Inquisición española

La Inquisición española o Tribunal del Santu Oficiu de la Inquisición foi una institución fundada en 1478 polos Reis Católicos pa caltener la ortodoxa católica nos sos reinos. La Inquisición española tien precedentes n'instituciones similares esistentes n'Europa dende'l sieglu XII (vease l'artículu Inquisición), especialmente na fundada en Francia nel añu 1184. La Inquisición española taba sol control direutu de la monarquía. La so abolición foi aprobada nes Cortes de Cádiz en 1812 por mayoría absoluta, pero nun s'abolió definitivamente hasta'l 15 de xunetu de 1834, mientres el reináu de Sabela II.

Escudu de la Inquisición española. A entrambos llaos de la cruz, la espada simboliza'l tratu a los herexes, la caña d'olivar la reconciliación colos represos. Arrodia l'escudu la lleenda «EXURGE APODERE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73», frase en llatín que traducida al castellán significa: Álzate, oh Dios, a defender la to causa, salmu 73 (74).

La Inquisición, como tribunal eclesiásticu, namái tenía competencia sobre cristianos bautizaos. Mientres la mayor parte de la so historia, sicasí, al nun esistir llibertá de cultu nin n'España nin nos sos territorios dependientes, el so xurisdicción estender a la práutica totalidá de los súbditos del rei d'España.

Oríxenes editar

Precedentes editar

La institución inquisitorial nun ye una creación española. La primer inquisición, la episcopal, foi creada per mediu de la bulda papal Ad abolendam, promulgada a finales del sieglu XII pol papa Lucio III como un preséu pa combatir la herexía albigense nel sur de Francia. Cincuenta años dempués, en 1231-1233, el papa Gregorio IX creó por aciu la bulda Excommunicamus la inquisición pontificia que s'estableció en dellos reinos cristianos europeos mientres la Edá Media. Tocantes a los reinos cristianos de la península ibérica, la inquisición pontificia namái s'instauró na Corona d'Aragón, onde los dominicos catalanes Raimundo de Peñafort y Nicholas Eymerich fueron destacaos miembros de la mesma. Col tiempu, la so importancia foise esleiendo, y a mediaos del sieglu XV yera una institución casi escaecida, anque llegalmente vixente.

Na Corona de Castiella la represión de la herexía corrió al cargu de los príncipes seculares basándose nuna llexislación tamién secular anque reproducía en gran midida los estatutos de la inquisición pontificia. En Les Partíes almitióse «la persecución de los herexes, pero conducilos, primero de too, a l'axuración; namái en casu de que persistieren nes sos creencies podíen ser apurríos al verdugu. Los condergaos perdíen los sos bienes y yeren quitaos de toa dignidá y cargu públicu». Nel reináu de Fernandu III de Castiella foi cuando s'impunxeron les penes más dures a los herexes. El mesmu rei ordenó marcalos con fierros en caldia, y una crónica fala de que «enforcó munchos home y coció en calderes».[1]

Contestu editar

 
Pedro Berruguete: Santu Domingu presidiendo un autu de fe (1475). Les representaciones artístiques de normal amuesen tortura y la quema na foguera mientres l'autu de fe.

Gran parte de la península ibérica fuera apoderada polos árabes, y les rexones del sur, particularmente los territorios del antiguu Reinu nazarí de Granada, teníen una gran población musulmana. Hasta 1492, Granada permaneció so dominiu árabe. Les grandes ciudaes, cuantimás Sevilla y Valladolid, en Castiella, y Barcelona na Corona d'Aragón, tuvieron grandes poblaciones de xudíos, qu'habitaben nes llamaes «juderíes».

Mientres la Edá Media, produxérase una coesistencia relativamente pacífica —anque non exenta d'incidentes— ente cristianos, xudíos y musulmanes, nos reinos peninsulares. Había una llarga tradición de serviciu a la Corona d'Aragón per parte de xudíos. El padre de Fernando, Xuan II d'Aragón, nomó a Abiathar Crescas, xudíu, astrónomu de la corte. Los xudíos ocupaben munchos puestos importantes, tanto relixosos como políticos. Castiella inclusive tenía un rabín non oficial, un xudíu prauticante.

Sicasí, a finales del sieglu XIV hubo en dellos llugares d'España una fola de violencia antixudía, afalada pola predicación de Ferrán Martínez, arcedianu d'Écija. Fueron especialmente cruentos los pogromos de xunu de 1391: en Sevilla fueron asesinaos cientos de xudíos, y destruyóse por completu la aljama,[2] y n'otres ciudaes, como Córdoba, Valencia o Barcelona, les víctimes fueron igualmente bien elevaes.[lower-alpha 1]

Una de les consecuencies d'estos disturbios foi la conversión masiva de xudíos. Antes d'esta fecha, los conversos yeren escasos y apenes teníen relevancia social. Dende'l sieglu XV puede falase de los judeoconversos, tamién llamaos «cristianos nuevos», como un nuevu grupu social, vistu con rocea tanta por xudíos como por cristianos. Convirtiéndose, los xudíos non solamente escapaben a eventuales persecuciones, sinón que llograben aportar a numberosos oficios y puestos que-yos taben siendo prohibíos por normes de nuevu cuñu, qu'aplicaben severes restricciones a los xudíos. Fueron munchos los conversos qu'algamaron una importante posición nos reinos hispanos del sieglu XV. Conversos yeren, ente munchos otros, los médicos Andrés Laguna y Francisco López Villalobos (médicos de la corte de Fernando'l Católicu); los escritores Juan del Enzina, Juan de Mena, Diego de Valera y Alfonso de Palencia y los banqueros Luis de Santángel y Gabriel Sánchez, que financiaron el viaxe de Cristóbal Colón. Los conversos —non ensin oposición— llegaron a esguilar tamién puestos relevantes na xerarquía eclesiástica, convirtiéndose dacuando en severos detractores del xudaísmu.[lower-alpha 2] Inclusive dalgunos fueron anoblecíos, y nel sieglu XVI dellos opúsculos pretendíen demostrar que casi tolos nobles d'España teníen ascendencia xudía.[lower-alpha 3] La revuelta de Pedro Sarmiento (Toledo, 1449) tuvo como principal elementu movilizador la rocea de los cristianos vieyos escontra los cristianos nuevos, sustanciado nos estatutos de llimpieza de sangre que s'estendieron por ensame d'instituciones, prohibiéndo-yos el so accesu.

Causes editar

Nun hai unanimidá alrodiu de los motivos polos que los Reis Católicos decidieron introducir n'España la maquinaria inquisitorial. Los investigadores plantegaron delles posibles razones:

  • L'establecimientu de la unidá relixosa. Puesto que l'oxetivu de los Reis Católicos yera la creación d'una maquinaria estatal eficiente, una de les sos prioridaes yera llograr la unidá relixosa. Amás, la Inquisición dexaba a la monarquía intervenir viviegamente n'asuntos relixosos, ensin la intermediación del Papa.
  • Debilitar la oposición política llocal a los Reis Católicos. Verdaderamente, munchos de los que na Corona d'Aragón aguantar a la implantación de la Inquisición facer invocando los fueros propios.
  • Acabar cola poderosa minoría judeoconversa. Nel reinu d'Aragón fueron procesaos miembros de families influyentes, como Santa Fe, Santángel, Caballería y Sánchez. Esto contradizse, sicasí, col fechu de que'l mesmu Fernando siguiera cuntando na so alministración con numberosos conversos.
  • Financiamientu económicu. Puesto que una de les midíes que se tomaba colos procesaos yera la confiscación de los sos bienes, nun puede refugase esa posibilidá.

Creación editar

 
Cuadro Virxe de los Reis Católicos nel qu'apaez arrodillado detrás del rei Fernando'l Católicu, l'inquisidor xeneral Tomás de Torquemada, y arrodillado detrás de la reina l'inquisidor d'Aragón Pedro de Arbués.

El dominicu sevillanu Alonso de Ojeda convenció a la reina Sabela I, mientres la so estancia en Sevilla ente 1477 y 1478, de la esistencia de práutiques judaizantes ente los conversos andaluces. Un informe, unviáu a solicitú de los soberanos por Pedro González de Mendoza, arzobispu de Sevilla, y pol dominicu Tomás de Torquemada, acotó esti aserto. P'afayar y acabar colos falsos conversos, los Reis Católicos decidieron que s'introduxera la Inquisición en Castiella, y pidieron al Papa'l so consentimientu. El 1 de payares de 1478 el Papa Sixto IV promulgó la bulda Exigit sinceres devotionis affectus, pola que quedaba constituyida la Inquisición pa la Corona de Castiella, y según la cual el nomamientu de los inquisidores yera competencia esclusiva de los monarques. Sicasí, los primeros inquisidores, Miguel de Morillo y Juan de San Martín, nun fueron nomaos hasta dos años dempués, el 27 de setiembre de 1480, en Medina del Campo.

Nun principiu, l'actividá de la Inquisición llindar a les diócesis de Sevilla y Córdoba, onde Alonso de Ojeda detectara'l focu de conversos judaizantes. El primer autu de fe celebrar en Sevilla'l 6 de febreru de 1481: fueron quemaes vives seis persones. El sermón pronunciar el mesmu Alonso de Ojeda de que los sos desvelos naciera la Inquisición. De magar, la presencia de la Inquisición na Corona de Castiella amontóse rápido; pa 1492 esistíen tribunales n'ocho ciudad castellanes: Ávila, Córdoba, Xaén, Medina del Campo, Segovia, Sigüenza, Toledo y Valladolid.

 
Grabáu de Pedro de Villafranca avera del asesinatu del inquisidor Pedro Arbués, canonizáu por ser considerada la so muerte como la d'un mártir. Nel sieglu XVII la imaxe del inquisidor yera inda pa la gran mayoría de la población un exemplu de fe a siguir.

Establecer la nueva Inquisición nos territorios de la Corona d'Aragón resultó más problemáticu. En realidá, Fernando'l Católicu nun recurrió a nuevos nomamientos, sinón que resucitó l'antigua Inquisición pontificia, pero sometiéndola al so control direutu. La población d'estos territorios amosóse ronciega a les actuaciones de la Inquisición. Amás, les diferencies de Fernando con Sixto IV fixeron qu'ésti promulgara una nueva bulda na que prohibía categóricamente que la Inquisición estender a Aragón. Nesta bulda, el Papa refiertaba ensin ambages el llabor del tribunal inquisitorial, afirmando que

munchos verdaderos y fieles cristianos, por culpa del testimoniu d'enemigos, rivales, esclavos y otres persones baxes y entá menos apropiaes, ensin pruebes de nenguna clase, fueron zarraes en prisiones seculares, torturaes y condergaes como herexes relapsos, quitaes de los sos bienes y propiedaes, y apurríes al brazu secular pa ser executaes, con peligru de les sos almes, dando un exemplu gafíu y causando escándalu a munchos.[3]

Sicasí, les presiones del monarca aragonés fixeron que'l Papa terminara suspendiendo la bulda, ya inclusive que promulgara otra, el 17 d'ochobre de 1483, nomando a Torquemada inquisidor xeneral d'Aragón, Valencia y Cataluña. Con ello, la Inquisición convertir na única institución con autoridá en tolos reinos de la monarquía hispánica, y nun útil mecanismu pa sirvir en toos ellos a los intereses de la corona. Sicasí, les ciudaes d'Aragón siguieron aguantándose, ya inclusive hubo conatos de sulevación, como en Teruel en 148485. Sicasí, l'asesinatu en Zaragoza del inquisidor Pedro Arbués, el 15 de setiembre de 1485, fizo que la opinión pública diera un entorno en contra de los conversos y a favor de la Inquisición. N'Aragón, los tribunales inquisitoriales cebáronse especialmente con miembros de la poderosa minoría conversa, acabando cola so influencia na alministración aragonesa.

L'actividá de la Inquisición editar

Henry Kamen estrema l'actividá de la Inquisición en cinco periodos. El primeru, de 1480 a 1530, tuvo marcáu pola intensa persecución de los judeconversos. El segundu, de principios del sieglu XVI, de relativa tranquilidá, foi siguíu por un tercer periodu, ente 1560 y 1714, nel que vuelve ser intensa l'actividá del Santu Oficiu centrada nos protestantes y nos moriscos. El cuartu periodu ocuparía'l restu del sieglu XVII, nel que la mayoría de les persones xulgaes son cristianos vieyos y el quintu, el sieglu XVIII, nel que la herexía dexa de ser el centru d'atención del tribunal porque yá nun constitúi un problema.[4]

En cuanto al primer periodu, de 1480 a 1530, d'intensa actividá na persecución de los judeoconversos, les fontes discrepen en cuanto al númberu de procesos y d'execuciones que tuvieron llugar nesos años. Henry Kamen arriesga una cifra averada, basada na documentación de los autos de fe, de 2000 persones executaes.[lower-alpha 4]

La espulsión de los xudíos y la persecución de los judeoconversos editar

Anque los xudíos que siguíen practicando la so relixón nun fueron oxetu de persecución per parte del Santu Oficiu, tener# rocea d'ellos porque se creía qu'afalaben a los conversos a judaizar: nel proceso del Santu Neñu de La Guardia, en 1491, fueron condergaos a la foguera dos xudíos y seis conversos por un supuestu crimen ritual de calter blasfemu.

El 31 de marzu de 1492, apenes tres meses dempués de la conquista del reinu nazarí de Granada, los Reis Católicos promulgaron el Decretu de la Alhambra sobre espulsión de los xudíos de tolos sos reinos. Dar a los súbditos xudíos de plazu hasta'l 31 de xunetu d'esi mesmu añu pa escoyer ente aceptar el bautismu o abandonar definitivamente'l país, anque-yos dexaba llevar se toles sos propiedaes, siempres que nun fueren n'oru, plata o dineru. La razón dada pa xustificar esta midida nel preámbulu del edictu yera la recaída» de munchos conversos por cuenta de la proximidá de xudíos non conversos que los seducíen y calteníen nellos la conocencia y la práutica del xudaísmu.

Una delegación de xudíos, encabezada por Isaac Abravanel, ufiertó una alta compensación económica a los Reis en cuenta de la revocación del edictu. Según cúntase, los Reis refugaron la ufierta por presiones del inquisidor xeneral, quien aprució na sala y refundió trenta monedes de plata sobre la mesa, preguntando cuál sería esta vegada'l preciu pol que Jesús diba ser vendíu a los xudíos. Al marxe de la veracidá d'esta anéudota, sí paez que la idea de la espulsión procedió de la redolada de la Inquisición.

La cifra de los xudíos que salieron d'España nun se conoz, nin siquier con aproximamientu. Los historiadores de la dómina dan cifres elevadísimas (Juan de Mariana fala de 800 000 persones, y Isaac Abravanel de 300 000). Sicasí, les estimaciones actuales amenorguen significativamente esta cifra (Henry Kamen envalora que, d'una población averada de 80 000 xudíos y más de 200 000 Conversos, aproximao —unos 40 000— optaron pola emigración[5]). Los xudíos españoles emigraron principalmente a Portugal (d'onde volveríen ser espulsaos en 1497) y a Marruecos. Más palantre, los sefardinos, descendientes de los xudíos d'España, estableceríen florecientes comunidaes en munches ciudaes d'Europa, como Ámsterdam, y el Norte d'África, y, sobremanera, nel Imperiu otomanu.

Los que se quedaron engrosaron el grupu de conversos que yeren l'oxetivu predilectu de la Inquisición. Puesto que tou xudíu que quedaba nos reinos d'España fuera bautizáu, si siguía practicando la relixón xudía, yera susceptible de ser denunciáu. Puesto que nel ralu de tres meses produciéronse perabondoses conversiones —unes 40 000, si acepta la cifra de Kamen— puede suponese con lóxica que gran parte d'elles nun yeren sinceres, sinón qu'obedecíen namái a la necesidá d'evitar el decretu d'espulsión.

El periodu de más intensa persecución de los judeoconversos duró hasta 1530; dende 1531 hasta 1560, sicasí, el porcentaxe de casos de judeoconversos nos procesos inquisitoriales baxó bien significativamente, hasta aportar a namái'l 3 % del total. Hubo un rebrote de les persecuciones cuando s'afayó un grupu de judaizantes, en 1588, en Quintanar de la Orden, y na última década del sieglu XVI volvieron aumentar les denuncies. A empiezos del sieglu XVII empiecen a retornar a España dellos judeoconversos que s'instalaren en Portugal, fuxendo de les persecuciones que la Inquisición portuguesa, fundada en 1532, taba realizando nel país vecín. Esto traduzse nun rápidu aumentu de los procesos a judaizantes, de los que fueron víctimes dellos prestixosos financieros. En 1691, en dellos autos de fe, fueron quemaos en Mallorca 36 chuetes o judeoconversos mallorquinos.

A lo llargo del sieglu XVIII amenórgase significativamente el númberu de judeoconversos acusaos pola Inquisición. L'últimu procesu a un judaizante foi'l de Manuel Santiago Vivar, que tuvo llugar en Córdoba en 1818.

Represión del protestantismu editar

La llegada en 1516 a España del nuevu rei Carlos I foi vista polos conversos como una posibilidá de terminar cola Inquisición, o siquier d'amenorgar la so influencia. Sicasí, a pesar de los repitíos pidimientos de les Cortes de Castiella y d'Aragón,[lower-alpha 5] el nuevu monarca caltuvo intactu'l sistema inquisitorial.

Mientres el sieglu XVI, sicasí, la mayoría de los procesos nun tuvieron como oxetivu a los falsos conversos. La Inquisición revelóse un mecanismu eficaz pa escastar los escasos biltos protestantes qu'apaecieron n'España. Curiosamente, gran parte d'estos protestantes yeren d'orixe xudíu.

El primer procesu relevante foi'l que se siguió contra la secta mística conocida como los «allumaos» en Guadalaxara y Valladolid. Los procesos fueron llargos, y resolviéronse con penes de prisión de distinta magnitú, ensin que nengún de los integrantes d'estes sectes fora executáu. Sicasí, l'asuntu de los allumaos» punxo a la Inquisición sobre la pista de numberosos intelectuales y relixosos que, interesaos poles idees erasmistes, esviárense de la ortodoxa (lo cual ye llamativu porque tantu Carlos I como Felipe II fueron almiradores confesos d'Erasmu de Rotterdam). Ésti foi'l casu del humanista Juan de Valdés, que tuvo de fuxir a Italia pa escapar al procesu que s'empecipiara contra él, o del predicador Juan d'Ávila, que pasó cerca d'un añu en prisión.

Los principales procesos contra grupos luteranos puramente dichos tuvieron llugar ente 1558 y 1562, a empiezos del reináu de Felipe II, contra dos comunidaes protestantes de les ciudaes de Valladolid y Sevilla.[lower-alpha 6] Estos procesos significaron una notable intensificación de les actividaes inquisitoriales. Celebráronse dellos autos de fe multitudinarios, dalgunos d'ellos presidíos por miembros de la realeza, nos que fueron executaes alredor d'un centenar de persones.[lower-alpha 7] Dempués de 1562, anque los procesos siguieron, la represión foi enforma menor, y calcúlase que namái una decena d'españoles fueron quemaos vivos por luteranos hasta finales del XVI, anque se siguió procesu a unos doscientos.[6] Colos autos de fe de mediaos de sieglu acabárase práuticamente col protestantismu español, que foi, per otru llau, un fenómenu bastante minoritariu.

La censura editar

 
Índiz de llibros prohibíos de la Inquisición española
Madrid, 1583

Nel marcu de la Contrarreforma, la Inquisición trabayó viviegamente pa evitar l'espardimientu d'idees herétiques n'España por aciu la ellaboración de socesivos Index Librorum Prohibitorum et Derogatorum: publicáronse índices en 1551, 1559, 1583 y depués, nel sieglu XVII, en 1612, 1632 y 1640. Estos índices yeren llistes de llibros prohibíos por razones d'ortodoxa relixosa que yá yeren comunes n'Europa una década primero que la Inquisición publicara'l primeru de los suyos que yera, en realidá, una reimpresión del publicáu na Universidá de Lovaina en 1546, con un apéndiz dedicáu a los llibros españoles.[7] Los índices incluyíen una enorme cantidá de llibros de too tipu, anque emprestaben especial atención a les obres relixoses y, particularmente, a les traducciones vernácules de la Biblia.

Incluyir nel índiz, n'unu o otru momentu, munches de les grandes obres de la lliteratura española.[lower-alpha 8] Tamién dellos escritores relixosos, güei consideraos santos pola Ilesia Católica, vieron les sos obres nel índiz de llibros prohibíos.[lower-alpha 9] En principiu, la inclusión nel índiz implicaba la prohibición total y absoluto del llibru, so pena de herexía, pero col tiempu adoptó una solución de compromisu, consistente en dexar les ediciones expurgadas de dalgunos de los llibros prohibíos.[lower-alpha 10] A pesar de qu'en teoría les restricciones que l'Índiz imponía pal espardimientu de la cultura n'España yeren enormes, dellos autores, como Henry Kamen, cunten que un control tan estrictu foi imposible na práutica y qu'esistió muncha más llibertá nesti aspeutu de lo que davezu se cree. La cuestión ye polémica. Unu de los casos más destacaos —y más conocíos— en que la Inquisición topetó frontalmente cola actividá lliteraria ye'l de Fray Luis de León, destacáu humanista y escritor relixosu, d'orixe conversu, que sufrió prisión mientres cuatro años (ente 1572 y 1576) por traducir el Cantar de los Cantares direutamente del hebréu. Ye un fechu, sicasí, que l'actividá inquisitorial nun torgar el florecimientu del llamáu Sieglu d'Oru de la lliteratura española, a pesar de que casi tolos sos grandes autores tuvieron en dalguna ocasión les sos más y les sos menos col Santu Oficiu.[lower-alpha 11]

La Inquisición y los moriscos editar

La Inquisición nun afectó n'esclusiva a judeoconversos y protestantes. Hubo un tercer coleutivu que sufrió los sos rigores, anque en menor midida. Trátase de los moriscos, esto ye, los conversos provenientes del Islam. Los moriscos concentrábense sobremanera en tres zones: nel acabante conquistar Reinu nazarí de Granada, nel Reinu d'Aragón y nel Reinu de Valencia. Oficialmente, tolos musulmanes de la Corona de Castiella convirtiérense al cristianismu en 1502; los de la Corona d'Aragón, pela so parte, fueron obligaos a convertise por un decretu de Carlos I en 1526.

Munchos moriscos calteníen de callao la so relixón; magar ello, nes primeres décades del sieglu XVI, dómina d'intensa persecución de conversos d'orixe xudíu, apenes fueron escorríos pola Inquisición. Había delles razones pa ello: nos reinos de Valencia y d'Aragón la gran mayoría de los moriscos taben so xurisdicción de la nobleza, y escorre-yos supunxera dir frontalmente contra los intereses económicos d'esta poderosa clase social. En Granada, el problema principal yera'l mieu a la rebelión nuna zona particularmente vulnerable nuna dómina en que los turcos enseñoriaben el Mediterraneu. Por esta razón, colos moriscos ensayóse una política distinta, la evanxelización pacífica, que nunca foi siguida colos judeoconversos.

Sicasí, na segunda metá del sieglu, avanzáu yá'l reináu de Felipe II, les coses camudaron. Ente 1568 y 1570 producióse la rebelión de les Alpujarras, una sulevación que foi reprimida con inusitada durez. Amás de les execuciones y deportaciones de moriscos a otres zones de la Corona de Castiella que tuvieron llugar entós, la Inquisición intensificó los procesos a moriscos, tamién na Corona d'Aragón. A partir de 1570, nos tribunales de Zaragoza, Valencia y Granada los casos de moriscos yeren con muncho los más abondosos.[lower-alpha 12] Sicasí, nun se-yos aplicó la mesma durez qu'a los judeoconversos y los protestantes,[8] y el númberu de penes capitales foi proporcionalmente menor.

La permanente tensión que causaba'l numberosu coleutivu de los moriscos fizo que se buscara una solución radical y definitivo, y el 4 d'abril de 1609, sol reináu de Felipe III, decretóse la espulsión de los moriscos, que se realizó en delles etapes, hasta 1614, y mientres la cual pudieron salir d'España cientos de miles de persones. Munchos de los espulsaos yeren cristianos sinceros; toos taben bautizaos y yeren oficialmente cristianos. El númberu de moriscos que permaneció na Península ta suxetu a alderique académicu, sobremanera dende la publicación d'estudios como los de Trevor J. Dadson que resaltó les altes tases de torna de los moriscos espulsaos[9] y la resistencia escontra la orde d'espulsión, tantu polos mesmos moriscos como polos sos vecinos cristianos y autoridaes llocales.[10] Entá ensin ser una comunidá de particular esmolición pa la Inquisición, mientres el sieglu XVII la Inquisición siguió les causes contra ellos, pero tuvieron una importancia bien llindada: según Kamen, ente 1615 y 1700 los casos contra moriscos constituyeron namái'l 9 % de los xulgaos pola Inquisición.[11] La última causa masiva contra moriscos tuvo llugar en Granada en 1727.[12]

Supersticiones y bruxería editar

L'apartáu de supersticiones inclúi los procesos rellacionaos cola bruxería. La caza de bruxes n'España tuvo una intensidá enforma menor que n'otros países europeos (especialmente Francia, Inglaterra y Alemaña). Un casu destacáu foi'l procesu de Logroño, en que se xulgó a les bruxes de Zugarramurdi (Navarra). Nel autu de fe que tuvo llugar en Logroño los díes 7 y 8 de payares de 1610 fueron quemaes seis persones, y otros cinco n'efixe (por morrer con anterioridá).[lower-alpha 13] Polo xeneral, sicasí, la Inquisición caltuvo una actitú escéptica escontra los casos de bruxería, considerando, a diferencia de los inquisidores medievales, que se trataba d'una mera superstición ensin base dalguna. Alonso de Salazar y Frías, que dempués del procesu de Logroño llevó un edictu de gracia a delles llocalidaes navarres, indicó nel so informe a la suprema que: «Nun hubo bruxes nin embruxaos nel llugar hasta que s'empezó a tratar y escribir d'ellos».[13]

Otros delitos editar

Anque la Inquisición foi creada pa evitar les meyores de la herexía, ocupóse tamién d'una amplia variedá de delitos que namái indireutamente pueden rellacionase cola heterodoxa relixosa. Sobre'l total de 49 092 procesaos nel periodu de 1560 a 1700 de los qu'hai rexistru nos archivos de la Suprema fueron xulgaos los siguientes delitos: judaizantes (5007); moriscos (11 311); luteranos (3499); allumaos (149); supersticiones (3750); proposiciones herétiques (14 319); bigamia (2790); solicitaciones (1241); ofienses al Santu Oficiu (3954); dellos (2575).

Estos datos demuestren que non yá fueron escorríos pola Inquisición los cristianos nuevos (judeoconversos y moriscos) y los protestantes, sinón que munchos cristianos vieyos sufrieron la so actividá por distintos motivos.

Sol rubro de proposiciones herétiques» incluyíense tolos delitos verbales, dende la blasfemia hasta afirmaciones rellacionaes coles creencies relixoses, la moral sexual o'l cleru. Munches persones[lower-alpha 14] fueron procesaes por afirmar que la «simple fornicación» (rellación sexual ente solteros) nun yera pecáu, o por poner en dulda distintes aspeutos de la fe cristiana, tales como la presencia real de Cristu na Eucaristía o la virxinidá de María. Tamién el mesmu cleru yera acusáu n'ocasiones de proposiciones herétiques. Estos delitos nun llevaben apareyaes xeneralmente penes demasiáu graves.

La Inquisición yera competente amás en munchos delitos contra la moral, dacuando n'abiertu conflictu de competencies colos tribunales civiles. En particular, fueron bien numberosos los procesos por bigamia, un delitu relativamente frecuente nuna sociedá na que nun esistía'l divorciu. Nel casu de los homes, la pena solía ser de cinco años de galeres. La bigamia yera coles mesmes un delitu frecuente ente les muyeres. Tamién se xulgaron numberosos casos de solicitación sexual mientres la confesión, lo qu'indica que'l cleru yera estrechamente xixiláu.

Mención estreme merez la represión inquisitorial de dos delitos sexuales que na dómina solíen acomuñar, por considerase dambos, según el derechu canónicu, contra naturam: la homosexualidá y el bestialismo. La homosexualidá, denomada na dómina «sodomía», yera castigada cola muerte polos tribunales civiles. Yera competencia de la Inquisición namái nos territorios de la Corona d'Aragón, desque en 1524 Clemente VII, nun curtiu papal, concediera a la Inquisición aragonesa xurisdicción sobre la sodomía, tuviera o non rellacionada cola herexía. En Castiella nun se xulgaben casos de sodomía, sacantes que tuvieren rellación con esviaciones herétiques. El tribunal de Zaragoza estremar pola so severidá xulgando esti delitu: ente 1571 y 1579 fueron xulgaos en Zaragoza más d'un centenar d'homes acusaos de sodomía, y siquier 36 fueron executaos; en total, ente 1570 y 1630 diéronse 534 procesos, y fueron executaes 102 persones.[14]

Organización editar

A pesar de ser competente n'asuntos relixosos, la Inquisición foi un preséu al serviciu de la monarquía. Polo xeneral, sicasí, esto nun significaba que fuera absolutamente independiente de l'autoridá papal, yá que pa la so actividá tenía de cuntar, en dellos aspeutos, cola aprobación de Roma. Anque l'Inquisidor Xeneral, máximu responsable del Santu Oficiu, yera designáu pol rei, el so nomamientu tenía de ser aprobáu pol Papa. L'Inquisidor Xeneral yera l'únicu cargu públicu que la so competencia algamaba a tolos reinos d'España (incluyendo los virreinatos americanos), salvo un curtiu periodu (15071518) en qu'esistieron dos inquisidores xenerales, unu na Corona de Castiella, y otru na d'Aragón. Tanto foi asina, qu'en ciertes ocasiones la corona utilizaba a la Inquisición pa detener a persones que fueren condergaes en Castiella y atopábense en zones protexíes por fueros.[15]

A lo llargo de la so esistencia, produciéronse distintos resfregones ente Roma y los Reis d'España pol control de la Inquisición. Sixto IV promulgara una bulda en 1478 pola que daba a la corona española plenos poderes pal nomamientu y destitución de los inquisidores, pero al enterase de los abusos cometíos por estos en Sevilla, revocó la bulda en 1482, faciendo que los inquisidores someter a los obispos de les sos diócesis. Ante la protesta elevada por Fernando'l Católicu, el Papa llegó a dicir que

la inquisición lleva tiempu actuando non por celu de la fe y salvación de les almes, sinón pola cobicia de la riqueza, y munchos verdaderos y fieles cristianos [...] fueron zarraos [...] torturaos y condergaos como herexes relapsos, quitaos de los sos bienes y propiedaes, [...] dando un exemplu gafíu y causando escándalu a munchos.[16]

Como respuesta a ello, el rei acusó al Papa de favorecer a los conversos, y dexóse dici-y esto:

Tenga curiáu [...] de nun dexar que l'asuntu vaya más lloñe, y de revocar toa concesión, encamentándonos el cuidu d'esta cuestión.[17]

Ante tanto resolución, Sixto IV echóse tras y dexó en manes de la corona'l control de la Inquisición. En 1483 el Papa concedió a los conversos una bulda que revocaba tolos casos d'apelación, que teníen de ser presentaos ante Romo, pero once díes más tarde suspender, alegando que fuera engañáu.

Otra cuestión conflictiva foi'l casu de les cartes a Roma. Como la constitución del tribunal dexaba al acusáu apelar a Roma, esto fixeron los conversos en numberoses ocasiones, y como les respuestes fueren tan contradictories a les sentencies, el Rei Católicu acabó per amenaciar con muerte a quien apelara ensin permisu real y dio a la Inquisición el derechu a escuchar apelaciones. Asina, la Santa Sede arrenunciaba a otra cuestión más nel gobiernu del tribunal. Tamién tuvo que claudicar ante la presión exercida por ésti por que pudiera procesase a Bartolomé de Carranza, entá siendo él obispu (los obispos yeren les úniques persones al marxe del Santu oficiu) y ser acusáu inxustamente.[18]

Conseyu de la Suprema y Xeneral Inquisición editar

L'Inquisidor Xeneral presidía'l Conseyu de la Suprema y Xeneral Inquisición (xeneralmente embrivíu en «Conseyu de la Suprema»), creáu en 1488, formáu por seis miembros que yeren nomaos direutamente pol rei (el númberu de miembros de la Suprema varió a lo llargo de la historia de la Inquisición, pero nunca foi mayor de diez). Col tiempu, l'autoridá de la Suprema foi creciendo, y debilitándose el poder del Inquisidor Xeneral.

La Suprema axuntábase toles mañanes de los díes non feriaos, y amás los martes, xueves y sábados, dos hores pela tarde. Nes sesiones mañaneres tratábense les cuestiones de fe, ente que pela tarde acutábense a los casos de sodomía, bigamia, bruxería, etc.[19]

Dependientes de la Suprema yeren los distintos tribunales de la Inquisición, que nos sos oríxenes yeren itinerantes, instalándose ellí onde fuera necesariu pa combatir la herexía, pero que más palantre tuvieron sedes fixes. Nuna primer etapa estableciéronse numberosos tribunales, pero a partir de 1495 manifiéstase un enclín a la concentración.

 
Autu de fe na Plaza Mayor de Lima, Virreinatu de Perú, sieglu XVII.

Na Corona de Castiella establecieron los siguientes tribunales permanentes de la Inquisición:

Pa la Corona d'Aragón funcionaron namái cuatro tribunales: Zaragoza y Valencia (1482), Barcelona (1484) y Mallorca (1488).[20] Fernando'l Católicu enllantó la Inquisición Española tamién en Sicilia (1513), con sede en Palermo,[lower-alpha 15] y en Cerdeña. N'América, en 1569 creáronse los tribunales de Lima y de Méxicu, y en 1610 el de Cartagena de Indias.

La máxima autoridá yera l'Inquisidor Xeneral.

Composición de los tribunales editar

Cada unu de los tribunales cuntaba al entamu con dos inquisidores, un «calificador», un alguacil y un fiscal. Col tiempu fueron añedir nuevos cargos.

Los inquisidores yeren preferentemente xuristes, más que teólogos, ya inclusive en 1608 Felipe III axustó que tolos inquisidores teníen de tener conocencies en lleis. Los inquisidores nun solíen permanecer enforma tiempu nel cargu: pal tribunal de Valencia, por casu, la media de permanencia nel cargu yera d'unos dos años.[21] La mayoría de los inquisidores pertenecíen al cleru secular (sacerdotes), y teníen formación universitaria. El so sueldu yera de 60.000 maravedinos a finales del sieglu XV, y de 250.000 maravedinos a empiezos del XVII.

 
Estructura de la Inquisición.

El procurador fiscal yera l'encargáu d'ellaborar l'acusación, investigando les denuncies y entrugando a los testigos.

Los calificadores yeren xeneralmente teólogos; a ellos competía determinar si na conducta del acusáu esistía delitu contra la fe.

Los consultores yeren xuristes espertos qu'asesoraben al tribunal en cuestiones de la casuística procesal.

El tribunal cuntaba amás con trés secretarios: el notariu de secuestros, quien rexistraba les propiedaes del reu nel momentu de la so detención; el notariu del secretu, quien anotaba les declaraciones del acusáu y de los testigos; y el escribán xeneral, secretariu del tribunal.

El alguacil yera'l brazu executivu del tribunal: a él competía detener y encarcelar a los acusaos.

Otros funcionarios yeren el nunciu, encargáu d'espublizar los comunicaos del tribunal, y el alcaide, carceleru encargáu d'alimentar a los presos.

Amás de los miembros del tribunal, esistíen dos figures auxiliares que collaboraben nel desempeñu de l'actividá inquisitorial: los familiares y los comisarios.

Los familiar de la Inquisición familiares yeren collaboradores llaicos del Santu Oficiu, que teníen de tar permanentemente al serviciu de la Inquisición. Convertise en familiar yera consideráu un honor, yá que suponía una reconocencia pública de llimpieza de sangre y llevaba amás apareyaos ciertos privilexos. Anque yeren munchos los nobles qu'ostentaben el cargu, la mayoría de los familiares yeren d'estracción social popular.

Los comisarios, pela so parte, yeren sacerdotes regulares que collaboraben dacuando col Santu Oficiu.

Unu de los aspeutos más llamativos de la organización de la Inquisición ye la so forma de financiamientu: carentes d'un presupuestu propiu, dependíen puramente de les confiscaciones de los bienes de los reos. Nun resulta sorprendente, por tanto, que munchos de los encausaos fueren homes ricos. Que la situación favorecía abusos rescampla, como se destacar nel memorial qu'un conversu toledanu dirixó a Carlos I:

La vuesa Maxestá tien d'aprovir ante toes coses que'l gastu del Santu Oficiu nun seya de les faciendes de los condergaos, porque recia cosa ye que si nun quemar nun comen.[22]

El procesu editar

Los inquisidores buscaben establecer la veracidá d'una acusación en materia de fe (precisamente'l verbu pescudo, en llatín, significa "buscar" y inquisitio, la "busca"). El procedimientu qu'emplegaben rompió cola forma medieval de xusticia basada nel procesu acusatorio nel que'l xuez decidía si la parte qu'acusaba apurriera les pruebes abondes pa demostrar lo qu'afirmaba. Pa evitar les acusaciones ensin fundamentu'l qu'acusaba corría'l riesgu de ser condergáu a la mesma pena que -y correspondiera al acusáu si lo qu'afirmaba demostrábase que yera falsu. Esto nun asocedía nel procesu inquisitorial nel que'l xuez podía actuar d'oficiu ensin necesidá de qu'un acusador empecipie l'acción xudicial o por denuncies que recibía, ensin que'l que les faía corriera nengún riesgu de ser condergáu si lo que dicía demostrábase falsu. Pero la diferencia fundamental ente'l procesu inquisitorial y el procesu acusatorio taba nel papel del xuez, que dexa de ser una parte "inactiva" del procesu yá que ye quien toma les declaraciones, entruga a los testigos y al acusáu y finalmente emite'l veredictu. Asina, según Josep Pérez, l'inquisidor "axunta na so persona la función de policía y el poder de xuez anque, según el derechu canónicu, nun asume la función d'acusador, una y bones lo único que pretende ye establecer la verdá [inquisitio] con imparcialidá y nun acabar col so adversariu". Pérez conclúi: "los inquisidores son xueces y parte, acusadores y xueces; caltiénse la figura del fiscal, pero la so función llindar a caltener la ficción d'un procesu qu'enfrenta a dos partes. [...] En realidá, el fiscal ye un inquisidor como los demás, sacantes nun participa na votación de la sentencia".[23]

Con éses la Inquisición nun funcionar de nenguna manera de forma arbitraria, sinón conforme al derechu canónicu. Los sos procedimientos se explicitaban nes llamaes Instrucciones, ellaboraes polos inquisidores xenerales Torquemada, Deza y Valdés.

Les instrucciones de Torquemada fueron publicaes el 29 d'ochobre de 1484 col nome de Compilación de les instrucciones del Oficiu de la Santa Inquisición. Nelles recueyen les regles de procedimientu de la Inquisición pontificia tal como figuren na Practica inquisitionis (1324) de Bernardo Gui o en Direutorium inquisitorum (1376) de Nicholas Eymerich. Los inquisidores xenerales Diego de Deza y Cisneros añedieron delles disposiciones que fueron publicaes en 1536 por orde del inquisidor xeneral Alonso Manrique. Finalmente en 1561 l'inquisidor Fernando de Valdés publicó les últimes instrucciones que van tar vixentes hasta l'abolición de la Inquisición española, anque como señala Joseph Pérez, "les circulares del Conseyu supremu, les cartes alcordaes, apurren precisiones cuando la ocasión riquir".[24]

Delación anónima editar

Nos primeros tiempos cuando la Inquisición llegaba a una ciudá, el primer pasu yera'l «edictu de gracia». Na misa del domingu, l'inquisidor daba en lleer l'edictu:[25] esplicábense les posibles herexíes y animábase a tolos feligreses a allegar a los tribunales de la Inquisición pa descargar les sos conciencies. Denominábense «edictos de gracia» porque a tolos autoinculpaos que se presentaren dientro d'un periodu de gracia» (aproximao, un mes) ufiertábase-yos la posibilidá de reconciliase cola Ilesia ensin castigos severos. La promesa de benevolencia resultaba eficaz, y yeren munchos los que se presentaben voluntariamente ante la Inquisición. Sicasí, a partir de 1500 los edictos de gracia» fueron sustituyíos polos llamaos «edicto de fe», suprimiéndose esta posibilidá de reconciliación voluntaria.

Como la herexía nun yera namái un pecáu sinón un delitu, nun bastaba cola confesión pa ser absueltu —de fechu recordábase nos edicto de fe que los sacerdotes teníen d'unviar a la Inquisición a aquellos que s'acusaren de pecaos contra la fe— polo que la so confesión tenía de ser pública. Como señaló Joseph Pérez, «había daqué terrorífico na regla: condergaba a la vergüenza d'un autu de fe públicu inclusive a aquel que confesaba la so falta de forma llibre y bonal». Amás nun bastaba con denunciase a sigo mesmu sinón qu'había que denunciar tamién a los sos «cómplices» -inclusive si morrieren, porque nesi casu los sos restos desenterrábense y quemaben—, una obligación que s'estendía a tolos creyentes so pena d'escomunión.[26] Gracies a esto la Inquisición cuntaba con una perenal provisión d'informantes.

El delatores caltener nel anonimatu y si les sos afirmaciones demostrábense falses nun yeren castigaos cola mesma pena que -y correspondiera al acusáu. D'esta forma facilitábense les denuncies, y protexíase a los testigos de les presiones y de una posible vengación, pero tamién se dexaba con ello que munches d'elles debieren a motivos de perceguera personal o pa desfacer d'un competidor. "Estes denuncies malintencionaes non siempres proceden del pueblu llanu; tamién les élites son capaces d'asemeyada vileza. En 1572, son los sos colegues de la Universidá de Salamanca quien denuncien a Fray Luis de León a la Inquisición", afirma Joseph Pérez.[27]

Según Henry Kamen, «les delaciones por fechos de poca importancia yeren la regla más que la esceición». «En 1530, Aldonça de Vargas foi delatada nes islles Canaries por sonrir cuando se mentó a la Virxe María na so presencia... En 1635, Pedro Ginesta, un vieyu de más d'ochenta años d'edá, d'orixe francés, foi lleváu ante'l tribunal de Barcelona por un antiguu amigu por haber comíu inadvertidamente un pocu de tocín y cebolles nun día d'astinencia.» «El dichu presu» —dicía l'acusación— «siendo d'una nación infestada pola herexía [Francia], presumir que comió carne en díes prohibíos en munches ocasiones, a la manera de la secta de Lutero». Poro, denuncies basaes en barruntos llevaben a acusaciones basaes en conxetures. Este ye'l tenor de los miles de datos con que xentes malévolas, que vivíen na mesma comunidá que los denunciaos, dieron alimentu a la maquinaria de la Inquisición".[28]

L'acusáu nun tenía nenguna posibilidá de conocer la identidá de los sos acusadores, un privilexu que los testigos teníen nos tribunales seculares. Ésti yera unu de los puntos más criticaos y asina foi denunciáu, por casu, poles Cortes de Castiella en 1518) o pela ciudá de Granada en 1526, que nel memorial que redactó denunció que'l sistema de secretu yera una invitación abierta al perxuriu y al testimoniu malévolo. Ye lo que-y asocedió, por casu, a la familia y a los criaos del doctor Jorge Enríquez que pasó dos años na cárcel de la Inquisición por una denuncia anónima qu'afirmaba que cuando morrió'l médicu foi soterráu según los ritos xudíos —fueron puestos en llibertá per falta de pruebes—.[29] Na práutica, yeren frecuentes les denuncies falses pa satisfaer envidies o rensíes personales. Munches denuncies yeren por motivos absolutamente nimios. La Inquisición aguiyaba'l mieu y la rocea ente vecinos, ya inclusive nun yeren rares les denuncies ente familiares.

Un escritor toledanu d'orixe conversu aseguró en 1538 que[30]

munches xentes riques... dir a reinos estraños por non vivir tola so vida en medrana y respigu cuándo va entrar un alguacil de la Inquisición peles puertes, que mayor muerte ye la medrana continua que la muerte mesma

Sicasí, non en tolos llugares espertaba la mesma medrana la Inquisición. Ye'l casu del Principáu de Cataluña, onde'l inquisidores del tribunal de Barcelona quexar en 1560 de que la xente «en son de tenese por bonos cristianos traen toos por llinguaxe que la Inquisición ye equí por de mas, que nin se haze nada nin ai que hazer». «Tola xente d'esta tierra, assi ecclesiastica como seglar, amosó siempres poca afficion al Santu Officio». Asina, el tribunal tuvo qu'esculpase en más d'una ocasión ante'l Conseyu de la Suprema pol amenorgáu númberu de procesos que llevaba, alegando que nun yera nin por neglixencia nin descuydo nuesu» sinón poles «poques denunciaciones que se hazen».[31]

Detención ensin acusación editar

Tres la denuncia, el casu yera esamináu polos «calificadores», quien teníen de determinar si había herexía, y de siguío dar# en detener al sospechosu. Na práutica, sicasí, yeren numberoses les detenciones preventives, y diéronse situaciones de deteníos qu'esperaron hasta dos años en prisión primero que los «calificadores» esaminaren el so casu.[lower-alpha 16] Les Cortes del Reinu d'Aragón protestaron en 1533 por estes detenciones arbitraries.[32] Nes Instrucciones de Torquemada encamentábase que nun se dar# en la detención hasta que nun s'axuntaron los abondos testimonios y nicios, yá que faelo antes sería poner en guardia al acusáu y da-y una oportunidá de preparar el so defensa.[33]

La detención del acusáu implicaba la confiscación inmediata de los sos bienes pola Inquisición. Estos utilizábense pa pagar los gastos del so propiu caltenimientu y les mariñes procesales, y de cutiu los familiares del acusáu quedaben na más absoluta miseria. Pa intentar desaniciar estes situaciones, les Instrucciones de 1561 dexaron que quien taben al cargu de los encausaos fueren calteníos tamién colos bienes confiscados, pero "inclusive dempués de 1561, les persones acusaes teníen dacuando poca seguridá sobre la suerte de les sos propiedaes frente a funcionarios pocu honraos, o contra les detenciones arbitraries y los perllargos procesos". Nel casu de que'l deteníu fuera probe los gastos corríen a cargu del tribunal.[34]

Si'l deteníu yera una persona importante podía tener criaos con él pero teníen de permanecer zarraos xunto col so señor tol tiempu que tuviera deteníu. Per otru llau, los reos permanecíen absolutamente incomunicaos —nun podíen recibir visites y nun podíen caltener contautu colos otros deteníos—, y tampoco teníen derechu a asistir a misa nin a recibir los sacramentos yá que se presuponía que yeren "herexes".[33][35]

Les persones deteníes yeren llevaes de callao a les cárceles de la Inquisición onde esperaben xuiciu.[36] Como'l paradoriu del deteníu nun se daba a conocer falar de les cárceles "secretes" de la Inquisición. Asina mientres el tiempu que duraba la detención, que podíen ser selmanes o meses, el deteníu permanecía dafechu aislláu del mundu esterior. Desconocía de qué se-y acusaba, nin cuálos yeren les pruebes qu'había contra él, nin tampoco quién yeren los testigos de cargu.[37] A los presos que protestaben —o bocayaben— amordazábase-yos o se-yos ponía'l pie d'amigu», una forqueta de fierro que caltenía irguida a encomalo la cabeza del reu. Cuando finalmente llograben salir, a los deteníos obligábase-yos a que nun revelaren nada de lo qu'habíen vistu, oyíu o vivíu mientres el tiempu que tuvieren en prisión.[35]

Como la Inquisición curiar d'escoyer bien les sos residencies, les cárceles asitiaes nelles taben polo xeneral en meyores condiciones que les ordinaries —conócense casos de presos d'estes postreres que fixeron declaraciones herétiques pa consiguir ser treslladaos a les cárceles de la Inquisición—. Pero había delles sedes como les de Llerena o Logroño que presentaben unes condiciones llamentables y decenes de prisioneros morrieron nos sos cuartones. De toes formes, la severidá de la vida nes cárceles del Antiguu Réxime, de la qu'Inquisición nun yera una esceición, producía un permediu regular de fallecimientos. "Tamién la llocura y el suicidiu yeren consecuencies corrientes de la estancia en prisión", afirma Henry Kamen.[38]

Instrucción secreta ya indefensión del acusáu editar

La instrucción nun se basaba nel principiu de la presunción d'inocencia, sinón na presunción de culpabilidá, polo que yera l'acusáu'l que tenía que demostrar la so inocencia, y non el tribunal el que tenía que probar que yera culpable. "La única xera de la Inquisición yera llograr del so prisioneru la reconocencia de la so culpabilidá y una sumisión penitente", afirma Henry Kamen.[39] "Ye esencial que l'acusáu reconoza culpable y facer públicamente, según qu'esprese públicamente'l so arrepentimientu; ye una de les razones del autu de fe", asevera Joseph Pérez.[40]

Tola instrucción yera llevada nel secretu más absolutu, tantu pal públicu como para'l mesmu reu, que nun yera informáu de cuálos yeren les acusaciones que pesaben sobre él. La obsesión pol secretu llegaba hasta l'estremu de que les Instrucciones de la Inquisición yeren d'usu internu puramente y namái los inquisidores podíen teneles y consultales. Coles mesmes prohibíase certificar que daquién fuera condergáu o deteníu pola Inquisición, polo que, como señala Joseph Pérez, "una persona nun tenía posibilidá de probar que nunca fuera escorrida".[37]

La instrucción del procesu inquisitorial componer d'una serie d'audiencies, nes cualos declaraben tantu los denunciantes como l'acusáu, pero xebradamente, yá que s'evitaba espresamente cualesquier caréu ente ellos, porque entós l'acusáu conocería a los testigos de cargu.[40] De too tomaba nota un secretariu, y si el declarante nun falaba castellán traducíase lo que dixera, lo que daba llugar a tracamundios que llevantaron les protestes, por casu, de les instituciones del Principáu de Cataluña, anque la Inquisición fixo casu omiso d'elles.[41]

Según Henry Kamen, "una de les peculiaridaes del procedimientu inquisitorial que causó penalidaes y sufrimientos a muncha xente foi la negativa a sopelexar les razones pa la detención, asina que los presos pasaben díes, meses ya inclusive años, ensin saber por qué taben nes celdes del tribunal". Asina, en cuenta de acusar al presu, los xueces cuando lu entrugaben convidábenlu a que dixera por qué fuera deteníu y a que lo confesara tou, lo que se repitía nos siguientes interrogatorios. "Con esta forzada falta de conocencia sobre l'acusación llograba l'efeutu d'ablayar y frayar la moral del presu. Si yera inocente, quedaba fechu un mar de tracamundios sobre lo qu'habría de confesar, o bien confesaba delitos de los que nin siquier-y taba acusando la Inquisición; si yera culpable, quedaba cola dulda de qué parte sabría realmente la Inquisición, y de si nun sería un trucu pa obliga-y a confesar".[42]

Pasaos trés interrogatorios d'esti tipu ensin que confesara, amosábense-y los cargos qu'había contra él —que xeneralmente yeren bien imprecisos yá que se suprimíen los nomes de los testigos y cualquier niciu que pudiera ayudar a indentificarlos, lo que provocaba la indefensión del deteníu— y nomábase-y un abogáu de los que trabayaben pa la Inquisición. Un presu de Valencia díxo-y en 1559 al so compañeru de celda que[43]

anque l'Inquisidor diéra-y un abogáu, nun lu daría nengunu bonu, sinón un individuu que fadría lo que l'Inquisidor quixera, y que si per casualidá pidiera un abogáu o un procurador que non fora de la Inquisición, nun lu sirviríen, yá que si oponer a los deseos de los Inquisidores, yá s'encargaríen d'acusa-yos de falses creencies o de falta de respetu y meter na cárcel

La misión fundamental del abogáu nun yera, pos, defender al acusáu, sinón afala-y a confesar. Amás nun podía falar a soles col deteníu y siempres tenía que tar presente un inquisidor na entrevista. Pa defendese l'acusáu podía recurrir a tres procedimientos: el procesu de taches», que consistía en dar una llista colos nomes de persones que quixeren perxudica-y —ésta yera l'únicu mediu que tenía pa recusar a un testigu, yá que nun conocía quién yeren, anque si dalgunu apaecía na llista'l so testimoniu nun yera almitíu—; el procesu d'abonos», presentar testigos en favor de la so moralidá; y el procesu d'indireutes», apurrir declaraciones o fechos qu'indireutamente pudieren probar que les acusaciones yeren falses.[44] Tamién podía recusar a los xueces pero esti yera un recursu bien pocu utilizáu sacante si podía probar que yeren los sos enemigos personales, como asocedió nel procesu Carranza. Más frecuente yera alegar llocura, embriaguez, estrema mocedá, etc. pa consiguir la benevolencia del tribunal, y en dalgún casu consiguíase.[45]

El peor inconveniente [de la instrucción inquisitorial], dende'l puntu de vista del presu, yera la imposibilidá d'una defensa fayadiza. El papel del so abogáu taba llindáu a presentar artículos de defensa a los xueces; amás de esto nun se dexaben más argumentos nin entrugues. Esto significaba que, en realidá, los inquisidores yeren al empar xuez y xuráu, acusación y defensa, y la suerte del presu dependía dafechu del humor y el calter de los inquisidores.[46]

Tortura editar

 
"Imaxe ficticia d'una cámara de tortura inquisitorial. Grabáu del sieglu XVIII de Bernard Picart" (Henry Kamen).[47]

Pa entrugar a los reos, la Inquisición fixo usu de la tortura, pero non de forma sistemática. Aplicóse sobremanera contra los sospechosos de xudaísmu y protestantismu, especialmente nel sieglu XVI. Por poner un exemplu, Lea envalora qu'ente 1575 y 1610 fueron torturaos nel tribunal de Toledo aproximao un terciu de los encausaos por herexía.[lower-alpha 17] N'otros periodos la proporción varió notablemente. La tortura yera siempres un mediu de llograr la confesión del reu, non un castigu puramente dichu. Aplicar ensin distinción de sexu nin edá, incluyendo tantu a neños mayores de 14 años como a vieyos.

Según Joseph Pérez, «como tolos tribunales del Antiguu Réxime, la Inquisición torturaba a los prisioneros pa faelos confesar, pero muncho menos que los otros, y non por un sentimientu humanitariu, porque-y anoxara utilizar estos métodos, sinón a cencielles porque-y paecía un procedimientu erróneu y pocu eficaz». Quaestiones sunt fallaces et inefficaces, escribía Eymerich nel so Manual d'inquisidores". Pérez cita esti pasaxe del llibru del inquisidor medieval catalán:

El tormentu nun ye un mediu seguru de conocer la verdá. Hai homes débiles que, al primer dolor, confiesen inclusive los crímenes que nun cometieron; sicasí hai otros, más fuertes y obstinados, que soporten los mayores tormentos.

Según la Instrucciones del inquisidor xeneral Fernando de Valdés los inquisidores tienen qu'asistir a la sesión de tortura, obligación de la que-yos habíen eximido les Instrucciones de Torquemada. Al pie de ellos van tar presentes namái, l'escribán forense y el verdugu. Los nobles y el cleru nun tán exentos como na xusticia ordinaria —«El privilexu que les lleis otorguen a les persones nobles de nun poder ser procesaes nes otres causes nun hai llugar en materia de herexía», dicir nel Manual de los inquisidores—, y como col restu d'acusaos, la decisión de torturar tenía de tomar el tribunal al completu, y dempués de qu'un médicu diagnosticara que'l reu va soportar la prueba. Les instrucciones prohiben que nes sesiones de tortura tullir al acusáu o s'arrame sangre.[48]

Los procedimientos de tortura más emplegaos pola Inquisición fueron trés: la «garrucha», la toca» y el potru». El tormentu de la garrucha consistía en colgar al reu del techu con una polea per mediu d'una cuerda atada a les muñeques y con pesos ataos a los todíos, dir izándolo amodo y soltar de sópitu, colo cual brazos y piernes sufríen violentos tirones y n'ocasiones escordábense. La toca, tamién llamada «tortura de l'agua», consistía n'arreyar al prisioneru a una escalera inclinada cola cabeza más baxa que los pies ya introducir una toca o un pañu na boca a la víctima, y obligala a inxerir agua arramada dende un xarru por qu'albidrara de que s'afogaba —nuna mesma sesión podíen alministrase hasta ocho cántaros d'agua—. Nel potru'l prisioneru tenía les muñeques y los todíos ataos con cuerdes que se diben retorciendo progresivamente per mediu d'una palanca.[48]

L'escribán que taba presente na sesión de tortura recoyía tolos detalles y «anotaba cada pallabra y cada xestu, dándonos con ello una impresionante y macabra prueba de los sufrimientos de les víctimes de la Inquisición». El siguiente ye un exemplu d'estos documentos. Trátase d'una muyer judeoconversa acusada de siguir practicando la so antigua relixón por non comer carne de gochu y camudase de ropa los sábados (anque ella cuando ye puesta nel potru desconoz dafechu l'acusación y lo qu'afirmaron los testigu de cargu testigos de cargu, pos esta yera la forma d'actuar de la Inquisición: que'l reu confesara ensin que se-y dixera de qué se-y acusaba):[49]

Ordenóse que fuera puesta nel potru, y ella preguntó: «Señores, ¿por qué nun me dicen lo que tengo que dicir? Señor, pónganme nel suelu, ¿nun dixi yá que fixi tou eso?». Pidiéron-y [los inquisidores] que lo dixera. Y ella respondió: «Non alcordanza, quitar d'equí. Fixi lo que los testigos dixeron». Pidiéronlu qu'esplicara con detalle qué ye lo que dixeren los testigos. Y ella retrucó: «Señor, como yá-y dixi, nun lo sé seguro. Yá dixi que fixi tou lo que los testigos dicen. Señores, suéltenme, por favor, porque nun lo recuerdo». Pidiéronlu que dicir. Y ella respondió: «Señores, esto nun me va ayudar a dicir lo que fixi y yá almití tou lo que fixi y que me traxo a esti sufrimientu. Señor, usté sabe la verdá. Señores, por amor de Dios, tengan piedá de mi. ¡Oh, señor! Quite estes coses de los mios brazos, señor, suélteme, tán matándome». Foi arreyada nel potru coles cuerdes, y amonestada a que dixera la verdá, ordenóse que fueren apertaos los garrotes. Ella dixo: «Señor, nun ve qu'estes persones tán matándome? Facer, por amor de Dios, dexen que me vaya».

Veredictu editar

 
"Condergaos pola Inquisición", d'Eugenio Lucas (sieglu XIX, Muséu del Prado). "La Inquisición xeneralmente condergaba al culpable a ser "azotáu mientres percorría les cais", y nesi casu (si tratar d'un varón) tenía qu'apaecer desnudu hasta la cintura, de cutiu montáu sobre un pollín por que sufriera una mayor deshonra, siendo debidamente azotáu pol verdugu col númberu señaláu de latigazos. Mientres esti percorríu peles cais, los transeúntes y los rapacinos amosaben el so odiu pola herexía tirando piedres a la víctima.[50]

La instrucción nun concluyía cuando'l fiscal decidir sinón cuando lo pidía l'acusáu, porque si'l fiscal facer reconocía que nun tenía namás que añedir, ente que si yera l'acusáu'l fiscal caltenía la posibilidá d'apurrir nuevos argumentos o testigos hasta l'últimu momentu.[51]

Una vegada concluyida la instrucción, los inquisidores axuntar con un representante del obispu y colos llamaos «consultores», espertos en teoloxía o en derechu, no que se llamaba «consulta de fe». Na votación del casu riquíase la unanimidá de los inquisidores y del representante episcopal, que'l so votu prevalecía inclusive contra la mayoría de los «consultores». En casu de nun algamar unviábase'l casu al Conseyu de la Suprema por que decidiera. Nel sieglu XVIII les consultes de fe» sumieron porque toles sentencies yeren alzaes a la Suprema.[52]

Según Joseph Pérez, "el veredictu final nun tien más utilidá que regularizar a posteriori la detención [del acusáu]". El tribunal namái contemplaba la posibilidá d'absolvelo cuando fuera víctima de falsos testimonios; en tolos demás casos imponíase la condena y si ésta resultaba malo de xustificar el tribunal declaraba la "suspensión" del casu, lo que-y va dexar reabrilo en cualquier momentu. Pa la Inquisición española yera "esencial dar la impresión de que'l Santu Oficiu nun s'equivocar nunca, que nun detién a naide ensin motivos; sobremanera, ye precisu torgar que pueda dicise que se detuvo a un inocente". Por eso, anque de primeres la Inquisición pronunció dellos veredictos d'absolución, "más tarde ye desaxeradamente raru qu'un procesu inquisitorial termine con un veredictu d'absolución". Pérez recuerda que "ante la Inquisición tou reu ye presuntamente culpable" y el procedimientu y l'instrucción del procesu tán empobinaos a esi oxetivu —que l'acusáu reconoza la so culpabilidá—.[53]

La segunda esmolición de los inquisidores yera "que l'acusáu declare culpable y que manifieste'l so arrepentimientu". En función d'esto establecen trés categoríes d'acusaos: aquellos de los que se piensa que son culpables pero nun se toparon pruebes abondes pa demostralo y qu'amás alieguen que son inocentes; los que confiesen que son culpables (convictos y confitentes); y los "aportunantes", que son los que reinciden tres una primer condena y los que lo son per primer vegada y niéguense a confesar la so culpabilidá a pesar de les pruebes aconceyaes contra ellos. A les dos primeres categoríes déxase-yos la reconciliación: podese reintegrar a la Ilesia n'habiendo abjurado de los sos errores, axuración que podía adoptar trés formes distintes: axuración de levi, pa los que namái había un llixeru barruntu de herexía; axuración de vehementi, pa los acusaos de los qu'esisten serios barruntos de culpabilidá o se nieguen a confesar; y l'axuración «en forma», pa los acusaos declaraos culpables y que confesaron. La tercer categoría d'acusaos, la de los "aportunantes", estremar en tres grupos: el de los penitentes relapsos, los reincidentes que confesaron la so culpabilidá y penáronse; el de los impenitentes non relapsos, los que siendo culpables nun confesaron nin se penaron, pero nun son reincidentes; y el de los impenitentes relapsos, los que reinciden y siguen ensin confesar la so culpabilidá. A los relapsos espéra-yos la foguera, anque con una notable diferencia: los penitentes van ser esgañaos antes de ser quemaos; los impenitentes van ser quemaos vivos. Les sentencies de muerte nun les executa la Inquisición porque se trata d'un tribunal eclesiásticu polo que los condergaos son "relaxaos al brazu secular", esto ye, son apurríos a los tribunales reales por que éstos apliquen les penes de muerte.[54]

En resume, los veredictos podíen ser los siguientes:

  1. L'acusáu podía ser absueltu. Les absoluciones fueron na práutica bien escases.
  2. El procesu podía ser «suspendíu», colo que na práutica l'acusáu quedaba llibre, anque so barruntu, y cola amenaza de que'l so procesu siguir en cualquier momentu. La suspensión yera una forma d'absolver na práutica ensin almitir espresamente que l'acusación fuera errónea.
  3. L'acusáu podía ser «penitenciado». Yera'l menor de los castigos que s'imponíen. El culpable debía abjurar públicamente de los sos delitos (axuración de levi si yera un delitu menor, y axuración de vehementi si'l delitu yera grave), y dempués cumplir un castigu espiritual o corporal. Ente éstos atopaben el sambenitu, el destierru (temporal o perpetuu),[lower-alpha 18] multes o inclusive la condena a galeres.[lower-alpha 19]
  4. L'acusáu podía ser «Sacramentu de la penitencia reconciliáu». Amás de la ceremonia pública na que'l condergáu reconciliar cola Ilesia Católica (el autu de fe), esistíen penes más severes, ente elles llargues condenes de cárcel[lower-alpha 20] o galeres,[lower-alpha 21]y la confiscación de tolos sos bienes. Tamién esistíen castigos físicos, como los azotes.[lower-alpha 22] Los Sacramentu de la penitencia reconciliaos nun podíen ocupar cargos eclesiásticos nin emplegos públicos, según tampoco podíen exercer determinaos oficios, como recaldador d'impuestos, médicu, ciruxanu o farmacéuticu. La inhabilitación estender a los sos fíos y nietos, anque éstos podíen llibrase d'ella pagando una multa llamada de composición.[55]
  5. El máximu castigu yera la «relaxación» al brazu secular, qu'implicaba la muerte na foguera. Recibíen esta pena los herexes impenitentes y los «relapsos» (reincidentes). La execución yera pública. Si'l condergáu penábase, esgañábase-y por aciu el garrote llaín antes d'apurrir el so cuerpu a les llapaes. Si non, yera quemáu vivu. Los casos más frecuentes yeren los de que, bien por ser xulgaos in absentia, bien por finar primero que terminara'l procesu, yeren quemaos n'efixe.

La distribución de les penes varió enforma a lo llargo del tiempu. Según créese, les condenes a muerte fueron frecuentes sobremanera na primer etapa de la historia de la Inquisición (según García Cárcel, el tribunal de Valencia condergó a muerte antes de 1530 al 40% de los procesaos, pero dempués el porcentaxe baxó hasta'l 3%).[56] Kamen confirma esta tesis de que les condenes a muerte pasáu'l primer periodu amenorgar drásticamente, como lo amuesen los datos de los tribunales de Valencia y de Santiago. En Valencia ente 1566-1609 namái'l 2 por 100 fueron quemaos en persona y el 2,1 por 100 n'efixe; en Santiago, ente 1560 y 1700, el 0,7 en persona y el 1,9 n'efixe.[57] Nel sieglu XVIII les "relaxaciones" menguaron entá más y asina mientres los ventinueve años de los reinaos de Carlos III y Carlos IV namái cuatro persones morrieron na foguera.[58]

Apelación editar

Los condergaos teníen derechu a apelar al Conseyu de la Suprema Inquisición, que siempres confirmaba sentenciar si tratar de la pena de muerte. Pero los tribunales utilizaben tou tipu de argucias por que los reos nun tuvieren oportunidá de recurrir la sentencia. Según Joseph Pérez, "el mediu más eficaz yera qu'ignoraren la suerte que-yos esperaba'l mayor tiempu posible y nun informa-yos hasta l'últimu momentu, nel autu de fe, cuando yá nun teníen tiempu d'apelar".[59]

Per otru llau, la Monarquía Hispánica nunca dexó que pudiera apelase al papa, como lo demuestra esta instrucción de Felipe II:[60]

Nengún asuntu importante de la Inquisición hai de ser comunicáu a Roma pa ser esamináu n'última instancia; tou tien de xulgase nel reinu, en virtú de la delegación apostólica que recibió'l inquisidor xeneral; los obispos y los homes de lleis del reinu conocen meyor que naide'l costumes y los vezos de los sos compatriotes; ye normal, por tanto, que los españoles sían xulgaos por españoles y non por estranxeros, que nun tán al corriente de les peculiaridaes nacional y local.

Autu de fe editar

 
Autu de Fe na Plaza Mayor de Madrid, Francisco Rizi, 1683, oleu sobre llenzu, 277 x 438 cm, Madrid, Muséu del Prado.

Si la sentencia yera condenatoria, implicaba que'l condergáu tenía de participar na ceremonia denomada autu de fe, que solemnizaba la so torna al senu de la Ilesia (na mayor parte de los casos), o'l so castigu como herexe impenitente. Los autos de fe podíen ser privaos («autu particular») o públicos («autu públicu» o «autu xeneral»).

Anque primeramente los autos públicos nun revistíen especial solemnidá nin se pretendía una asistencia masiva d'espectadores, col tiempu convertir nuna ceremonia solemne, celebrada con multitudinaria asistencia de públicu, metanes un ambiente festivo. L'autu de fe terminó per convertir se nun espectáculu barrocu, con una puesta n'escena minuciosamente calculada pa causar el mayor efeutu nos espectadores.

Los autos solíen realizase nun espaciu públicu de grandes dimensiones (na plaza mayor de la ciudá, frecuentemente), xeneralmente en díes festivos. Los rituales rellacionaos col autu empezaben yá la nueche anterior (la llamada «procesión de la Cruz Verde») y duraben dacuando'l día enteru. L'autu de fe foi lleváu de cutiu al llenzu por pintores: unu de los exemplos más conocíos ye'l cuadru de Francisco Rizi calteníu nel Muséu del Prado y que representa'l celebráu na Plaza Mayor de Madrid el 30 de xunu de 1680 (ver imaxe).

Relaxación editar

 
Detalle del cuadru Autu de Fe presidíu por Santu Domingu de Guzmán de Pedro Berruguete (c. 1500) nel que se ve a dos condergaos pola Inquisición española siendo executaos a garrote llaín y quemaos por herexes

La relaxación yera la entrega a los tribunales reales de los condergaos a muerte pola Inquisición española. La Inquisición yera un tribunal eclesiásticu polo que nun podía condergar a la pena capital d'ende que "relaxara" a los reos al brazu secular que yera l'encargáu de pronunciar la sentencia de muerte y de conducilos al llugar onde diben ser quemaos —esgañaos primeramente por aciu garrote llaín si yeren penitentes, y quemaos vivos si yeren impenitentes, esto ye, si nun reconocieren el so herexía o nun s'habíen represu—. La relaxación producir mientres el autu de fe, nel qu'en contra de lo que suel creese, nun s'executaba a naide, sinón darréu dempués y n'otru llugar.

Fin de la Inquisición editar

La Inquisición nel sieglu XVIII editar

La llegada de la Ilustración a España desaceleró l'actividá inquisitorial na segunda metá del sieglu XVIII. Na primer metá entá se quemar en persona a 111 condergaos, y n'efixe a 117, la mayoría d'ellos los denominaos «judaizantes». Nel reináu de Felipe V el númberu d'autos de fe foi de 728. Sicasí, nos reinaos de Carlos III y Carlos IV namái se quemar a cuatro condergaos.

Col Sieglu de les Lluces la Inquisición reconvirtióse: les nueves idees ilustraes yeren l'amenaza más próxima y teníen de ser combatíes. Les principales figures de la Ilustración Española fueron partidaries de la reforma de la Inquisición y en dalgún casu de la so abolición. Munchos de los ilustraos españoles fueron procesaos pol Santu Oficiu, ente ellos Olavide, en 1776; Iriarte, en 1779; y Xovellanos, en 1796. Esti postreru alzó un informe a Carlos IV nel que señalaba la ineficacia de los tribunales inquisitoriales y el desconocimientu que los actuantes teníen:

flaires que tomen [el puestu] namái pa llograr el platillo y la exención de coru; qu'ignoren les llingües estrañes, que namái saben un pocu de teoloxía escolástica...

Na nueva xera, la Inquisición trató d'acentuar la so función censora de les publicaciones, pero atopó que Carlos III había secularizado los procedimientos de censura y, en munches ocasiones, l'autorización del Conseyu de Castiella topetaba cola más intransixente postura inquisitorial. Xeneralmente yera la censura civil y non la eclesiástica la que terminaba imponiéndose. Esta perda d'influencia esplícase tamién porque la penetración d'obres estranxeres ilustraes faíase al traviés de miembros destacaos de la nobleza o'l gobiernu,[lower-alpha 23] persones influyentes a quien yera bien difícil interferir. Asina entró n'España, por casu, la Enciclopedia Metódica, gracies a llicencies especiales daes pol Rei.

 
Condergada pola Inquisición española que lleva una coroza con dibuxos de llapaes lo que significa que va ser quemada na foguera por herexe (grabáu de la serie Los Caprichos de Francisco de Goya).

Sicasí, a partir de la Revolución francesa, el Conseyu de Castiella, tarreciendo que les idees revolucionaries terminaren per enfusar n'España, decidió reactivar el Santu Oficiu a quien s'encamentó encarecidamente la persecución de les obres franceses. El 13 d'avientu de 1789 un edictu inquisitorial, que recibió'l beneplácito de Carlos IV y del Conde de Floridablanca, dictaminó que:

teniendo noticies d'espardese y sopelexáu nestos reinos varios llibros ... que, ensin contentase cola senciella narración d'unos fechos de naturaleza sediciosos ... paecen formar un códigu teóricu y práuticu d'independencia a les llexítimes potestaes .... destruyendo d'esta suerte l'orde políticu y social... prohíbese la llectura, so multa, de trenta y nueve obres en francés

Sicasí, l'actividá inquisitorial viose imposibilitada ante l'ábanu d'información que cruciaba la frontera, reconociendo en 1792 que

l'ensame de papeles sediciosos ... nun da llugar pa dir formalizando los espedientes contra los suxetos que los introducen...

La llucha contra la Inquisición nel interior producióse casi siempres de forma clandestina. Los primeros testos que cuestionaron el papel inquisitorial y allababen los ideales de Voltaire o Montesquieu apaecieron en 1759. Tres la suspensión de l'actividá censora previa per parte del Conseyu de Castiella en 1785, el periódicu El Censor empecipió la publicación de protestes contra l'actividá del Santu Oficiu por aciu la crítica racionalista y, inclusive, Valentín de Foronda publicó Espíritu de los meyores diarios, un alegatu en favor de la llibertá d'espresión que se lleía con avidez nos atenéos; igualmente, el militar Manuel d'Aguirre, na mesma llinia, escribió «Sobre'l tolerantismo» en El Censor, El Corréu de los Ciegos y El Diariu de Madrid.[lower-alpha 24]

L'últimu reu quemáu foi la beato Dolores, en Sevilla (1781).[lower-alpha 25]

Mientres el reináu de Carlos IV y, a pesar de les medranes qu'amenaba la Revolución francesa, produciéronse dellos fechos qu'acentuaron el tornar de la institución inquisitorial. De primeres, l'Estáu diba dexando de ser un pixín organizador social pa tener qu'esmolecese pol bienestar públicu y, con ello, tenía que plantegase'l poder terrenal de la Ilesia, ente otres cuestiones, nos señoríos y, de forma xeneral, na riqueza acumulada que torgaba'l progresu social.[lower-alpha 26] Per otru llau, el permanente bracéu ente'l poder del Tronu y el poder de la Ilesia inclinóse cada vez más de parte d'aquél, onde los ilustraos atopaben meyor proteición a los sos ideales. El mesmu Godoy amosóse abiertamente contrariu a una institución que'l so únicu papel había quedáu amenorgáu a la censura y qu'amosaba una lleenda negra internacional d'España que nun convenía a los intereses políticos del momentu:

¿La Inquisición? El so antiguu poder nun esistía yá: l'autoridá horrible qu'esti tribunal sanguinario exerciera n'otres dómines quedaba amenorgada, quedaba bien amenorgada ... el Santu Oficiu viniera parar en ser una especie de comisión pa la censura de llibros, non más ...

Ello ye que les obres prohibíes circulaben con fluidez en redolaes públiques, como les llibreríes de Sevilla, Salamanca o Valladolid.

Abolición editar

La Inquisición foi abolida por Napoleón por aciu los decretos de Chamartín d'avientu de 1808,[61] polo que nun esistió mientres el reináu de Xosé I (1808-1812). En 1813, los diputaos lliberales de les Cortes de Cádiz aprobaron tamién la so abolición,[62] en bona midida impulsaos pol sentimientu de refuga que xenerara la condena del Santu Oficiu a la sulevación popular contra la invasión francesa. Sicasí, foi de volao restaurada cuando Fernandu VII recuperó'l tronu'l 1 de xunetu de 1814,[63] y depués de nuevu abolida mientres el Trieniu lliberal.[64]

Darréu, na Década Ominosa, la Inquisición nun foi formalmente restablecida, a diferencia de lo que se cree,[lower-alpha 27] siendo sustituyida en delles diócesis poles Xunta de Fe Xuntes de Fe, toleraes poles autoridaes llocales. La Xunta de Fe de Valencia tuvo'l murniu honor de condergar a muerte al postreru herexe executáu n'España, el maestru d'escuela Cayetano Ripoll, aforcáu en Valencia el 31 de xunetu de 1826 y tou ello ente un escándalu internacional n'Europa pol despotismu qu'inda pervivía n'España.

La Inquisición foi definitivamente abolida'l 15 de xunetu de 1834[65] por un Real Decretu robláu pola rexente María Cristina de Borbón, mientres la minoría d'edá de Sabela II y a propuesta del Presidente del Conseyu de Ministros el lliberal moderáu Francisco Martínez de la Rosa. (Nun esiste nenguna prueba de qu'un organismu asemeyáu a la Inquisición actuara mientres la primer Guerra Carlista nes zones apoderaes polos carlistes, anque una de les midíes de gobiernu que preconizaben yera la reimplantación de la Inquisición).

Númberu de víctimes editar

 
Placa en Ribadavia que conmemora'l procesu realizáu pola Inquisición va cuatrocientos años contra vecinos de la villa por causa de les sos creencies

El cronista Hernando del Pulgar, contemporaneu de los Reis Católicos, calculó qu'hasta 1490 (namái una década dempués del empiezu de la so actividá), la Inquisición quemaría na foguera a 2000 persones, y reconciliáu a otres 15 000.[66]

Les primeres estimaciones cuantitatives del númberu de procesaos y executaos pola Inquisición Española ufiertar Juan Antonio Llorente, que foi secretariu xeneral de la Inquisición de 1789 a 1801 y publicó en 1822, en París, Historia crítica de la Inquisición. Según Llorente, a lo llargo de la so historia la Inquisición procesaría a un total de 341 021 persones, de les cualos daqué menos d'un 10 % (31 912) seríen executaes. Llegó a escribir: «Calcular el númberu de víctimes de la Inquisición ye lo mesmo que demostrar práuticamente una de les causes más poderoses y eficaces de la despoblación d'España».[67] El principal historiador modernu de la Inquisición, Henry Charles Lea, autor de History of the Inquisition of Spain, consideró qu'estes cifres, que nun se basen n'estadístiques rigoroses, yeren bien esaxeraes.

Los historiadores modernos entamaron l'estudiu de los fondos documentales de la Inquisición. Nos archivos de la Suprema, anguaño nel Archivo Históricu Nacional, caltiénense, nos informes qu'añalmente teníen d'unviar tolos tribunales llocales, les rellaciones de toles causes dende 1560 hasta 1700. Esi material apurre información de 49 092 xuicios, que fueron estudiaos por Gustav Henningsen y Jaime Contreras.[68] Según los cálculos d'esti autores, un 1,9 % de los procesaos foi quemáu na foguera.

Los archivos de la Suprema apenes apurren información alrodiu de les causes anteriores a 1560. Pa estudiales, ye necesariu recurrir a los fondos de los tribunales llocales, pero la mayoría perdiéronse. Caltiénense los de Toledo, Cuenca y Valencia. Dedieu[69] estudió los de Toledo, onde fueron xulgaes unes 12.000 persones por delitos rellacionaos cola herexía. Ricardo García Cárcel[70] analizó los del tribunal de Valencia. De les investigaciones d'esti autores deduzse que los años 1480-1530 fueron el periodu de más intensa actividá de la Inquisición, y que nestos años el porcentaxe de condergaos a muerte foi abondo más significativu que nos años estudiaos por Henningsen y Contreras.

García Cárcel envalora que'l total de procesaos pola Inquisición a lo llargo de tola so historia foi d'unos 150 000. Aplicando'l porcentaxe d'executaos qu'apaez nes causes de 1560-1700 —cerca d'un 2 %— podría pensase qu'una cifra averada pue tar en redol a les 3000 víctimes mortales. Sicasí, bien probablemente esta cifra tenga de correxise al alza si tener en cuenta los datos suministraos por Dedieu y García Cárcel pa los tribunales de Toledo y Valencia, respeutivamente. Con base nos estudios de Henningsen y Contreras, García Cárcel, Wagner y otros, anque usando una extrapolación daqué menor (125 000 procesaos), Pérez envaloró en menos de 10 000 les sentencies a muerte siguíes d'execución.[71] Sicasí, por causa de les llagunes nos fondos documentales, ye imposible determinar la exactitú d'esta cifra y ye probable que nunca se sepa con seguridá'l númberu exactu de los executaos pola Inquisición.

Stephen Haliczer, unu de los profesores universitarios que trabayaron nos archivos del Santu Oficiu, diz qu'afayó que los inquisidores usaben la tortura «con poca frecuencia» y xeneralmente mientres menos de 15 minutos. De 7000 casos en Valencia, en menos del 2 % usóse la tortura y naide sufrir más de dos veces. Entá más, el Santu Oficiu tenía un manual de procedimientu que prohibía munches formes de tortura usaes n'otros sitios d'Europa. Los inquisidores yeren na so mayoría homes de lleis, escépticos en cuanto al valor de la tortura p'afayar la herexía.

Lleenda negra de la Inquisición editar

A mediaos del sieglu XVI, coincidiendo cola persecución de los protestantes, empieza a apaecer nes plumes de dellos intelectuales europeos protestantes una imaxe de la Inquisición qu'esaxera les sos traces negatives con fines propagandísticos. Unu de los primeros n'escribir avera de la tema ye l'inglés John Foxe (1516-1587), quien dedica un capítulu enteru del so llibru The Book of Martyrs a la Inquisición Española. Otra de les fontes de la lleenda negra de la Inquisición foi Sanctae Inquisitionis Hispanicae artes aliquot detectae (Delles artes de la Santa Inquisición española), publicáu en Heidelberg en 1567, roblada sol seudónimu de Reginaldus Gonsalvius Montanus, que foi probablemente escrita por dos protestantes españoles exiliaos, Casiodoro de Reina y Antonio del Corru. Esti llibru tuvo un gran ésitu y foi traducíu al inglés, francés, holandés, alemán y húngaru, contribuyendo a encimentar la imaxe negativa que n'Europa se tenía de la Inquisición. Holandeses ya ingleses, rivales políticos d'España, fomentaron tamién esta lleenda negra.

Otres fontes de la lleenda negra de la Inquisición vienen d'Italia. Los intentos de Fernando'l Católicu d'esportar la Inquisición Española a Nápoles desencadenaron delles revueltes, ya inda en feches tan tardíes como 1547 y 1564 hubo llevantamientos antiespañoles cuando se creyó que se diba a establecer la Inquisición. En Sicilia, onde sigo llegó a establecese, hubo tamién revueltes contra l'actividá del Santu Oficiu, en 1511 y 1516. Son numberosos los autores italianos que nel sieglu XVI referir con horror a les práutiques inquisitoriales.

La Inquisición española nes artes editar

Pintura editar

 
Autu de fe de la Inquisición, vistu por Francisco de Goya.

Mientres el sieglu XVII, realizáronse delles representaciones d'autos de fe, como l'oleu de grandes proporciones pintáu por Francisco Rizi, que representa l'autu de fe celebráu na Plaza Mayor de Madrid en 1680. Esti tipu de cuadros sorraya sobremanera la solemnidá y espectacularidá de los autos de fe.

La crítica a la Inquisición ye una constante na obra del pintor Francisco de Goya, especialmente nos Caprichos. Nesta serie de grabaos, realizaos a finales del sieglu XVIII, apaecen dellos penitenciados pola Inquisición, y una lleenda al pie esplica por qué fueron condergaos. Les lleendes sorrayen con mordacidad la nimiedad de los motivos y oldeen coles cares de congoxa y desesperación de los reos. Un estranxeru que foi xulgáu como herexe lleva la lleenda «Por nacer n'otra parte». Estos grabaos acarretaron al pintor problemes col Santu Oficiu, y, pa evitar ser procesáu, terminó regalando planchar orixinales al rei Carlos IV.

Abondo dempués, ente 1815 y 1819, Goya pintó otros llenzos alrodiu de la Inquisición. Destaca sobremanera Autu de fe de la Inquisición (na imaxe).

Lliteratura editar

  • La lliteratura enceta la tema de la Inquisición dende un puntu de vista críticu. Nel Cándido, de Voltaire, apaez como epítome de la intolerancia y l'arbitrariedá xurídica la Inquisición, en Portugal y n'América.
  • Mientres el Romanticismu, la novela gótica, que se desenvolvió sobremanera en países protestantes, acomuña con frecuencia'l catolicismu col terror y la represión. Esta visión de la Inquisición española apaez, ente otres obres, en El monxu (1796), de Matthew Lewis, en Melmoth el errabundo (1820) de Charles Robert Maturin y en Manuscritu atopáu en Zaragoza, del polacu Jan Potocki.
  • Unu de los más conocíos rellatos d'Edgar Allan Poe, El pozu y el pendilexu, fantasia nesta mesma llinia alrodiu de les tortures de la Inquisición. El procedimientu de tortura qu'apaez na historia nun tien nenguna base histórica.
  • En Francia, a empiezos del sieglu XIX, editóse la novela epistolar Cornelia Bororquia, o la víctima de la Inquisición, atribuyida al español Luis Gutiérrez, que crítica fiero a la Inquisición y a los sos representantes.
  • La Inquisición apaez tamién n'unu de los capítulos de la novela Los hermanos Karamázov de Fiódor Dostoievski, en que se plantega qué asocediera si Jesús tornara a la Tierra na dómina de la Inquisición española.
  • La novela de Carme Riera publicada en 1994, Dins el darrer blau (Nel postreru azul), se ambienta na represión de los chuetes (judeoconversos de Mallorca) a finales del sieglu XVII.
  • En 1998, l'escritor español Miguel Delibes publicó la novela histórica L'herexe, avera del grupu protestante de Valladolid y a la so represión pola Inquisición.
  • Nel 2000, Noah Gordon publica El postreru xudíu, el viaxe iniciático d'un xudíu na España de la Inquisición.

Cine editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Kamen ufierta cifres averaes pa les víctimes de Valencia (250) y Barcelona (400). Nun apurre datos concretos sobre Córdoba (Kamen, op. cit., p. 17)
  2. Fueron notables casos como los del obispu Pablo de Santa María, autor de Scrutinium Scripturarum, de Jerónimo de Santa Fe (Hebraeomastix) y de Pedro de la Caballería (Zelus Christi contra Judaeos). Los trés yeren conversos. (Kamen, op. cit., p. 39).
  3. Destaquen dos libelos del sieglu XVI: el Llibru verde d'Aragón y el Carbonizu de la nobleza d'España (citaos en Kamen, op. cit. p. 38).
  4. Ufierta cifres contundentes: yeren d'orixe xudíu'l 91,6 % de les persones xulgaes en Valencia ente 1484 y 1530, y el 99,3 % de los xulgaos en Barcelona ente 1484 y 1505. (Kamen, op. cit., p. 60).
  5. Les Cortes de Castiella pidieron al rei la reforma de los procedimientos de la Inquisición siquier nes siguientes feches: 1518, 1520, 1523 y 1525. Les Cortes d'Aragón, siquier en 1518. (Kamen, op. cit., páxs. 78-81.
  6. Estos procesos —en concretu, el del grupu de Valladolid— apurren al escritor Miguel Delibes les bases pal argumentu de la so escelente novela histórica L'herexe (1998). Los procesos contra los protestantes castellanos fueron estudiaos por Jesús Alonso Burgos en El luteranismu en Castiella mientres el sieglu XVI.
  7. Kamen (op. cit., p. 99) da la cifra averada de 100 execuciones ente 1559 y 1566. Compara estes cifres colos condergaos a muerte n'otros países europeos nes mesmes feches, concluyendo qu'en periodos similares fueron executaos n'Inglaterra (sol gobiernu de la católica María Tudor) aproximao'l doble d'herexes; en Francia el triple, y diez veces más nos Países Baxos.
  8. Los principales escritores españoles que fueron incluyíos nel Índiz fueron: Gil Vicente, Bartolomé Torres Naharro, Juan del Enzina, Jorge de Montemayor, Juan de Valdés, Juan d'Ávila, Luis de Granada, Francisco de Borja, Inaciu de Loyola o Lope de Vega, según l'anónimu Lazarillo de Tormes y el Cancioneru Xeneral, de Hernando del Castillo. La Celestina, que nun figuró nos índices del sieglu XVI, se expurgó en 1632 y prohibióse totalmente en 1790. Ente los autores non españoles oxetar a Ovidio, Dante, Rabelais, Ariosto, Maquiavelo, Erasmu de Rotterdam, Jean Bodin y Tomás Moro, ente munchos otros.
  9. Ye'l casu de los santos Juan d'Ávila, Luis de Granada y Francisco de Borja, ente otros.
  10. Ésti foi'l casu, por casu, del Lazarillo de Tormes, que, n'entrando nel índiz, namái foi accesible n'ediciones expurgadas hasta entráu'l sieglu XIX.
  11. Tamién Cervantes y Góngora tuvieron problemes, anque leves, cola Inquisición. A Cervantes, en concretu, la Inquisición -y expurgó del Quixote la llinia siguiente: «Les obres de caridá que se hazen tibia y flojamente nun tienen méritu nin valen nada». Nel sieglu XVIII prohibióse tamién una comedia de Lope de Vega, La fianza satisfecha.
  12. «A partir de la década de 1570, n'Aragón y Valencia los moriscos formaben el gruesu de les persecuciones de la Inquisición. N'el mesmu tribunal de Granada, los moriscos representaben el 82 por 100 de los acusaos ente 1560 y 1571» (Kamen, op. cit., p. 217).
  13. Esti procesu ye la tema de la película Akelarre, del direutor español Pedro Olea.
  14. «En Toledo, les acusaciones por defender la «simple fornicación» constituyeron una quinta parte del total de causes ente 1566 y 1570, y una cuarta ente 1601 y 1605» (Kamen, op. cit., p. 256; según datos basaos nes investigaciones de Dedieu nos archivos del tribunal inquisitorial de Toledo).
  15. En Sicilia la Inquisición tuvo vixente hasta'l 30 de marzu de 1782, en que foi abolida pol rei Fernandu IV. Envalórase que mientres la so actividá fueron executaes unes 200 persones.
  16. «Nel tribunal de Valladolid, en 1699, dellos sospechosos (incluyendo a una neña de nueve años y a un rapazu de catorce) tuvieron encarcelaos hasta dos años ensin que se fixera la menor calificación de les acusaciones que pesaben contra ellos» (Kamen, op. cit., p. 180).
  17. H.C. Lea, III, p. 33. Citáu en Kamen, op. cit., p. 185. Recueye les mesmes estadístiques García Cárcel, op. cit., p. 43.
  18. «L'exiliu o'l destierru de la llocalidá yera una sentencia común pa les males influencies. Siempres que yera posible faíense confiscaciones.» (Kamen, op. cit., p. 196).
  19. «Les galeres yeren una pena desconocida pa la Inquisición medieval, concebida pal nuevu tribunal por el mesmu Fernando, que d'esa manera topó una fonte de mano d'obra barata ensin tener que recurrir descaradamente a la esclavitú. (...) Les galeres constituyíen una forma económica de pena: los tribunales víense llibres del deber de caltener a los penitentes nes sos prisiones y l'estáu aforraba n'igual cantidá'l gastu que suponía contratar remeros.» (Kamen, op. cit., p. 196).
  20. «L'encarcelamientu ordenáu pola Inquisición podía ser por un curtiu periodu de meses o años, o pa tola vida, siendo esta última pena clasificada como "perpetua y irremisible". Pero la sentencia, entós como agora, nun se cumplía de manera lliteral. Nel sieglu XVII, prisión "perpetua" significaba na práutica, de normal, unos cuantos meses, y poques vegaes suponía l'encarcelamientu por más de trés años, si ye que l'acusáu penábase; una sentencia "pa tola vida" solía cumplise en diez años. A pesar d'ello la Inquisición siguió dictando cadenes "perpetues", probablemente porque en derechu canónicu yera costume condergar a los herexes a la cárcel pa tola vida. Sentencies incongruentes, tales como "prisión perpetua d'un añu" apaecen como norma nos decretos inquisitoriales.
    Ello ye que nenguna de les sentencies suponía l'encarcelamientu forzosu nuna cárcel. Acordies coles Instrucciones de 1488, los inquisidores podíen confinar a discreción a un home na so propia casa o en determinaes instituciones, como un conventu o un hospital.» (Kamen, op. cit., p. 195).
  21. «Los acusaos yeren escasamente sentenciaos a un periodu cimeru a los cinco años, en contraste colos tribunales seculares qu'entós y dempués condergaben los presos a galeres pa tola vida.» (Kamen, op. cit., p. 196).
  22. «Los azotes yeren una forma de castigu físicu más común. L'usu del llátigu a manera d'escarmientu yera bien antiguu na tradición cristiana. Como forma de castigu de criminales, sicasí, yera una pena bien severa, pos traía l'estigma de la degradación y el deshonor, polo que namái podía emplegase contra persones de baxu status social. La Inquisición xeneralmente condergaba al culpable a ser "azotáu mientres percorría les cais", y nesi casu (si tratar d'un varón) tenía qu'apaecer desnudu hasta la cintura, de cutiu montáu sobre un pollín por que sufriera una mayor deshonra, siendo debidamente azotáu pol verdugu col númberu señaláu de latigazos. Mientres esti percorríu peles cais, los transeúntes y los rapacinos amosaben el so odiu pola herexía tirando piedres a la víctima. Les muyeres yeren azotaes igual que los homes. Tampoco había llende d'edá: hai casos rexistraos de neñes de pocu más de diez años y vieyes de setenta o ochenta años sufriendo'l mesmu tratu. La regla xeneral yera prescribir a lo más 200 latigazos, ente que les sentencies de 100 latigazos yera bien comunes.» (Kamen, op. cit., p. 196).
  23. Los miembros del Gobiernu y del Conseyu de Castiella, amás d'otros miembros cercanos a la Corte, llograben una autorización especial por que los llibros adquiríos en Francia, Países Baxos o Alemaña cruciaren la frontera ensin previa inspeición polos miembros del Santu Oficiu. Esta práutica estender dende'l reináu de Carlos III.
  24. Los argumentos utilizaos polos periódicos y nos opúsculos que circulaben per España yeren copies casi exactes traducíes al español de les reflexones de Montesquieu o Rousseau.
  25. Caltiénense distintos testimonios pa distintos llugares: En Logroño foi en 1719 (Pozu Cubillas).
  26. Les propiedaes de la Ilesia polo xeneral, y del Santu Oficiu en particular, ocupaben grandes estensiones de terrén na actual Castiella y Lleón, Estremadura y Andalucía. Los terrenes taben daos a censu a los llabradores, o bien a los conceyos que los esplotaben como bienes comunales con munches llimitaciones, teniendo d'apurrir una parte de la renta, xeneralmente en dineru, a la Ilesia.
  27. Magar los historiadores suelen considerar distintes versiones sobre si produció'l fechu, polo xeneral sostiense que magar mientres la Década Ominosa restablecióse la Inquisición el 1 d'ochobre de 1823, el Real Decretu que tendría d'abolir el dictáu nel Trieniu Lliberal nunca foi redactáu o, siquier si ser, nun se publicar. L'abolición formal mientres la Rexencia de María Cristina nun foi otra cosa qu'una ratificación de l'asocedida en 1820.

Referencies editar

  1. Martín Hernández, 1980, p. 16-17; 19.
  2. Kamen, Henry: La Inquisición Española; p. 17.
  3. Citáu en Kamen, op. cit., p. 53.
  4. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 192.
  5. Kamen, op. cit., páxs. 29-31.
  6. Kamen, op. cit., páxs. 99-100.
  7. Kamen, op.cit., p. 109.
  8. Kamen, op. cit., p. 217.
  9. Michel Boeglin: La espulsión de los moriscos d'Andalucía y les sos llendes. El casu de Sevilla (1610-1613) (In Spanish)
  10. «The Assimilation of Spain's Moriscos: Fiction or Reality?». Biblioteques Públiques. Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte 1 (2). Winter 2011. http://www.bibliotecaspublicas.es/villarrubiadelosojos/imagenes/Dadson_Assimilation_Reality_or_Fiction.pdf. 
  11. Kamen, op. cit., p. 221.
  12. Europa Press News Agency: Espertu afaya "llinaxes ocultos" de moriscos que se quedaron n'Andalucía, a pesar de la orde d'espulsión (In Spanish)
  13. Citáu en Kamen, op. cit., p. 264.
  14. Kamen, op. cit., p. 259.
  15. Kamen, op. cit., p. 169; falando n'especial del casu d'Antonio Pérez, que aportó a primer ministru de Felipe II.
  16. Kamen, op. cit., p. 53 (que cita de la mesma a H. C. Lea, I, p. 587)
  17. Kamen, op. cit., p. 54 (que cita de la mesma a H. C. Lea, I, p. 590, Apéndiz 11)
  18. Kamen, op.cit., p. 155-161.
  19. García Cárcel, Ricardo: La Inquisición, p. 21.
  20. Kamen, op. cit., p. 141.
  21. García Cárcel, Ricardo, op.cit., p. 24.
  22. Citáu en Kamen, op. cit., p. 151.
  23. Pérez, 2012, páxs. 121-122.
  24. Pérez, 2012, páxs. 122-123.
  25. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, 3ª, Barcelona: Críticu, páx. 171. ISBN 978-84-9892-198-4. «Al rematar el sermón o'l credo, l'inquisidor o'l so representante sostenía un crucifixu delantre de la congregación y pidía a toos que llevantaren la so mano derecha, persignárense y repitieren dempués d'él una solemne promesa d'ayudar a la Inquisición y los sos ministros. Entós l'inquisidor o'l so representante daba en lleer l'edictu.»
  26. Pérez, 2012, páxs. 123-125.
  27. Pérez, 2012, páxs. 127-128; 131.
  28. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 173-174.
  29. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 178-179.
  30. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 174-175.
  31. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 175.
  32. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 179.
  33. 33,0 33,1 Pérez, 2012, páxs. 130.
  34. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 180; 182.
  35. 35,0 35,1 Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 183.
  36. Kamen, Henry (2011). La Inquisición n'España. Una revisión histórica, páx. 180.
  37. 37,0 37,1 Pérez, 2012, páxs. 130-131.
  38. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 180-181; 183-184.
  39. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 188.
  40. 40,0 40,1 Pérez, 2012, páxs. 131.
  41. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 184.
  42. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 188-189.
  43. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 189.
  44. Pérez, 2012, páxs. 132-133.
  45. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 190-191.
  46. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 191-192.
  47. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 192-193.
  48. 48,0 48,1 Pérez, 2012, páxs. 134.
  49. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, 3ª, Barcelona: Críticu, páx. 187. ISBN 978-84-9892-198-4.
  50. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 196.
  51. Pérez, 2012, páxs. 135.
  52. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 191.
  53. Pérez, 2012, páxs. 135-136.
  54. Pérez, 2012, páxs. 136-138.
  55. Pérez, 2012, páxs. 138.
  56. García Cárcel, Ricardo, op. cit., p. 39.
  57. Kamen, Henry (2011). La Inquisición n'España. Una revisión histórica, páx. 193-194. «El númberu proporcionalmente pequeñu d'execuciones un argumentu eficaz contra la lleenda d'un tribunal sedientu de sangre. Nada, verdaderamente, puede borrar l'horror de los primeres y tarrecibles años. Nin pueden embrivise ciertes esplosiones ocasionales de xabacismu, como les carecíes polos chuetes a finales del sieglu XVII. Pero ta claro que la Inquisición, mientres la mayor parte de la so esistencia, tuvo lloñe de ser una máquina de la muerte, tantu polos sos propósitu como polo que realmente podía llevar a cabu.»
  58. Kamen, Henry (2011). La Inquisición Española. Una revisión histórica, páx. 198.
  59. Pérez, 2012, páxs. 138-139.
  60. Pérez, 2012, páxs. 139-140.
  61. Gaceta de Madrid núm.151, de 11/12/1808, páxina 1567
  62. Gaceta de la Rexencia de les Españas núm. 29, de 06/03/1813, páxines 230 a 232
  63. Gaceta de Madrid núm. 102, de 23/07/1814, páxines 839 a 840
  64. Gaceta de Madrid núm. 35, de 10/03/1820, páxina 253
  65. Gaceta de Madrid núm. 150, de 17/07/1834, páxina 649
  66. Citáu en Kamen, op. cit., p. 62.
  67. Juan Antonio Llorente: Historia crítica de la Inquisición n'España (tomu IV, p. 183). Madrid: Hiperión, 1980.
  68. Contreras, Jaime y Gustav Henningsen (1986). “Forty-four thousand cases of the Spanish Inquisition (1540-1700): analysis of a historical data bank”, en Henningsen G., J. A. Tedeschi et al. (comps.), The Inquisition in early modern Europe: studies on sources and methods. Dekalb: Northern Illinois University Press.
  69. Jean-Pierre Dedieu: «Los cuatro tiempos», en Benassar, Bartolomé: Inquisición española: poder políticu y control social; páxs. 15-39.
  70. García Cárcel, Ricardo: Oríxenes de la Inquisición española. El tribunal de Valencia, 1478-1530. Barcelona, 1976.
  71. Pérez, Joseph (2006). The Spanish Inquisition: a history. New Haven, CT : Yale University Press; p. 173.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.