Biblioteca Nacional de Francia

La Biblioteca Nacional de Francia (francés: Bibliothèque nationale de France), tamién conocida como Biblioteca Nacional de París y que'l so acrónimu ye BNF, ye una de les biblioteques más importantes de Francia y tol mundu. Tien l'estatutu d'establecimientu públicu. Les sos actividaes son partíes ente distintos allugamientos, que la so principal ye la sede François Mitterrand, asitiada nel barriu de Tolbiac, nel XIII distritu, na oriella sur de París. Les sos coleiciones físiques son envaloraes en trenta millones de volumen pero tamién ye llargamente conocida por Gallica, la so biblioteca dixital.

Biblioteca Nacional de Francia
Bibliothèque nationale de France (fr)
biblioteca nacional (es) Traducir y editorial
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorialFrancia metropolitana
RexónBandera de Islla de Francia Islla de Francia
Departamentu[[d:Special:EntityPage/Q1142326|10px
Coleutividá territorial francesa con estatus especial París
Sector of Paris (en) Traducir[[d:Special:EntityPage/Q96746729|10px
Distritu municipal[[II Distritu de París|{{{2}}}
Direición Francia
Coordenaes 48°50′01″N 2°22′33″E / 48.833611111111°N 2.3758333333333°E / 48.833611111111; 2.3758333333333
Biblioteca Nacional de Francia alcuéntrase en Francia
Biblioteca Nacional de Francia
Biblioteca Nacional de Francia
Biblioteca Nacional de Francia (Francia)
Forma xurídica establecimiento público nacional de carácter administrativo (es) Traducir
Historia
Fundación1537
Orixe del nome François Mitterrand
Organigrama
Presidente Laurence Engel (11 abril 2016)
Sector
Industria gestión de bibliotecas y archivos (es) Traducir
Participación empresarial
Organización matriz Ministerio de Cultura de Francia (es) Traducir
Filiales
Propietariu de
Forma parte de
Elementu esplotáu BnFcollection.com
Datos económicos
Emplegaos 2239 (21 xineru 2019)
Presupuestu 225 300 000 € (2019)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Un decretu del añu 1537, que sigue entá a valir, esixe que la Biblioteca Nacional de Francia guarde un exemplar de toles obres publicaes en Francia. Anguaño, alluga en total más de 13 millones de llibros y 350.000 volumes enllibraos de manuscritos, amás de coleiciones de mapes, monedes, documentos, estampes y rexistros sonoros.

Reseña histórica editar

 
Sede Richelieu, sala de llectura de manuscritos.

Surdió en 1994 cola fusión de la Biblioteca Nacional y de la Biblioteca de Francia. Esta postrera foi creada por iniciativa de François Mitterrand y edificada nuna nueva sede en Tolbiac, en cantu del Sena. Los llibros, les publicaciones periódiques y les coleiciones audiovisuales caltener nel nuevu edificiu de Tolbiac, ente que les coleiciones d'historia, arte y historia del arte permanecieron na antigua sede.

Los sos fondos resultaron de la unión de diverses coleiciones. La Biblioteca del Rei (Bibliothèque du Roi), fundada en 1368 pol rei Carlos V, biblioteca que cuntaba con 917 manuscritos, y la Biblioteca de los Duques de Orléans fueron reagrupaes por Francisco I na so residencia real de Fontainebleau, pa dempués ser tresferíes a París por Carlos IX. Asina fundíes, y sol nome de Biblioteca Real (Bibliothèque Royal), en 1666 fueron instalaes por Lluis XIV na cai Vivienne y convirtiéronse en Biblioteca Nacional (Bibliothèque Nationale) en 1795. Darréu xunióse a la coleición la Biblioteca del Arsenal, que fuera creada en 1757 por Palmy d'Argenson, amás de los fondos del conde de Artois, futuru Carlos X, y los archivos de la Bastilla dempués de la Revolución francesa.

Sede François Mitterrand de la Biblioteca Nacional de Francia editar

La Biblioteca Nacional de Francia (BNF) tien el so orixe de la biblioteca del rei, constituyíu nel Louvre por Carlos V. Sicasí, ye solamente a partir de Carlos VIII que la biblioteca del rei conocer una continuidá cierta. La biblioteca, nel so tiempu treslladada a Blois y en Fontainebleau, ta instalada de nuevu en París en 1568. Conoz un desarrollu importante mientres el reináu de Lluis XIV y ye abierta al públicu en 1692.

Dempués de delles mudances, instalar en 1720 na cai Richelieu. Fecha Biblioteca Nacional depués Imperial nel cursu de los cambeos de rexímenes que conoz Francia a partir de 1789, instalar nos edificios construyíos por Henri Labrouste en 1868, antes de la última mudanza p'axuntar l'allugamientu de Tolbiac.

La evolución del establecimientu ye marcada por delles mudances de coleiciones, de les que'l postreru foi'l más importante, acompañáu por una estensión de les superficies utilizaes, con nueves construcciones, anexones d'edificios presistentes, y per otra parte almacenamientos en fondura (allugamientu Richelieu) o n'altor (allugamientu Tolbiac).

En dellos sieglos, la biblioteca atopó delles evoluciones téuniques, les que tuvo en cuenta, dacuando con retrasu. Estes evoluciones llevaron la entrada de documentos más variaos. Distintes téuniques tamién fueron puestes n'execución na constitución de catálogos cada vez más complexos (catálogos manuscritos ya impresos, ficheros y, dende 1987, catálogos informatizados).

L'estatutu de la biblioteca evolucionó enforma tamién, de la biblioteca del soberanu a un serviciu del Estáu hasta un establecimientu públicu autónomu. La Biblioteca tamién diversificó la so actividá, particularmente pola organización d'esposiciones depués d'otros acontecimientos culturales tales como coloquios. Tamién desenvolvió aiciones de cooperación con otres biblioteques, primero nel marcu d'una rede francesa, depués col estranxeru.

Sobremanera, la historia de la Biblioteca ye la de crecederes socesives de les coleiciones. El depósitu llegal, estendíu socesivamente a distintos tipos de documentos, ye la fonte más importante de crecedera. La BNF tamién goció de numberosos donaciones, dacuando de donaciones puntuales, pero tamién de donaciones de coleiciones constituyíes. Los cambeos de publicaciones son otra fonte de crecederasobremanera de publicaciones estrayxeres. Si añader a esto compres (obres, trabayos) nueves, pero tamién dacuando de puyes de documentos raros). Estes crecederes por compra fueron más o menos importantes según les dómines, con arreglu a los creitos concedíos na Biblioteca.

La BNF dacuando goció de confiscaciones. Ye sobremanera mientres la Revolución francesa que les coleiciones arriquecer d'esa manera. La Biblioteca recibió asina fondos enteros, en procedencia sobremanera d'abadíes, colexos y universidaes clausuraes, particularmente parisinos. Tamién recibió documentos que proveníen de países vecinos.

A partir de 1988, la Biblioteca Nacional entra nuna fase de mudances importantes. El 14 de xunetu, François Mitterrand, aconseyáu particularmente por Jacques Attali, anuncia la construcción y l'organización d'una de les más grande y más moderna biblioteca de mundu tendrá de cubrir tolos campos de la conocencia, tar na disposición de toos ellos, utilizar les teunoloxíes más modernes de tresmisión de datos, poder ser consultada a distancia y ponese en rellación con otres biblioteques europees.

L'allugamientu escoyíu ta nel nuevu barriu de Tolbiac (XIII distritu de París), nel corazón del ZAC Vera-izquierda, entós el principal sector de renovación urbana de la ciudá. El proyeutu arquiteutónicu de Dominique Perrault ye reteníu. La nueva Biblioteca Nacional Francesa abre al públicu'l 20 d'avientu de 1996 y, dempués de la mudanza de la sede mayor de les coleiciones de la cai Richelieu, acueye a los investigadores n'ochobre de 1998.

Simboliza unos llibros abiertos, los sos cuatro torres de vidriu y aceru de 80 metros d'altor, álcense güei en cantu del ríu Sena, na rivera izquierda al sur de París.(XIII distritu).

En Tolbiac, la Biblioteca François-Mitterrand ocupa un allugamientu de 7,5 hectárees pa una escampada de 60 000 m². La obra de Dominique Perrault particularmente ye carauterizada por cuatro grandes torres angulares de 79 m caúna que correspuenden simbólicamente a cuatro libros abiertos. Cada torre lleva un nome:

  • Torre de los tiempos
  • Torre de les lleis
  • Torre de los númberos
  • Torre de les cartes

El centru del edificiu ta ocupáu por un xardín de 12.000 m² zarráu al públicu. Esti xardín atopar al altor del deambulatorio de la planta baxa con xardín. So esti nivel atópense inda dos niveles utilizaos, de los que más baxu ta ocupáu por una cai interior destinada a la circulación de los vehículos (en particular los vehículos internos na BNF y los que vienen p'apurrir el depósitu llegal). El conxuntu de les superficies construyíes representa 2.900.000 m².

Estatutu y misión editar

La BNF ye un establecimientu públicu baxu tutela del Ministeriu de Cultura. Como biblioteca nacional, tien pa misión de constituyir coleiciones, particularmente nel marcu del depósitu llegal, de velar pol so caltenimientu y de comunica-y los al públicu. Produz un catálogu de referencia, coopera con otros establecimientos al nivel nacional ya internacional y participa en programes de busca.

Na zona cimera de la sede de Tolbiac ye accesible a toa persona d'edá de dieciséis años o más, a reserva de pagar una cuota d'entrada, esto ye pa un accesu puntual, esto ye en forma d'abonu añal. La Planta baxa con xardín según les sales de llectura d'otros allugamientos son aplicables namái dempués de acreditación sobre xustificación de la busca, y por aciu pagu (carta de quince díes o carta añal). Ciertes persones pueden ser exoneradas sicasí o pagar una tarifa amenorgada, particularmente los estudiantes.

El depósitu llegal editar

La BNF asegura la coleuta del depósitu llegal, ayudada polos polos rexonales del depósitu llegal, pol Institutu Nacional de los Medios Audiovisuales y el Centru Nacional de la Cinematografía. Ye a ella quien recueye más documentos a esti títulu y la mayoría de les entraes provién del depósitu llegal. Hai qu'anotar que si la BNF ye depositaria de los llibros y otros impresos, el depósitu llegal de les historietes ye fechu nel Centru Nacional de la Historieta y de la Imaxe (CNBDI) en Angoulême.

Actividaes culturales editar

La BNF tien una tradición llarga d'esposiciones centraes sobre les sos coleiciones, pero de cutiu completaes por aportaciones esteriores. Dende la constitución del nuevu establecimientu públicu, reforzó la so actividá d'acoyida de manifestaciones científiques, tales como coloquios, conferencies, o más raramente proyeiciones y conciertos.

La BNF tamién ye una editorial. Principalmente publica catálogos de les sos coleiciones, catálogos d'esposiciones y documentos inéditos. Dalgunes de les sos producciones apaecen en coedición con editores privaos.

La BNF asegura la publicación de dos publicaciones. Cróniques de la BNF (disponible tamién en llinia [2]) informa los sos llectores de la vida del establecimientu. La Revista de la biblioteca nacional francesa, qu'asocedió a la Revista de la Biblioteca nacional, entiende artículos sobre la historia de la biblioteca y de les sos coleiciones, según a la historia de los medios de comunicación y de les biblioteques polo xeneral.

Cooperación con otres biblioteques franceses editar

La BNF tien tamién nes sos misiones la cooperación con otres biblioteques franceses. Anoyó asina rellaciones privilexaes con otres biblioteques destinaes " polos asociaos " de la BNF. Estos polos acomuñaos son de dos tipos:

Los polos rexonales del depósitu llegal imprentador, en cada rexón de provincia y exótica, reciben los llibros depositaos polos imprentadores.

Los polos de división documental, en total de 47,(25 n'Islla de Francia, 22 nes provincies). Comprométense, cola ayuda d'ésti, n'adquirir y caltener coleiciones complementaries de les de la BNF, nun campu determinao. De cutiu, delles biblioteques de la mesma ciudá formen xuntos un polu de división documental.

Cooperación internacional editar

La BNF tamién caltién rellaciones con otres biblioteques ya instituciones nel estranxeru. El más conocíu ye la participación na Biblioteca Europea, la biblioteca virtual entamada conxuntamente por delles biblioteques europees, esencialmente con otres biblioteques nacionales. Esta reagrupación dio orixe a la iniciativa pa una " biblioteca dixital europea ", un proyeutu qu'acomuña a la inmensa mayoría de les biblioteques nacionales del continente.

La BNF apurre tamién el so sofitu a biblioteques d'otros paísessobremanera d'África francófona y d'América del Sur. Participa por fin nel IFLA. Nel senu d'esta federación, el BNF participa nos grupos de trabayu sobre les normes de catalogar y ye encargáu más especialmente de coordinar el programa PAC Preservación y caltenimientu, dedicáu al caltenimientu y a la salvaguardia de los documentos antiguos o fráxiles.

Organización interna editar

La biblioteca nacional francesa ye alministrada por un conseyu d'alministración qu'entiende a representantes de los ministerios de tutela, miembros que representen el mundu de la busca, de los representantes del personal y de dos representantes de los usuarios Al conseyu d'alministración emprésta-y asistencia un conseyu científicu que tien un papel consultivu.

El presidente de la BNF, nomáu por decretu por trés años, mandatu anovable una vegada, dirixe l'establecimientu, tien asistencia d'un direutor xeneral y por direutores xenerales adxuntos. Anguaño, Laurence Engel ye presidente de la BNF. Los servicios de la BNF son partíos en tres direiciones y cuatro delegaciones.

  • La direición de les coleiciones:(DCO) Trata les coleiciones y asegúra-y los servicios al públicu. Ta estremada en departamentos documentales según la llista de más embaxo.

  • La direición de los servicios y de la rede (DSR):Ye encargada por funciones tresversales qu'interesen a tolos departamentos documentales y otres aiciones que comprometen tola biblioteca. Entiende distintos departamentos:
  • L'Axencia bibliográfica nacional: Establez la bibliografía nacional francesa, arriquez el catálogu y caltién el vocabulariu controláu CAÑA (RAMU).
  • El departamentu de la biblioteca dixital: Constitúi una biblioteca dixital a partir de les coleiciones de la BNF. La so actividá principal consiste n'alimentar a Gallica.
  • El departamentu del caltenimientu: Asegura'l caltenimientu y la restauración de los documentos; ye'l departamentu qu'alministra los servicios téunicos de Bussy-Saint-Georges y de Sablé-sur-Sarthe.
  • El departamentu de la cooperación: Ye encargáu de rellaciones con otres biblioteques franceses y alministra el Catálogu coleutivu de Francia.
  • El departamentu del depósitu llegal: Recibe los impresos procedente de los editores ya imprentadores, los soportes particulares que direutamente son recibíos y trataos polos departamentos especializaos (asina ye como'l departamentu de la música recibe'l depósitu llegal de les particiones, etc.)
  • El departamentu de la reproducción: Ye encargáu de reproducir los documentos de la biblioteca, esto ye pa treslladar el conteníu sobre un soporte menos fráxil, un micro forma o cada vez más de cutiu un soporte numbéricu, esto ye pa satisfaer el pidimientu d'un llector o d'un veceru del esterior (estos servicios son rentables).
  • El departamentu de los sistemes d'información: Ocupar del aspeutu téunicu de los catálogos, de la intranet de la BNF, los puestos públicos y los servicios a distancia.
  • La direición de l'alministración y del personal (DAP): Reagrupa servicios indispensables pal funcionamientu diariu del conxuntu del establecimientu (recursos humanos, finances, medios materiales).

Les delegaciones que direutamente dependen del direutor xeneral son les siguientes:

  • Delegación a la estratexa
  • Delegación a les rellaciones internacionales
  • Delegación al espardimientu cultural

que s'ocupa ente otres coses de toles manifestaciones culturales(esposiciones, coloquios, llectures)

  • Delegación a la comunicación.

Sedes y delegaciones editar

  • Sede Richelieu / Louvois
  • Sede François-Mitterrand (Tolbiac)
  • Sede del Arsenal
  • Biblioteca-museo de la Ópera

Sedes fuera de París editar

  • La casa de Jean Vilar en Avignon

Referencies editar

Enllaces esternos editar