Carlos Saura

cineasta y fotógrafu español (1932–2023)

Carlos Saura Atarés (4 de xineru de 1932Huesca – 10 de febreru de 2023Collado Mediano) foi un cineasta, fotógrafu y escritor español, d'ampliu prestíu internacional.

Carlos Saura
Vida
Nacimientu Huesca4 de xineru de 1932[1]
Nacionalidá España [2]
Muerte Collado Mediano10 de febreru de 2023[3] (91 años)
Causa de la muerte insuficiencia respiratoria
Familia
Casáu con Adela Medrano (en) Traducir (1957 – div. 1961)[4]
Mercedes Pérez (en) Traducir (1982 – 1990)[5]
Eulàlia Ramon (es) Traducir (2006 – m. 2023)[6]
Pareyes Geraldine Chaplin
Fíos/es 7
Hermanos/es Antonio Saura Atarés
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu[8]
Oficiu direutor de cine, guionista, fotógrafu, escritor, guionista de cinerealizador
Trabayos destacaos La caza
Cría cuervos
La madriguera
El jardín de las delicias
Ana y los lobos
Mamá cumple cien años
La prima Angélica
Elisa, vida mía
Bodas de sangre
El amor brujo
Carmen
Los zancos
¡Ay, Carmela!
Sevillanas
Flamenco
Tango, no me dejes nunca
Goya en Burdeos
Buñuel y la mesa del rey Salomón
Io, Don Giovanni
Premios
Nominaciones
IMDb nm0767022
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en Huesca el 4 de xineru de 1932. Acabante rematar el bachilleratu, empezó a aficionase a la fotografía, polo qu'abandonaría los sos estudios d'inxeniería industrial pa ingresar nel Institutu d'Investigaciones y Esperiencies Cinematográfiques de Madrid, onde llogró'l diploma de Direición.

En payares de 1992 ye-y concedida la Medaya d'Oru de l'Academia de les Ciencies y les Artes Cinematográfiques d'España. Coles mesmes, otorgar importantes condecoraciones per parte de los gobiernos francés (n'agostu de 1993 impónse-y la Orde d'Artes y Lletres de Francia) ya italianu (Gran Oficial de la Orde al Méritu de la República Italiana), según los gallardones más importantes que concede l'Estáu Español. En marzu de 1994 foi investido doctor honoris causa pola Universidá de Zaragoza. Saura tien tamién una importante obra como fotógrafu y ye autor de noveles traducíes a más de 20 llingües, como Esa Lluz, Elisa, vida mía o Pajarico solitariu.

Cola direutora Adela Medrano tuvo dos fíos, Carlos y Antonio Saura Medrano. Convivió con Geraldine Chaplin mientres más d'una década y de esta rellación en 1974 nació'l so fíu Shane. En 1978 empieza la so rellación con Mercedes Pérez (1960), cola que contrái matrimoniu en 1982 y cola que tien tres fíos, Manuel (1981), Adrián (1984) y Diego (1987). En 2006 cásase cola actriz Eulalia Ramón, cola que tien una fía llamada Anna.

Ye hermanu del pintor Antonio Saura.

Carrera editar

Primeros filmes editar

En realizando'l curtiumetraxe La tarde del domingo (1957), realiza'l documental Cuenca (1958), premiáu nel Festival de San Sebastián, al que siguió'l so primer llargumetraxe, Los golfos (1959), qu'abrió'l cine español al camín del Neorrealismu, estilu yá estendíu por toa Europa. Pero ye en La caza (1965), cuando apaez el meyor cine de Saura, con un asuntu de gran durez que faía un analís de les firíes provocaes pola guerra civil na tarrecible hestoria d'una partida de caza ente personaxes que representaben distintes postures vitales. La escenografía n'esteriores, nun paisaxe grebo y la fotografía bien oldeada de Luis Cuadrado, fixeron d'esta obra una referencia pal cine posterior y llogró grandes ésitos internacionales, consiguiendo'l premiu a la meyor direición nel Festival Internacional de Cine de Berlín.

Alcuentru con Querejeta editar

Tres estos primeros trabayos, consolidar en 1967 la so collaboración col productor Elías Querejeta, col que produxera a medies La caza, cola película Peppermint frappé, dando entamu al periodu más destacáu de la so carrera. Peppermint frappé ye de nuevu una indagación psicolóxica sobre los efeutos de la represión franquista tres la guerra civil, les inhibiciones erótiques y otres faltes de la so xeneración. El desenllaz ye tan violentu como La caza, pero apaez agora asitiáu nel espaciu de la memoria o los instintos más primarios de los personaxes.

Temes y formes, apolazando esti estilu astractu, desenvueltu en collaboración con Querejeta, que pretendía radiografiar los males de la sociedá española burllando la censura, siguen en Stress, es tres, tres (1968), La lluriga (1969), El jardín de las delicias (1970) y Ana y los lobos (1972).

Ana y los lobos ufiértanos el mundu zarráu d'una casona d'una familia española aristocrática. Rafaela Aparicio, la matriarca d'esti mundu zarráu, va retomar esti personaxe en Mamá cumple cien años (1979), una continuación de Ana y los lobos. A la casa solariega llega una institutriz estranxera pa educar a les neñes de Juan, el varón de la casa. Les pulsiones sexuales atayaes de los trés homes de la familia apaecen tres la llegada d'esta bella moza que los sos maneres más llibres y la so sinceridá provoquen nel subconsciente de los varones deseos irreprimibles. Ana desatapa la molición del ambiente zarrao y conservador d'esta familia, revelando asina les traces que tanto definen a la sociedá del so tiempu.

L'afitamientu del "mitu Saura": La prima Angélica y Cría cuervos editar

La película que marca l'afitamientu internacional del direutor ye La prima Angélica (1973), que recibió'l Premiu Especial del Xuráu nel Festival de Cannes; nella, el pasáu (1936) y el presente (1973) fúndense y esto amuésase por aciu el tracamundiu del tiempu históricu que se produz nos planos de la película, inclusive dientro d'una mesma secuencia. Asina se delata la tema de la presencia de les firíes del pasáu nel presente, clásicu asuntu del psicoanálisis. La fusión del tiempu tien tamién otres consecuencies frustrantes, como'l contraste ente l'amor infantil de Luis y Angélica, que foi acasu'l so únicu amor, y la rellación adulta d'un Luis con una Angélica yá casada nuna situación que fai imposible la recuperación d'aquella rellación afeutiva. Nun ye este'l primera filme qu'esplora l'alcordanza y la intromisión del pasáu nel presente, que taba yá bien dibuxáu n'obres anteriores, como El jardín de las delicias (1970).

María Clara Fernández de Loaysa, nel so papel d'Angélica neña, establez una rellación cola figura de José Luis López Vázquez, que'l so personaxe siguía'l cercu del qu'interpretó en El jardín de las delicias, onde apaecía nuna siella de ruedes, simbolizando con ello'l paralís psíquicu d'aquella xeneración. Nesti casu representa la frustración amorosa pola so prima, nel doble papel de neñu y adultu, representáu pol mesmu actor.

Cría cuervos (1975), tamién premiu del Xuráu nel Festival de Cannes, vuelve esplotar la tema de la memoria, oponiendo en feroz contraste la mirada de la neña Ana Torrent a los personaxes autoritarios.

Últimos filmes con Querejeta editar

Elisa, vida mía (1977) ye probablemente la so obra maestra. Partiendo d'un conceutu bien ambiciosu d'interrellación del cine y la lliteratura, la película dialoga constantemente colos elementos peculiares del cine: imáxenes, soníu, música y testos. Tocantes a les imáxenes, hai una fonda rellación ente escritura de testos y escritura visual. El diariu qu'escribe'l personaxe interpretáu por Fernando Rey ye la fonte, o puntu de vista de la enunciación, de lo que vemos, pero tou complicar al ser la so fía, interpretada por Geraldine Chaplin, quien llee esi diariu a la so muerte. Por tanto hai que tar bien avisaos pa conocer l'orixe de la narración visual, que podría ser producida pola llectura de la fía, la escritura del padre o la voz enunciadora d'un narrador esternu a les voces de los personaxes, daqué según un Saura-narrador. Tou ello entretejido de referencies a El gran teatru del mundu de Calderón de la Barca, El Criticón de Baltasar Gracián y el mitu de Pigmalión qu'oyemos na versión de la Ópera de Jean-Philippe Rameau (Pygmalion, 1748). Tou ello ta pautado pola Gnosienne I d'Erik Satie, que nos lleva a los espacios de la memoria.

Cola llegada de la democracia a España, Saura convertir n'unu de los cineastes más destacaos de la Transición. Los güeyos vendados (1978) ye un alegatu contra la tortura y les inxusticies en Llatinoamérica. Al añu siguiente enceta la so primer comedia cola so revisión de la familia de Ana y los lobos en clave risible y con un aire de fin de franquismu en Mamá cumple cien años. Foi tou un ésitu de crítica y públicu, premiada en dellos festivales y escoyida pal Óscar a la meyor película estranxera.

En 1980 Saura camuda de rexistru y, abandonando'l carís intelectual, reflexivu y polisémicu col que trataba de diseicionar les consecuencies de la guerra civil y el franquismu, vuelve al cine popular, al que trata problemes contemporáneos como la marxinación xuvenil, con Deprisa, deprisa, que llogró'l Osu d'Oru del Festival de Berlín.

La triloxía musical con Antonio Gades editar

En 1981 empieza la collaboración con Antonio Gades y col productor Emiliano Piedra. En viendo'l so ballet teatral Bodas de sangre Saura propón-y llevalo al cine, colo qu'empecipia un xéneru de musical xenuinu y alloñáu de los moldes anglosaxones. El musical percanció un ésitu inesperáu internacional en proyeutándose en Cannes. Cola película Bodas de sangre (1981) inventa un nuevu xéneru de película de danza y contribúi con ello a la estraordinaria divulgación qu'esperimenta estos últimos años el baille español nel mundu. De nuevu con Antonio Gades y Emiliano Piedra prepara una adautación de la ópera de Bizet Carmen que se convierte nun ésitu internacional en 1983, premiada en Cannes y escoyida pal Óscar. Con L'amor bruxu, inspirada na obra homónima de Falla, el so musical más ambiciosu hasta esi momentu, cerraría una triloxía dedicada al musical español contemporaneu.

Variedá y eclecticismu: l'ambición temática d'un direutor editar

Tres Duces hores, la última collaboración con Elías Querejeta, Saura rueda en 1982 la so primer película llatinoamericana: Antonieta, la hestoria d'una muyer mientres la revolución mexicana. En 1984 Saura rueda con Piedra Los zancos.

En 1985 allega al productor Andrés Vicente Gómez pa financiar un ambiciosu filme sobre la espedición de Lope de Aguirre en busca d'El Dorado. El rodaxe llevar a cabu en Costa Rica mientres 1987, y la película convertir na más cara de la historia del cine español hasta esi momentu.

En 1989 estrena La nueche escura, un filme intimista sobre'l periodu de prisión que sufrió San Juan de la Cruz, el gran místicu y poeta español del sieglu XVI. En 1990 rueda ¡Ay, Carmela!, adautación de la obra teatral de José Sanchis Sinisterra. Pa esta película, que revisa de nuevu la Guerra Civil, vuelve trabayar col guionista Rafael Azcona, y na V edición de los Premios Goya llogra 13 estauínes.

En 1991 treslladóse a Buenos Aires pa rodar El Sur, versión del cuentu de Borges. Con Sevillanas fai un homenaxe lo más significativu del xéneru, esta vegada por aciu una serie de cuadros independientes.

Al añu siguiente, faise cargu de la película oficial de los Xuegos Olímpicos de Barcelona, Maratón.

En 1993 rueda ¡Dispara!, una adautación d'un cuentu del escritor italianu Scerbanenco. En xineru de 1994, empieza'l rodaxe de Flamencu, que probablemente ye'l más importante documentu audiovisual sobre esti arte, a pesar de la desapaición de Camarón, que sí intervieno en Sevillanas. Yá nun se trata d'una serie de cuadros inconexos, sinón d'un conxuntu rodáu con milimétrica precisión onde collaboraba como direutor de fotografía el magu de la lluz Vittorio Storaro.

En xunu de 1997, Saura treslladóse a Arxentina pa rodar Tango; esta película, tres múltiples polémiques, allega a los Oscar so bandera arxentina: la cinta ye la más gallardoniada del añu n'Arxentina, y Saura recibe'l Premiu Cóndor de l'Asociación de Críticos Arxentinos como meyor direutor del añu. Apaez la so novela Pajarico solitariu. N'abril de 1998 estrénase'l filme Pajarico.

En 1999 estrena Goya en Burdeos, aproximamientu a la figura del pintor aragonés Francisco de Goya, onde realiza, posiblemente, el meyor trabayu fotográficu de la so obra, n'estrecha collaboración con Vittorio Storaro. Publica la so novela Esa lluz. En 2000 Saura ye estremáu col Premiu a la Meyor Contribución Artística y el Premiu del Xuráu del Festival de Montreal por Goya en Burdeos.

En 2001 Buñuel y la mesa del rey Salomón supón un tributu al so maestru declaráu, Luis Buñuel, y al ambiente de la Residencia d'Estudiantes de la España de los años 20. Nel guión cuntó cola collaboración d'Agustín Sánchez Vidal, quien ganara en 1988 el Premiu Espeyu d'España d'ensayu pola so obra Buñuel, Lorca, Dalí: l'enigma ensin fin, y que tres esta esperiencia como fabulador dedicar con ésitu a la novela de ficción.

Últimos trabayos editar

Ficheru:Direutor invitado (4790072575).jpg
Saura en 2002.

Empieza'l nuevu sieglu dirixendo tres film musicales basaos n'idénticos presupuestos estéticos: Salomé (2002), puesta n'escena de la conocida traxedia bíblica pola compañía d'Aída Gómez; Iberia (2005), homenaxe a la Suite homónima del compositor Isaac Albéniz; y Fados (2007), en coproducción con Portugal, sobre'l fadu, espresión musical portuguesa por excelencia. Nestos filmes Saura repite les mesmes convenciones de los musicales previos de los años 90, empezando pol emplegu de la lluz como elementu dramáticu, según l'usu d'un moblame minimalista, llogrando en consecuencia unos musicales de gran sobriedá y guapura visual, pero yá ensin la novedá d'aquellos.

Ente les sos últimes películes destaquen El séptimo día (2004), cinta inspirada nel crime de Puerto Hurraco, tarrecible masacre acaecida na Estremadura fonda que conmocionó a España en 1990, con guión de Ray Loriga y, sobremanera, Io, Don Giovanni (2009), unu de los sos más ambiciosos trabayos, superproducción en redol a la figura de Lorenzo da Ponte; ente medies, Saura realiza pa la Esposición Internacional de Zaragoza 2008 el curtiumetraxe documental Sinfonía d'Aragón (2008),[14] maxistral exerciciu audiovisual nel que'l protagonista ye Aragón.

Filmografía editar

Premios y distinciones editar

1958-1960 editar

1961-1970 editar

1971-1980 editar

1981-1990 editar

1991-2000 editar

2001-2010 editar

2011-presente editar

Obra lliteraria y fotográfica editar

Al pie del so llabor cinematográficu, Carlos Saura ye tamién un escritor d'amplios horizontes temáticos y notable investigación estilística. La so novela Pajarico solitariu (1997), llevada depués al cine col títulu de Pajarico, ye una narración de corte autobiográficu. De mayor ambición lliteraria ye Elisa, vida mía (2004), cola que Saura realiza la operación inversa: novelar un filme primeramente realizáu, nesta ocasión la so película del mesmu títulu fechada en 1977.

Noveles editar

  • Pajarico solitariu (1997)
  • ¡Esa lluz! (1998)
  • Elisa, vida mía (2004)

Guiones (editaos en llibru) editar

  • Cría cuervos
  • Elisa, vida mía
  • ¡Esa lluz!
  • Goya en Burdeos
  • Buñuel y la mesa del rey Salomón

Llibros sobre Fotografia editar

  • El Rastru (2003) [17]
  • Flamencu (2004)
  • Les fotografíes pintaes de Carlos Saura (2005)
  • Saura x Saura (2009)

Esposiciones (seleición) editar

  • Otres miraes de Carlos Saura Esposición itinerante comisariada por Asier Mensuro que s'inauguró na SEMINCI de Valladolid (2009) y que darréu pudo trate en Lleón (2009-2010), A Coruña (2010), Madrid (2010), Zaragoza (2010) y Xixón (2010-2011); Nella cavilga sobre les temes recurrentes na obra de Saura, amosando como se desenvuelven nes difrentes disciplines nes que trabaya como son el cine, la fotografía, el dibuxu, les artes escéniques o la lliteratura.miraes-de-carlos-saura.html.[18]
  • Lluz de Carlos Saura (Avilés, 2011); Comisariada por Asier Mensuro ye la primer esposición con que s'abrir el Centru Cultural Internacional Oscar Niemeyer. Nella, Carlos Saura cavilga por aciu instalaciones, proyeiciones y diverses pieces interactivas sobre una de les temes qu'apodera con mayor maestría: La lluz; analizándola en tolos aspeutos posibles: L'ausencia de lluz y los mieos primarios, el güeyu biolóxicu y los preseos mecánicos como la cámara escura, fotográfica o cinematográfica, gracies a los cualos podemos captar la lluz. La lluz na pintura, l'arquiteutura o la fotografía. Tamién s'inclúin pieces sobre caracterísicas de la lluz como son el color, la solombra que produz o'l reflexu. Finalmente, inclúi una gran proyeición homenaxe a la lluz de lluces: El sol. [19]. [20]

Esposiciones (bibliografía) editar

Direición d'ópera editar

Direición teatral editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118605852. Data de consulta: 13 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: coleición en llinia del Muséu d'Arte Modernu de Nueva York. Identificador MoMA de artista: 67325. Data de consulta: 4 avientu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. «Muere Carlos Saura a los 91 años, el último director clásico del cine español» (castellanu).
  4. «Carlos Saura and Adela Medrano».
  5. «Carlos Saura and Adela Medrano».
  6. «Muere Carlos Saura: maestro del cine, 7 hijos y sus grandes amores».
  7. «RUBEN WAGENSBERG“JO TINC MÉS DISCREPÀNCIES AMB JUNTS PER CATALUNYA QUE AMB ELS COMUNS”».
  8. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  9. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«2004The Winners». Consultáu'l 22 avientu 2019.
  10. «BOCM». Consultáu'l 27 abril 2018.
  11. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2023-4119.
  12. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/1990.88.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20170829080806/https://www.europeanfilmacademy.org/1990.88.0.html. Data de consulta: 7 avientu 2019.
  13. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2008.106.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190604175723/https://www.europeanfilmacademy.org/2008.106.0.html. Data de consulta: 1r xineru 2020.
  14. Cola producción executiva de Carlos Saura Medrano y Leslie Calvo, https://www.imdb.com/title/tt3349894/fullcredits?ref_=tt_ql_1
  15. [1]

Enllaces esternos editar