Cristina de Suecia (7 d'avientu de 1626Estocolmu – 9 d'abril de 1689Roma) foi reina de Suecia (1632-1654), duquesa de Bremen y princesa de Verden (1648-1654). Fía de Gustavo II Adolfo y de María Leonor de Brandeburgu. Proteutora de les artes y mecenes, abdicó del tronu de Suecia en 1654. Protestante de nacencia, convertir al catolicismu l'añu de la so abdicación. Morrió en Roma a los 62 años.

Cristina de Suecia
rei de Suecia

6 payares 1632 - 6 xunu 1654
Gustavo II Adolfo de Suecia (es) Traducir - Carlos X Gustavo de Suecia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Estocolmu[1]7 d'avientu de 1626[2]
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia
Muerte Roma[3]9 d'abril de 1689[2] (62 años)
Sepultura Grutas vaticanas (es) Traducir
basílica de San Pedru
Familia
Padre Gustavo II Adolfo de Suecia
Madre María Leonor de Brandeburgu
Casada con ensin valor
Hermanos/es Gustavo Gustavsson de Vasaborg (es) Traducir
Pueblu Casa de Vasa (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes suecu[4]
alemán
francés
neerlandés
italianu
Oficiu coleicionista d'arte, monarca, pintora, escritorafilósofa
Influyencies René Descartes
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Luteranismu
catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Orixe y niñez editar

Cristina pertenecía a la dinastía real de los Vasa, empecipiada en 1521. La so madre venía de la importante dinastía alemana de los Hohenzollern. La nacencia de Cristina'l 8 d'avientu de 1626 foi bien recibíu pol so padre, non asina pola so madre, quien deseyaba da-y al rei Gustavo II Adolfo un herederu varón que siguiera los sos pasos.

En 1604 el Conseyu del Reinu alcordara aceptar a una muyer como socesora nel tronu, si daba'l casu, polo que Gustavo II Adolfo decidió confirmar a Cristina en 1627 como la so heredera con tolos derechos a la corona, si nun nacíen otros fíos varones.

Suecia arreyar en 1630 na Guerra de los Trenta Años pel llau protestante, y en xunu del mesmu añu'l rei coló a la guerra que se desenvolvía nel continente européu, dexando a los so fía so tutelar del canciller Oxenstierna, por que se encargara de la pequeña en casu de morrer na guerra.

El 6 de payares de 1632 cayó'l rei na batalla de Lützen, y antes de cumplir los seis años, Cristina convertir en reina de Suecia, so la rexencia del canciller Oxenstierna.

El canciller cumplió colos deseos del rei, tomó a Cristina so la so proteición y empezó bien curioso a preparar la so educación. Por razones d'Estáu, la pequeña reina foi dixebrada de la so madre y puesta al cuidu de la so tida Catalina, hermana del difuntu rei. Cristina pasó un par d'años al pie del so primu Carlos Gustavo, el futuru rei Carlos X Gustavo, pero volvió al cuidu de la so madre por fallecimientu de la so tía Catalina.

La rellación cola so madre foi difícil y la neña pasó al cuidu de la hermana del canciller Oxenstierna. Al cumplir los 13 años dexó de ver a la so madre, y nun volvería atopar la sinón pa la so coronación.

Una rapaza bien intelixente y especial editar

 
Cristina de Suecia, 1645

Xunto al canciller Oxenstierna, que se fixo cargu d'educar a Cristina n'asuntos d'Estáu y política, taba l'obispu Johannes Mattiae Gothus, que como xefe d'estudios encargar d'instruyir a Cristina n'idiomes, filosofía, historia, teoloxía y astronomía, ente otres materies. Mattiae documentó la gran facilidá d'aprendizaxe y l'enorme sei de conocencies qu'amosaba la nueva reina. Los idiomes yeren la materia preferida de la soberana y al traviés de la so vida siguió col so aprendizaxe.

Cristina yera de contextura gruesa y baxa estatura. Tenía un temperamentu fuerte, inquietu y viviegu, según una gran enerxía física. Destacar ente les muyeres y varones de la so dómina pol so gran intelixencia ya interés, que la llevó a aprender diverses artes y a intercambiar correspondencia col filósofu René Descartes. Nun-y interesaben los luxos, xoyes o ropajes. Prefería vistir ropes simples y cómodes, y especialmente vistir pantalones, siendo una de les primeres en vistir abiertamente indumentaria tradicional masculina. Tuvo una rellación bien cercana cola so prima Ebba y delles fontes señalen la naturaleza amorosa d'ésta. Tamién yera bien diestra nos deportes como la equitación, la caza y la esgrima. Solía dormir pocu y dedicaba munches hores del día a la llectura.

Una reina intelectual editar

 
Cristina de Suecia a caballu (1653) de Sébastien Bourdon. Muséu del Prado (Madrid).

Cumplíos los 16 años, Cristina empezó a asistir a les xuntes del Conseyu del Reinu, demostrando la so conocencia de les lleis y l'alministración del reinu ensin inconvenientes.

A los 18 años cumplió la mayoría d'edá y asumió'l cargu de soberana, reemplazando gradualmente al canciller Oxenstierna nes sos funciones. En 1645 participó viviegamente nel tratáu de paz con Dinamarca (Tratáu de Brömsebro), ventaxosu pal so reinu.

En 1648 Suecia robló la Paz de Westfalia, que daba fin a la Guerra de los Trenta Años, quedando'l reinu nuna posición de supremacía na rexón del Bálticu. Cristina y el canciller Oxenstierna tuvieron diferencies na forma de llevar los alcuerdos, imponiendo finalmente la reina la so opinión.

El 17 d'ochobre de 1650 realizóse la coronación de Cristina n'Estocolmu. Los festexos fueron munchos y allargar mientres selmanes. Según el costume, nomó al so primu Carlos Gustavo como'l so socesor.

La soberana de Suecia empezara poco antes a desenvolver la vida cultural del so reinu, que había quedáu estropiada poles lluches relixoses, incluyendo la destrucción d'obres consideraes católiques. Adoptó'l lema “La sabiduría ye la pilastra del reinu” (Columna regni sapientia).

Magar la situación económica del reinu yera precaria, debíu principalmente a los gastos militares qu'implicaba ser una potencia, la reina nun duldar n'invertir na compra d'obres d'arte con cuenta d'arriquecer los bienes culturales de Suecia.

 
Descartes na Corte de la reina Cristina de Suecia (detalle), Pierre Louis Dumesnil. Muséu Nacional del Palaciu de Versalles.

Cuando la so fama de mecenes empezó a espandise y dellos notables intelectuales europeos amosaron interés nos sos proyeutos, Cristina de la mesma vio la posibilidá d'atraelos a la so corte, ufiertándo-yos el so patrociniu. D'esta manera llegaría a Estocolmu en 1649 el filósofu francés René Descartes, con quien Cristina yá caltuviera correspondencia dende diba dalgún tiempu, y quien morrió de bronconeumonía na mesma ciudá cinco meses dempués. En 1652 vieno l'artista Sébastien Bourdon, que trabayó como pintor de la corte per espaciu de dos años, hasta que l'abdicación de la reina fíxo-y tornar al so país.

Cristina apreciaba la pintura anque nun duldar en regalar al rei Felipe IV d'España la principal ayalga de la so pinacoteca; esto ye, el formosu dípticu de Durero, Adán y Eva, güei nel Muséu del Prado.

Otru importante personaxe de la dómina foi'l xurista y teóricu políticu holandés Hugo Grocius, qu'actuó d'embaxador de Suecia en Francia dende 1635, por encamientu del canciller Oxenstierna.

Estocolmu y Upsala fueron recibiendo a filólogos, anticuarios, bibliotecarios, poetes, orientalistes, llatinistes, historiadores y otros. En 1652, los eruditos franceses Samuel Bochart y Pierre Daniel Huet fixéronse cargu de la so biblioteca. En dalgún momentu Suecia foi'l centru del humanismu n'Europa, y Cristina recibió'l nome de Minerva del Norte.

La reina tamién sofitó'l desenvolvimientu del balé y del teatru. Cristina traxo a Estocolmu compañíes franceses, holandeses, alemanes ya italianes, que presentaben los sos ballets y pantomimes, amás d'óperes y pieces nos sos propios idiomes. Ente los italianos destacó l'escenógrafu Antonio Brunati, que construyó nel castiellu real un escenariu con escenografíes movibles, llamada la Grande Salle des Machines, daqué bien modernu pa la dómina.

El so entusiasmu pol teatru manifestar la reina participando nuna obra, en 1651, faciendo'l papel d'una camarera.

En 1652 la salú de Cristina resintióse y el médicu francés Pierre Bourdelot foi llamáu a Estocolmu pa tratala. Bourdelot consiguió la recuperación de la reina y tresformóse n'unu de los sos favoritos, lo que provocó rocees ente otros miembros de la corte. Finalmente'l médicu abandonó la corte sueca y dellos favoritos reales dexaron de selo.

Embaxadores y relixosos editar

Contemporáneos de Cristina yeren Lluis XIV en Francia y Felipe IV n'España. El representante diplomáticu francés na corte sueca dende 1645 yera Pierre-Hector Chanut, quien llogró cultivar una amistá personal cola reina y sofitar ensin reserves nos sos planes de desenvolvimientu cultural del reinu.

L'embaxador español dende 1652 yera'l xeneral Antonio Pimentel de Prado, que tamién estableció una rellación d'amistá cola reina. Ye posible que dambos sofitaren a Cristina como confidentes, y católicos, nes moliciones relixoses de la reina.

 
Antonio Pimentel de Prado (1604-1671/72)[5]

Tamién el relixosu Antonio Macedo, miembru del cuerpu diplomáticu de Portugal y una persona bien cultivada, percibió l'interés de la reina poles temes relixosos y encargóse de traer a Estocolmu en 1651 a dos xesuites italianos, Paolo Casati y Francesco Malines, por que respondieren a les entrugues de Cristina sobre la fe católica.

 
El castiellu de Upsala.

Abdicación editar

En 1647, la soberana foi pescudada oficialmente pol Conseyu del Reinu sobre un futuru matrimoniu qu'asegurara la continuación de la dinastía. Ella respondió que pensaría nello y que consideraría al so primu Carlos Gustavo al dar la so respuesta.

La respuesta oficial dar en 1649, anunciando que nun contraer matrimoniu dalgunu, escusándose de dar motivos.

Empezó entós una llucha política ente Cristina y los nobles. La soberana aprovechó hábilmente un conflictu ente la nobleza y la plebe, esta postrera esixendo amenorgamientos nos impuestos, pa imponer la so voluntá. La soberana aportunó nel nome de Carlos Gustavo na socesión nel tronu en cuenta de negar los amenorgamientos impositivos, lo que foi finalmente aceptáu polos nobles.

En 1653 fundó la Orde del Amaranto, Antonio Pimentel foi nomáu'l so primer caballeru. En febreru de 1654 la reina comunicó al Conseyu del Reinu, y a tolos principales, la so decisión d'abdicar. Nun dio esplicaciones, pero dixo "que col tiempu entenderíense'l so motivos".

Fixéronse munchos esfuercios inútiles pa faela camudar de decisión. Ella permaneció imperturbable.

El Conseyu del Reinu esixó entós de la soberana una esplicación, a lo que la reina respondió: “Si'l Conseyu supiera les razones, nun-y paeceríen tan estrañes”.

El 6 de xunu de 1654, nel castiellu de Upsala, la reina desaposiar de les sos insinies reales y el so primu asumió la corona de Suecia col nome de Carlos X Gustavo. A otru día, nuna emotiva ceremonia, Cristina despidir del rei, de los miembros del Conseyu, de los nobles y d'últimes de les dames de la corte.

Pa la so mantención estableció un alcuerdu económicu, nel cual otorgábase-y la permanente propiedá de dellos dominios nel reinu, que la so alministración quedaba al cargu de un gobernador xeneral. Los ingresos percibir Cristina hasta'l so decesu.

Siguiendo'l so camín, Cristina pasó pela ciudá de Nyköping a despidise de la so madre –que morrería al siguiente añu-, siguió hasta'l puertu de Halmstad, onde llicenció al so comitiva, y embarcóse escontra Hamburgu, pa depués siguir hasta Amberes y Bruxeles, en Flandes, entós dominiu del Imperiu español, onde Cristina tomaría la segunda decisión más importante de la so vida.

Cambéu de fe editar

Dempués de dellos meses d'estadía, y tando so la proteición del rei español Felipe IV, Cristina fixo oficial el so cambéu de fe al catolicismu en forma privada, na viéspora de Navidá de 1654, a los 28 años d'edá. Tomaría, sicasí, dalgún tiempu'l faer pública la noticia (el cuadru qu'apaez al entamu d'esti artículu foi un regalu de Cristina a Felipe IV).

La conversión de la ex reina sueca foi aceptada, antes de morrer, pol papa Inocencio X. El so socesor, Alejandro VII, n'abril de 1655 aceptó la intención de Cristina de avecindarse en Roma. Alcordóse efectuar el so cambéu de fe en forma pública antes de la so llegada a los Estaos Pontificios.

Con éses Cristina entamó'l viaxe a Roma a fines d'ochobre de 1655, y el 3 de payares foi recibida oficialmente pola Ilesia Católica na capiya del castiellu d'Innsbruck. Dende esti llugar tamién s'informó a toles cases reales europees del cambéu de fe de la nueva.

La noticia foi recibida en Suecia, según n'otros reinos protestantes, con plasmu, pos resultaba estrañu que la fía del Lleón del Norte - Gustavo II Adolfo -, el paladín del protestantismu, abandonara la so fe pola del enemigu.

El so profesor Johannes Mattiae Gothus, obispu de Strängnäs, foi duramente criticáu pol cleru suecu pola responsabilidá que pudiera tener nesta decisión.

Cristina siguió'l viaxe escontra Roma, deteniéndose en Boloña pa visitar l'antigua universidá, el Santuariu de la Santa Casa (en Ancona), onde donó una corona “de doce diamantes y cuatro rubinos” a la Virxe, y Asís, el trubiecu de San Francisco.

Pola importancia que tenía pal mundu católicu, Alejandro VII ordenó una receición espectacular pa Cristina nel so camín a Roma. En cada llocalidá pola que pasaba, saludar con salves de cañón, les ilesies tañendo les sos campanes, mises, procesiones ya inclusive representaciones artístiques n'honor a ella.

 
Porta del Popolo

El 19 d'avientu de 1655, Cristina llegaba a la Ciudá Eterna, y el 23 fixo la entrada oficial montando nun caballu blanco y siguío d'un gran cortexu. Na llamada Porta del Popolo grabóse, pa la ocasión y nel so honor, la lleenda “Por una feliz y auspiciosa entrada nel añu del Señor 1655”.

El papa, los senadores, el colexu cardenaliciu, la nobleza romana y una gran cantidá de romanos allegaron a recibila.

El día de Navidá, Cristina recibió la confirmación y la comunión del papa Alejandro VII na Basílica de San Pedro.

Escoyó'l nome de Alexandra pa la so confirmación y, a solicitú del Papa, tamién el de María. María Cristina Alexandra Vasa empezó entós una nueva etapa de la so vida na urbe más importante del catolicismu.

Vida en Roma editar

Nel so primer tiempu en Roma, Cristina visitó ilesies, colegio, museos, biblioteques, etc. Polo xeneral atraía la so atención tou llugar que pudiera tener importancia relixosa y cultural pa ella. El papa Alejandro VII recibir mientres dalgún tiempu na so residencia, na llamada Torre de los Vientos.

P'asesorala nel so nuevu ambiente, el Papa designó al cardenal Decio Azzolini, conocíu pola so amplia cultura y dotes diplomátiques. El cardenal yera trés años menor que Cristina y convertiríase nel so más cercanu y fiel amigu.

Al traviés d'él, Cristina foise interiorizando de les lluches internes ente los miembros del cardenalatu. El cardenal Azzolini lideraba'l partíu que deseyaba pal papáu mayor independencia política de les influencies de Francia y España. Cristina identificar con dicha posición y collaboró colos planes del grupu del cardenal Azzolini.

Los sos contactos coles families poderoses de Roma realizar entamando espectáculos y velaes culturales, que fueron perbién recibíes por diches families. Cristina empezó a montar la so propia corte so la premisa de caltener el so derechu al títulu de reina –pol fechu de tener sangre real- a pesar de la so abdicación.

En setiembre de 1656, Cristina viaxó a Francia, morando nel palaciu de Fontainebleau por un curtiu tiempu. Francia taba alministrada pol cardenal Mazarino, por decisión de la rexente Ana d'Austria. El rei Lluis XIV de Francia asumiría los poder a la muerte del cardenal en 1661.

N'ochobre de 1657 retornó a Francia, morando nel mesmu palaciu. Al mes siguiente afaya qu'unu de los sos cortesanos, Juan Rinaldo, marqués de Monaldeschi, espiaba les sos comunicaciones privaes col cardenal Mazarino. Esta delicada situación política Cristina resolver xulgando y executando a Monaldeschi el 10 de payares, nel mesmu palaciu.

La execución foi bien criticada pola nobleza europea polo xeneral, argumentando que Cristina, dende la so abdicación, yá nun tenía autoridá pa ordenar execuciones. Cristina contestó reafitando la so condición real pa faelo, pero esto provocaría una fola de desprestixu escontra la so persona, que trescendería nel tiempu.

Cristina tornó a Roma en febreru de 1658, siendo recibida con frialdá pol papa Alejandro VII y la nobleza. El so amigu, el cardenal Azzolini, encargar col tiempu de dir llimando aspereces, y ella entendió que yera hora de camudar de residencia. El Palaciu Farnesio sería la so eleición y ellí establecióse cola so corte.

