El conductismu[1] según J. B. Watson, unu de los primeros en definir l'oxetu d'estudiu de la psicoloxía, ye l'estudiu esperimental oxetivu y natural de la conducta.[2] Para B. F. Skinner el conductismu ye una filosofía de la ciencia de la conducta,[3] definió dellos aspeutos esenciales del so oxetu d'estudiu y a diferencia de Watson centrar en describir les lleis xenerales que rixen la conducta voluntaria.[4] L'oxetu d'estudiu de la psicoloxía y la forma en cómo se concibe la conducta ye entendida de diverses maneres, según l'enfoque dende'l que se vea.

Conductismu
teoríes del aprendizaxe
investigación
Cambiar los datos en Wikidata

Pueden identificase más de 10 formes de conductismu[5] dende'l propuestu por Watson hasta los nuesos díes; pasando pol conductismu de Tolman, Hull y Skinner, el interconductismo y la psicoloxía interconductual de Kantor, el conductismu teleolóxicu de Rachlin, empíricu de Bijou, teóricu de Staddon y biolóxicu de Timberlake, el contextualismo funcional de Hayes, etc.

J. R. Kantor define'l conductismu como «un arrenunciu a les doctrines de l'alma, la mente y la conciencia», pa ocupase del estudiu de los organismos n'interaición colos sos ambientes». En términos más amplios, considerar como equivalente al términu ciencia (Kantor 1968, cit. por Campos, 1973, p. 91), yá que s'ocupa de la naturaleza a partir del "principiu del comportamientu". Asina, la química estudia'l comportamientu de los elementos y la sustancia, la física estudia'l comportamientu de la materia y les sos propiedaes, l'astronomía estudia'l comportamientu de los astros y galaxes, y la psicoloxía estudia les interaiciones ente los organismos y la so redolada.

Carauterístiques principales editar

  • Condicionamientu clásicu: Procesu d'aprendizaxe por aciu el cual acomúñase un estímulu inicial (por casu el golor a comida) que provoca nel organismu una respuesta incondicionada regular y mensurable (por casu salivación), con un eventu neutru (por casu un ruiu) que nun provocaba respuestes antes del condicionamientu. Depués de delles presentaciones en contigüidad espaciu-temporal, l'eventu neutru va adquirir les funciones del estímulu inicial, provocando la mesma respuesta qu'aquel. D'esta miente, un ruiu podría terminar remembrando la salivación del organismu.
  • Condicionamientu operante: Procesu d'aprendizaxe pol cual una aición en particular ye siguida por daqué deseable (lo cual fai más facederu que la persona o animal repita l'aición) o por daqué non deseable (lo cual fai menos facedera que se repita l'aición). Un estudiante, por casu, estudia mientres delles hores porque enantes l'estudiu apurrió-y prestu intelectual, notes altes o aponderamientos de los sos padres. La so aplicación ye consecuencia del condicionamientu operante.

D'últimes, "conductismu" constitúi una manera d'estudiar lo psicolóxico o cualquier fenómenu del mundu dende la perspeutiva d'una ciencia de la conducta, ensin mentalismo (atribuciones dualistes extramateriales como l'alma o la mente), nin reduccionismos (utilizar esplicaciones tomaes de disciplines como la neuroloxía, la lóxica, la socioloxía o'l procesamientu de datos).

Esto nun significa dexar de llau los procesos cognitivos como tantes vegaes se malinterpreta, sinón consideralos como "propiedaes de la conducta en función". Esto ye, comportamientos suxetos a les mesmes lleis que'l comportamientu manifiestu qu'arreyen respuestes llingüístiques y sensoriales de tipu tapáu, que, pa ser investigaes tienen d'especificase en términos del tipu d'interaición, amplificase por aciu aparatos o allegar al autoinforme del individuu.

Esiste tamién una clase especial de conductismu denomináu "metodolóxicu", que nun s'empón sobre la base de les precedentes considerancies filosófiques nin teóriques, sinón a cencielles en función a criterios pragmáticos d'abordaxe oxetivu de la conducta como referente observable inmediatu de fenómenos "internos". Este ye, al presente, el tipu de conductismu más comúnmente aplicáu por toa clase de profesionales del comportamientu, inclusive per bona parte de los que nun se consideraríen a sí mesmos "conductistes" en términos doctrinarios y académicos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: conductismu
  2. Watson, J. B. (1913). «Psychology as the behaviorist views it.» Psychological Review, 20, 158-177. (on-line)
  3. Sobre'l Conductismu. , Fontanella, p. 13.
  4. Pellón, Ricardo (2013). «Watson, Skinner y delles disputes dientro del conductismu». Revista Colombiana de Psicoloxía. 
  5. Hurtado, C.. «El conductismu y delles implicaciones de lo que significa ser conductista güei». Diversitas. 

Bibliografía editar

  • Campos, L. (1973). Diccionariu de psicoloxía del aprendizaxe. Méxicu: Editorial Ciencia de la Conducta.
  • Kantor, J. (1963/1991). La evolución científica de la psicoloxía. Méxicu: Tríes.
  • Skinner, B. (1974/1977). Sobre'l conductismu. Barcelona: Fontanella.
  • Watson, J. (1924/1961). El conductismu. Buenos Aires: Paidós.