Biblioteca Apostólica Vaticana

La Biblioteca Apostólica Vaticana (Bibliotheca Apostolica Vaticana, en llatín) ye la biblioteca de la Santa Sede, allugada en Ciudá del Vaticanu. Lleva'l nome de "apostólica", porque ye una institución que dende'l so fundación considérase la "Biblioteca del papa", yá que-y pertenez direutamente. Ye una de les más antigües biblioteques del mundu y custodia una bien importante coleición de testos históricos.

Biblioteca Apostólica Vaticana
Biblioteca Apostolica Vaticana (it)
biblioteca nacional (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de la Ciudá del Vaticanu Ciudá del Vaticanu
Coordenaes 41°54′17″N 12°27′16″E / 41.904722222222°N 12.454444444444°E / 41.904722222222; 12.454444444444
Biblioteca Apostólica Vaticana alcuéntrase en Ciudá del Vaticanu
Biblioteca Apostólica Vaticana
Biblioteca Apostólica Vaticana
Biblioteca Apostólica Vaticana (Ciudá del Vaticanu)
Historia y usu
Apertura1450
Direición Angelo Vincenzo Zani
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Los espertos estremen en cinco etapes la historia de la biblioteca:

  • Pre-Laterana: los entamos de la biblioteca, correspondientes a la primer etapa de la historia de la Ilesia, primero que s'instalara nel Palaciu de Letrán. Bien pocos llibros correspuenden a esta etapa.
  • Laterana. Empecípiase cuando llibros y manuscritos guardar nel Palaciu de Letrán, y enllargar hasta finales del sieglu XIII, mientres el papáu de Bonifacio VIII.
  • Avignon. Mientres esti periodu tuvo llugar una importante crecedera de les coleiciones de llibros y archivos de los papes que moraron en Avignon, ente la muerte de Bonifacio VIII y 1370, cuando retornó a Roma la sede papal.
  • Pre-Vaticana. Ente 1370 y 1447 la biblioteca esvalixóse, quedando partes en Roma, n'Avignon y n'otros llugares.
  • Vaticana. Etapa actual, empecipiada en 1448, cuando la biblioteca treslladar al Vaticanu.

El papa Nicolás V fundó la biblioteca en 1448 axuntando unos 350 códices griegos, llatinos y hebreos heredaos de los sos antecesores coles sos propies alquisiciones, ente les que taben dellos manuscritos de la biblioteca imperial de Constantinopla. La fundación puramente dicha tuvo llugar cuando Sixto IV, cola bulda Ad decorem militantis Ecclesiae (15 de xunu de 1475), asignó-y un presupuestu y nomó bibliotecariu a Bartolomeo Platina, quien ellaboró un primer catálogu en 1481. La biblioteca tenía entós más de 3.500 manuscritos, lo que la convertía de lloñe na mayor del mundu occidental. Escontra 1587, el papa Sixto V encargó al arquiteutu Domenico Fontana que construyera un nuevu edificiu p'allugar la biblioteca, el que s'utiliza inda.

A empiezos del sieglu XVII segregóse de la biblioteca'l Archivu Secretu Vaticanu. En 1623, la Biblioteca Palatina de Heidelberg, que contenía unos 3.500 manuscritos, foi donada a la Biblioteca Vaticana por Maximiliano I, duque de Baviera, n'agradecimientu pol sofitu que-y emprestara'l papa Gregorio XV mientres la Guerra de los Trenta Años. En 1657 adquiriéronse tamién los manuscritos de la casa ducal d'Urbino.

El papa Sixto IV noma a Bartolomeo Platina prefeutu de la Biblioteca Vaticana, frescu de Melozzo da Forlì, c. 1477 (Museos Vaticanos).

En 1661 l'intelectual griegu Lleón Alacio convertir en bibliotecariu. En 1689 incorporar a la biblioteca les coleiciones de la reina Cristina de Suecia.

Mientres el sieglu XVIII, la biblioteca arriquecióse tamién con nueves alquisiciones y surdió el primer proyeutu de publicar un catálogu completu de los manuscritos de la biblioteca. Sicasí, namái llegaron a publicar trés de los venti volumes proyeutaos. A finales del sieglu dalgunos llibros tuvieron de ser apurríos como tributu de guerra a la Francia napoleónica, magar la mayoría fueron restituyíos cola derrota de Napoleón, en 1815.

Güei la biblioteca curia más de 1.600.000 llibros antiguos y modernos, de los cualos 8.300 son incunables, más de 150.000 manuscritos y documentos d'archivos ensin cuntar 100.000 documentos impresos y fragmentos, 300.000 monedes y medayes y 20.000 oxetos d'arte.

El Archivu Secretu Vaticanu, que foi dixebráu de la biblioteca a empiezos del XVII, contién unos 150.000 volumes.

Ente los más importantes manuscritos de la biblioteca ta'l Codex Vaticanus, el más antiguu manuscritu completu de la Biblia. La Historia Secreta de Procopio afayar nesta biblioteca, y publicóse en 1623. Tamién s'atopó nella unu de los trés cancioneros conocíos de la llírica galaicoportuguesa, el llamáu Cancioneru de la Biblioteca Vaticana. Custodia coles mesmes les actes orixinales del procesu de Galileo, un manuscritu autógrafu de santu Tomás d'Aquino y les cartes orixinales del casu de Martín Lutero.

Dende'l 20 de setiembre de 2010 y tres distintos arreglos que la caltuvieron cerrada al públicu mientres trés años, la Biblioteca reabrió al públicu.[1]

El Códiz Vaticanu editar

Na Biblioteca Vaticana caltiénse'l Codex Vaticanus (Códiz Vaticanu 1209), unu de los más antiguos manuscritos griegos de la Biblia, que s'atopa ellí siquier dende'l sieglu XV. Ye un códiz del sieglu IV que contién cuasi na so totalidá'l testu bíblicu.

Referencies editar

  1. Cf. Vatican Information Service, 13 de setiembre de 2010.

Enllaces esternos editar