Cogollos de la Vega

conceyu de la provincia de Granada (España)

Cogollos de la Vega ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Granada, n'Andalucía. Ta asitiáu na parte septentrional de la Vega de Granada, a unos 14 km de la capital provincial. Llenda colos conceyos de Deifontes, Iznalloz, Huétor Santillán, Nívar, Güevéjar, Calicasas y Albolote.

Cogollos de la Vega
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cogollos de la Vega Manuel Lucena Sánchez
Nome oficial Cogollos de la Vega (es)[1]
Códigu postal 18211
Xeografía
Coordenaes 37°16′29″N 3°34′23″W / 37.274722222222°N 3.5730555555556°O / 37.274722222222; -3.5730555555556
Cogollos de la Vega alcuéntrase n'España
Cogollos de la Vega
Cogollos de la Vega
Cogollos de la Vega (España)
Superficie 49.87 km²
Altitú 1109 m
Llenda con Albolote, Deifontes, Iznalloz, Huétor de Santillán, Nívar, Güevéjar y Calicasas
Demografía
Población 2064 hab. (2023)
- 1018 homes (2019)

- 1013 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 41,39 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cogollosdelavega.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Cogollos de la Vega al respective de la provincia de Granada
Situación de Cogollos de la Vega (en moráu) al respective de la Vega de Granada; la ciudá de Granada en moráu claru
Vista de Cogollos de la Vega

Demografía

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Cogollos de la Vega cuntaba con 2089 habitantes censaos.[2]

Evolución de la población

Gráfica d'evolución demográfica de Cogollos de la Vega ente 1900 y 2016
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Política

Los resultaos en Cogollos de la Vega de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Cogollos de la Vega (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
768
56,64%
7
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
512
37,76%
4
Izquierda Xunida - AS - Cogollo Vega Pa la Xente (PG)
61
4,50%
0
Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía (C's)
0
0%
0

Los resultaos en Cogollos de la Vega de les eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2011, son:

Eleiciones Municipales - Cogollos de la Vega (2011)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
636
45,43%
6
Grupu Independiente de Cogollo Vega (GIC)
331
23,64%
3
Unión Demócrata de Cogollos (UDC)
205
14,64%
1
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
111
7,93%
1

Fiestes

  • Selmana Santa: Celébrense dellos actos relixosos, el Domingu de Ramos celebra una procesión con cañes d'olivar y palmes. El Vienres Santu sacar en procesión a cinco imáxenes: la Virxe de los Dolores, el Cristu Crucificáu, el Nazarenu (tamién llamáu Cristu de los Xitanos, una y bones los xitanos son los que lo saquen), la Virxe "Chica" (tradicionalmente llevada poles más nueves) y el Santu Sepulcru.
  • Día de la Cruz (3 de mayu): Entámense delles cruces por tol pueblu. Bien típicu d'esti día ye'l llamáu "hornazo" que d'antiguo los cogolleros diben a les varies fontes de Cogollos de la Vega a tomalo (Fonte de Catacena, les Pilastra Cuatro Caño, Fonte de Carrañacas,...) acompañáu de chocolate.
  • San Antonio de Padua (Patrón del pueblu) día 13 de xunu. Son les fiestes patronales, nesa mesma selmana entama la Selmana Cultural con ensame d'actos pa tanto mozos como mayores. El día 13 sale en procesión San Antonio percorriendo les principales cais del pueblu.
  • Fiestes del Santísimu Sacramentu n'ochobre. Celébrense'l primer fin de selmana d'ochobre, saliendo'l domingu en procesión el Satísimo Sacramentu.

Monumentos

Ilesia Parroquial de l'Anunciación S. XVI

Ta edificada sobre la cortil d'una antigua mezquita. Los sos dos naves, la torre y el artesonado son mudéxares. Nel so interior, hai un retablu barrocu del sieglu XVIII ya imáxenes de gran valor artísticu, como ye una Purísima atribuyida a Alonso Cano, y pervalibles ornamientos y pieces d'orfebrería.

La ilesia tien dos portaes; la primitiva asitiar a poniente; la otra al sur, que se construyó darréu cola nave llateral. Impresiona la nobleza y la lluminosidá del retablu de la capiya mayor del sieglu XVIII, regalu d'una familia aragonesa que'l so semeya caltener na ilesia.

Les escultures qu'integren la ilesia son toes de la escuela granadina de los sieglos XVII-XVIII. y pertenecen la mayoría al círculu de Pablo de Rojas. Dalgunes de les escultures más importantes son: la Inmaculada del taller de los Mora, Nazarenu y la Doliosa de Pedro de Mena, el Crucificáu y la Virxe del Rosariu de Pablo de Rojas y San Antonio de Padua de Salvador Ledesma.

Baños Árabes S. XII

Atópase na parte antigua del pueblu. Mientres sieglos sirvió como vivienda y componíase de tres naves xuníes ente sigo por arcos de mediu puntu y bóvedes claraboyas octogonales. Pola so tipoloxía de sales paraleles pudiera pertenecer a la etapa de Taifas.

Apocayá catalogóse los baños árabes de Cogollos de la Vega como monumentu históricu-artísticu d'interés cultural, suponiendo'l primer pasu pa la so restauración pola Conseyería de Cultura de la Xunta.

Trátase d'unos baños árabes del sieglos XII, que respuenden al modelu de bañu rural de dómina musulmana, y que, como munchos otros na provincia, sobrevivieron al pasu del tiempu gracies a la solidez de la so estructura y ser ocupaos como vivienda a partir del so desusu nel sieglu XVI. La tradición de los baños públicos, que dende dómina romana fueron centru de xunta y de saludable hixene coleutiva, nun encaxar nes costumes de los conquistadores cristianos.

Atopar nuna casa vieya de planta baxa, como munches otres del barriu antiguu; que nun llamaría l'atención de nun ser polos grandes bloques de piedra que refuercen la so esquina y pol lletreru de Baños Árabes (S. XII-XIV).

L'estragal de la puerta da pasu a una primer sala rectangular con bóveda maciza de lladriyu de mediu cañón ensin lucernas. Ye la sala fría o apoditerium . Sirvía como guardarropa y llugar de saludu y despidida de los veceros. Por un buecu narquiáu nel centru del muriu aportar a la segunda sala, el tepidarium o sala templada. Más ancha y alta que l'anterior, na so bóveda esquifada de mediu cañón ábrense dolce lucernas en forma de polígonu hexagonal que tuvieron de tener cristales coloriaos pa llume y ambientación d'esta zona de reposu y de bañu de vapor.

La tercer nave, la sala caliente o caldarium, un pocu más ancha que l'anterior; dispón de catorce lucernas del mesmu tipu hexagonal , bien pocu frecuente, que realcen la singularidá d'esti bañu.

La esistencia d'estos baños árabes pasó desapercibida, salvu pa los sos moradores, hasta finales del sieglu XIX. Foi entós cuando l'historiador y especialista n'arte hispano-musulmán don Manuel Gómez Moreno realizó por encargu un planu d'estos baños qu'hasta 1975 exhibir nel Muséu Arqueolóxicu provincial. En payares d'esi añu fixo entrega del planu al Conceyu llocal, d'onde sumió años dempués.

En 1987 la casa de los baños foi mercada pol Conceyu de Cogollos de la Vega: Un bañu árabe de 100 metros cuadraos y un patiu de 79 metros al preciu de 4.500.000 pesetes, nel añu 2003 el Conceyu terminó de pagar dicha vivienda.

Años dempués, en xineru de 1991, foi declaráu monumentu históricu-artísticu y en 1996 la Diputación Provincial, con un presupuestu de 1.900.000 pesetes, acometió les obres de valtamientu de tabiques y falsos techos, cegáu de buecos non orixinales, firme y solado parcial, picáu y llucíu de murios, y llimpieza de cubiertes.

El costu envaloráu pola Delegación de Cultura pa la restauración xube primeramente a 211.000 euros y ente otros llabores contempla desfaer delles de les obres efectuaes pola Diputación ensin nengún rigor arqueolóxico.

Nun futuru pretende instalase nes sos dependencies un muséu arqueolóxico y etnográfico.

Referencies

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ine.es (1 de xineru de 2017). «de la Vega Población de Cogollos de la Vega».

Enllaces esternos