nesta nave, na so parte media, esiste un retablu neoclásicu del sieglu XVIII, doráu. Na parte cimera, imaxe de San Antonio, y de San José, na inferior.

La Virxe de Pedrosa editar

La ermita onde se venera la Virxe atopar nun pequeñu puexu, tesu como ellí dicen, a unos 700 metros del pueblu, dende onde s'acolumbra una gran estensión de Tierra de Campos. La construcción ye de piedra, adobe y tapial, con una nave central y dos llaterales más pequeñes. El retablu, nel llau Y, polo que la Virxe, na so fornica, ta de cara a la villa; al O una curtia espadaña en que la so torre, con una veleta con figura de gallu, hai una pequeña campana y debaxo una ventana circular de pequeñu diámetru, pola que'l sol de la tarde alluma la imaxe; al mediudía, la entrada con una portalada con 4 arcaes; al N, nel centru, una ventana. La fiesta que se celebra d'esta virxe ye bien conocida por tola contorna y bien frecuentada por tou tipu de mozos.

Dende 1958, nos díes solemnes, la Virxe de Pedrosa lluz la Medaya de la Orde Civil de la Beneficencia que'l Gobiernu de la Nación dio colectivamente a los vecinos de Berrueces pol so comportamientu al socorrer a cerca d'un centenar de viaxeros qu'habíen quedáu bloquiaos na carretera nacional 601, cerca de la llocalidá, por causa de una fuerte nevada.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar