Na mitoloxía griega, Cerbero (en griegu Κέρβερος Kérberos, ‘demoniu del pozu’), tamién conocíu como Can Cerbero, yera'l perru d'Hades, una bisarma de tres cabeces na tradición más común pero de cincuenta cabeces según Hesíodo, con una culiebra en llugar de cola.

Cerberu
Personaxe de Hades
Información
Sexu machu
Conexones Mitoloxía griega
Padres Tifón Equidna
Familiares Ortro (es) Traducir, Hidra de Lerna (es) Traducir, Lleón de Nemea y quimera (es) Traducir
[editar datos en Wikidata]

Cerbero guardaba la puerta del Hades (el inframundu griegu) y aseguraba que los muertos nun salieren y que los vivos nun pudieren entrar. Yera fíu d'Equidna y Tifón, y hermanu d'Ortro. La esistencia d'un perru infernal na entrada de los infiernos paez que yá taba presente na mitoloxía indoeuropea orixinal, pos apaez nos mitos d'otros pueblos indoeuropeos, como ye'l casu del perru ensangrecíu Garm na mitoloxía escandinava.

Heracles prinda a Cerbero editar

 
Hércules y Cerbero, de Francisco de Zurbarán (1634, Muséu del Prado, Madrid).

El postreru de los dolce trabayos de Heracles foi prindar a Cerbero. Viaxó primero a Eleusis pa ser empecipiáu nos misterios eleusinos y aprender asina cómo entrar y salir vivu del Hades, y de camín p'absolvese a sigo mesmu de la culpa por matar a los sos fíos. Atopó la entrada al inframundu en Ténaro. Atenea y Hermes ayudáronlu a trespasar la entrada a la ida y a la vuelta. Gracies a la insistencia de Hermes y al so propiu aspeutu fieru, Caronte llevó-y n'el so barca al traviés del Aqueronte.

Mientres taba nel inframundu, Heracles lliberó a Teseo, pero la tierra tremeció cuando intentó lliberar a Pirítoo, polo que tuvo que dexalo tras. Dambos fueren encarcelaos por Hades, quien los suxetara máxicamente a un bancu cuando intentaron secuestrar a Perséfone. Dicha maxa yera tan fuerte que cuando Heracles tiró de Teseo pa lliberar, parte de les zanques d'ésti quedaron pegaos al bancu, lo qu'esplicaría por qué los sos descendientes teníen zanques notablemente delgaes.[ensin referencies]

Delles versiones cunten que, pa llevase a Cerbero, Heracles a cencielles píde-y permisu al dios Hades, y ésti apuerta cola condición de que Heracles nun faiga dañu al perru. Pero n'otres versiones, Heracles dispara una flecha a Hades. Tres esto, en delles versiones Heracles llucha contra'l perru y abasnar fora del Hades, pasando pola cueva Aquerusia. N'otres, Heracles trata con amabilidá al fieru perru, y ésti, al ser tratáu asina per primer vegada, acompañar fuera dócilmente.

Teoríes sobre'l so orixe editar

La constelación de Piscis nun tuvo siempres acomuñada con dos pexes, pos el pexe estelar orixinal yera Piscis Austrinus. Tamién se creyó que yeren dos persones, xuníes (qu'en delles histories yeren tresformaes en pexes, lo que terminó evolucionando a simples peces). Dambes taríen xuníes so la eclíptica, l'área que se creía que representaba'l inframundu. La eclíptica, el tránsitu del sol, corta dichu venceyu. Unu d'ellos queda práuticamente fuera (el más occidental) y l'otru paez siguir xuníu a la eclíptica y dirixise escontra baxo (el más oriental). Sicasí, parte del primeru sigue xunida.

El que la persona que Heracles llogró lliberar de la so trampa nel inframundu seya Teseo indica la conocencia de que los mitos sobre él rellaciónen-y cola reina de les amazones, y de que por tanto tienen d'apaecer na siguiente historia como compañeru de Heracles. Esta énfasis na continuidá ta posiblemente rellacionáu col fechu de que la constelación que representa la siguiente historia tamién apaez parcialmente sobre Piscis.

 
Cerbero, por Gustave Doré.

So Piscis ta la constelación de la Ballena, criatura que de normal ye considerada un bisarma marina o precisamente una ballena. Sicasí, ye igualmente posible vela como dos puertes zarraes colos sos postes y un grupu de trés estrelles tres el centru de dambes. Puesto que miren escontra la eclíptica y tán mui cerca d'ella, diches puertes seríen les del inframundu, que taría so la eclíptica. El guardián de les puertes del Hades yera tradicionalmente Cerbero, que tenía tres cabeces, una asociación que rique l'usu de los trés principales (anque comparativamente débiles) estrelles de la constelación moderna de Fornax a manera de cola.

Puesto que Cerbero yera consideráu un elementu permanente del Hades, pocu podía asocede-y que-y fixera dañu. Al nun haber nenguna otra constelación nesta rexón, poca historia más podía dáse-y amás de la de faer daqué non permanente, como move-y al otru llau de les puertes.

Alternativamente, una versión anterior podría nun incluyir la historia de Teseo encarceláu, lo que podría ser una reelaboración posterior del papel de les constelaciones na historia. En tal casu, la caña de Piscis que nun escapa de la eclíptica podría destinase a representar el consiguiente ascensu de Cerbero (pero entá atáu, y teniendo por tanto que volver a la fin).

Derrotes editar

Cerbero foi ganáu delles vegaes:

  • La última prueba de Heracles foi prindar a Cerbero. Esisten delles versiones sobre esta captura que se detallen enriba.
  • Orfeo usó la so música p'aselalo y dormilo.
  • Hermes llogró dormilo usando agua del ríu Lete.
  • Na mitoloxía romana, Eneas adormilitiar usando tortas de miel con droga.
  • Nuna historia romana posterior, Psique tamién lo durmió de la mesma que Eneas.

Arqueoloxía editar

N'ochobre de 2013, un equipu d'arqueólogos italianos empobinaos por Francesco D'Adria toparon una estatua de Cérbero de 1,5 metros d'altor nes ruines de l'antigua Hierápolis, en Turquía. Esti afayu dexó confirmar la hipótesis de qu'un covarón topáu en 2012 yera'l Plutoniu, o puerta d'accesu al Inframundu descrita por Estrabón.[1][2]

Intereses editar

 
Bocetu del Can Cerbero, 1585, Giuseppe Arcimboldo.
  • Los nomes de les sos cabeces son: (d'izquierda a derecha) veltesta, tretesta y drittesta. Que de la mesma traducen, nel mesmu orde: cabeza izquierda, tercer cabeza y cabeza derecha.
  • En dellos países al Porteru (fútbol) llámase-y "Cancerbero" pa designar a aquel xugador que guarda lo más preciao del campu: la portería.

Referencies posteriores editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar