Calzada de Valdunciel

Calzada de Valdunciel ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de La Armuña. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3][4]

Calzada de Valdunciel
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Calzada de Valdunciel (es) Traducir Román Javier Hernández Calvo
Nome oficial Calzada de Valdunciel (es)[1]
Códigu postal 37797
Xeografía
Coordenaes 41°05′11″N 5°42′09″W / 41.086388888889°N 5.7025°O / 41.086388888889; -5.7025
Calzada de Valdunciel alcuéntrase n'España
Calzada de Valdunciel
Calzada de Valdunciel
Calzada de Valdunciel (España)
Superficie 20.03 km²
Altitú 800 m[2]
Llenda con Castellanos de Villiquera, Valverdón, Forfoleda y Valdunciel
Demografía
Población 702 hab. (2023)
- 349 homes (2019)

- 354 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 35,05 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
calzadadevaldunciel.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 20,03 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 666 habitantes.

La Fonte Bona en Calzada de Valdunciel (Salamanca), fonte d'orixe romanu, en que'l so vasu reutilizar un cercu antropomorfa altoimperial.
Miliario seccionado en Calzada de Valdunciel, xunto al regueru Valdunciel, llugar pol que pasaba la Vía de la Plata a unos 14 km. al norte de Salamanca.

Xeografía editar

El pueblu de Calzada de Valdunciel asitiar a 13 km de Salamanca capital, a una altitú de 801 metros sobre'l nivel del mar, con una superficie de 20,3 km². Esti conceyu cunta con una población de 642 habitantes (2009). Miñano (1828) diz del pueblu: "asitiáu nuna llanura que baña pel norte un regueru que por una espaciosa pradería baxa a Forfoleda y entra nel Cañedo. Ta na carretera que conduz dende Salamanca a Zamora. Abonda de bones agües. Produz granos, llegumes, ganaos y lleña". Calzada pertenez al antiguu cuartu d'Armuña, contorna salmantina renombrada pelos sos estensos campos de cebera, sabrosos garbanzos y horizontes anchurosos.[5]

La so situación xeográfica convierte a Calzada de Valdunciel nun llugar de pasaxe y transición. Dende Salamanca, la carretera escontra Zamora y Léon enfusar pola estensiones armuñesas cruciando un paisaxe rico en resonancies d'Unamuno ("Oh clara carretera de Zamora, soñadero feliz de la mio costume"). Calzada ye'l postreru pueblo antes de salir de la provincia y de la Armuña siguiendo la N-630.

Calzada tien, siquier no que se refier a la vía que-y empresta'l nome, una historia de miles d'años, dende les poblaciones protohistóriques, pasando por vacceos y romanos hasta'l día de güei.

La denominación tradicional de les víes romanes foi calzada y esti conceyu nun ye una esceición: pequí trescurría'l Iter ab Emerita Asturicam, más conocida como Vía de la Plata o Ruta de la Plata. Esta importante exa estructurador ponía en conexón a Mérida con Astorga y la so redolada minera.

Historia editar

Anque los restos romanos indíquennos la esistencia de poblamientu en dómina romana, o cuantimenos, d'un trasiegu humanu nel términu favorecíu pol pasu de la Vía de la Plata pol mesmu, la fundación del actual Calzada de Valdunciel paez encuadrase dientro del procesu de repoblación lleváu a cabu polos reis de Lleón na Edá Media. Nesta dómina la llocalidá quedó integrada nel cuartu de Armuña de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Lleón, denominándose "Calçada",[6] nome que deriva precisamente del pasu de la calzada de la Plata pola llocalidá. Cola creación de les actuales provincies en 1833, quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[7]

Demografía editar

 
Casa consistorial
Gráfica d'evolución demográfica de Calzada de Valdunciel ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

== Monumentos y llugares d'interés Calzada caltién un monumentu funerariu romanu, el pretil de la llamada Fonte Bona, na salida escontra Valdunciel. Trátase d'un cercu de granitu con un interesante motivu talláu: una figura femenina yacente de mediu cuerpu, cola mano derecha folgando sol pechu y la otra garrada a un recipiente pa llibaciones, seique de hidromiel. Los estremos del epígrafe y del remate cimeru tán cortaos, probablemente p'afaer el cercu a la so función de brocal.[5]

Ente los sos monumentos figuren tamién los denominaos Pontones que son. según dalgún autores, fragmentos ensin epigrafía de miliarios romanos. Otres pieces d'estos pontones, que sirvíen de pasaderas del regatu de la Vega, proceden del desmonte d'una ermita cercana.

La ilesia parroquial de Santa Elena, correspuende nel so conxuntu al sieglu XVI. Ye de nave única, con armadura simple de madera a dos agües sobre grandes arcos tresversales, retablu del sieglu XVIII na tradición de Churriguera, y tribuna a los pies sobre arcos rebaxaos y columnes itáliques. La portada principal, nel lladral sur, y la ventana de la capiya mayor fueron rehechas hacia l'añu de 1720. Nella caltiénense interesantes restos de lo que debió de ser l'anterior ilesia, que sería románica del sieglu XII.[5]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/calzada-de-valdunciel-id37073.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcediano, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Atopes, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Les Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco (2002). La Armuña: daqué más que trigu y lenteja (en castellanu).
  5. 5,0 5,1 5,2 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, 346 páxines, ediciones Diputación de Salamanca.
  6. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  7. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar