Conocimientu llibre

El conocimientu llibre ye una corriente epistemolóxica qu'estudia l'orixe históricu y el valor del conocimientu considerándolu como un bien públicu que beneficia a la coleutividá polo xeneral y permite'l desenvolvimientu igualitariu.

Fundamentos editar

El conocimientu tuvo presente dende los principios de la humanidá; y, conforme avanza'l conocimientu, evolucionemos como especie. El ser humanu apriende, enseña y fai usu de la conocencia na midida de la llibertá que tenga pa facelo.

Hasta va poques décades el conocimientu yera patrimoniu de la humanidá, y esistía llibertá d'usu y accesu al mesmu. Cola apaición de llendes artificiales como les patentes y los derechos d'autor ente otros (en conxunto denominaos como propiedá intelectual), el conocimientu perdió esta carauterística. Anguaño, la meyora de la teunoloxía pa llograr una sociedá dixitalizada y coneutada brinda al conocimientu humanu nueves posibilidaes de crecimientu.

El conocimientu, según FIAP, ye un atributu puramente humanu que, sicasí, rique determinaes condiciones sociales y amplios espacios de llibertá para la so xeneración, aprendizaxe, interiorización, sistematización, tresmisión y aplicación.[1]

La conocencia ye llibre por naturaleza y puede xenerase en soledá, pero solo ye fecundu dientro d'un contestu social porque tien la capacidá intrínseca d'adquirir el so máximu valor en tantu tresmítese y ye compartíu de forma llibre y abierta.[1] Por eso, cuanta más llibertá y sociabilidá, hai más conocencia, y por eso, tamién, ye una aberración pretender cosificarlo y faer d'él una mercancía privativa empobinada al arriquecimientu y l'esclusión, en cuenta de consideralo un patrimoniu coleutivu de la humanidá.

Sostenibilidá de la conocencia llibre editar

Pero, si la xeneración y usu de la conocencia demanden llibertá y sociedá, sostién fiap, tamién ye ciertu que toa sociedá rique organización, lo que supón inevitablemente almitir ciertes estructures de poder que, en determinaes circunstancies, pueden llindar o, siquier, condicionar la llibertá. A naide despíntase-y que'l poder, yá seya políticu, económicu, o de cualesquier otra naturaleza, precisa de la conocencia y que cuando esa instancia de poder nun ta abondo controlada acaba privatizando la conocencia y apoderándose d'aquello que ye patrimoniu coleutivu. Asocedió siempres y va siguir asocediendo, pero agora tenemos nes nueses manes la posibilidá de romper en parte esa dinámica perversa.

Llibertaes de la conocencia llibre editar

Les llibertaes y derechos con respectu al software llibre, espandiéronse al terrén de la conocencia, apinando la siguiente noción, bien estendida, de conocencia llibre:[2]

  • La conocencia llibre pue ser llibremente adquiríu y llibremente usáu, con #cualquier propósitu y ensin precisar permisu de naide (llibertá 0).
  • La conocencia llibre puede afaese llibremente a les necesidaes del adquisidor (llibertá 1). L'accesu a una fonte modificable de la conocencia ye una precondición pa ello.
  • La conocencia llibre puede compartise llibremente colos demás (llibertá 2).
  • La conocencia llibre ye tal que puede ameyorase y les sos versiones #afacer y #ameyorar pueden compartise llibremente colos demás, por qu'asina se beneficie la comunidá entera (llibertá 3). L'accesu a una fonte modificable de la conocencia ye una precondición pa ello.

Suel entendese por conteníu o conocencia abierta aquel qu'esfruta de les llibertaes 0 y 2, y eventualmente de les 1 y 3. Nun tenemos de confundir esti términu col d'accesu abiertu a la conocencia.

L'anterior ye ensin dulda, la máxima espresión de la conocencia llibre, otorgándose llibertá pa ser utilizáu, redistribuido, ameyoráu y compartíu. Esto inclúi a tolos dominios del saber, y se particulariza nellos, en situaciones concretes, al traviés de formalizaciones por escritu d'actos «inter vivos» de tresmisión de derechos, conocíes popularmente como llicencies.

Una llicencia de software llibre, según el movimientu del software llibre, ye #cualquier llicencia de software que respete les cuatro llibertaes del software llibre, enunciaes enantes. Una llicencia de software de códigu abiertu, según el Movimientu pol Software de Códigu Abiertu, ye #cualquier llicencia de software ellaborada según les directrices de software de códigu abiertu de la Open Source Initiative.

Al igual que les llibertaes y derechos con respectu al software espandiéronse al terrén de la conocencia, tamién lo fixeron les llicencies que recueyen les cesiones de tales llibertaes y derechos. Denominaciones frecuentes son les siguientes:[2]

  • Llicencia abierta (de conteníu abierto): toa aquella formalización por escritu, per parte del titular, orixinariu o non, de los derechos de propiedá intelectual d'una obra, que recueya necesariamente la cesión esplícita n'esclusiva, con ámbitu territorial mundial y por tiempu ilimitáu —esto ye, pol periodu correspondiente a tola vixencia de los derechos de propiedá intelectual—, de los derechos patrimoniales de reproducción, distribución y comunicación pública de la obra, incluyendo la puesta a disposición interactiva. Les llicencies abiertes satisfaen les llibertaes 0 y 2.
  • Llicencia semiabierta: llenda lo que dexa una llicencia de conteníu abierto al casu únicu d'actos d'esplotación a títulu gratuitu, ensin nenguna finalidá codalosa.
  • Llicencia llibre: toa aquella llicencia de conteníu abierto qu'amás recueya la cesión n'esclusiva del derechu de tresformamientu. Les llicencies llibres satisfaen les llibertaes 0, 1, 2 y 3.
  • Llicencia semilibre: impon la non cesión esclusiva del derechu de tresformamientu o de dalgún de los derechos patrimoniales de reproducción, distribución y comunicación pública, incluyendo la puesta a disposición interactiva, tocantes a la so considerancia como derechos d'esplotación.

Amás, pa #cualquier llicencia, queden reservaos tolos derechos ensin vencer espresamente na formalización de la mesma, pudiendo'l cesionario exercitar los derechos vencíos en cualesquier mediu o formatu, tanxible o intanxible, quedando autorizáu amás a efectuar los cambeos téunicos precises pal exerciciu de los derechos vencíos en talos medios y formatos.

D'esta miente llegóse a la noción d'obra o conteníu abiertu (resp. semiabierto, llibre o semilibre): toa obra o conteníu protexíu por una llicencia abierta (resp. semiabierta, llibre o semilibre).

Asina, según l'anterior categorización, por casu, #cualquier contribución a Wikipedia, al #publicar so los términos de la llicencia de documentación llibre GNU ye una obra llibre, ente que una obra publicada so la llicencia CC Reconocencia-NoComercial-CompartirIgual (by-nc-sa) de Creative Commons ye una obra semilibre. De la mesma, una obra publicada so los términos de la CC Reconocencia-SinObraDerivada (by-nd) ye una obra abierta y si ta publicada so los términos de la CC Reconocencia-NoComercial (by-nc) ye una obra semiabierta.

Ver tamién editar

Wikipedia ye una espresión de la conocencia llibre yá que ta basáu en conteníu llibre, so la filosofía del Copyleft.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Sitio Web de FIAP
  2. 2,0 2,1 Llión Rojas, J. M. (2005). Liberalidad de la conocencia dende la cesión de derechos de propiedá intelectual. N'Alcuentru Internacional sobro Conocencia Llibre. II Conferencia Internacional de Software Llibre. Badayoz: Xunta d'Estremadura. ISBN 84-689-6551-0

Enllaces esternos editar