Territorios del Noroeste

Una de les trelce entidaes federales de Canadá.

Territorios del Noroeste (en francés: Les Territoires du Nord-Ouest; n'inglés: Northwest Territories) ye unu de los trés territorios que, xunto colos diez provincies, conformen los trelce entidaes federales de Canadá. La so capital y ciudá más poblada ye Yellowknife. Ta allugáu, como'l so nome indica, al noroeste del pais, llindando al norte col Océanu Árticu, al este con Nunavut, al sureste con Manitoba, al sur con Saskatchewan, Alberta y Columbia Británica, y al oeste con Yukón. Con 42 514 habs. en 2008 ye la tercer entidá menos poblada —per delantre de Yukón y Nunavut, la menos poblada—, con 1 346 106 km², la tercera más estensa —por detrás de Nunavut y Quebec— y con 0,03 hab/km², la segunda menos densamente poblada, por detrás de Nunavut.

Territorios del Noroeste
flag of the Northwest Territories (en) Traducir Escudo de los Territorios del Noroeste (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Canadá Canadá
ISO 3166-2 CA-NT
Tipu d'entidá territorio de Canadá (es) Traducir
Capital Yellowknife, Fort Smith, Ottawa, Regina, Battleford, Fort Livingstone (en) Traducir y Fort Garry (en) Traducir
Premier of the Northwest Territories (en) Traducir Caroline Cochrane-Johnson
Nome oficial Northwest Territories (en)
Territoires du Nord-Ouest (fr)
North-West Territories (en)
ᓄᓇᑦᓯᐊᖅ (iu)
Nome llocal Northwest Territories (en)
Territoires du Nord-Ouest (fr)
ᓄᓇᑦᓯᐊᖅ (iu)
Dënéndeh (mis)
Llingües oficiales idioma dene suliné
Idioma cree
inglés
francés
Idioma gwich'in (es) Traducir
inuinnaqtun (es) Traducir
Llingües inuit
Idioma inuvialuktun
slave septentrional (es) Traducir
denetaca (es) Traducir
dogrib (es) Traducir
División
Xeografía
Coordenaes 66°N 119°W / 66°N 119°O / 66; -119
Superficie 1346106 km²
Llenda con Nunavut, Yukón, Columbia Británica, Alberta, Saskatchewan, Colony of British Columbia (en) Traducir, Manitoba, Ontario, Quebec, Dominio de Terranova (es) Traducir, Terranova y Llabrador, British Arctic Territories (en) Traducir, distritu de Keewatin, Territorio de Montana (es) Traducir, Montana, Territoriu de Dakota, Dakota del Norte, Minnesota, Departamento de Alaska (es) Traducir y Distritu d'Alaska
Puntu más altu Mount Nirvana (en) Traducir
Puntu más baxu Océanu Glacial Árticu
Demografía
Población 41 070 hab. (2021)
Densidá 0,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria Mountain Time Zone (MTZ)
Fundación 15 xunetu 1870
gov.nt.ca
Cambiar los datos en Wikidata

Dalgunos de les sos traces xeográfiques inclúin el vastu Gran Llagu del Osu y el Gran Llagu del Esclavu, según l'inmensu ríu Mackenzie y los cañones del Parque Nacional Nahanni, un parque calificáu como Área Natural Protexida de Canadá y declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco. Les islles del territoriu nel archipiélagu árticu canadiense inclúin: islla de Banks, islla Borden, islla Prince Patrick, y partes d'islla Victoria y islla Melville. El puntu más altu ye'l monte Nirvana, cerca de la frontera con Yukón, con una elevación de 2773 m.

