Una biblioteca puede definise, dende un puntu de vista puramente etimolóxicu, como'l llugar onde se guarden llibros. Sicasí, anguaño esta concepción viose superada pa pasar a referise tanto a les coleiciones bibliográfiques y audiovisuales[1] como a les instituciones que les crean y poner en serviciu pa satisfaer les necesidaes de los usuarios.

Biblioteca d'Asturies "Ramón Pérez de Ayala", n'Uviéu.
Biblioteca Nacional d'España - Madrid, España.

Dende'l 24 d'ochobre de 1997 celébrase'l Día de la biblioteca.[2]

Etimoloxía editar

La pallabra biblioteca provién del llatín bibliothēca, que de la mesma deriva del griegu βιβλιοθήκη (bibliothēke), que ta compuesta por βιβλίον ('biblíon', 'llibru') y θήκη ('théke', 'armariu, caxa'); esto ye, referíase al llugar onde se guardaben los llibros. Primeramente, estos llibros yeren rollos de papiru, yá que yera'l formatu librario más común entós. Nel mundu greco-llatín denominábase codex.

Definiciones editar

Según la norma UNE 50113-1:1992 sobre conceutos básicos d'información y documentación, el términu biblioteca puede definise en dos sentíos:

  1. Cualquier coleición entamada de llibros y publicaciones en serie impresos o otros tipos de documentos gráficos o audiovisuales disponibles pal préstamu o consulta.
  2. Organismu, o parte d'él, que la so principal función consiste en construyir biblioteques, calteneles, actualizales y facilitar l'usu de los documentos que precisen los usuarios pa satisfaer les sos necesidaes d'información, investigación, educatives o d'esparcimientu, cuntando pa ello con un personal especializáu.
 
Biblioteca Julio Pérez Ferrero - Cúcuta, Colombia.
 
L'Edificiu Julia Ideson de la Biblioteca Pública de Houston - Houston, Texas, Estaos Xuníos.
 
La Sucursal Skillman Southwestern de la Biblioteca Pública de Dallas en Dallas, Texas

Según l'American Library Association (ALA) defínese la biblioteca como una Coleición de material d'información entamada por que pueda aportar a ella un grupu d'usuarios. Tien personal encargáu de los servicios y programes rellacionaos coles necesidaes d'información de los llectores”.

La norma ISO 2789-1991 (Norma UNE-EN ISO 2789) sobre estadístiques internacionales de biblioteques definir como: “Organización o parte d'ella que la so principal función consiste en caltener una coleición y facilitar, por aciu los servicios del personal, l'usu de los documentos necesarios pa satisfaer les necesidaes d'información, d'investigación, d'educación y ociu de los sos llectores.”

Manuel Carrión definir nel so Manual de Biblioteques como “Una coleición de llibros debidamente entamada pal so usu”. Hai qu'esclariar que Carrión toma'l términu llibro nun sentíu ampliu como sinónimu de documentu, esto ye, como soporte d'información destináu a ser lleíu, y que contién una parte de la conocencia social. Esta última precisión esclúi a los documentos d'archivu, que fueron xeneraos por una persona física o xurídica nel exerciciu de les sos funciones y nun pertenecen a la conocencia social.

En toles definiciones estremamos tres elementos fundamentales:

  1. Coleición.
  2. Organización.
  3. Usu.

A estos trés elementos acompaña un cuartu factor, el personal encargáu de la so xestión y que ye pieza clave del conxuntu.

Cuando falamos de coleición, referímonos a una realidá heteroxénea y en constante evolución. Mientres munchos sieglos llindar a los llibros en principiu manuscritos, depués impresos. Darréu incorporáronse les publicaciones periódiques y otros impresos. Depués material cartográfico, música impresa, elementos gráficos, audiovisuales, microfichas, etc. Nun pasu siguiente incorporáronse los ficheros electrónicos en soportes físicos almacenaos na biblioteca, y güei día, gracies al desarrollu de les telecomunicaciones ya Internet, les biblioteques empiecen a tener accesu a documentos que nunca van tener físicamente, pos se topen allugaos en servidores remotos, dacuando n'otros continentes. Ello dio orixe a l'apaición del conceutu de biblioteca dixital.

Siguiendo al profesor García Gutiérrez, la organización referir a l'aplicación d'un conxuntu de téuniques normalizaes (analís documental), basaes nunes conocencies científiques, a un conxuntu documental al envís de faelo más controlable y aplicable na so posterior recuperación.

