El periodu conocíu como los Cien Díes (en francés Cent-Jours), o Campaña de Waterloo, entiende dende'l 20 de marzu de 1815, fecha del regresu de Napoleón a París dende'l so exiliu n'Elba, hasta'l 28 de xunu de 1815, fecha de la segunda restauración de Lluis XVIII como rei de Francia. Esti periodu pon fin a les llamaes Guerres Napoleóniques, según al imperiu francés de Napoleón Bonaparte.

«El Gran Pilar del Trunfu», un cartelu satíricu sobre'l regresu de Napoleón dende Elba del caricaturista británicu J. Gillray.

La espresión Cien Díes foi usada per primer vegada pol prefeutu de París, Conde de Chabrol, nel so discursu de bienvenida al rei, y úsase tamién pa referise a la guerra de la Séptima Coalición. Esti periodu conoció'l postreru de los conflictos del llargu periodu napoleónicu, y tantu el Reinu Xuníu como Rusia, Prusia, Suecia, Austria y dalgunos Estaos alemanes declararon nel Congresu de Viena al Emperador francés fora de la llei y nun lo reconocieron como líder de la nación francesa, aliándose na so contra.

El regresu de Elba editar

Napoleón permaneciera mientres once meses nun intranquilu retiru en Elba ente 1814 y 1815, reparando con muncho interés l'intre de los acontecimientos en Francia. Tal como él había previstu, la contraición del antiguu gran Imperiu a namái'l reinu de la vieya Francia provocó un gran malestar, un sentimientu alimentáu amás poles hestories sobre la falta de tactu con que la monarquía borbónica trataba a los veteranos de la Grande Armée. La situación n'Europa nun yera menos peligrosa; les demandes del Zar Alexandru I yeren tan tresmandaes que les potencies nel Congresu de Viena topábense en cantu d'una guerra ente elles. Toa esta situación conducía a Napoleón a una anovada actividá. La torna de los prisioneros franceses dende Rusia, Alemaña, Gran Bretaña y España podría apurri-y un exércitu enforma mayor qu'aquel que se ganara sonadía en 1814. L'amenaza qu'entá suponía Napoleón llevara a los monárquicos en París y a los plenipotenciarios en Viena a aldericar la conveniencia de deporta-y a les Azores, y dalgunos diben entá más lloñe, proponiendo'l so asesinatu.

Napoleón, sicasí, resolvió'l problema na so forma carauterística. El 26 de febreru de 1815, aprovechando'l descuidu de la guardia francesa y británica, embarcó en Portoferraio con unos 600 homes y desembarcó el 1 de marzu en Golfe-Juan, cerca d'Antibes. Sacante na Provenza (que siempres foi gustante a la monarquía borbónica), recibió perdayuri una bienvenida qu'atestiguaba'l poder d'atraición de la so personalidá en contraste cola nulidá de la del Borbón. Ensin disparar un solu tiru nel so defensa, la so pequeña tropa foi creciendo hasta convertise nun exércitu. Ney, quien dixera de Napoleón que tenía de ser lleváu a París nuna xaula de fierro, xunir a él con 6.000 homes el 14 de marzu. Cinco díes más tarde, l'Emperador entraba na capital, d'onde Lluis XVIII acababa de fuxir apresuradamente.

La torna del Emperador editar

 
Napoleón, por Andrea Appiani (1805).

Una vieya anéudota sirve como exemplu ilustrativu del carisma y la personalidá de Napoleón: El so exércitu enfrentar a les tropes unviaes pol rei pa detenelu; los homes de cada bandu formaben en llinies y preparábense pa disparar. Antes d'empecipiase'l fueu, Napoleón caminó escontra'l centru de dambes fuercies, encarando a los homes del rei y abriendo el so pechera mientres dicía: «¡Si dalgunu de vós ye capaz de dispara-y al so emperador, faéilo agora!». Poco más tarde, tolos homes xunir a la so causa.

Tamién ye conocida la que refier les pintaes apaecíes en París, que dicíen: «Yá tengo abondos homes, Luis, nun m'unvies más. Robláu Napoleón», qu'espresaba'l sentir na capital dende antes de la llegada del Emperador.

Napoleón nun se dexó engañar pol entusiasmu qu'espertaba nes provincies y en París. Sabía que namái la enganía de cambéu y el despreciu escontra'l vieyu rei y los sos cobiciosos cortesanos conduxéren-y a esta victoria incruenta. Instintivamente sabía qu'agora debía tráteles con una nueva Francia que nun toleraría los despotismu. Nel so camín escontra París prodigárase en promeses de reforma y de un gobiernu constitucional. Pa poder llevar a cabu estes promeses, primero tenía de terminar col mieu que provocaba nes grandes potencies.

Un Napoleón más débil editar

Ésta foi la principal xera que s'impunxo a sigo mesmu mientres los Cien Díes. Podría duldar sobre si la so capacidá físico y mental podríen llevala a cabu. Esisten evidencies que dexaríen afirmar que la so salú resintiérase. Delles persones (como Carnot, Pasquier, Lavalette y Thiébault) pensaben que se topaba prematuramente avieyáu y debilitáu. Otros, sicasí, nun estremaben nengún cambéu, ente que Mollien, que conocía bien al Emperador, atribuyía la dexadez que lu afectaba a la perplexidá poles circunstancies cambiantes. Esta esplicación ye la que paez averase más a la verdá. L'autócrata sentíase primíu perdayures ante la necesidá de presentase como un soberanu constitucional, y coles mesmes que s'esprendía d'una bona parte de l'anterior rixidez, perdía tamién enforma de la vieya enerxía, tantu en pensamientu como en capacidá d'aición. La suya yera una mente que trabayaba maraviosamente sobre los fechos y caminos bien conocíos. Agora esistía una nueva necesidá de compromisu colos mesmos homes qu'enantes fueren a cencielles les sos ferramientes, pero cuando dexó los asuntos parllamentarios tras y volvió al campu de batalla, amosó práuticamente toles capacidaes d'iniciativa y resistencia que caracterizaren la so más brillosu plan estratéxicu: la campaña de 1814.

Fechar el so cayente, como fai Chaptal, a partir de los fríos de la campaña de Moscú, ye claramente incorreutu. El tiempu que duró'l so letargo en Elba pudo ser más desfavorable pa la so capacidá que los fríos de Rusia. En Elba, tal como indica Sir Neil Campbell, convertir nuna persona inactiva y con sobrepesu. A esto habría que sumar qu'a partir de 1815 empezó a sufrir retenciones d'orina intermitentes, anque non de gravedá. En xunto, paez segura l'afirmación de que fueron los cambeos en Francia, más que los cambeos na so salú, los que conducieron al manifiestu constreñimiento del Emperador mientres los Cien Díes. Les sos pallabres a Benjamin Constant: «Toi faciendo vieyu. El descansu d'un rei constitucional podría satisfaeme, pero ye más seguru que satisfaiga al mio fíu» amuesen que na so mente tomaba les salíes a la so situación, pero los sos instintos remontar contra elles. D'ende'l so mal tanto físicu como mental.

Los desafíos de la nueva Francia editar

Los intentos de los monárquicos diéron-y poques esmoliciones: el Duque d'Angoulême reclutó una pequeña fuercia pa Lluis XVIII nel sur, pero en Valence desfíxose frente a les comandadas por Grouchy, y el Duque robló'l 9 d'abril un conveniu pol cual recibía los perdón del Emperador. Los monárquicos de la Vandea remontáronse más tarde, causando tamién un problema mayor, pero la dificultá central taba na Constitución. El 13 de marzu de 1815 Napoleón publicara un edictu en Lyon eslleiendo les cámares o ordenando la convocatoria d'una convención masiva a nivel nacional, conocida como «Campu de Mayu», col propósitu de modificar la constitución del Imperiu napoleónicu. Esti trabayu foi lleváu a cabu por Benjamin Constant, acordies con l'Emperador. La resultante Acte additionel (documentu que suplía a les constituciones del Imperiu) concedía a Francia una cámara hereditaria de Pares y una cámara de representantes electa polos colexos eleutorales» del Imperiu, que entendíen a una centésima parte de los ciudadanos de Francia. Como Chateaubriand remarcó, en referencia a la Carta Constitucional de Lluis XVIII, la nueva Constitución, la Benjamina, como yera moteyada ésta, nun yera sinón una Carta ameyorada. El so estáu incompletu disgustaba a los lliberales; namái garantizaba 1.532.527 votos nel plebiscitu, menos de la metá que nos plebiscitos mientres el Consuláu.

Tola amuesa d'entusiasmu nel Campu de Mayu (que tuvo llugar el 1 de xunu de 1815) nun podía esconder el descontentu pol probe cumplimientu de les promeses feches en Lyon. Napoleón terminó'l so discursu coles pallabres: «La mio voluntá ye la de la xente: Los mios derechos son los suyos»; pallabres que sonaron bueques, como pudo trate cuando'l 3 de xunu los diputaos escoyíen como presidente de la Cámara a Lanjuinais, el firme lliberal que s'opunxera frecuentemente al Emperador. Esti postreru foi disuadido con muncha dificultá por que nun anulara la eleición.

Darréu presentáronse nuevos motivos pa la ofiensa, y Napoleón alvirtió-yos n'el so postreru comunicáu que nun asonsañaren a los griegos del antiguu imperiu, quien s'engardíen en sutiles discutinios mientres l'enemigu llamaba a les sos puertes. A otru día (12 de xunu de 1815), Napoleón dirixir a la frontera norte. El so espíritu animar cola perspeutiva de xunise de nuevu col so exércitu. En Santa Elena, l'emperador comentara a Gourgaud que pretendía eslleir les cámares asina consiguiera la victoria.

Europa contra Napoleón editar

Ello ye que namái les armes podíen decidir el so destín, tantu nos asuntos esteriores como internos. Nin Francia nin el restu d'Europa tomáronse en serio la declaración del so prestu pol nuevu papel de monarca constitucional de Francia. Nenguna potencia europea creía que pudiera contentase coles antigües llendes de Francia. Fueren tantes les vegaes que declarara que'l Rin y los Países Baxos yeren necesarios pa Francia, que toos tomaben la so nueva postura como una forma de ganar tiempu. Y tantu foi asina que el 13 de marzu de 1815, seis díes antes de la so llegada a París, les potencies nel Congresu de Viena declaráronlu fora de la llei. Cuatro díes más tarde, el Reinu Xuníu, Rusia, Austria y Prusia comprometer a apurrir 150.000 homes al combate pa terminar col so gobiernu. L'alcordanza qu'éstes teníen de la so conducta mientres el Congresu de Châtillon foi determinante pa tomar esta decisión. Los esfuercios de Napoleón por dixebrar a Austria de la Coalición, según l'apasionada tentativa diplomática de Fouché en Viena, fueron infructuoses.

Napoleón sabía que, una vegada que los sos intentos de disuadir a una o más de les potencies aliaes d'invadir Francia fracasaren, la so única posibilidá de permanecer nel poder yera ataca-yos primero que los aliaos pudieren axuntase nuna fuercia apolmonante. Si llograba destruyir a les fuercies aliaes esistentes en Bélxica primero que se reforzaren, taría en condiciones d'atacar a los ingleses conduciéndolos al mar, mientres espulsaba a los prusianos de la guerra; una estratexa que lu sirviera n'anteriores ocasiones.

Batalla de Waterloo editar

 
La Batalla de Waterloo, por Clément-Auguste Andrieux (1852).

L'entamu de la batalla de Waterloo, el 18 de xunu, retrasar mientres bastantes hores mientres Napoleón esperaba a que'l suelu del campu de batalla ensugar de l'agua de la nueche anterior. A últimes hores de la tarde, l'exércitu francés nun consiguiera espulsar a les fuercies aliaes de Wellington de la llomba onde se fixeren fuertes. Una vegada que los prusianos llegaron, atacando'l lladral derechu francés en númberu cada vez mayor, el puntu clave de la estratexa de Napoleón d'estremar a los exércitos enemigos fallara, y el so exércitu yera emburriáu de les sos posiciones pola meyora combináu de los aliaos. A la mañana siguiente, la batalla de Wavre terminó con una victoria francesa que yá nun sirvía pa nada. L'ala de Grouchy del exércitu del norte retirar n'orde, y otros elementos del exércitu francés atopar en condiciones de xunise a él. Sicasí, l'exércitu yá nun tenía la fuercia necesario p'aguantar a les fuercies aliaes combinaes, polo que se retiraron escontra París.

La cayida del Emperador editar

Al llegar a París, trés díes depués de Waterloo, Napoleón entá caltenía la esperanza de preparar una resistencia nacional, pero l'ambiente nes cámares y na opinión pública polo xeneral torgó-y llevar la a cabu. Él mesmu y Lucien Bonaparte taben solos na creencia de que, eslleiendo les cámares y declarando la dictadura de Napoleón, podríen salvar a Francia de los exércitos de les potencies qu'agora converxíen sobre París. Hasta Davout, ministru de la guerra, alvirtió a Napoleón de que'l destín de Francia namái podía topase nes cámares, lo cual yera verdá.

La carrera de Napoleón, que conduxera a Francia muncho más lloñe de lo que s'atopaba a principios de 1789, agora devolvía-y al so puntu de partida, lo mesmo que, nel aspeutu físicu, fixeron les sos campañes ente 1796 y 1814, que de primeres aumentaren descomanadamente los sos dominios, pa depués encoyer d'una forma inda más portentosa. Agora yera claramente'l momentu de salvaguardar lo qu'entá pudiera caltenese, y esto podría facer Talleyrand dende la so apariencia de llexitimidá. El mesmu Napoleón reconoció finalmente la verdá. Cuando Lucien primió-y por qu'atrever a tomar la iniciativa dictatorial, retrucó-y: «Yá m'atreví demasiáu». El 22 de xunu de 1815, abdicaba en favor del so fíu, Napoleón II Bonaparte, sabiendo de mano qu'esto yera a cencielles una formalidá, yá que el so fíu atopar n'Austria. El 25 de xunu recibió de Fouché, el presidente del apocayá constituyíu gobiernu provisional, la insinuación de que tenía de dexar París. Napoleón retiróse entós a Malmaison, l'antigua casa de Josephine, onde ésta morriera pocu dempués de la primer abdicación. El 29 de xunu, l'aproximamientu de los prusianos, que teníen órdenes de prinda-y vivu o muertu, fíxo-y retirase escontra Rochefort, onde esperaba poder embarcar escontra los Estaos Xuníos. La definitiva restauración de Lluis XVIII tuvo llugar tres la salida del Emperador. Napoleón, sicasí, nunca llegó a América, sinón que foi prindáu poles fuercies ingleses y unviáu al exiliu na isla de Santa Elena, onde pasó'l restu de la so vida.

Ver tamién editar

Bibliografía rellacionada de la serie «Les Guerres Napoleóniques» editar

N'español editar

N'inglés editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

  • Artehistoria — La dómina de la Restauración
  • El Mundo Llibros — «La lloca acaballada de Napoleón escontra Waterloo» (comentarios sobre'l llibru Los Cien Díes de Villepin)
  • Hispania NovaNapoleón y el mitu del héroe románticu, por Irene Castells y Jordi Roca