La exreina empezó a buscar obres d'arte na Ciudá Eterna p'aumentar la coleición traida de Suecia, pero non siempres pudo adquirir lo que deseyaba. Los fondos con que cuntaba yeren insuficientes. Teniendo gran sagacidad y cultura, escarecía de talentu alministrativo, que dexaba n'otres manes, non siempres honestes. Les sos rentes nel reinu suecu tampoco yeren abondos ya inclusive empezaben a retardase los pagos por cuenta de la situación de guerra colos reinos de Polonia y Dinamarca. L'antigua soberana tenía problemes económicos y confiar al so amigu'l cardenal Azzolini, que tomó cartes nel asuntu y reorganizó les finances, asignándo-y un alministrador más competente.

En 1659 decidió camudase al Palaciu Riario (darréu Corsini), onde empezó a desenvolver un estrictu protocolu.

El 12 de febreru de 1660 morrió sópitamente Carlos X Gustavo en Gotemburgu, dexando al so fíu Carlos XI de Suecia, de 5 años d'edá, como herederu. El Conseyu del Reinu designó a cinco nobles por qu'asumieren el poder nel reinu de Suecia, hasta la mayoría d'edá del herederu. Cristina decidió dir a la so tierra natal pa revisar la so posición ya intereses.

La so visita al reinu suecu tuvo altibaxos. Llogró confirmar les condiciones del so títulu y les rentes, pero retiróse-y el poder pa nomar autoridaes eclesiástiques nes posesiones que xeneraben diches rentes. La exsoberana tamién taba disconforme cola xestión de los gobernadores xenerales qu'alministraben la so facienda, pero ensin poder políticu abondu, nun pudo designar otros. Amás, dellos miembros de la corte nun aceptaron la so intromisión na tema de la socesión, lo que foi refugáu en forma escrita.

Dempués de pasar dalgún tiempu nel castiellu de Johannisborg en Norrköping, una de les sos propiedaes, embarcar na primavera de 1661 con destín a Hamburgu, onde permaneció cerca d'un añu. Ellí resolvió roblar un contratu con un banqueru por que se fixera cargu de normalizar los sos ingresos. Mientres la so estancia en Hamburgu interesar pola alquimia y la Piedra filosofal, lo que dellos autores interpretaron como una busca de Cristina pa resolver los sos problemes financieros. En 1662 retornó al so palaciu en Roma.

Tola década de 1660 foi para ella económicamente difícil, y les rellaciones colos rexentes de Carlos XI diben de mal en peor. El principal miembru del gobiernu rexente yera Magnus Gabriel de la Gardie, que fuera unu de los sos favoritos nos tiempos de reináu, y que depués perdiera'l so favor. Esto ensin dulda enturbió la situación de la ex reina. De la Gardie yera amás tíu de Carlos XI.

En 1666 dexó Roma pa volver nuevamente a Hamburgu. Depués de vivir un añu nesta ciudá, treslladar a Suecia, esta vegada cola prohibición d'acompañase de sacerdotes católicos y de que se celebrara misa en tierra sueca. Pa una persona relixosa y observante como Cristina, esto foi un insultu, pero ella dexar pasar y allegaba al embaxador francés pa poder asistir a misa na cortil diplomática galu. Tocantes a les sos propiedaes, llogró arrendar les sos posesiones de Ösel y Gotland, lo cual implicó un ingresu fixu.

Con amargura abandonó Suecia l'añu 1668, pa yá nun retornar más, y volvió de nuevu a Hamburgu. Mientres la so estancia ellí asocedió l'abdicación de Xuan II Casimiro de Polonia, un miembru de la caña polaca de la dinastía Vasa, y surdieron voces que la propunxeron como aspirante al tronu de Polonia-Lituania, pero nun tuvo sofitu. Cristina tornó a la so corte en Roma y yá nun volvería viaxar.

La renacencia de la Minerva del Norte editar

Mientres la so última estadía en Hamburgu, otru fechu asocediera en Roma: el papa Alejandro VII finara en mayu de 1667 y dempués de 18 díes de cónclave, foi escoyíu por unanimidá'l cardenal Julio Rospigliosi, que tomó'l nome de Clemente IX. Tamién interesáu nes artes, al regresu Cristina dio-y una renta añal p'ayudar nos sos proyeutos. Tanto ella como'l cardenal Azzolino xestionaren viviegamente la so eleición.

L'actividá cultural de Roma tomó nueves brengues colos proyeutos de la ex reina, qu'empezó a axuntar a artistes, científicos ya intelectuales na so residencia, dándo-yos una estructura básica en forma d'academies, onde podía aldericase y crear. A los más destacaos asignó-yos un estipendio y en dellos casos una pensión. Una de les sos academies, llamada Academia Real, taba inspirada na Academia Francesa, y la so meta yera esmolecese del idioma itálicu, que consideraba gustante a la grandilocuencia y a la hipérbole, y reemplazalo gradualmente por unu más senciellu. Esti proyeutu tresformaríase, dempués de la so muerte en 1690, na llamada Pontificia Accademia degli Arcadi, o Academia de la Arcadia. Ente los miembros de dicha academia atopaba un nuevu lliteratu, Giovanni Francesco Albani, el futuru papa Clemente XI.

 
Una de les muses de la Villa Adriana de Tívoli, axuntaes por Cristina de Suecia. Presiden anguaño'l nuevu recibidor oval del Muséu del Prado.

Cristina interesar pola arqueoloxía, y magar los sos llindaos ingresos, financió delles escavaciones. Axuntó una escelente coleición d'escultures antigües, como un grupu de Muses que depués sería adquiríu por Felipe V d'España. Estes Muses, anguaño nel Muséu del Prado, presiden el nuevu salón oval del muséu, remocicáu por Rafael Moneo.

Tamién construyó un observatoriu nel so palaciu, contratando a dos astrónomos, y onde pasaba hores mirando'l cielu.

El sistema d'academies atraxo a científicos como'l fisiólogo Giovanni Alfonso Borelli, escorríu poles sos simpatíes poles idees de Galileo; a músicos como Bernardo Pasquini, Alessandro Scarlatti, Arcangelo Corelli y Alessandro Stradella ente los más destacaos, y poetes como Carlo Alessandro Guidi y Vincenzo da Filicaja.

Ye de destacar la so amistá col escultor Gian Lorenzo Bernini, a quien solía visitar nel so taller y a quien protexera cuando perdió'l favor del papa Inocencio X.

Tamién s'esmoleció d'afatar el so palaciu con coleiciones de pintures, escultures, tapices y llibros pa la so perrica biblioteca.

De calter llibrepensador, Cristina tampoco duldó n'oponese a les persecuciones relixoses, y asina lo fixo, publicando en 1686 un manifiestu onde defendía a los xudíos de Roma. Tamién criticó duramente a Lluis XIV poles persecuciones a los hugonotes en 1685 y entró en conflictu col papa Inocencio XI pola intención d'ésti d'esaniciar la inmunidá diplomática y el derechu a asilu en Roma, en 1685.

Inocencio XI y Miguel de Molinos editar

El papa Clemente IX morrió en 1669 y el so socesor foi Emilio Altieri, col nome de Clemente X. Siendo bien vieyu, exerció'l papáu hasta la so muerte en xunetu de 1676.

Cristina llogró d'él el llevantamientu de la prohibición a la presencia de muyeres nos espectáculos artísticos, lo que vieno beneficiar l'arte teatral, tan queríu a la reina sueca. La soberana adquirió un conventu, tresformándolo en teatru, al que financió por aciu suscripciones. Nesti ambiente empezaría a desenvolvese, por iniciativa d'ella, la llamada ópera seria, incluyendo la participación de castrati.

Mientres el mandatu de Clemente X se asiló en Roma'l xesuita António Vieira, un brillosu predicador xesuita que taba en conflictu cola corte y la Inquisición de Portugal país del que procedía. Cristina llevar a la so corte pa da-y una tribuna a les sos idees. El relixosu tornó a Portugal en 1675 por xestión del papa. En 1679 Cristina ufiertó-y un puestu na so corte, que Vieira tornó.

La eleición en 1676 del nuevu papa, Inocencio XI, un reformador alministrativu y opositor a Lluis XIV, traería un cambéu na situación de Cristina. El papa retiró-y la renta que-y otorgara Clemente IX y pretendió poner fin al so proyeutu teatral. Cristina respondió con una dura campaña que fizo finalmente que Inocencio XI agambara nel intentu.

Tamién l'ambiente relixoso camudó, como nel casu del teólogu español Miguel de Molinos, bien cercanu a Cristina. La teoloxía siempres foi una tema importante pa ella y el quietismu propuestu por Molinos interesar, llevándola a caltener nutrida correspondencia col místicu español. A pesar de la popularidá qu'algamaron les obres del sacerdote español, finalmente fueron condergaes pola Inquisición de Roma, obligando al teólogu a abjurar de los sos escritos en 1685. Cristina reaccionó decepcionada de Miguel de Molinos, pero non col quietismu.

La relixosidá de la reina siempres foi una tema conflictiva en Roma, dáu'l so natural espíritu inquietu y cuestionador, que, sumáu a la so activa actitú pola llibertá relixosa, non poques vegaes punxeron en dulda la so conversión al catolicismu, nel conservador ambiente romanu.

Les sos obres lliteraries editar

Siendo la Filosofía y la Teoloxía les temes que más-y interesaben, caltuvo mientres la so vida una abondosa correspondencia con destacaos personaxes en dambes temes, escribiendo siempres en francés, según dir tolos sos escritos. Esta correspondencia atópase güei mayormente nos Codices Reginenses de la Biblioteca Vaticana y tamién partida per Europa.

Na última década de la so vida empezó a escribir una Autobiografía, que dexó inconclusa. La obra componer de nueve capítulos, relativamente curtios, escritos con una prosa fluyida y onde rellata en bona síntesis sobre'l so reinu, la so persona, los sos ancestros, los sos parientes, el so ambiente cortesano y anécdotes personales; algamando solo a rellatar la so mocedá. El testu tien la forma d'un monólogu dedicáu al Señor. El talentu pa la síntesis paez heredalo de los sos ancestros paternos, hasta Gustavo Vasa, conocíos por espresar se en forma clara y concisa. Por dellos detalles nel escritu, puede afirmase qu'empezó a escribilo a empiezos de la década de 1660, mientres la so estadía en Hamburgu, prosiguiendo en 1681.

En 1665, el duque de La Rochefoucauld publicó Reflexones o sentencies y máximes morales. La reina empecipió un intercambiu de correspondencia col escritor francés, y motivada pol trabayu d'este, empezó a escribir aforismos que fueron reescritos en 1670, en dos volúmenes: -yos Sentiments Héroiques y L'Ouvrage de Loisir: les Sentiments Raisonnables. En total son 1300 aforismos, escritos coles cualidaes d'una máxima: ser la espresión más curtia d'un pensamientu.

Tenía tamién como costume escribir comentarios nel marxe de los llibros que lleía, que contribuyeron a ampliar la so biografía. Hai que recordar coles mesmes que cuntó col inestimable sofitu de los miembros de la Academia Real qu'ella mesma fundara.

Últimos años editar

 
Monumentu a la reina Cristina de Suecia na Basílica de San Pedro, Roma.

La última década de la so vida tuvo marcada poles dificultaes económiques. Los sos ingresos viéronse amenorgaos pol estáu de guerra en Suecia. Sicasí, Carlos XI fixo lo posible por caltener el compromisu económicu con ella. La falta de recursos obligar a terminar con dalgunos de los sos mecenalgos, siendo'l d'Arcangelo Corelli, el so maestru de capiya, el más bultable. La so salú empezó a deteriorase y pasaba la mayor parte del so tiempu escribiendo. Les sos diferencies col papa Inocencio XI apináronse.

Dalgún tiempu antes de la so muerte, un visitante francés escribió una descripción de Cristina:

Tien más de sesenta años d'edá, decididamente pequeña, bien robusta y gordosa. La so piel, voz y facciones son masculinos: ñariz grande, grandes güeyos azules, ceyes rubies, una doble barba con vellu y un llevemente prominente llabiu inferior. El so pelo ye castañu claro, un palmo de llargu, empolvoriscáu y ensin peñar. La so espresión ye amistosa y los sos modales bien gasayosos. El so indumentaria componer d'una chaqueta masculina afecha, de satín negru, que-y algama les rodíes y abotonada nel frente. Usa una falda negra curtia qu'amuesa'l so calzáu masculino. Una gran cinta negra ocupa'l llugar del pañuelu al pescuezu. Una petrina sobre la so chaqueta afai-y el banduyu, faciendo más bultable la so redondez.

Nos primeros meses de 1689, la reina empezó a sentise bien enferma. El 13 de febreru sufrió un esmorecimientu, que se repitió tres díes más tarde. Los sos más cercanos pidiéronlu que recibiera la estremaunción, cosa qu'ella tomó con serenidá. El 1 de marzu escribió'l so testamentu, nomando al cardenal Azzolino como'l so herederu universal. Tamién-y escribió una carta al papa Inocencio XI solicitando con humildá'l so perdón poles diferencies que tuvieren. El papa, que tamién s'atopaba enfermu, recibió la misiva con emoción y respondiólu per mediu d'un cardenal, que daba per terminaes les sos diferencies y dába-y l'absolución. Nos sos últimos díes tuvo la compañía del so amigu Azzolino, que tamién se topaba enfermu y morrería el 6 de xunu del mesmu añu.

Nel so testamentu Cristina escribió que deseyaba ser amortayada de blancu y soterrada nel Panteón de Agripa, ensin exhibición de los sos restos y refugando cualquier pómpara o vanidá. El so epitafiu tendría de ser talláu nuna piedra senciella y namái cola inscripción “D.O.M. Vixit Christina annos LXIII” (Deo Optimo Maximo. Vivió Cristina 63 años).

A les 6 de la mañana del 14 d'abril, reposando nel so llechu y namái en compañía del cardenal Azzolino y el so confesor, Padre Slavata, Cristina llevó la so manzorga al pechu y expiró.

Funerales editar

La so última voluntá, de ser soterrada con cencellez, nun foi obedecida. El cardenal Azzolino y el papa Inocencio XI decidieron da-y un funeral d'Estáu. El so cuerpu amortayáu esponer mientres tres díes nel so palaciu pa recibir los últimos respetos de numberosos visitantes. Al atapecer del 22 d'abril, nun carru abiertu, foi treslladada nun cortexu allumáu por antorches y arrodiada de la so guardia palaciega, a una ilesia designada pol cardenal Azzolino. Al siguiente día celebróse una misa de responsu en presencia de tol colexu cardenaliciu. Terminada ésta, empecipióse una enorme procesión que llevaría los restos de la reina hasta la Basílica de San Pedro. Ellí foi depositáu'l so cuerpu nun ataúd de ciprés xunto a la so corona y cetru. El ataúd de la mesma foi asitiáu n'otru de plomu y finalmente n'otru ataúd de madera. Ésti foi depositáu nes llamaes Grotte vecchie (Covarones vieyos), na nave central de la Basílica. El so sepulcru foi selláu con argamasa y darréu amestóse-y l'epitafiu: D.O.M. Corpus Christinae Alexandrae Gothorum Suecorum Vandalorumque Reginae Obiit die XIX Aprilis MDCLXXXIX.

En 1701, mientres el papáu de Clemente XI --aquel nuevu lliteratu Albani de la Academia de la Arcadia-- l'arquiteutu Carlo Fontana, discípulu de Bernini, realizó'l monumentu funerariu que puede reparase güei na Basílica de San Pedro.

Cristina de Suecia na lliteratura y el cine editar

Calderón de la Barca escribió la so autu sacramental La protestación de la fe basándose na vida de la reina Cristina.[6]

L'armeniu Ruben Mamulian dirixó a Greta Garbo na película La reina Cristina de Suecia (Queen Christina) estrenada con enorme ésitu en 1933. En 2015 estrenóse la película The Girl King empobinada por Mika Kaurismäki.

Ancestros editar


Predecesor:
Gustavo II Adolfo
Reina de Suecia
1632 - 1654
Socesor:
Carlos X Gustavo

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 «Kristina» (suecu). Diccionario Biográfico Sueco.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Identificador CONOR.SI: 95243875. Afirmao en: CONOR.SI.
  5. http://www.tercios.org/personajes/pimentel_prado.html
  6. Pedro Calderón de la Barca (2001). Gregory Peter Andrachuk: La protestación de la fe. Edition Reichenberger. ISBN 9783935004190.

Bibliografía editar

  • Curt Weibull: Drottning Christina. Studier och forskningar (La Reina Cristina: Estudios ya Investigaciones). Editorial Natur och Kultur (1931)
  • Cristina de Suecia: Självbiografi och aforismer (Autobiografía y aforismos) Editorial Natur och Kultur (1957)
  • Lars O. Lagerqvist: Sverige och dess regenter under 1 000 år (Suecia y los sos soberanos mientres 1 000 años) ISBN 91-0-075007-7
  • Sven Stolpe: Kristina Drottning och rebell (Cristina, reina y rebelde) ISBN 91-89684-27-3
  • Herman Lindqvist: Hermans historia (La Historia de Herman) ISBN 91-7643-428-1
  • Per Nyström: Tre kvinnor mot tiden (Tres muyeres contra la so dómina) ISBN 91-550-4121-3
  • Antonio R. Rubio Plo (2004). Vides romanes: trenta y tres personaje de la Roma eterna. Ediciones Rialp. ISBN 9788432135187.
  • Úrsula de Allendesalazar: La reina Cristina de Suecia, Editorial Marcial Pons, Madrid, 2009, ISBN 978-84-92820-04-7
  • Veronica Buckley (2005). Christina; Queen of Sweden. London: Harper Perennial. ISBN 1-84115-736-8.

Enllaces esternos editar