Clotilde García Borrero

Clotilde García Borrero (30 de payares de 1887Neiva – 11 de mayu de 1969Engativá) foi una feminista colombiana.

Clotilde García Borrero
Vida
Nacimientu Neiva30 de payares de 1887
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Engativá11 de mayu de 1969 (81 años)
Familia
Fíos/es Jaime Ucrós (es) Traducir
Hermanos/es Joaquín García Borrero
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu política, activista polos derechos de les muyeressufraxista
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació'l 30 de payares de 1887[1] y finó en Engativá, Cundinamarca na facienda de la so fía Inés Ucrós García, el 11 de mayu de 1969.

Siguiendo la obra de Moreno y les obres de Óliver Lliriu, García llogró a empiezos de la década de 1930 les siguientes conquistes: 1. Derechu de la muyer colombiana a heredar y administar los sos bienes (cola consecuente llei 28 de 1932); 2. L'ingresu de la muyer colombiana a la educación secundario y universitario (decretu 1972 de 1933 y lleis 1874 y 227 de 1932 y 1933 respeutivamente); y tres la negativa del I Congresu Internacional Femenín a les sos propuestes, incluyendo la de derechu al votu, dexó sentaes les bases de dichu proyeutu, que-y sería negáu, pa consolidase sol congresu de 1954 nel que rellumó por ello Esmeralda Arbolea de Uribe, nel gobiernu del xeneral Gustavo Rojas Pinilla, cola ayuda de Josefina Valencia de Hubach.

Xenealoxía editar

 

Fueron padres de Clotilde: el hacendado huilense Abelardo García Salas y la feminista María Inés Borrero Álvarez (hermana del más connotado pintor colombianu de la dómina, Ricardo Borrero Álvarez) casaos en 1887. Güelos paternos: Joaquín García Bernabeu, gobernador de la Provincia de Neiva, casáu con Zoila Rosalía Salas Herrera (nieta del mártir Benito Salas Vargas); y maternos: Tomás Borrero Falla -de familia procera- y Clotilde Álvarez Riveros, hermana del Dr. Francisco Eustaquio Álvarez Riveros, el más connotado como polémicu abogáu del sieglu XIX, autor de la obra Lóxica, y alcalde de Bogotá.

Fueron hermanos de Clotilde: Joaquín García Borrero (célebre historiador, inxenieru, sociólogu, poeta y políticu huilense, como masón grau 33), César, Susana, Luis Carlos, Inés, Tomás ya Isabel García Borrero.

Padre machista y madre feminista editar

Delimiro Moreo Calderón na so obra sobre Joaquín García Borrero, revista Huila de l'Academia Huilense d'Historia, aprecia:

“Don Abelardo, pela so parte, nun se dexaba influyir del pensamientu feminista de la so esposa y de conceutos asemeyaos sobre elles qu'esponía'l so fíu [Joaquín] dende Nueva York”.

“En carta del 20 de mayu de 1917, escribíalu Abelardo a Joaquín:

‘Bien interesada foi l'actuación de Miss Rankin nel Congresu Americanu cuando se trató de resolver la cuestión con Alemaña. Nesi arranque tien Ud. pintada a la muyer. Elles nun pueden sirvir pa resolver negocios graves y sensacionales, porque al intre dexa de funcionar la intelixencia pa ser reemplazada pol corazón. Por eso refugo la idea que-y vieno a Ud. d'un Senáculo (sic) de muyeres escoyíes pa resolver cuestiones internacionales”.

La madre sicasí, según este mesmu historiador na obra "Jaime Ucrós García, Biografía d'una Pasión" afirmó:

“L'home colombianu nun s'esmolez por facilita-yos, a les muyeres, el so trabayu manual, nin por cultivar la so intelixencia, y llueu ta la moza más guapa, la de más aspiraciones, fecha un xumentu y vulgar en tola estensión de la pallabra”.

Y concluyiría Delimiro Moreno acertadísimamente diciendo:

“Doña Clotilde, nel so maduror, va llevar al terrén de la llucha política estes idees pola lliberación femenina desenvueltes en tol país al amparu del gobiernu lliberal d'Enrique Olaya Herrera, primero, y depués de la Revolución en Marcha d'Alfonso López Pumarejo, na cual van collaborar el so primu César García Alvarez y el so hermanu Joaquín García Borrero como dirixentes políticos y parllamentarios”.

Fragmentos de la ponencia de Delimiro Moreno, 2010 editar

“Mientres el dominiu de la Rexeneración y el gobiernu del partíu conservador, instalaos nel poder dende 1886, el papel de la muyer na sociedá amenorgar a ser fía, esposa y madre, sometida a l'autoridá incontrastable de los homes, padres, maríos y hasta fíos, como lo queríen los padres de la Ilesia. Dende l'empiezu de la campaña lliberal para reconquistar del poder dempués de 45 años d'hexemonía conservadora, ella destacóse pola participación femenina na candidatura d'Enrique Olaya Herrera.

“De cuenta que al trunfu lliberal en 1930, lo menos que podía esperase yera que'l partíu llegáu de nuevu al poder convertir nel adalid de los derechos femeninos. La xera nun yera fácil, porque nes mesmes files lliberales atopábense decidíos partidarios del machismu, enemigos de cualquier participación femenina na vida pública y con mayores veres na política.

“El primer proyeutu presentáu pol nuevu gobiernu al Congresu foi sobre'l “Réxime de capitulaciones matrimoniales” pa dar a la muyer casada autonomía patrimonial, otorgándo-y el derechu a pidir la separación total o parcial de bienes cuando ella querer, ensin ser obligada a alegar nengún tipu de causal. El proyeutu foi espublizáu y analizáu por Ofelia Uribe de Acosta nel Congresu Internacional Femenín aconceyáu nel mes d'avientu de 1930 en Bogotá, pero nun foi aprobáu pol Congresu. Dalgunos de los sos principales enemigos llegaron a afirmar que'l proyeutu de llei “yera'l financiamientu del adulteriu”; “podría llevar al esquiciamientu de la familia y del propiu Estáu cultu y cristianu que la moral y la virtú de les nueses muyeres cultivaron” y yera resultáu de les propuestes del réxime lliberal pa enllantar un sistema que “refuga la educación y l'ideoloxía esencialmente cristianes del pueblu colombianu, la moral y les costumes llariegues de la nuesa raza”. Laureano Gómez, Silvio Villegas, Luis Ignacio Andrade y Guillermo Valencia, ente otros, oponer al proyeutu, inclusive valiéndose del abandonu de les sesiones pa minar el quórum y asina torgar la so aprobación. Esti senadores dexaron constancia del so votu negativu porque “el nuevu estatutu va afectar gravemente la estabilidá del llar colombianu y porque va direutamente contra la unidá conxugal, base y sustentáculo del matrimoniu católicu”. Apavoriaes por asemeyaos andanadas, les muyeres nun participaron col fervor d'esperase na defensa del proyeutu. Y equí foi onde se destacar Clotilde García Borrero de Ucrós, yá una señora casada, madura y con fíos. “Una sola muyer, Clotilde García de Ucrós, va recordar dempués Ofelia Uribe de Acosta, tomó la bandera de l'aprobación d'esta reforma: llevantó de la inercia a un pequeñu grupu de dames, y colles aprucía valerosamente a les barres de la Cámara y del Senáu de la República pa faer presión”. Olaya Herrera, ablucáu del talentu y dinamismu d'esta muyer, unvió-y un mensaxe autógrafu qu'ella conserva orgullosamente”.

Referencies editar

  • Lliriu, Oliver (2012). «Entronques ente Families Funadoras de Popayán y Neiva». Genealogy 1 (1):  p. 434. 
  1. según la obra de Delimiro Moreno, "Jaime Ucrós García, Biografía d'una Pasión", p. 36, en Neiva, Huila