Cilleruelo de Arriba

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Cilleruelo de Arriba, ye la denominación d'una villa y de un conceyu, códigu INE-104, nel partíu xudicial de Lerma, contorna d'Arlanza, provincia de Burgos, Castiella la Vieya, güei comunidá autónoma de Castiella y Lleón, (España).

Cilleruelo de Arriba
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cilleruelo de Arriba (es) Traducir María Dolores Calvo Angulo
Nome oficial Cilleruelo de Arriba (es)[1]
Códigu postal 09349
Xeografía
Coordenaes 41°54′17″N 3°39′37″W / 41.904722222222°N 3.6602777777778°O / 41.904722222222; -3.6602777777778
Cilleruelo de Arriba alcuéntrase n'España
Cilleruelo de Arriba
Cilleruelo de Arriba
Cilleruelo de Arriba (España)
Superficie 18.49 km²
Altitú 967 m
Demografía
Población 48 hab. (2023)
- 23 homes (2019)

- 21 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,6 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cilleruelodearriba.com
Cambiar los datos en Wikidata

Nucleos de población editar

Municipio con una única entidá de población.

Carauterístiques xenerales editar

Falta 51 km. de la capital.

Tien un área de 18,49 km² con una población de 63 habitantes (INE 2008) y una densidá de 3,41 hab/km².

Forma parte de la Mancomunidá de La Yecla, con sede en Santa María del Mercadillo.

Demografía editar

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004
97 83 80 72

Historia editar

Fundación editar

La primer referencia documental de Cilleruelo lleer nel Cartulariu del Monesteriu de San Pedro de Arlanza y ye del añu 1092 de Cristu. Pero, aquel día, la villa yá cuntaba con cuasi dos sieglos d'esistencia y presentábase entamada y asitiada na voráxine de donaciones relixoses, compraventes ya intereses. La personalidá actual de les Villes asitiaes a la derecha del ríu Esgueva son fundaes ente los años 900 y 920. Nun pudo ser antes, pos la Reconquista de la España ocupada polos árabes, colaba de Norte a Sur. Castiella nació (añu 800) nos Valles de les Merindades; xubió a los pandoriales (850); Burgos foi fundada nel 884; al arlanza llegar nel 900, protexida per una llinia de fortaleza. Los reconquistadores yeren coles mesmes repobladores. Pequeños grupos de families abandonaben la retaguardia y al llegar a la frontera, los condes señaláben-yos términos nos qu'alzar villes. Nacía los conceyu d'homes iguales y llibres y una vida empecipiar pa unos homes conscientes de la so misión y los sos peligros, pos los árabes ocupantes nun consentir esta espansión cristiana. El sieglu X foi bien duru p'aquellos antepasaos nuesos.

Cilleruelo tuvo'l so guía y capitán: un don FERNANDO del que namái sabemos el nome; pero que quien conocen la Historia pescuden por semeyanza lo demás.La contorna tien homes similares: Por casu, don Sandino, fundador de Torresandino; don Fruela, de Villafruela; don Fabone, de Bahabón; Fanio Orecoz, de Cilleruelo de Abajo. Don FERNANDO o FERRANDO como dicen los pergaminos, de Cilleruelo de Arriba. Yeren homes de calter, metá soldaos y metá llabradores, que conocíen la téunica reconquistador y colonizador. Don Fernando ordenó la población se sencielles cabanu, tan sencielles como la pequeña ilesia col so pórticu y la senciella torre de abnuda (vixilancia) p'alvertir a tiempu el peligru. Los vecinos señalaron los terrenes comunales, camperes y montes; la parte reservada al conde y les parceles familiares. Construyóse un molín fariñeru nel regueru cabecera del Henar. Urxentes yeren tamién les cepes y el ganáu. Cilleruelo foi incluyíu nel alfoz de Clunia.

Cien años más tarde, la paz instalar nestos campos y la prosperidá amontóse. Cilleruelo de Fernando creció, ameyoró la so ilesia y caserío, abrir al mercáu y a l'actividá esterior. Los homes allegaben al fonsado (campaña); veníen autoridaes condades, eclesiástiques; veníen compradores de tierres y la Villa yera una más na ilusión d'aquella primera Castiella.

En 1092, día 12 de xunu, doña Mayor, vilba del magnate don Álvaro Álvarez, dicta una escritura al monxu escribán del monesteriu de San Pedro del Arlanza. Al actu aportaron personaxes importantes y seis abad. Doña Mayor siente una fonda esmolición polos sos fíos y nietos, que cada añu alleguen a la llamada del rei Alfonsu VI y salen a campaña, a prosiguir reconquistar cola incertidume de si van volver con vida, pos la suerte de la guerra ye varia y la muerte ye compañera del soldáu. Doña Mayor ufierta una partida de los sos bienes a los monxos del Arlanza y al so abá Vicente por que recen polos sos fíos y descendientes. Si estos vuelven vivos y quieren mercar tales bienes van pagar cien suelos de plata a los monxos. Depués menta tales faciendes y nuna clausa lleemos: "y tamién los que tengo en Cilleruelo de Ferrando". La nuesa villa desenvolvíase, pos, nel dinámicu ambiente de cada unu de los sos tiempos.Asina, en 1250, topamos el so nome nel llibru de Préstamos de la Catedral de Burgos, encuadrada nel arcedianáu de Palenzuela y cola suma de 40 maravedises que naquel añu significaba'l valor de 400 corderos. Nel sieglu XIV, nel que se-y llama Cilleruelo a seques, ensin l'apellíu del fundador Ferrando. La Behetría yera un derechu que teníen les villes de Castiella d'escoyer un Benefactor o Proteutor que'l so titular podíen camudar cuando quixeren y al que se-y apurríen dellos estipendios polos sos servicios. El Llibru yera tamién un rexistru de la Facienda Real, que resumía les prestaciones de cada unu cola Corona.

Cilleruelo tenía por Benefactor a Juan Rodríguez de Sandoval, d'una familia bien poderosa. La Villa figura na merindad de Santu Domingu de Silos y, curiosamente, na ficha de Cilleruelo nun s'inclúin los derechos del Rei sobre la Villa ¿Tenía dalgún privilexu especial pa nun pagar nengún impuestu o obligación como los que llamaben servicios o moneda forera? Ye posible, pos delles Villes taben exentes. Tampoco equí figuren los "diviseros", una llista de caballeros que percibíen dellos derechos económicos. Los vecinos de Cilleruelo pagaben al Benefactor la llamada infurción, lo que güei llamamos impuestos de cortiles. Cada llar (fumo = fumu, diz el Llibru), va pagar al señor una fanega de cebada y media de trigu; quien tenga un par de gües va contribuyir con cuatro maravedises y quien namái tenga un güe con dos; cada vecín va dar al añu una pita y el coneyu va apurrir 40 maravedises. Alviértese que'l maravedín de 1350 taba bien desvalorizado en rellación col de 1250, ésti valía diez corderos y aquel una pita... Nun salíen mal llibraos los vecinos cola Facienda.

Una nota carauterística na hestoria de Cilleruelo: El so sentíu de la independencia municipal.Na Edá Media resultaba difícil caltenela frente a la presión de los pocos inversores que nesos sieglos había, de la propiedá del suelu pasábase llueu a la xurisdicción civil y criminal, vencíes o mercaes a los Reis. Per otra parte, el sentíu patrimonial qu'ellos teníen de les coses del vecín emburriába-yos a donaciones universales a la nobleza y a la Ilesia y asina había villes suxetes al réxime señorial y al eclesiásticu, episcopal o abadengo. Cilleruelo saleó incólume, anque por defender la so integridá nun-y faltaron pleitos, según podemos lleer nos documentos del so archivu municipal. Nel archivu de la Catedral de Burgos podemos siguir episodios referíos a la Villa. A fines del sieglu XVI, Cilleruelo yá ye conocíu col apellíu de Arriba, pa estrema-y del cercanu Cilleruelo de Abajo y de los otros homónimos de la Provincia. Nel añu 1591 formaba partíu con Bahabón, Oquillas y ente los trés pueblos sumaben 66 vecinos, curtia población. Nos sieglos XVII y XVIII, nos estilos barrocu y churrigueresco construyéronse los retablos de la ilesia parroquial de la nuesa Señora de la Torre. Cilleruelo de Arriba ostentaba'l títulu de Villa y el so réxime realengu.

Villa encuadrada na categoría de pueblos solos” del partíu d'Aranda de Duero,[2] xurisdicción de realengu con Alcalde Ordinariu.

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyíu como conceyu constitucional del mesmu nome , nel partíu de Lerma perteneciente a la rexón de Castiella la Vieya. En 1843 la población sumaba 136 habitantes, presidida pola ilesia de Santa María de la Torre. Funcionaba una escuela rural pa 30 alumnos y al so preceptor pagábenlu 30 fanegas de comuña al añu. Calificar de bonos el suelu y el clima. El so términu ufiertaba enebros y encines. Un molín fabricaba farina cuando les agües del regueru cercanu consentir. En 1900 los habitantes yeren yá 434 y asina se caltuvo hasta los años sesenta del sieglu XX, nos que la Villa empezó a sentir los cambeos inevitables de la economía y socioloxía. Cilleruelo de Arriba permaneció fiel a les sos primitives tradiciones, creaes a partir de l'acción de don Fernando, enmarcaes nel más puru estilu castellanu.

El Pueblu editar

Fiestes editar

esta fin de selmana altérnense verbenes el vienres y el sábadu pela nueche cola misa-procesión del domingu grande, nel que se saquen a los patrones de la Villa.

Como Llegar editar

  • EN COCHE

- Pela autovía A1 (Madrid-Irún) coyemos la salida númberu 185. En sentíu ascendente de la kilometración, escontra Burgos,la salida indica "Pineda Trasmonte. Cilleruelo de Abajo". En sentíu decreciente, escontra Madrid, indica "Cabañes de Esqueva, Roa, Pineda Trasmonte".

- Coyemos l'antigua nacional 1 en sentíu escontra Pineda Trasmonte hasta la Venta de Guímara.

- Xiramos a la derecha, vamos ver cartelos indicativos, Pineda Trasmonte y Cilleruelo de Arriba (a 7 km).

  • N'autobús

- Coyemos o bien dende la estación de Aranda de Duero o dende Burgos la llinia de Continental-Auto Burgos-Aranda hasta la Venta de Guímara.

- Una vegada ellí, o bien nos vienen a buscar, damos un paséu de 7 km o vamos tener qu'esperar a que pase l'autobús especial ente Lerma y Pinilla

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Unu de de los catorce partíos que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787

Enllaces esternos editar