Celia Gámez Carrasco (25 d'agostu de 1905Buenos Aires – 10 d'avientu de 1992Buenos Aires) foi una actriz y baillarina hispanu-arxentina. Foi una de les más populares estrelles d'España na primer metá del sieglu XX y alla debe gran parte de la rellumanza de la revista.[3]

Celia Gámez
Vida
Nacimientu Buenos Aires[1]25 d'agostu de 1905[2]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
España
Residencia Arxentina
España
Muerte Buenos Aires[1]10 d'avientu de 1992[1] (87 años)
Sepultura Cementeriu de la Chacarita
Causa de la muerte Alzheimer
Familia
Pareyes Alfonsu XIII
José Millán-Astray (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu actriz, vedettecupletista
IMDb nm0350644
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

La so primer actuación sobre los escenarios producir a la temprana edá de 14 años, participando como vicetiple nel montaxe de la revista Les corsaries que poco antes estrenárase en Madrid. Por cuenta de la baxa de l'actriz principal del espectáculu, Rosario Pacheco, tuvo ocasión de face-y la sustitución. Nos siguientes años, sigue la so carrera na capital arxentina hasta qu'en 1925 treslladar a España al pie del so padre pa cobrar un heriedu.

Col patrociniu de la marquesa de la Corona[4] actuó nel Teatru Pavón de Madrid nun espectáculu de tangos. Darréu ye contratada pal Teatru Romea pol empresariu José Campúa y en 1926 debuta como vedette nel Teatru Eslava.[5] Van Siguir les sos actuaciones en Les burladoras del amor de José Padilla y Carné d'Eslava, la comedia musical Les castigadores (1927), de Francisco Alonso y otres pieces sicalíptiques como El llorones (1928), nel teatru Romea, Roxana, la cortesana (1928), ¡Por si les mosques! (1929), Lluna, L'antoxu (1929), La Martingala (1929), Les cariñoses (1930), Les pantorríes (1930), Les guapes (1930) y Chome a los ocho (1931).

Consideróse que'l visu de la so popularidá foi l'estrenu, el 12 de payares de 1931, de Les leandras,[6] de la que se fadría tan populares númberos como "El Pichi" o "Los nardos".

Mientres los siguientes años, asocédense los montaxes que tienen a Celia Gámez como cabeza de cartelu, siempres dientro del xéneru de la revista musical española: Los laureanos (1932), Les tentaciones (1932), de Jacinto Guerrero, ¿Qué pasa en Cádiz? (1933), Les de Villadiego (1933), la Opereta El baille del Savoy (1934), La ronda de les bruxes (1934), de Franz Lehar, Los siete en puntu (1935) o Ki-kí (1936), d'Enrique Cercu y Guillermo Cases.

Mientres la Guerra Civil Española tornó al so país natal llevando ellí dalgunos de los ésitos qu'algamara primeramente n'España como Les leandras, Los indixebrables o Les mimoses y debuta nel cine, rodando dos películes: Murió el sargento Laprida (1937) y El diañu con faldes (1938). Tornó a España a finales de 1938 primero que remate'l conflictu bélicu, instalándose na zona controlada pol exércitu comandado por Franco. Tres tomar de Madrid, grabó pal bandu vencedor la tema "Yá hemos pasao", como retruque a la conseña de la República "Nun van pasar".[7]

Llindáu'l so perfil de vedette sicalíptica polos imperativos relixosos del nuevu réxime, y tres una pequeña xira pel país con operetes como El conde de Luxemburgu o La vilba allegre, instalar de nuevu en Madrid a finales de 1939. Dempués de reponer El baille del Savoy, vuelve al xéneru de la comedia musical con La Cenicienta del Palace (1940), con llibretu del dramaturgu y aristócrata Luis Escobar y música de Fernando Moraleda. Dempués de rodar la película Rápteme usté, torna a los escenarios madrilanos cola comedia Yola (1941), que se convierte n'unu de los mayores trunfos de la so carrera artística, siendo especialmente recordáu'l númberu "Mírame".

Mientres el restu de la década de 1940 y la de 1950, asocédense nuevos ésitos como: Si Fausto fuera Faustina (1942); Güei como ayeri (1945); La estrella d'Exiptu (1947), cola célebre tema "El besu" ("La española cuando besa"); La bruxa en palaciu (1950) o L'águila de fueu (1956).

Magar que el xéneru de la revista empecipiaba na década de 1960 un ciertu cayente, l'artista inda llevaría a los escenarios montaxes como La estrella trai cola (1960), a manera d'escoyeta de la so carrera, o Colomba (1961), ¡Equí, la verdá desnuda! (1965) o A los diez na cama teas (1966), cola que se retira como cabeza de cartelu de los escenarios.

Con posterioridá intervendría en pequeños papeles en comedies como La miniviuda (1967), de Juan José Alonso Millán, Ye meyor na seronda (1968), d'Alfonso Paso o El postreru de Filipines (1972), de Manuel Baz. Tamién intervién na versión cinematográfica de Les Leandras, protagonizada por Rocío Dúrcal. La so última apaición sobre un escenariu foi nel espectáculu Señardá (1984), xunto a Olga Guillot y Sara Montiel.

Tornó a Buenos Aires, onde finaría d'una insuficiencia cardiaca, en careciendo la enfermedá d'Alzheimer. Foi soterrada nel campusantu de Chacarita de la capital arxentina.

Vida privada editar

La so vida privada siempres dio enforma que falar na sociedá española de la dómina, dende les sos rumoreados amores de mocedá col rei Alfonso XIII,[8][4] hasta la so llarga coleición d'amantes reales o supuestos. Unu de los más famosos foi'l xeneral José Millán-Astray, unu de los xenerales que s'alzaron contra la II República española, lo que causó la Guerra Civil Española en 1936. Al empezar dicha guerra, Gámez atopar de xira cola so compañía per territoriu baxu control de la sulevación, al que sofitó mientres la guerra.[7] Esto dexó-y siguir colos sos ésitos y popularidá y creáron-y induldable mala fama ente los opositores al réxime. Una tema so, "Yá hemos pasao", burllar del "Nun van pasar" de les milicies republicanes, y con sarcasmu escontra los derrotaos llapada a éstos "miserables" de la que se autoproclama "facciosa".[9]

Tal como ciscaben los tiempos de nacional-catolicismu, nos sos espectáculos yera cuidadosa cola exhibición carnal de les sos vedettes y de sigo mesma, recurriendo a la malla afecha y a la moderación n'escotes y "shorts". Aspiraba a que la revista fuera tamién frecuentada pola muyer, colo que daba un cambéu tocantes a la so audiencia.[7] Seique por garantizase un estatutu de respetabilidad nos puritanos tiempos de la posguerra, casóse'l 1 de xunetu de 1944 na Ilesia de los Jerónimos de Madrid con un médicu llamáu José Manuel Goenaga, nuna boda qu'en cuenta de respetable resultó n'estremu escandalosa, tantu pola arribación y l'actitú de los curiosos como pol fechu de que'l padrín fuera'l mesmu xeneral Millán-Astray. El matrimoniu foi de bien curtia duración y la pareya dixebróse, anque nun hubo divorciu, que yera entós llegalmente imposible. Ello ye que siempres se rumoreó tamién el supuestu lesbianismu de la estrella,[10] afaláu por una cierta ambigüedá que se complacía en cultivar: apaecía vistida d'home en munchos númberos y faía que cortexaba a les coristes o les besaba. Como fora, siempres fixo por tener amigos y acompañantes masculinos hasta edá bien avanzada.

Como tantes otres vedettes de la so dómina, el xeniu de Celia pa montar espectáculos y entretener al públicu nun diba acompañáu del mesmu xeniu financieru: tenía fama de malgastadora y estravagante y paez que se vio en dificultaes económiques a la fin de la so vida, complicaes pola amargura de ser práuticamente escaecida, especialmente nes circunstancies de la transición española a la democracia, mientres la que les sos anteriores amistaes nun la faíen especialmente popular. La penuria económica y l'antipatía de munchos facer retornar a Buenos Aires. Los sos últimos años vivir modestamente nuna residencia de vieyos cola razón perdida por causa de un progresivu mal d'Alzheimer.

Filmografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: cinenacional.com. Data de consulta: 12 mayu 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  2. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7716884. Apaez como: Celia Gámez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Julia María Llabrador Ben y Alberto Sánchez Álvarez-Insúa (ed.): «Teatru frívolu y Teatru selectu» (2005). Consultáu'l 6 de mayu de 2015.
  4. 4,0 4,1 José María Zavala (ed.): «Bastardo y Borbones: Los fíos desconocíos de la dinastía» (2011). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.
  5. Martínez Olmedilla, Augusto (1947). teatros_de_Madrid.html?id=aYweAAAAMAAJ Los Teatros de Madrid, páx. 258. Consultáu'l 18 de setiembre de 2015.
  6. Pedro Manuel Víllora (ed.): «Teatru frívolu» (2007). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.
  7. 7,0 7,1 7,2 Daniel Arasa (ed.): «Histories curioses del franquismu» (2008). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.
  8. Ricardo de la Cierva (ed.): «Victoria Eugenia, el venenu en sangrar» (1992). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.
  9. Sílvia Martínez y Héctor Fouce (ed.): «Made in Spain: Studies in Popular Music» (inglés) (2013). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.
  10. Sergio del Molín (ed.): «Lo qu'a naide -y importa» (2014). Consultáu'l 9 de setiembre de 2015.

Enllaces esternos editar