Carretilla elevadora

Una carretilla elevadora, grúa forqueta, montacargas[1] o, coloquialmente, toru ye un vehículu apiláu na so parte trasera, que ―por aciu dos horquilla― utilizar pa xubir y baxar palés.

Competición d'habilidá con carretillas elevadoras

Historia editar

El primer prototipu de montacargas foi creáu por Waterman en 1851. Trátase d'una plataforma xunida a un cable. Esti modelu inspiró a Otis a inventar el ascensor, un elevador con un sistema dentáu, que dexaba amortiguar la cayida del mesmu en casu de que se cortara'l so cable.

Nomes en distintos países editar

  • Carretilla elevadora, toru o Fenwick (marca comercial), n'España.
  • Montacargas,Mula o Clark (marca comercial), n'Arxentina.
  • Grúa forqueta o Yale (marca comercial), en Chile.
  • Montacargas, en Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Panamá, Méxicu, Venezuela y la República Dominicana.
  • Montacargas o coríu (aludiendo al animal), en Perú.
  • Forklift truck (n'inglés).
  • Chariot élévateur (en francés).
  • Gabelstapler (n'alemán).
  • Empilhadeira, (en portugués).

Descripción editar

Tien dos barras paraleles planes na so parte frontal, llamaes «forquetes» (dacuando, coloquialmente tamién «uñes»), montaes sobre un soporte xuníu a un mástil d'elevación pa la manipulación de les tarimas. Les ruedes traseres son orientables pa facilitar la maniobra de conducción y recoyer les tarimas o palés.

Ye d'usu axatáu ya industrial, y utilízase n'almacenes y tiendes d'autoserviciu pa tresportar tarimas o palés con mercancíes y afaeles n'estanteríes o racks. Aguanta cargues pesaes que nengún grupu de persones podría soportar por sigo mesma, y aforra hores de trabayu pos se tresllada un pesu considerable d'una sola vegada en llugar de dir estremando'l conteníu de les tarimas per partes o seiciones. El so usu rique una cierta capacitación y los gobiernos de distintos países esixen a los negocios que los sos emplegaos tramiten llicencies especiales pal so manexu.

Carauterístiques estructurales editar

Ye un vehículu pesáu d'aceru o otru metal, que ta ellaboraos con una plataforma que s'esmuz por una guía llateral o vertical ríxida o bien por dos empones ríxides paraleles.

Tipos de motor editar

Puede ser movíu por distintos tipos de motores:

Los motores de tipu diésel son sensiblemente más contaminantes, especialmente cuando nun dispón d'elementos de purificación de partícules. Sicasí, una carretilla de gas natural comprimío produz combustiones muncho más llimpies y tien una autonomía mayor que les llétriques, el depósitu vuelve enllenase en trés minutos, siempres en función de la cilindrada del motor, del réxime de trabayu y del volume del depósitu de gas comprimío.

Xeneralmente, estos vehículos non pueden utilizase en sitios zarraos (como almacenes y centros de distribución, onde les emisiones tienen de tenese en cuenta).

Los costos de caltenimientu, por norma xeneral, son muncho más económicos nun vehículu llétricu, pos esisten menos elementos de gastadura como filtros, aceites y correes, por citar dalgunos. La vida útil de la batería vien dada como norma xeneral a partir de 1500 ciclos de trabayu. Amás, les últimes teunoloxíes en materia de propulsión a partir de motores de accionamiento basaos en corrientes alternes trifásiques, embriven inda más los costos frente a los tradicionales motores DC.[2]

Seguridá en carretillas elevadoras editar

Anguaño nel mercáu, esisten soluciones p'amenorgar riesgos llaborales producíos por atropellos con carretillas elevadoras.

Sistemes de detección de peatones editar

 
Sistema de detección de peatones

Son sensores de proximidá que detecten oxetos y peatones d'unos pocos centímetros a dellos metros. El sensor fai la diferencia ente una persona y un oxetu y alerta al conductor ensin alarmes inútiles. Basáu na estereovisión, un algoritmu analiza en tiempu real si una persona ta nuna zona ciega de la carretilla elevadora.

Radares d'ultrasoníos editar

Los sensores d'ultrasoníos son detectores de proximidá que detecten oxetos a distancies que van dende pocos centímetros hasta dellos metros. El sensor emite un soníu y mide el tiempu que la señal tardienta en tornar. Nun discrimina ente persones y oxetos. Cualquier torga detrás de la carretilla va ser detectáu. De normal ésti tipu de sensores namái s'utiliza pa la detección trasera.

Sistemes de radiofrecuencia editar

Son soluciones qu'alverten a los conductores de les carretillas cuando detecta persones próximes a la carretilla. El peatones tienen de llevar un dispositivu de radiofrecuencia (llaveros electrónicos Tags) qu'emiten cuando una carretilla detécta-yos, sollertando al conductor del riesgu d'atropellu. La detección ye tanto delantera como trasera y discrimina les persones de les torgues habituales nos almacenes. Por ésti motivu'l conductor solo ye sollertáu cuando hai un peatón cerca de la carretilla. Esisten distintes soluciones nel mercáu:

  • Alerta de peatonos PAS[3]

Esixencies llegales mínimes editar

N'Arxentina, la Llei 19587 d'Hixene y Seguridá nel Trabayu (decretu 351/79, capítulu 15, artículu 137) establez les esixencies mínimes de seguridá que riquen los montacargas.

N'España, llexislar por aciu el Real Decreto 1215/1997.[4]

En Méxicu, la llexislación sobre montacargas y otros aparatos de carga y cargues manuales tán incluyíos na Norma Oficial Mexicana NOM-006-STPS-2000 "Manexu y almacenamientu de materiales. Condiciones y procedimientos de seguridá".[5]

Nomenclatura de montacargas editar

Esisten dellos tipos de montacargas. Creáronse dos tipos de clasificación, que dexa clasificalos acordies coles sos carauterístiques particulares:

Nomenclatura alfa editar

Lletra Descripción Conduzse
Y Ye llétricu, tien contrapesu y neumáticos. sentáu |----- S Aforra espaciu, ye llétricu, tien contrapesu y neumáticos. ----- H Ye llétricu, tien contrapesu y neumáticos. ----- J Ye llétricu, tien contrapesu y neumáticos. -----

R

Recoyedor d'ordes, llétricu. de pies
N Diseñáu pa pasiellos angostos, electrónicu. de pies
W Ye un caminador llétricu de plataforma.
B Ye un caminador «montáu» y llétricu.
C Ye un montáu controláu central.
T Ye un tractor.

Otra nomenclatura editar

  • Clase 1: vehículu con motor llétricu, pa pasaxeru, con contrapesu (llantes sólides o neumátiques).
  • Clase 2: vehículu de motor llétricu pa pasiellu angostu (con plantes sólides).
  • Clase 3: vehículu manual con motor llétricu o pa pasaxeru (con plantes sólides).
  • Clase 4: vehículu con motor de combustión interna (llantes sólides).
  • Clase 5: vehículu manual con motor llétricu o pa pasaxeru (llantes neumátiques).
  • Clase 6: tractor con motor llétricu o con motor de combustión interna (llantes sólides o neumátiques).
  • Clase 7: montacargas pa terrén escabroso (llantes neumátiques).

Caltenimientu de carretillas editar

Esisten dellos tipos de caltenimientu que pueden implementase pa caltener y enllargar el funcionamientu de los montacargas:

Pa ellaborar un plan de caltenimientu, ye importante considerar el tipu de carretillas que s'empleguen y una serie d'etapes pa la so correuta execución, como lo son: seleición de máquines que formen parte del caltenimientu, valoración del estáu de deterioru, estudiu téunicu de los montacargas, codificación de les máquines, definición de parámetros de funcionamientu, división de les máquines en partes, ente otros.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Según el Diccionario de la lengua española de la RAE, un montacargas (calcu léxicu del francés monte-charge: ‘monta carga') ye un simple ascensor que s'utiliza p'alzar pesos (y non pasaxeros).
  2. Ministeriu de la Presidencia (España). «Real Decretu 1215/1997, de 18 de xunetu, pol que s'establecen les disposiciones mínimes de seguridá y salú pal usu polos trabayadores de los equipos de trabayu». Boletín Oficial del Estáu. Consultáu'l 12 d'ochobre de 2008.
  3. Claitec. «Sollerta de Peatonos PAS».
  4. Ministeriu de la Presidencia (España): «Real Decreto 1215/1997», nel Boletín Oficial del Estáu. Madrid: 18 de xunetu de 1997. Consultáu'l 12 d'ochobre de 2008.
  5. Secretaría del trabayu y previsión social (9 de marzu de 2001). «NOM-006-STPS-2000. Manexu y almacenamientu de materiales. Condiciones y procedimientos de Seguridá» (castellanu). Consultáu'l 16 de xunetu de 2013.

Enllaces esternos editar