L'usu identificar col prestu de les necesidaes de los usuarios, esto ye, el llogru del documentu o de la información demandada.

De los trés elementos mentaos, la moderna Biblioteconomía fai especial énfasis nel usu, esto ye, nos usuarios, por ser la razón de ser de les biblioteques, una y bones los otros dos factores, la coleición y la so organización, esisten en función del prestu de les sos necesidaes informatives. Nesti sentíu reparamos cómo, al traviés de los tiempos, el focu d'atención pasó progresivamente de la coleición y el so caltenimientu, a la so organización y depués al usu de la mesma.

En 1931 el gran bibliotecariu indiu Ranganathan formuló los sos cinco lleis, que resumen a la perfeición l'espíritu de la moderna Biblioteconomía:

  1. Los llibros tán pa usase.
  2. A cada llector el so llibru.
  3. A cada llibru'l so llector.
  4. Hai qu'aforrar tiempu al llector.
  5. La biblioteca ye un organismu en crecedera.

Historia editar

Les biblioteques son una realidá consolidada a lo llargo de más de cuatro mil años d'historia, qu'escurre paralela a la de la escritura y el llibru.

Antigüedá editar

 
Tablilla cuneiforme de la coleición Kirkor Minassian, Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos, EE.XX. ca. 2400 e.C.

Nos sos oríxenes tuvieron una naturaleza más propia de lo que güei se considera un archivu que d'una biblioteca. Nacieron nos templos de les ciudaes mesopotámiques, onde tuvieron en principiu una función conservadora, de rexistru de fechos amestaos a l'actividá relixosa, política, económica y alministrativa, al serviciu d'una casta d'escribes y sacerdotes. Los documentos escribir en escritura cuneiforme en tablillas de folla, un soporte basto y pesao, pero que garantizó'l so caltenimientu. Destacaron especialmente les biblioteques-archivo de Mari, Lagash y Ebla, según la del rei asiriu Assurbanipal.

Nel Antiguu Exiptu esistieron dos clases d'instituciones: Cases de los Llibros, que faíen les vegaes d'archivos pa la documentación alministrativa, y Cases de la Vida, que yeren centros d'estudios pa los escribas y que tuvieron coleiciones de les que podíen faese copies. La escritura, nes sos diverses formes, xeroglífica, hierática o demótica, recoyer en rollos de papiru.

Na antigua Grecia'l llibru y les biblioteques algamaron un gran desarrollu. Les biblioteques adoptaron formes que pueden considerase como antecedentes de les actuales. La escritura griego, derivada del alifato semíticu, dexó xeneralizar en cierta forma l'accesu a la llectura y al llibru y qu'apaecieren, per primer vegada, biblioteques desvenceyaes de los templos. El periodu helenísticu foi'l de la nacencia de grandes biblioteques llexendaries, como la Biblioteca d'Alexandría o la de Biblioteca de Pérgamo, que se crearon cola voluntá d'axuntar tou la conocencia social del so tiempu y ponelo a disposición de los eruditos.

En Roma, deldora de la cultura griega, emplegóse'l mesmu soporte escriptóreo, el rollu de papiru. Ellí fundóse la primer biblioteca pública de la qu'hai constancia, per parte de Asinio Polión, y esistieron grandes biblioteques, como la Octaviana y Palatina, creaes por Augustu, y la Biblioteca Ulpia, del Emperador Traxanu. Les biblioteques romanes acostumaben a tener una seición griega y otra romana.

 
Imaxe idealizada de l'antigua Biblioteca d'Alexandría.

Cola puxanza del cristianismu empieza a espublizase un nuevu formatu, el códiz de pergamín, y la llectura empieza a movese de les instituciones paganes, en franca decadencia, a les de la naciente Ilesia cristiana.

Edá Media editar

Nos tiempos medievales, coles invasiones bárbares y la cayida del Imperiu Romanu d'Occidente, la cultura recula y abelúgase nos monesterios y escritorios catedralicios, únicos llugares qu'alluguen biblioteques dignes de tal nome. Son centros onde se curia la cultura cristiana y los restos de la clásica, al serviciu de la Relixón. Biblioteques de monesterios, como Saint Gall, Fulda, Reichenau, Monte Casín n'Europa o Santu Domingu de Silos, San Millán de la Cogolla, Sahagún o Santa María de Ripoll n'España, convertir nos centros del saber del so tiempu.

A partir de la Baxa Edá Media cola creación de les universidaes primeru y cola invención y espardimientu de la imprenta dempués, créanse les nueves biblioteques universitaries, de la que'l llibru algama a nuevos sectores de la población. L'Estudiu Xeneral de Salamanca, antecedente del so Universidá, foi'l primeru en disponer de biblioteca pa usu de los alumnos dende la fecha de la so creación (1218).

 
Códiz sobreviviente de la destruyida Bibliotheca Corvinniana de Hungría.

N'Oriente, Bizanciu actuó de nexu d'unión cola cultura clásica, que sobrevivió d'esta miente, influyendo sobre'l mundu árabe y eslavu y tamién sobre l'atrasada Europa occidental. Equí hubo grandes biblioteques en monesterios y ciudaes. El mundu árabe creó coles mesmes les sos biblioteques amestaes a les mezquites y los centros d'enseñanza coránica, madrasas. Equí creáronse igualmente dalgunes de les mayores biblioteques del so tiempu, como la del califa Al-Mamum en Bagdag o Abd-al-Rahman III y el so fíu Al-Hakam II en Córdoba.

Na Edá Media tardida, mientres la dómina del Renacimientu, el rei Matías Corvino de Hungría (1458-1490) foi mecenes de pintores, poetes, músicos, científicos y toa clase d'intelectuales que proveníen de toles partes d'Europa. Na década de 1460, fundó na so palaciu na ciudá de Buda la Bibliotheca Corvinniana, que cuntaba con más de 3000 llibros, siendo considerada la más grande de la so dómina dempués de la Biblioteca del Vaticanu. Anque la biblioteca foi destruyida dempués de la invasión turca de 1526, munchos de los tomos sobrevivieron y atópense anguaño nos museos más importantes del mundu.

Edá Moderna editar

La Renacencia marcada pola invención de la imprenta, creación de Johannes Gutenberg, y les lluches derivaes de la Reforma protestante, vio surdir, gracies a los ideales humanistes, un nuevu modelu de biblioteca principesca. Esta corriente va desaguar na apaición de biblioteques reales y de l'alta nobleza, que por cuenta de los nuevos valores abrir a un públicu d'eruditos y estudiosos. Destaquen nel sieglu XVI la francesa de Fontainebleau o les creaes n'Austria y Baviera. N'España destaquen la de Hernando de Colón, la de la Universidá Complutense y la d'El Escorial, creada por Felipe II, modelu de les posteriores biblioteques barroques.

 
Vista de la Biblioteca d'Alençon, Francia.

Nel sieglu XVII fúndanse grandes biblioteques erudites, como la Bodleiana en Oxford, la Ambrosiana en Milán o la Mazarina en París, de la que foi bibliotecariu Gabriel Naudé, autor de Advis pour dresser una bibliothequè, consideráu como'l Padre de la Bibliotecoloxía (tamién conocida como Biblioteconomía).

Mientres el sieglu XVIII creáronse la Biblioteca del Muséu Británicu, antecesora de la British Library actual y la Biblioteca Real, xerme de la Biblioteca Nacional d'España. Nesta centuria nacen la Biblioteca Braidense, en Milán, y la Real de Lisboa. Tamién daten d'esti periodu les que seríen, andando'l tiempu, les biblioteques universitaries de Yale, Harvard y Princeton.

Edá Contemporánea editar

 
Biblioteca local, Seacroft, Leeds.

Les revoluciones francés y americano promovieron l'entamu de la estensión per Europa y América de nuevos principios democráticos y la nacencia d'una verdadera voluntá de faer accesible la cultura y l'educación pa toos. Nel mundu de les biblioteques, esto supunxo la nacencia d'una fiebre desamortizadora que s'estendió por tol continente y que tresfirió a la sociedá una inmensa ayalga bibliográfica procedente de les instituciones del Antiguu Réxime, sobromanera la Ilesia Católica. Magar tou, esti deséu d'averar la cultura a tola sociedá nun consiguió faese realidá hasta mediaos del sieglu XIX, cola apaición nel mundu anglosaxón de la biblioteca pública (public library).

Pasu ente pasu foise consolidando la idea de que tolos seres humanos tienen derechu al llibre accesu a la información. Sicasí, siguiendo a Carrión, puede afirmase qu'ante esti fechu establecieron trés corrientes que determinaron el pensamientu bibliotecariu del sieglu XX:

  1. La concepción europea continental, fuertemente marcada pol pesu de los fondos antiguos y con una gran vocación conservadora y bibliófila, que ve a les biblioteques d'investigación como les auténtiques biblioteques. Asigna a la biblioteca pública una misión educativa.
  2. La concepción anglosaxona, bien influyida por idees como'l llibre accesu a la información, el deséu de llograr el so máximu espardimientu, una activísima cooperación interbibliotecaria y la estensión bibliotecaria.
  3. La concepción socialista, que ve na biblioteca un preséu esencial na educación pero tamién de propaganda y de control ideolóxicu de la sociedá.

Cola cayida del muriu de Berlín en 1989, el modelu socialista entra en crisis y anguaño práuticamente sumió, salvo delles esceiciones, intentando afaese a los nuevos valores democráticos y a los continuos retayos presupuestarios. El modelu anglosaxón estendióse per tol mundu mientres la segunda metá del sieglu XX ya influyó fuertemente na Biblioteconomía actual, especialmente gracies a les doctrines de la IFLA y de la Unesco, con programes como la UAP (Universal Availability of Publications), UBC (Universal Bibliografic Control), PAC (Preservation and Conservation) o UDT (Universal Dataflow and Telecommunications). La concepción continental pervive inda, exerciendo una gran influyencia sobre les biblioteques nacionales y no fondero sobre munches biblioteques d'investigación y de calter cimeru. Amás influyó apurriendo'l so calter educativu a la biblioteca.

A finales del sieglu XX apaecen les biblioteques dixitales. Col desarrollu de los llectores dixitales surden los llibros "electrónicos" y collos les biblioteques dixitales y electróniques.

Tipoloxía bibliotecaria editar

Les biblioteques pueden clasificase atendiendo a dellos criterios (usuarios, accesu, ámbitu xeográficu, etc.). Les clasificaciones más utilizaes son les que proponen la Unesco y la IFLA (International Federation of Library Associations):

Clasificación UNESCO editar

Biblioteques Nacionales
Les denominaes “biblioteques nacionales” representen la cabecera del sistema de los estaos. Tán financiaes con fondos públicos y cumplen una doble finalidá: apurrir material bibliográfico d'investigación pa cualquier disciplina, y caltener y espublizar el patrimoniu cultural (referente a información rexistrada a lo llargo del tiempu) de cada país. Polo xeneral, cada Estáu tien una biblioteca que ye considerada “nacional” y que los sos oxetivos son los antes reseñaos. Por solo citar dellos casos paradigmáticos, sirvan como exemplos la Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos, la Biblioteca Británica, la Biblioteca Nacional d'España, la Biblioteca Nacional de Francia, la Biblioteca Nacional d'Arxentina, la Biblioteca Nacional de Méxicu, la Biblioteca Nacional de Chile, la Biblioteca Nacional de Colombia y la Biblioteca Nacional de Venezuela.
Biblioteques universitaries
Son les biblioteques de les facultaes, escueles y demás unidaes académiques de les universidaes y centros d'enseñanza cimera difieren de les biblioteques d'investigación. Tán al serviciu de los sos estudiantes y tienen que sofitar los programes educativos y d'investigación de les instituciones en que s'atopen integraes, de les que llogren, por regla xeneral, el so financiamientu.
Otres biblioteques importantes non especializaes
De calter científicu y eruditu, nin universitaries nin nacionales. Ej: Biblioteques rexonales.
Biblioteques escolares
Estes complementen los programes de les instituciones a les que pertenecen, anque tamién disponen de llibros non académicos pa fomentar el vezu de la llectura. Munches cunten con distintos medios audiovisuales y electrónicos. El so financiamientu vien de les instituciones escolares nes que tán integraes.
Biblioteques especializaes
Les biblioteques especializaes tán diseñaes pa responder a unes necesidaes profesionales concretes. Por ello, suelen depender d'empreses, sociedaes, organizaciones ya instituciones específiques, qu'apurren a los sos emplegaos y veceros estos servicios mientres el so trabayu. La formación del personal d'una biblioteca especializada inclúi conocencies tantu de la materia que cubren los sos fondos como de biblioteconomía. En Alcobendas, dientro de la Fundación Pedro Ferrándiz, atópase la biblioteca Samaranch onde s'alluga la mayor del mundu en temes baloncestísticos.[3]
 
