Comuñeru

artículu de llista de Wikimedia

Comuñeru yera quien, mientres los años 1520 y 1521, participó na revuelta de les Comunidaes de Castiella. El nome deriva del términu "Comunidaes", qu'apaez per primer vegada nun escritu de protesta al rei Carlos I con motivu de la esviadura d'impuestos:

Monumentu a los comuñeros na Plaza Mayor de Villalar.
...pedir al rey nuestro señor tenga por bien se hagan arcas de tesoro en las Comunidades en que se guarden las rentas destos reynos para defendellos e acrecentarlos e desempeñarlos, que no es razón Su Cesárea Majestad gaste las rentas destos reynos en las de otros señoríos que tiene...

Orixe social editar

La mayor parte de los comuñeros veníen de los sectores sociales heteroxéneos de les ciudaes castellanes, anque los sos xefes pertenecíen fundamentalmente a les capes medies de la población.[2] Tamién hai que destacar figures relevantes de la ilesia, como l'Obispu Acuña, ya inclusive de la nobleza, como Pedro Girón y Velasco, que se xunió a la causa comuñera por interés y despecho.

L'antagonismu ente los dos sectores económicos de l'alta burguesía, los comerciantes y esportadores de llana, y los manufactureros, que deseyaben amontar la cuota de llana, a lo que se negaben los comerciantes, una y bones eso abarataría los precios y ellos perderíen el so poder económicu. A ello sumábase'l descontentu de los conversos ante la medrana de la Inquisición, les tensiones #políticu y #económicu esistentes ente los grupos o clanes urbanos nes distintes ciudaes castellanes, que nun queríen perder el so dominiu políticu en perxuiciu de los otros.

Tres la derrota del movimientu comuñeru, el rei desea castigar cola máxima durez a les sos más destacaos representantes, anque taba dispuestu a ser clemente. Nel Perdón de 1522 realízase una rellación na que queden escluyíos 293 comuñeros nun llistáu encabezáu pol mentáu Pedro Girón. L'estudiu d'esta rellación apurre una idea bastante clara de quién yeren los comuñeros. Nella apaecíen los xefes militares, los procuradores y funcionarios de la Xunta o xuntes locales, los eclesiásticos y #demás personalidaes relevantes pola so participación. En xunto, anque nel llistáu apaecen toles categoríes sociales, la mayoría pertenecen a les capes sociales medies.

Arriendes de la revuelta #empezar a dicir que los conversos fueren los culpables. Sicasí, anque ye ciertu qu'ente los principales comuñeros había conversos, esta idea nun ye unánime. Conversos de gran influencia económica, como Francisco López de Villalobos o Alonso Gutiérrez de Madrid, #oponer de forma activa a los comuñeros. Tampoco hai qu'escaecer qu'ente los teóricos del movimientu atopaben miembros del cleru.

Figures relevantes editar

Les figures más conocíes del movimientu comuñeru son ensin dulda les de los trés primeros axusticiaos tres la so derrota na batalla de Villalar: Juan de Padilla, Juan Bravo y Francisco Maldonado. Los trés xefes militares fueron degollaos en Villalar, anguaño denomináu Villalar de los Comuneros nel so honor.

De siguío indíquense dalgunos de los comuñeros más destacaos.

Nobles y caballeros editar

 
Los comuneros Padilla, Bravo y Maldonado en el patíbulo, d'Antonio Gisbert Pérez. 1860. (Congresu de los Diputaos d'España, Madrid).
  • Pedro Girón y Velasco, noble castellanu, capitán xeneral de la xunta.
  • Pedro López de Ayala, Conde de Salvatierra, capitán xeneral de la xunta.
  • Ramiro Núñez de Guzmán, rexidor, señor del Porma y de la villa de Toral.
  • Pedro Maldonado, herederu de la Casa de les Conches y capitán comuñeru.
  • María Pacheco, noble castellana, dirixente de la rebelión y esposa de Juan de Padilla.
  • Luis de Quintanilla, capitán.
  • Juan de Mendoza, señor de Cubes y Griñón.
  • Juan de Padilla, noble castellanu, capitán xeneral de les tropes comuñeres.
  • Juan Bravo, noble castellanu, xefe comuñeru.
  • Pedro Laso de la Vega, procurador na Xunta.

Tercer estamentu editar

Representantes de les ciudaes y Villes.

  • Luis de Cuéllar, comerciante esportador.
  • Antonio Suárez, comprador de llana.
  • Antonio d'Aguilar, boticariu.
  • Gonzalo de Ayora, cronista oficial.
  • Bernaldino de los Ríos, xurista.
  • Alonso de Zúñiga, catedráticu
  • Alonso de Cincha, alcalde de Navalcarnero.

Eclesiásticos editar

  • Antonio de Acuña, obispu de Zamora, capitán xeneral de la xunta.
  • Juan de Bilbao, franciscanu, unu de los teóricos y iniciadores del movimientu.
  • Alonso de Medina, dominicu.
  • Alonso de Bustillo, dominicu, catedráticu de teoloxía en Valladolid.

Los otros comuñeros editar

Dende'l sieglu XVI hasta los nuesos díes surdieron distintos movimientos populares que tomaron el términu comuñeru. Años más tarde del movimientu en Castiella, #reproducir en ciertes zones coloniales americanes, considerándose en dellos casos como los primeros movimientos independentistes de les colonies.

Sieglu XVIII editar

Ente 1717 y 1735 tuvo llugar la Revolución Comuñera de Paraguái. Nos años 1780 produciríase'l llevantamientu denomináu Insurrección de los comuñeros en Nueva Granada. Nesti llevantamientu, el términu comuñeru #derivar del nome de la xunta d'insurrección, "El Común".

Sieglu XIX editar

Mientres el Trieniu lliberal entámase una sociedá secreta que'l so nome, Comuñeros, #tomar de la sulevación del sieglu XVI. La sociedá trataba de ser una alternativa radical a los masones, y ente los sos ideales taben los de tratar de rescatar les lluches poles llibertaes. El so pensamientu puede catalogase de democráticu radical y republicanu. Cuntaron con un periódicu col significativu nome d'El Ecu de Padilla. Nes sos files destacaron nomes como'l de Juan Romero Alpuente o Moreno Guerra. Cuando a partir de 1836 los partíos políticos empiecen a institucionalizase n'España, la sociedá dexó de tener pesu na sociedá.[3]

Ideoloxía editar

El lliberalismu del sieglu XIX convierte en mártires a los xefes comuñeros. La so derrota ye considerada como l'empiezu de la decadencia y el fin de les llibertaes y de la independencia. Esta imaxe progresista dada polos lliberales #imponer mientres más d'un sieglu, hasta qu'en 1898 Ganivet suxure la tesis que sería desenvuelta más tarde por Gregorio Marañón. Según ella, les idees progresistes fueron les de Carlos V, esmolecíu pola apertura d'España a les modernes idees europees. Los comuñeros representaríen la resistencia al cambéu, enferronaos a les vieyes costumes. Manuel Azaña y Noël Salomon criticaron les idees de Ganivet y volvieron aceptar la interpretación lliberal. Sicasí, más tarde, l'autoridá del doctor Marañón atayó'l discutiniu dando la razón a Ganivet.

Estos dos imáxenes contrapuestes siguen teniendo anguaño los sos defensores y detractores. Pa Joseph Pérez[4] detrás de la ideoloxía comuñera había intereses económicos opuestos y considera que los comuñeros pertenecíen mayoritariamente a les capes medies que se llevantaron contra la nobleza y el poder real.

Referencies editar

  1. Estado, leg. 16, fol. 416.
  2. Joseph Pérez
  3. Diccionariu d'Historia d'España.
  4. Joseph Pérez

Bibliografía editar

  • (1897-1900). , tomos XXXV-XL. 
  • Antonio Ferrer del Río (Madrid, 1850). Decadencia d'España. Primer Parte, Historia del llevantamientu de les Comunidaes de Castiella. 1520-1521. 
  • Stephen Haliczer (Valladolid, 1987). Los Comuñeros de Castiella: la forxa d'una revolución (1475-1521). Stephen Haliczer (Valladolid, 1987). Los Comuneros de Castilla: la forja de una revolución (1475-1521). Universidá de Valladolid. ISBN 84-86192-97-8. Stephen Haliczer (Valladolid, 1987). Los Comuneros de Castilla: la forja de una revolución (1475-1521). Universidá de Valladolid. ISBN 84-86192-97-8. 
  • José Luis Díez (Madrid, 1977). Los Comuñeros de Castiella. Editorial Mañana. José Luis Díez (Madrid, 1977). Los Comuneros de Castilla. Editorial Mañana. ISBN 84-7421-025-9.