El Conseyu Árticu ye un foru intergubernamental qu'alderica asuntos a los que s'enfrenten los gobiernos de los países árticos y los representantes de pueblos indíxenes del Árticu. Ta estudiándose la posibilidá d'alzalo a organismu internacional.

Conseyu Árticu
organismu internacional y conseyu
Llocalización
Sede Framsenteret (es) Traducir
Direición Canadá
Dinamarca
Finlandia
Islandia
Noruega
Rusia
Suecia
Estaos Xuníos
Historia
Fundación19 setiembre 1996
Participación empresarial
Formáu por Arctic Environmental Protection Strategy (en) Traducir
Arctic Search and Rescue Agreement (en) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El primer pasu escontra la formación del Conseyu tuvo llugar en 1991 cuando ocho países árticos roblaron la Estratexa pa la proteición del medioambiente árticu. La Declaración de Ottawa de 1996 estableció formalmente'l Conseyu Árticu como un foru intergubernamental p'aprovir un mediu pa fomentar la cooperación, coordinación ya interaición ente los Estaos Árticos, cola participación de les comunidaes indíxenes del Árticu y otros habitantes del Árticu. El Conseyu ocupar de los asuntos comunes del Árticusobremanera temes relatives al desenvolvimientu sostenible y la proteición del mediu ambiente del Árticu.

La Declaración de Ottawa nomó ocho miembros del Conseyu Árticu: Canadá, Rusia, Noruega, Dinamarca, Islandia, los Estaos Xuníos, Suecia y Finlandia.

En mayu 2013 establecióse que seis estados (Italia, China, Xapón, Corea del Sur, India y Singapur) sían miembros observadores permanentes.[1]

Miembros del Conseyu Árticu editar

Estaos Miembro editar

  •   Canadá; representando los territorios de **

Territorios del Noroeste

Groenlandia

Alaska

Estaos miembros observadores editar

Países Observadores editar

Escocia

Estos países reciben l'estatus de países observadores, yá que s'atopen más cerca del Polu Norte que del ecuador. Polo cual confiérse-yos el derechu al estatus d'observador. Sicasí, como nun tienen demandes territoriales nel círculu polar árticu, nun pueden recibir l'estatus de miembru del Conseyu.

Presidencies editar

La presidencia del Conseyu camuda cada dos años ente los ocho naciones miembro. Canadá (1996-1998) sirvió como'l primer Presidente del Conseyu, siguíu polos Estaos Xuníos (1998-2000), Finlandia (2000-2002), Islandia (2002-2004) y Rusia (2004-2006). Dinamarca y Suecia compartieron la Presidencia nel 2008. Noruega, Dinamarca y Suecia tán acordies con una serie de prioridaes comunes pa los trés Presidencies. Anguaño y hasta l'añu 2015, preside'l Conseyu Canadá, siendo'l so presidente la inuk Lleona Aglukkaq.

Participantes permanentes editar

Seis comunidaes indíxenes al Árticu tienen l'estatus de Participantes Permanentes del Conseyu. Estos grupos son representaos pola Asociación Internacional de Aleut, el Conseyu Athabascano Árticu, el Conseyu Internacional Gwich'in, el Conseyu Circumpolar Esquimal, l'Asociación Rusa de Pueblos Indíxenes Septentrional y el Conseyu Saami.

Observadores al Conseyu Árticu editar

Amás, esisten dellos Observadores al Conseyu Árticu, incluyendo ocho naciones non-ártiques - China, Francia, Alemaña, Italia, los Países Baxos, Polonia, España y el Reinu Xuníu; delles organizaciones internacionales - Parlimentarios Árticos, IUCN, La Federación Internacional de la Cruz Roja, el Conseyu Nórdicu, el Foru del Norte, el PNUMA, el PNUD; y unes cuantes organizaciones non-gubernamentales como l'Asociación Mundial de Pastores de Renos,[2] la Universidá del Árticu y el Programa Árticu del WWF.

Xuntes del Conseyu Árticu editar

El Conseyu Árticu axúntase aproximadadmente cada seis meses na nación del Presidente pa una xunta de los Funcionarios Superiores Árticos (FSAs). Los FSAs son representantes d'altu nivel de caúna de los ocho naciones miembro. Representantes de los seis Participantes Permanentes y el Observadores oficiales tamién atienden.

A la fin del ciclu de dos años, el Presidente presenta una xunta al nivel ministerial, que ye la culminación del trabayu del Conseyu mientres esi periodu. La mayoría de los ocho naciones miembro son representaes por un Ministru del Ministeriu d'Asuntos Esteriores, d'Asuntos del Norte o del Mediu Ambiente.

Una Declaración formal (pero non venceyante), nomada pol pueblu nel cual la xunta tien llugar, anúnciase, que xeneralmente resume los llogros y obres futures del Conseyu. Estes Declaraciones traten de les árees d'actualidá principales que les importen el Conseyu, incluyendo'l cambéu climáticu, el desenvolvimientu sostenible, la supervisión y evaluación del Árticu, los contaminantes orgánicos persistentes (COPs) y otros contaminantes nel Árticu, y los trabayos de los cinco Grupos Trabayadores del Conseyu. La última xunta tuvo llugar el 26 d'ochobre de 2006 en Salekhard, Rusia.

Coordinación del trabayu del Conseyu editar

Cada nación presidencial acepta la responsabilidá pa crear un Secretariáu, qu'alministra la coordinación total de l'actividá del Conseyu, qu'inclúi entamando les xuntes, calteniendo'l sitiu web del Conseyu, y distribuyendo los informes y documentos pertinentes al trabayu del Conseyu. A la mayoría de les naciones miembros gústa-y establecer un Secreteriado permanente, pero esta idea foi vetáu delles vegaes polos Estaos Xuníos dende la incepción del Conseyu.

Grupos de Trabayu editar

El trabayu real dientro del Conseyu Árticu facer d'una manera cooperativa ente cinco Grupos de Trabayu y trés Programes y Planes d'Aición

Grupos Trabayadores

  • Programa de Supervisión y Evaluación del Árticu[3]
  • Caltenimientu de Flora y Fauna Ártiques[4]
  • Prevención, Preparación y Reaición en casu d'emerxencia[5]
  • Proteición del Mediu Ambiente Marín del Árticu[6][7]
  • Grupu Trabayador pal Desarrollu Sostenible[8]

Programes Planes d'Aición

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar