Catalina de los Ríos y Lisperguer

Catalina de los Ríos y Lisperguer (1604Santiagu – 1665Santiagu), más conocida como La Quintrala, foi una aristócrata y terrateniente chilena de la dómina colonial, famosa pola so guapura y, según la lleenda, la crueldá cola que trataba a los sos sirvientes. La so figura, fuertemente mitificada, pervive na cultura popular de Chile como'l epítome de la muyer perverso y abusador.

Catalina de los Ríos y Lisperguer
Vida
Nacimientu Santiagu1604
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu1665 (60/61 años)
Sepultura Iglesia de San Agustín (es) Traducir
Familia
Madre Catalina Lisperguer y Flores
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu terrateniente
Seudónimu/os La Quintrala
Cambiar los datos en Wikidata

Familia y xenealoxía editar

Catalina yera fía del matrimoniu formáu pol noble español Gonzalo de los Ríos y Encío con Catalina Lisperguer y Flores, dambos miembros de la nobleza chilena.

Ascendencia paterna editar

Gonzalo de los Ríos yera un encoteráu terrateniente de la sociedá colonial santiaguina ostentando'l grau de xeneral del Real Exércitu, maestre de campu qu'exerció'l cargu de correxidor de Santiago nos años 1611, 1614 y 1619. Yera, amás, dueñu d'una próspera facienda en Longotoma, dedicada al cultivu de la caña de ázucar y trabayaba con esclavos de raza negra. Tenía coles mesmes plantíos nel valle de La Ligua dedicáu a cultivu de frutales y viñes, y otra facienda en Cabildru llamada L'inxeniu.[1]

Ascendencia materna editar

Catalina Lisperguer y Flores y el so hermanos yeren llatifundistes con faciendes en Santiago y la so contorna, fíos del conquistador alemán Pedro Lisperguer, llegáu a Chile como parte del séquitu del gobernador García Hurtado de Mendoza en 1557 y d'Águeda Flores, fía de la mesma d'otru conquistador xermanu, Bartolomé Flores, y d'Elvira de Talagante, princesa inca.

Les citaes hermanes —que fueren acusaes d'envelenar al gobernador Alonso de Ribera en 1601, por despecho— teníen como hermanu consanguíneu a Juan Rodulfo de Lisperguer y Flores, muertu na batalla del fuerte de Boroa en 1626. María de Lisperguer, quien tenía de la mesma otru cargu d'asesinatu, foi espulsada a Perú dempués del intentu d'envelenar al gobernador. Catalina permaneció en Chile y tuvo dos fíos de Gonzalo de los Ríos: Águeda —casada col oidor de Lima, Blas de Torres Altamirano— y Catalina, llamada La Quintrala.

Infancia y mocedá editar

 
Figura del Cristu de Mayu que según la tradición perteneció a Catalina de los Ríos y Lisperguer.

La Quintrala creció nel senu d'una familia de ricos terratenientes; tanto los De los Ríos como los Lisperguer yeren families de sonadía na sociedá santiaguina del sieglu XVII. Sicasí, nun recibió una bona educación y foi semianalfabeta hasta la so muerte. Catalina quedó al cuidu del so padre y de la so güela.

El llamatu de La Quintrala ye probablemente una esviación del diminutivu del so nome de pila, Catrala o Catralita. Sicasí, otra teoría diz que'l nomatu provién del fechu qu'azotaba a los sos esclavos con cañes de quintral (Tristerix spp.), una planta parásita autóctona de flores coloraes. Hai de solliñar, per otra parte, que Catalina yera pelirroxa. Madalena Petit sostién nel so llibru La Quintrala qu'esti nome provién del quintral, faciendo un símil a los color del so pelo.

Catalina aportó a una guapeza, de tez blanca, elevada estatura, melota pelirroxa ya intensos güeyos verdes, d'una combinación xenética ente sangre amerindio, española y austriaca, que-y otorgaren notables atributos físicos "que la faíen bien curiosa a los homes'", según les cróniques del obispu Francisco González de Salcedo (1622-1634). Nun ambiente bien sobrecargado poles intrigues, les ambiciones, los odios y les pasiones, foise formando'l calter de la moza Catalina.[ensin referencies]

Dizse qu'una de les sos tíes averar a les práutiques paganes de la bruxería, cola so güela Águeda Flores, nieta de Balta Canta Ilabe, gobernador inca de Talagante.

Una de les primeres acusaciones que se fixeron na so contra foi la d'asesinar al so propiu padre, Gonzalo de los Ríos y Encio, envelenándolo con una cena preparada por ella mesma (al paecer pollu, según Benjamín Vicuña Mackenna). Esto tuvo d'asoceder cuando'l so padre atopábase enfermu en cama en 1622 y ella tenía escasos 18 años. Magar la hermana del so padre reportó'l crime a les autoridaes, nunca foi procesada, yá fora por falta de pruebes o poles influencia coles que cuntaba la so familia.

Vida personal editar

Matrimoniu editar

La so güela Águeda Flores, quien dende la muerte de los sos padres yera la so tutora, como una forma de que la so nieta tomara meyores víes, buscó a un home con quien casala ufiertando una arrogante dote. La novia llevó al matrimoniu 45 349 pesos, suma bastante cuantiosa naquella dómina.

En setiembre de 1626, a los 22 años, Catalina casóse de conveniencia con coronel español[1] con socesión en Maule, Alonso Campofrío de Carvajal y Riberos de 42 años,[n 1] que la so familia yera descendiente de los Condes de Urgel y la Casa de Barcelona.

Alonso Campofrío empezó darréu a xubir en cargos públicos, reemplazando inclusive a dellos parientes de Catalina, como a Rodolfo Lisperguer nel cargu d'alcalde. El cura que los casó foi Pedro de Figueroa; la lleenda diz que Catalina enxamás se lo perdonó ya intentó asesinalo, anque según otra versión ella habríase namoráu del relixosu, a quien acosaría hasta'l cansanciu ensin resultaos.

Al añu siguiente del so matrimoniu, Catalina da a lluz a los so primer y únicu fíu, Gonzalo, quien morrió cuando cuntaba con 8 o 10 años d'edá. Aproximao en 1628 muerre la so hermana nel Perú, y Catalina convertir na dueña de gran parte de les tierres que pertenecíen a Águeda en Chile.

Según l'historiador Benjamín Vicuña Mackenna,[2] el maríu nun yera ayenu a los costumes despiadaes de la so muyer; foi benignu con ella y amar. Ella túvo-y en gran aprecio pero nunca llegó a amar.

Amantes editar

Dizse qu'allá pel añu 1624, Catalina convida, por aciu un billete amorosu, a un ricu feudatario de Santiago, anque se duldar de dellos datos d'esta versión porque según lo que consta nel testamentu de Catalina, nun sabía escribir. Cuando lo tuvo yá nos sos brazos, matar a cuchellaes y culpó del crime a una esclava, que foi axusticiada na Plaza d'Armes.[ensin referencies]

Tamién se cunta que cutió y apuñaló a un antiguu amigu, un tal Enrique Enríquez de Guzmán de la Orde de Malta, por considerar qu'esti xugara colos sos sentimientos (una y bones él habíase negáu a apurri-y una cruz, símbolu de la so nobleza, en cuenta de un besu). Enríquez osaría espeta-y na so propia cara supuestos amoríos col flaire Pedro de Figueroa (el so amor platónico) y habese jactado públicamente d'aprovechase d'una muyer "llixera", en referencia a Catalina.

Dizse tamién que tarazó la oreya izquierda a Martín d'Ensenada y que mató a un caballeru de Santiago, en presencia d'otru caballeru, depués d'una cita amorosa.

Terrateniente editar

 
Ilustración que representa a La Quintrala maltratando a un peón.

Catalina convertir en terrateniente, yá que heredó del so padre cuantiosas tierres nel valle costeru de Longotoma y la facienda L'Inxeniu,[3] adquiriendo depués otres de non menor connotación (tantu en Cuyo, allende Los Andes y en Petorca); amás de propiedaes menores nos suburbios precordilleranos de Santiago (l'actual comuña de La Reina). Asitió la so residencia nesa facienda (onde inda subsistiríen parres llantaes pola Quintrala).[4] Catalina, rica hacendada y ganadera, dirixía personalmente les actividaes de les sos propiedaes, montando a caballu polos valles onde-y complacía vivir, una y bones la ciudá yéra-y odiosa.

N'El Inxeniu, según la lleenda, empezaron a asoceder fechos horribles, tantu mientres la vida del so home, como dempués de la so muerte acaecida hacia 1650. Un esclavu negru, llamáu Ñatucón-Jetón foi asesináu, ensin que se conozan los motivos del macabru homicidiu (la Quintrala caltener insepulto por dos selmanes). En 1633, intentó matar a Luis Vásquez, clérigu de La Ligua, que-y reprochó la so vida disipada y les sos crueldaes.

La so crueldá llegó a tal estremu, qu'esi mesmu añu los sos inquilinos remontáronse y fuxeron escontra los montes y contornes vecines. Catalina facer traer a encomalo por aciu provisión de la Real Audiencia. Al cargu de esti llabor punxo al mayordomu Ascencio Erazo, que los prendía y llevar a la facienda onde Catalina presidía los castigu por rebelión acompañada del so sobrín, Jerónimo de Altamirano, el so meyor sofitu. A pesar de continues denuncies d'abusos y crueldaes, nun recibió castigu dalgunu, porque teniendo enforma dineru, foi pródiga ente xueces y lletraos, amás de cuntar con numberosa parentela en cargos importantes.

Intervención de la xusticia editar

En 1660, la Real Audiencia, ante la cantidá y magnitú de les denuncies, empecipió una investigación oficial secreta, basada nes acusaciones del obispu Francisco Luis de Salcedo, familiar de Luis Vásquez. L'encargáu d'investigar los crímenes de la Quintrala foi'l oidor y receptor de cámara, Francisco de Millán.

Millán alloñó d'El Inxeniu a Catalina, el so mayordomu y el so sobrín por que les sos víctimes pudieren desafogase rellatando los crímenes cometíos pola so patrona. El comisionado de l'Audiencia atopó abondes evidencies de la veracidá de les acusaciones y éstes fueron unviaes a la capital. El oidor Juan de la Peña Salazar treslladar en calidá d'alguacil a la facienda, arrestó a la Quintrala y llevar a Santiago pa sigui-y un xuiciu criminal.

Contra Catalina, que yá fuera acusada una vegada de parricidiu y otra d'asesinatu, empezó un procesu pola matanza lenta y cruel de la so servidume. El xuiciu llevóse alantre con muncha lentitú, pos les rellaciones de la Quintrala siguíen cuntando, al igual que'l so dineru. El procesu, bien espublizáu, nun tuvo exentu de les influencies del so nome y les rellaciones familiares colos oidores, quien favorecieron la causa de l'acusada, a la que se-y atribuyía, en total, l'autoría d'unos cuarenta crímenes, lo que contribuyó a amontar el mitu surdíu en redol a la so figura. Como resultáu de les influencies exercíes, el xuiciu enllancóse y Catalina foi lliberada. Dende 1637 esfrutó, amás, de los repartimientos indíxenes de la parte oriental cordillerana de Codegua, que pertenecieren a una congregación de xesuites.

Tres décades más tarde, la xusticia empeñar en conocer ya informar de la veracidá d'aquelles acusaciones, pero la Quintrala yá finara faía 9 años.

Viudez y últimos años editar

 
La ilesia de San Agustín en Santiago, onde ta soterrada La Quintrala.

En 1654 Catalina quedó vilba, colo que retomó'l control total sobre les tierres y negocios que compartía col so maríu, Alonso Campofrío. En xineru de 1662 empecipióse un nuevu xuiciu nel so contra por diversu abusos y crímenes cometíos en contra de los sos esclavos. Esi mesmu añu muerre Jerónimo de Altamirano, el so sobrín, y ella mesma enferma. A partir d'entós, la so salú va dise deteriorando de forma paulatina hasta la so muerte en 1665.

Nel so testamentu,[5] fecháu en 1665, Catalina ordenó y dexó pagaes mises tantu pola so alma como la de los sos seres queríos, según por quien vivieren sol so encomienda, na ilesia de San Agustín, amás d'instituyir diverses capellaníes, ente les cualos cúntase la instaurada en favor del Cristu de Mayu —escultura que, según la lleenda, pertenecería a ella y de la que se lliberaría porque la miraba con reproche— y asina caltener la procesión espiatoria añal los díes 13 de mayu. Otra suma menor foi destinada p'ayudar a familiares y amigos. El restu de los sos bienes fueron remataos a beneficiu de l'agustinos

Morrió'l 15 de xineru de 1665 a la edá de 61 años (edá avanzada pal permediu de la dómina), tarrecida y mitificada en vida, sola y despreciada por toos, na so propiedá santiaguina allegante al templu de San Agustín. El so funeral foi campanudu y foi soterrada, como yera tradición na familia Lisperguer, nel Templu de San Agustín, ensin que se sepa esautamente onde ta la so tumba.

Según les cróniques de Benjamín Vicuña Mackenna, munchos de los bienes fueron remataos y la propiedá quedó abandonada mientres años, debíu al mieu que tenía la xente superticiosa de tener rellación dalguna cola Quintrala.

Legáu editar

Anguaño, la lliteratura tomó un carís revisionista frente a la única figura femenina del sieglu XVII en Chile, tan vilipendiada mientres dos sieglos, y plantégase el sesgu machista frente a una muyer con poder y preparación. Mientres la dómina esistía una sociedá onde les muyeres taben namái destinaes a papeles secundarios.[6]

Referencies culturales editar

El calter de la Quintrala dexó marques permanentes na memoria y la tradición chilena. Numberoses obres de lliteratura y teatru, arriendes de una película y dos telenoveles fueron creaes sobre la so persona. Les obres llistaes de siguío son namái dalgunes de les munches que fueron creaes en redol al personaxe de La Quintrala.

Artículos lliterarios editar

  • Aránguiz, Carolina. Quixi averame al mitu de La Quintrala so otra mirada, La Nación, 18 d'abril, 1991, p. 91
  • Guerra, Lucía. Maldita yo ente les muyeres: resemantización de La Quintrala, figura del mal y del escesu pa la 'chilenidad' apolínea, Revista Chilena de Lliteratura Nº53, 1988, páxs.47-65
  • Llanos, Bernardita. Tradición y hestoria na narrativa femenina en Chile: Petit y Valdivieso frente a La Quintrala, Revista Iberoamericana Nº168-169, xunetu-avientu, 1994 páxs. 1025-1037
  • Montecino, Sonia. Maldita yo ente les muyeres, Mensaxe Nº399, 1991, páxs. 200-201
  • Puyol, Andrea. Mercedes Valdivieso: nun defendo a la Quintrala, namái la entiendo, La Segunda, 1991
  • Colloráu, Sara. La Quintrala ¿el contra-mitu de la muyer chilena?, La Dómina 03.05.1992, suplementu Lliteratura y Llibros, páxs. 1 y 2
  • Valente, Ignacio. La Quintrala una vegada más, El Mercurio, 18.08.1991, suplementu Revista de Llibros, p. 5
  • Piedrabuena Ruiz-Tagle, Daniel. Los Lisperguer Wittemberg: Lluces y solombres d'una singular familia alemana presente na historia d'España y Chile. Atenea (Concepc.), Dic 2015, non.512, p.171-187. ISSN 0718-0462

Llibros editar

 
Portada del llibru de 1877 Los Lisperguer y la Quintrala de Benjamín Vicuña Mackenna.
  • Abarca, Jaime. Catalina, 2009
  • Edwards Bello, Joaquín. La Quintrala, Portales y daqué más, novela, Editorial Universitaria, Santiago, 1969
  • Encina, Francisco. Historia de Chile, tomu 4. páxines 22-24-28,128. Editorial VEA *

Frías, Gustavo. Trés nomes pa Catalina. Catrala, novela, Alfaguara, Santiago, 2001

  • Frías, Gustavo. Trés nomes pa Catalina. La doña de Campofrío, novela, Alfaguara, Santiago, 2003
  • Gallardo, Juanita. Herencia de fuego, novela, Editorial Planeta, Santiago, 2003
  • Mora, Gabriela. Discursu históricu y discursu novelescu a cuenta de La Quintrala, en Muyeres llatinoamericanes: Historia y Cultura, s. XVI al XIX, tomu I, Casa de les Amériques, Méxicu-Cuba, 1997 páxs. 105-116
  • Petit, Madalena. La Quintrala, novela, Editorial Zig-Zag, Santiago, 1932
  • Sarabia, Rosa. Doña Catalina de los Ríos y Lisperguer y la construcción de la bisarma Quintrala, Añales de Lliteratura Chilena, añu 1, Nº1, 2000, páxs. 35-52
  • Singer, Christine. Zur Sonderstellung der deutschen Minderheit in Chile: 3.1 Die ersten Deutschen: Abenteurer, Mönche und Wissenschaftler, Universität Konstanz, Konstanz, 1998
  • Valdivieso, Mercedes. Maldita yo ente les muyeres, novela, Planeta, Santiago, 1991
  • Vicuña Mackenna, Benjamín. Los Lisperguer y La Quintrala (Doña Catalina de los Ríos), Episodiu históricu-social con numberosos documentos inéditos, 2ª edición aumentada y correxida, Imprenta del Mercuriu, Valparaíso, 1877
  • Piedrabuena Ruiz-Tagle, Daniel, "Los Lisperguer Wittemberg: una singular familia alemana presente na historia d'España y Chile". Edición electrónica, 660 páxines. Puede consultase na Academia Chilena de la Hestoria, na Biblioteca del Institutu Chilenu d'Investigaciones Xenealóxiques y na Biblioteca del Archivu Emilio Held, perteneciente a la Deutsch Chilenischer Bund DCB o Lliga Chilenu Alemana. Tamién na Real Academia de la Historia n'España.

Filmografía editar

 
Ana María Lynch como La Quintrala na película de 1955.

Ópera editar

El compositor danés Lars Graugaard escribió una ópera basada nella llamada La Quintrala. Ye una obra pa cinco cantantes que se presentó per primer vegada'l 2 de setiembre de 2004 en Copenḥague.

Homenaxes editar

 
Monumentu a La Quintrala en Tenaes

Na comuña de La Reina esiste un parque que lleva'l so nome,[8] que foi parte de la propiedá de Catalina de Los Ríos na zona precordillerana de Santiago y que foi urbanizáu en 1970.[9] Na ciudá de Tenaes esiste una revesosa estatua de La Quintrala, inaugurada en 2016.[10]

Dende la década de 1970, el nome d'esta muyer tuvo fuertemente amestáu a Cabildru, yá que dende abril de 1979, esiste ende la población La Quintrala. Hai menos d'una década celebrábase ellí l'Antroxu de La Quintrala, onde les mozu engarrábense la corona de reina, y en 2014 anuncióse la creación d'una plaza col so nome en Cabildru que se va allugar nel accesu poniente de la zona urbana de la comina, polo que va ser el pulmón verde que va recibir a quien lleguen a la ciudá, provenientes dende La Ligua.[11]

En 2016, el gobernador de la provincia de Petorca, Mario Fuentes Romero, inauguró na medialluna de Paihuén (comuña de Cabildru), la Ruta Turística La Quintrala, que contempla más de 14 puntos nel so percorríu.[12]

Notes y referencies editar

Notes editar

  1. Alonso Campofrío de Carvajal y Riberos (Santiago 8 febreru de 1584-c. 1650) foi bautizáu na parroquia del Sagrariu (8 de febreru de 1584; padrinos: Alonso de Riberos "el Viejo" y "la señora Catalina Ortiz" de Gaete); alcalde de Santiago; casáu en primeres nupcias con Inés Coronel, con socesión en Maule, y en segundes, el 9 xineru de 1631 en Santiago con Catalina de los Ríos y Lisperger [n. Santiago 1604, † 1665; h. Gonzalo de los Ríos y Catalina de Lisperger y Flores], ensin fíos.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «Genealogía de los Lisperguer».
  2. Benjamín Vicuña Mackenna. Los Lisperguer y La Quintrala (Doña Catalina de los Ríos). Episodiu históricu-social con numberosos documentos inéditos, 2ª edición aumentada y correxida; ediciones de la imprenta d'El Mercurio, Valparaíso - Chile, 1877
  3. Llocalidá d'El Inxeniu; accesu 21.07.2012
  4. José María Deira. La Quintrala, Andalucía Información, 22.01.2009; accesu 21.07.2012
  5. «Copia del testamentu de Catalina de los Ríos».
  6. «Develando una simbólica soterraña: Catalina cruciada por Mercedes en Maldita yo ente les muyeres. María Eugenia Albornoz Vásquez». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de xunu de 2007.
  7. Los 10 capítulos de la Miniserie La Quintrala
  8. «Parque La Quintrala en La Reina».
  9. «Parque La Quintrala».
  10. «Polémica por inauguración d'escultura de la Quintrala en Tenaes». 24 hores (21 de payares de 2016). Consultáu'l 24 de marzu de 2017.
  11. Mirian Mondaca Herrera (17 de setiembre de 2014). «nome-La-Quintrala.aspx Polémica en Cabildru per área verde que va llevar por nome "La Quintrala"». Consultáu'l 18 de setiembre de 2014.
  12. «Dan partida a "Ruta Turística de La Quintrala" en Petorca», portal de medios de la Universidá Católica de Valparaíso, 27.09.2016; accesu 08.07.2017

Enllaces esternos editar