Bibliotéca pública de Cáceres, Cáceres, España.
Biblioteques públiques
Les biblioteques públiques pretenden responder a l'amplia gama de necesidaes que pueden demandar los sos usuarios. Amás d'obres lliteraries clásiques, los sos fondos pueden tar integraos por testos qu'apurren información sobre servicios sociales, obres de referencia, discos, películes y llibros recreativos. Munches d'elles patrocinen y entamen actos culturales complementarios, tales como conferencies, alderiques, representaciones teatrales, conciertos musicales, proyeiciones cinematográfiques y esposiciones artístiques. Nesti sentíu, tienen de ser mentaos los servicios infantiles, seición carauterística de les biblioteques públiques que promueve sesiones lliteraries, procura la esistencia d'una pequeña biblioteca infantil y, n'ocasiones, hasta dispón de dependencies con xuguetes. Puesto que l'oxetivu de les biblioteques públiques ye satisfaer les necesidaes del mayor númberu posible de ciudadanos, tamién suelen cuntar con máquines de llectura y audición, según con llibros impresos en formatos especiales (por casu col sistema Braille) pa persones que carecen problemes de visión. El financiamientu d'estes biblioteques vien de los poderes públicos locales.
 
Biblioteca Municipal Lope de Vega (Tres Cantos) -España-

Dalgunes de les nueves fórmules de biblioteques infantiles son el bibliobús y les bebetecas. El bibliobús ye una biblioteca móvil que se mueve dacuando por distintos barrios de la ciudá, ufiertando los servicios bibliotecarios a neños, nuevos y adultos. El so oxetivu ye facilitar l'accesu a la información, la cultura y el tiempu llibre a tolos ciudadanos, sobremanera aquellos que por vivir en nucleos pequeños o esvalixaos escarecen d'una biblioteca estable. Les bebetecas defínense como un serviciu d'atención especial pa la pequeña infancia (de 0 a 6 años) qu'inclúi, amás d'un espaciu y un fondu de llibros escoyíos pa satisfaer les necesidaes de los más pequeños y de los sos padres, el préstamu d'estos llibros, charres periódiques sobre'l so usu y sobre los cuentos, asesoramientu y una atención constante per parte de los profesionales de la biblioteca escontra los usuarios.

Clasificación editar

 
Vista panorámica de l'antigua sala de llectura-British Library, Londres.
  1. División I: Biblioteques xenerales d'investigación
    1. Biblioteques nacionales.
    2. Biblioteques universitaries y otres biblioteques xenerales d'investigación.
    3. Biblioteques y servicios d'información pa parllamentarios.
  2. División II: Biblioteques especializaes
    1. Biblioteques gubernamentales.
    2. Biblioteques de Ciencies Sociales.
    3. Biblioteques de Xeografía y Mapes.
    4. Biblioteques de Ciencia y Teunoloxía.
    5. Biblioteques de Ciencies Biomédiques y de la Salú.
    6. Biblioteques d'Arte.
    7. Biblioteques de Xenealoxía y Historia Local
  3. División III: Biblioteques qu'atienden al gran públicu
    1. Biblioteques públiques.
    2. Biblioteques pa discapacitaos.
    3. Biblioteques pa neños y adolescentes.
    4. Biblioteques escolares y centros de recursos.
    5. Biblioteques pa ciegos.
    6. Servicios bibliotecarios pa poblaciones multiculturales.
    7. Biblioteques metropolitanes.
    8. Biblioteques móviles.

Cites editar

La bibliothèque est le lieu de l'exercice public de la raison.
La biblioteca ye'l llugar del exerciciu públicu de la razón.
Gabriel Naudé en Advis pour dresser une bibliothèque

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • CARRIÓN GÚTIEZ, Manuel. Manual de Biblioteques. 2ª ed., 4ª reimp. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2002. ISBN 84-86168-79-1
  • ESCOLAR SOBRÍN, Hipólito. Historia de les biblioteques. 3ª ed, corr., rev. y amp. Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez; Madrid: Pirámide, 1990. ISBN 84-86168-53-8 (Fundación Germán Sánchez Ruipérez). ISBN 84-368-0535-6 (Ediciones Pirámide)
  • ESCOLAR SOBRÍN, Hipólito. Manual d'historia del llibru. Madrid: Gredos, 2000. ISBN 84-249-2263-8
  • MAGÁN VALLS, José Antonio (coord.). Tratáu básicu de Biblioteconomía. 5ª ed. rev. y act. Madrid: Editorial Complutense, 2004. ISBN 84-7491-750-6
  • ORERA ORERA, Luisa (ed.). Manual de Biblioteconomía. Madrid: Síntesis, 1996. ISBN 84-7738-363-4
  • UNESCO. Actes de la Conferencia Xeneral. 16ª. Xunta. 12 d'ochobre-14 de payares. París, 1970. Disponible en: unesdoc.unesco.org/images/0011/001140/114046s.pdf [Consulta 29/10/2015]

Enllaces esternos editar