Iznalloz

conceyu de la provincia de Granada (España)

Iznalloz del árabe hisn al-lauz o 'castiellu del almendro', ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte central de la contorna de Los Montes, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos granadinos de la Montillana, Benalúa de las Villas, Colomera, Albolote, Deifontes, Cogollo Vega, Huétor Santillán, Diezma, Píñar, Guadahortuna, Montejícar, Campotéjar, Domingo Pérez de Granada y Dehesas Viejas, y col conceyu jienense de Noalejo. Pol so términu municipal escurre'l ríu Cubillas. (Llendes pendientes d'actualización por les recién segregaciones )

Iznalloz
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Iznalloz Mariano José Lorente García
Nome oficial Iznalloz (es)[1]
Códigu postal 18550
Xeografía
Coordenaes 37°23′33″N 3°31′21″W / 37.3925°N 3.5225°O / 37.3925; -3.5225
Iznalloz alcuéntrase n'España
Iznalloz
Iznalloz
Iznalloz (España)
Superficie 310 km²
Altitú 808 m
Llenda con
Demografía
Población 5161 hab. (2023)
- 2641 homes (2019)

- 2493 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 16,65 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Savigny-le-Temple
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu acatuccitano entiende ocho entidaes singulares de población distribuyíes en nueve nucleos de población: Bárcinas, Faucena —qu'integra los nucleos de Cueva del Agua y Llano de la Corona—, El Frage, Iznalloz —qu'ostenta la capitalidad comarcal de Los Montes—, Los Montalbanes, Onítar, Poloria y Venta de Andar.

Segregaciones recién editar

Nos últimos años la corporación municipal de Iznalloz aprobó la independencia de dos Entidaes Locales Autónomes (ELA) venceyaes al conceyu.

Hasta 2014 atópase en Iznalloz la entidá llocal autónoma de Dehesas Viejas. El plenu del conceyu acatuccitano aprobó por unanimidá la segregración de la ELA, que cerró'l procesu col vistu bonu de la Diputación de Granada y el gobiernu autonómicu'l 23 d'ochobre de 2014.[2]

En 2015 Domingo Pérez de Granada, la que fuera ELA de Domingo Pérez cuando taba venceyada a Iznalloz algamó la so independencia. El plenu del conceyu acatuccitano aprobó por unanimidá la segregración de la ELA, cerró'l procesu d'independencia col vistu bonu de la Diputación de Granada y el gobiernu autonómicu'l 8 d'abril de 2015.[3]

Economía editar

Polo xeneral ye una zona serrana, onde l'agricultura tien una gran importancia, esencialmente la olivar, y otros cultivos herbales como les ceberes. La ganadería caprina y ovina tuvieron un gran pesu na economía llocal, quedando agora apostrada a unes cuantes esplotaciones que perviven magar les dificultaes.

Patrimoniu editar

 
Ilesia de Ntra. Sra. de los Ánxeles. Virxe de los Remedios
Ilesia parroquial del sieglu XVI.

Trazada por Diego Siloe (1549) y llevantada por Juan de Maeda (1566-1574) que, a pesar de tar inacabada, constitúi unu de los exemplos más notables d'arquiteutura renacentista.

La cueva de l'agua

La Cueva de l'Agua asitiar na fastera SE del picu Cabezo del Pollín en Sierra Arana, a unos 1700 m d'altitú. Anguaño, l'accesu faise al traviés de dos caminos forestales, unu que parte de Cogollo Vega y Deifontes, y otru que s'empecipia en paraxa de "El Sotillo" de Iznalloz, pola cañada real de Sierra Arana.

Cuévanu que cunta con estenses galeríes del periodu xurásicu, llagos en distintos niveles y de diversa fondura ya inclusive un ríu interior. Nel so interior afayáronse instrumentos, cerámiques, enterramientos, etc., de les cultures eneolítiques, campaniforme, ibérica y árabe que fueron depositaos nel muséu arqueolóxicu provincial de Granada, según les úniques representaciones pictóriques esquemátiques en negru qu'hai na zona. Les peculiaridaes carauterístiques del cuévanu, una torca de más de 180 m de fondura, práuticamente n'estáu natural con un desenvolvimientu de los sos cuévanos que s'estiende a lo llargo de trés km onde esisten especies naturales endóxenes. Con frecuencia ye oxetu d'investigaciones científiques y espediciones espeleolóxiques. Apocayá diseñóse un proyeutu que promete conxugar la necesidá de preservación del espaciu cola so esplotación turística ya inclúi la construcción d'un telecabina y l'accesu hasta l'interior de la mesma por aciu una galería soterraña, que nun superó los correspondientes permisos, sobremanera medioambientales en rellación al futuru telecabina.

Dende 1969 la cueva ye xestionada por un Patronatu de la Diputación Provincial que lleva'l so nome, que la so xunta rectora ta formada por autoridaes civiles y culturales de la provincia. Amás, dende 1991 esiste una Comisión Consultiva pa la so xestión na que participen los Conceyos de Iznalloz, Deifontes y Cogollo Vega, xunto a la Universidá de Granada y la Diputación. (Fonte: Diputación de Granada)

El Sotillo

Guapa paraxa natural que cunta con pinares (dellos centenarios) y gran variedá de plantes arumoses que la so titularidá -según cunten los paisanos- correspuende a los y les menores d'edá del pueblu pa evitar la so enayenadura, facilitar la preservación de la so integridá y garantizar la so esfrute por toles xeneraciones vinientes. Hasta la década de los 80 aproximao esistió una elemental industria estacional que recoyía y destilaba plantes arumoses como la alhucema, el tomillu, la mejorana, etc., pal llogru d'aceites esenciales y arumes.

Ponte romana sobre'l ríu Cubillas

Alcontrar na vía que xunía Tarraco coles mariñes andaluces orientales, declaráu monumentu históricu artísticu.

Castiellu de los almendrales

Fortaleza d'orixe musulmán asitiada nel monte más altu sobre la que se construyó'l pueblu y del que -lamentablemente- apenes se caltienen dos torrexones y parte de los silos y cuartones.

Pósito
Muséu micológico en Sierra Arana

Teléfonu 958346226 Casa Forestal, e/n 18550 Iznalloz (Granada)

http://www.iznalloz.net/historia.html#_mus

Ermita de Ntra. Sra. de los Remedios
 
Ermita de los Remedios.
 
Campos d'olivares nel términu municipal

De finales del s. XVI, destaca pola so calidá artística'l artesonado mudéxar.

Conceyu vieyu

Del sieglu XVI, nel que cabo destabar l'escudu en piedra asitiáu na fachada principal.

Hermanancies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar