El califato bien empobináu o califatu Rashidun (n'árabe: الخلفاء الراشدون al-ḫulafāʔ ar-rāshidūn) ye'l nome que se da na tradición musulmana sunní a los cuatro primeros califes qu'asocedieron a Mahoma, dende'l 632 al 661. En munches llingües europees conózse-yos tamién como califes ortodoxos. Los sunníes de llingua urdú dacuando llámen-yos los cuatro amigos (چار یار, chaar yaar) y al so dominiu el reináu de los cuatro califes.

[[comunidad de Medina (es) Traducir|←]] [[comunidad de Medina (es)
Imperiu bizantín
diócesis d'Exiptu
Imperiu sasánida
era profética
[[comunidad de Medina (es) Traducir|←]] [[comunidad de Medina (es)
Muhammad di Madinah
Califatu ortodoxu
(de xunu 632 a 28 xunetu 661)

Califatu Omeya
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Medina (de 632 a 656)
Kufa (de 656 a 661)
Forma de gobiernu monarquía eleutiva
teocracia
Califatu ortodoxu Abu Bakr as-Siddiq (dende 6 xunu 632)
Llingües oficiales árabe
Relixón oficial islam
Xeografía
Economía
Moneda Dinar
Cambiar los datos en Wikidata

Dalgunos inclúin a Hasan ibn Ali, fíu de Alí, como'l quintu califa rāshid.

Según los xiinos, el primer califa foi Alí siguíu de los imames xiinos, pues aducen qu'esta socesión decidir el mesmu Mahoma.

Pa los jariyites (abadíes), nun hubo más que dos califes bien empobinaos, yá que, na so opinión, namái parte de los califatos de Uthmán y Alí ibn Abi Tálib fueron bien empobinaos.

Historia editar

Mahoma morrió en 632 ensin especificar quien sería'l so socesor nin cómo habría de ser escoyíu. Ello ye que Abu Bakr as-Siddiq foi nomáu por dalgunos de los sos compañeros. Abu Bakr convirtióse asina nel primer califa. Mientres el califatu de Abu Bakr (632-634) l'islam espandió la so influencia por toa Arabia. Abarrúntase que la muerte de Abu Bakr foi provocada por envelenamientu.

Tres la muerte de Abu Bakr en 634, asocediólu nel califatu Umar ibn al-Jattab, otru de los suegros del profeta. Mientres el califatu de Úmar (634-644) asocedió una guerra contra l'Imperiu Bizantín y Persia poles cuales tomó posesión de Siria, Palestina, Exiptu y Mesopotamia.

Per otra parte destaca'l Califatu de Úmar como posiblemente'l meyor qu'hubo por cuenta de la so gran capacidá de lideralgu y a la xusta repartu de los botinos ente tola Umma, tanto elli como Abu Bakr y los siguientes califes van basar les sos vides na probeza y nel trabayu continuu qu'abasnaba'l Califatu, teniendo qu'atender a les agresiones recibíes per parte del Imperiu Bizantín y del Sasánida nos múltiples frentes y atendiendo a los asuntos del Califatu. Tamién destacar por dar una paga a les persones que tuvieren fíos pa la so mantención y en munches ocasiones aportó a pagar deldes que teníen dellos cristianos de la propia ayalga, tamién destacó por abrogar l'impuestu de yizia a los vieyos non musulmanes por constituyir una carga y destinó-yos una incipiente pensión pa caltenese.

La so xusticia ganó-y el respetu de tolos musulmanes y la medrana de los imperios circundantes.

Úmar foi asesináu por un sirviente prindáu na conquista de Persia llamáu Firūz quien mientres el salat clavó un puñal nel llombu del califa bien empuestu morriendo esti nel 644.

A Úmar asocedió-y Uthman ibn Affan. Mientres el califatu de Uthmán (644-656) produciéronse una serie d'acontecimientos qu'empezaron a desestabilizar el califatu, ente los cualos destaca la rebelión de los Jawarish que yeren persones que manipoliaben los testos sagraos pal so propiu interés. Esto refléxase en tola campaña de bilordiu qu'acometieron contra'l califa Uthmán llegando inclusive a convencer a Muhámmad ibn Abu Bakr de que'l califa quería asesina-y. Los Jawarish desafiaron l'autoridá del califa al instalase nes contornes de la ciudá de Medina abarganando la ciudá y esixendo la so dimisión por non cumplir colos sos pidimientos partidistes, la respuesta del califa foi una negativa atayante y refugó la opción de combati-yos a pesar de disponer del so sobrín Muawiya en Siria quien tenía sol so mandu unu de los meyores reximientos del exércitu islámicu. En cuenta d'ello, Uthmán optó pol diálogu, lo que engafentó y enfotó a los Jawarish a siguir primiendo llegando inclusive a primilu al bloquiar la puerta de so casa pa evitar que la so familia traxera agua y asesinando a les persones que se rexuntaben a escuchalu.

Finalmente, nel añu 656 un grupu d'estos Jawarish consiguió entrar en so casa y acabó corándolu.

El califatu de Uthmán ibn Affán ye unu de los más importantes por cuenta de qu'acometió la xera d'escribir en llibru'l Corán, que caltuviérase en partes sueltes y amás d'haber versiones daqué distintes. Nesti sen, Uthmán rexuntó a los compañeros del Profeta que siguíen vivos y ente toos axuntaron les partes sueltes y encargó a trés d'ellos qu'escribieren el Corán. Finalmente, caltúvose la versión más veraz y quemáronse les otres versiones pa evitar tracamundios, estableciéndose esi Corán como l'oficial.

D'últimes, destaca la personalidá de Uthmán por cuenta de que gastó toles sos riqueces na causa islámica contribuyendo a tou tipu d'edificaciones que precisaba la Umma y contribuyendo tamién al bienestar xeneral.

Asocediólu'l primu y xenru de Mahoma, Alí ibn Abi Tálib. Obligáu pol pueblu de Medina, Alí asumió'l califatu heredando tola inestabilidá que yá había nel periodu del califa anterior. Nesti sen, hubo una facción de los musulmanes qu'esixó a Alí vengar la muerte del califa Uthmán castigando severamente a los Jawarish, sicasí la postura del califa Alí foi la de primero restablecer la estabilidá y dempués establecer xusticia; esto tuvo de resultes la rebelión de Muawiya quien se negó a obedecer al califa hasta que s'axusticiara a los Jawarish pola muerte del so tíu; esto finalmente provocó la primer Fitna que tuvo solamente tintes políticos non relixosos como otros pretenden caltener na cultura popular. Nesta fitna enfrentáronse los exércitos lideraos por Alí contra Sham (Siria) la cual taba sol gobiernu de Muawiya, apenes hubo un claru vencedor mientres la guerra.

Tocante a los Jawarish, resulta irónicu que, mientres el cercu de Medina nel periodu del califatu de Uthmán, llegaron inclusive a reclamar l'ascensu al califatu per parte de Alí, quien según ellos lo merecía más que Uthmán, esperando llograr beneficios per parte del califa. Al ver que'l nuevu califa nun venció a los sos pidimientos remontáronse nuevamente contra él. Nun primer momentu Alí apostó pol diálogu unviando a un compañeru al enfotu d'apautase con ellos, diciéndo-y la so célebre frase «ve y alderica con ellos emplegando la Sunna y non el Corán» —esto débese a que los Jawarish emplegaben el Corán pa xustificar les sos postures, aprovechándose del marxe de maniobra que dexaben los versículos pa la interpretación, y poro, Alí apostó pola Sunna yá que esta especificaba los versículos per parte del profeta—. Tres l'alderique, y vista la intransixencia de los Jawarish al siguir reivindicando los sos intereseses sin abocanar l'actividá contraria, el califa Alí declaró-yos la guerra, llegando estos inclusive a declarar incrédulu (kafir) al mesmu Alí.

Nel añu 661 los Jawarish prepararon dos atentaos, unu contra Alí en Kufa y otru contra Muawiya en Siria; na execución del plan acabaron per asesinar a Alí cuando taba na mezquita de Kufa, ente que Muawiya sobrevivió a les puñalaes que-y solmenó l'encargáu del so asesinatu.

Tres esti incidente foi escoyíu califa Hasan ibn Ali que'l so califatu duró 6 meses nos que buscó la mediación y la finalización de la guerra con Muawiya por cuenta del so fondu espíritu relixosu y a la señardá de la unidá islámica; por consiguiente axuntar con Muawiya, onde en dialogando llegaron a una solución pacífica del conflictu na que voluntariamente Hasan ibn Alí dexó'l califatu a Muawiya como símbolu de la nueva hermandá ente musulmanes y como exemplu de diplomacia.

Muawiya prometió dar el califatu a Hasan tres la so muerte pero esti morrió mientres el so califatu polo que'l califa tres la presión de los sos conseyeros y pola crítica situación nes fronteres con Bizancio acabó por vencer el califatu al so fíu Yazid ibn Muawiya nel 680 quien yera un habilidosu comandante. Con esti acontecimientu dase por rematada la práutica electiva del califa pasando agora a ser una cuestión hereditario, perdiendo la pureza que caracterizaba a los primeros califes, siendo agora la responsabilidá non del más apropiáu sinón del herederu.

Mientres la dómina de los cuatro califes "bien empuestos", nun hai constatación histórica de práuticamente nenguna conversión forzada. Esto ye, la gran mayoría de conversiones fueron voluntaries. Discútese si había incentivos o non al traviés de los impuestos, pero queda demostrao que l'islam, mientres esta primer dómina, nunca s'impunxo al traviés de la coacción.[1]

Cronoloxía editar

Ali ibn Abi TalibUthman ibn AffanUmar ibn al-JattabAbu Bakr

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Lapidus, Roxura: A History of Islamic Societies

Bibliografía editar

  • C. T. R. Hewer; Allan Anderson (2006). Understanding Islam: The First Ten Steps, Hymns Ancient and Modern Ltd. p. 37. ISBN 9780334040323.
  • Anheier, Helmut K.; Juergensmeyer, Mark, eds. (9 Mar 2012). Encyclopedia of Global Studies. SAGE Publications. p. 151. ISBN 9781412994224.
  • Claire Alkouatli (2007). Islam. Marshall Cavendish. p. 44. ISBN 9780761421207.
  • Catharina Raudvere, Islam: An Introduction, (I.B.Tauris, 2015), 51-54.
  • Asma Afsaruddin (2008). The first Muslims: history and memory. Oneworld.
  • Lapidus, Roxura (1988, 2014). A History of Islamic Societies.
  • González Ferrín, Y. (2006). Historia Xeneral d'al-Andalus. Córdoba. Almuzara. ISBN 84-88586-81-7.

Enllaces esternos editar