Historia editar

El territoriu actual foi creáu en xunu de 1870, cuando la Compañía de la Badea de Hudson tresfirió la Tierra de Rupert y el Territoriu Noroeste al gobiernu de Canadá. Esta inmensa rexón entendía toa Canadá non confederada sacante la Columbia Británica, la mariña de los Grandes Llagos, el valle del ríu San Llorienzo y el terciu sur de Quebec, les Provincies marítimes de Canadá, Terranova y la mariña de Llabrador. Nun incluyía'l territoriu británicu de les Islles Ártiques sacante la metá del sur de la islla Baffin, que permanecieron baxu dominiu británicu direutu hasta 1880.

Dempués de la tresferencia, la estensión de los territorios foi menguando gradualmente. La provincia de Manitoba creóse'l 15 de xunetu de 1870, un cuadráu diminutu alredor de Winnipeg, que darréu s'amplió en 1881 a una rexón rectangular que forma'l sur de l'actual provincia. Cuando la Columbia Británica xunir a la Confederación Canadiense el 20 de xunetu de 1871, yá-y fuera concedida (1866) la parte del "Territoriu Noroeste" al sur de 60 grado norte y oeste de 120 grado oeste, una área qu'entendía la mayor parte del "Territoriu Stikine". En 1882, Regina, nel daquella distritu d'Assiniboia, convertir na capital territorial; dempués de que Alberta y Saskatchewan convertir en provincies en 1905, Regina convertir na capital de la nueva provincia de Saskatchewan.

En 1876, el "Distritu de Keewatin", nel centru del territoriu, dixebrar d'ésti. En 1882 y de nuevu en 1896, la parte restante foi estremada nos siguientes distritos (ente paréntesis indica'l so correspondencia coles árees actuales):

  • Distritu de Alberta (parte sur d'Alberta);
  • Distritu de Assiniboia (parte sur de Saskatchewan);
  • Distritu de Athabasca (norte de Alberta y Saskatchewan);
  • Distritu de Franklin (les islles ártiques y les penínsules de Boothia y Melville);
  • Distritu de Mackenzie (parte continental de los Territorios del Noroeste y l'oeste de Nunavut);
  • Distritu de Saskatchewan (parte central de Saskatchewan);
  • Distritu de Ungava (norte de Quebec ya interior de Llabrador, según una área de la mariña de la badea de Hudson);
  • Yukón (l'actual territoriu de Yukón).

El Distritu de Keewatin (l'actual Manitoba, noroeste d'Ontario y sur de Nunavut) retornó a los Territorios del Noroeste en 1905.

Mentanto, Ontario foi ampliáu escontra'l noroeste en 1882. Quebec tamién foi ampliáu, en 1898 y Yukón convertir nun territoriu separáu nel mesmu añu pa encargase de la fiebre del oru de Klondike, y lliberar al gobiernu de los Territorios del Noroeste d'alministrar la súbita medría demográfica, d'actividá económica y de l'arribación de non canadienses.

Les provincies de Alberta y Saskatchewan fueron creaes en 1905, y Manitoba, Ontario, y Quebec adquirieron de los Territorios del Noroeste la postrera parte los sos actuales territorios en 1912, quedándose namái colos distritos de Mackenzie, Franklin (qu'absorbió los remanentes de Ungava en 1920) y Keewatin. En 1925, les fronteres de los Territorios del Noroeste fueron ampliaes a tou lo llargo del Polu Norte nel principiu del sector, ampliando descomanadamente'l so territoriu nel norte de los campos de xelu.

Los amenorgaos Territorios del Noroeste nun fueron representaos na Cámara de los Comunes canadiense de 1907 a 1947 cuando'l distritu eleutoral del ríu Yukón-Mackenzie foi creáu. Esta dependencia namái incluyó'l Distritu de Mackenzie. El restu de los Territorios del Noroeste nun tenía nenguna representación na Cámara de los Comunes hasta 1962, cuando'l distritu eleutoral de los Territorios del Noroeste foi creáu en reconocencia a los esquimales, que llograren el derechu al votu en 1953.

En 1912 el Gobiernu de Canadá renombró el territoriu a Territorios del Noroeste, esaniciando la forma escrita con guión ortográficu (North-Western Territory). Ente 1925 y 1999, los Territorios del Noroeste tomaben 3.439.296 quilómetros cuadraos - mayor estensión que la India.

 
Territorios del Noroeste en 1859.

Finalmente, el 1 d'abril de 1999, trés quintes partes del este de los Territorios del Noroeste (incluyíu tol Distritu Keewatin y la mayor parte de los de Mackenzie y Franklin) convertir nun territoriu separáu llamáu Nunavut.

Hubo ciertu discutiniu sobre camudar el nome de los Territorios del Noroeste dempués de la separación de Nunavut, posiblemente a un términu d'una llingua Aborixe. Una propuesta yera "Denendeh" ("la nuesa tierra" nel idioma de los Dene). La idea foi defendida pol antiguu primer ministru Stephen Kakfwi, ente otros. Tamién, una popular emisora de radiu empezó a promover el cambéu del nome del territoriu a "Bob".[1] Finalmente, una encuesta llevada a cabo antes de la división amosó un ampliu sofitu a caltener el nome "Territorios del Noroeste".

En idioma inuktitut, los Territorios del Noroeste denominar ᓄᓇᑦᓯᐊᖅ (Nunatsiaq), "tierra formosa".

Gobiernu editar

Como territoriu, los Territorios del Noroeste tienen dellos menos derechos que les provincies. Mientres el so mandatu, el primer ministru Kakfwi primió pa llograr un alcuerdu del gobiernu federal con más derechos pal territoriu, incluyendo que los ingresos polos recursos naturales del territoriu reviertan al territoriu.[2] La devolución de poderes al territoriu foi una cuestión nes 20ª eleiciones xenerales del 2003, y ser desque'l territoriu empezó a escoyer miembros en 1881.

 
Edificiu Llexislativu de los Territorios del Noroeste.

El comisionado ye'l xefe del executivu y ye designáu pol Gobernador en conseyu de Canadá a encamientu del Ministru federal d'Asuntos Indios y Desenvolvimientu del Norte. La posición solía ser más alministrativa y gubernamental pero cola delegación de cada vez más poderes a l'Asamblea electa dende 1967, la so posición volvióse simbólica. Dende 1985 el comisionado yá nun preside les xuntes del Conseyu Executivu (o gabinete) y el gobiernu federal dio instrucciones a los comisarios de portase como un teniente gobernador provincial. A diferencia de los tenientes gobernadores, el comisionado de los Territorios del Noroeste nun ye un representante formal de la Reina de Canadá.

A diferencia de los gobiernos provinciales y de Yukón, el gobiernu de los Territorios del Noroeste nun tien partíos políticos, sacante mientres el periodu ente 1898 y 1905. Ye un gobiernu de consensu llamáu Asamblea Llexislativa. Esti grupu ta formáu por un miembru decidíu en cada unu de los diecinueve distritos eleutorales. Dempués de les eleiciones xenerales, el nuevu parllamentu decide a un primer ministru y voceru per votación secreta. Siete MLA (Member of Legislative Assembly, Miembru de l'Asamblea Llexislativa) son escoyíos tamién como ministros, y el restu forma la oposición. Les eleiciones xenerales más recién del territoriu fueron el 1 d'ochobre de 2007. El xefe d'estáu pa los territorios ye un comisionado designáu pol gobiernu federal. El comisionado tenía poderes gubernamentales plenos hasta 1980, momentu en que los territorios llograron un mayor autogobiernu. La llexislatura entós empezó a decidir un gabinete y un "Líder del Gobiernu" darréu conocíu como primer ministru (Premier).

L'actual primer ministru de los Territorios del Noroeste ye Bob McLeod. El miembru del Parllamentu pol distritu del "Árticu Oeste" (Western Arctic), el distritu qu'abarca los Territorios del Noroeste, ye Dennis Bevington (Nuevu Partíu Democráticu). El comisionado de los Territorios del Noroeste ye Tony Whitford.

Economía editar

El territoriu esfruta d'unos vastos recursos xeolóxicos, qu'inclúin diamantes, oru, y gas natural. En particular, los diamantes de los Territorios del Noroeste son ufiertaos como una alternativa ética que sollivie los riesgos de sofitar conflictos p'adquirir los llamaos "diamantes de guerra". Sicasí, la so esplotación tamién provocó moliciones ambientales.[3]

La gran cantidá de recursos naturales y l'escasa población dan a los Territorios del Noroeste'l más altu PIB per cápita de toles provincies y territorios de Canadá. Ello ye que'l so PIB per cápita de 97.923 dólares clasificar como primero nel mundu si fuera consideráu como un país, per delantre de Luxemburgu (con PIB nominal d'aproximao 83.000C$).[1]

Principales mines del territoriu editar

Les esplotaciones más destacaes son:

 
Mina de diamantes Diavik na rexón Slave del Norte.
 
Mina Cantung.
  • mina Eldorado: 1933-40, 1942-60, 1976-82 (radiu, uraniu, plata, cobre)
  • mina Con: 1938-2003 (oru)
  • mina Negus: 1939-52 (oru)
  • mina Ptarmigan and Tom: 1941-42, 1986-97 (oru)
  • mina Thompson-Lundmark: 1941-43, 1947-49 (oru)
  • mina Giant: 1948-2004 (oru)
  • mina Discovery: 1950-1969 (oru)
  • mina Rayrock: 1957-1959 (uraniu)
  • mina Camlaren: 1962-1963, 1980-1981 (oru)
  • mina Cantung: 1962-1986, 2002-2003, 2005-actualidá (tungsteniu)
  • mina Echo Bay Mines Limited - 1964-75 (plata y cobre)
  • mina Pine Point:1964-88 (plomu y cinc)
  • mina Tundra: 1964-68 (oru)
  • mina Terra: 1969-1985 (plata y cobre)
  • mina Salmita: 1983-87 (oru)
  • mina Colomac: 1990-92, 1994-97 (oru)
  • mina de diamantes Ekati: 1998-actualidá (diamantes)
  • mina de diamantes Diavik: 2003-actualidá (diamantes)
  • mina de diamantes De Beers Snap Lake: 2007-actualidá (diamantes)

Demografía editar

Acordies col censu canadianu de 2001 los 10 grupos étnicos principales nos Territorios del Noroeste yeren:[4]

 
Nuevos Slavey, ríu Mackenzie, Territorios del Noroeste, 1899.

Población de los Territorios del Noroeste dende 1871

Añu Población 5 años
% cambéu
10 años
% cambéu
Posición ente
provincies y
territorios
1871 48.000 n/a |

align=right|n/a | align=center|6

1881 56.446 n/a |

align=right|17,6

7
1891 98.967 n/a |

align=right|75,3

7
1901 (*) 20.129 n/a |align=right|

-79,7

11
1911 (**) 6.507 n/a |align=right|

-67,7

11
1921 8.143 n/a |align=right|

25,1

10
1931 9.316 n/a |

align=right|14,4

10
1941 12.028 n/a |align=right|

29,1

10
1951 16.004 n/a |

align=right|33,1

11
1956 19.313 20,7 n/a |

align=center|11

1961 22.998 19,1 43,7 11
1966 28.738 25,0 48,8 11
1971 34.805 21,1 51,3 11
1976 42.610 22,4 48,3 11
1981 45.740 7,3 31,4 11
1986 52.235 14,2 22,6 11
1991 57.649 10,3 26,0 11
1996 64.402 11,7 23,2 11
2001 (***) 37.360 -42,0 -35,2 11
2006 (****) 41.464 12,0 -35,0 11

<o>Notes:</o>
(*): El Territoriu de Yukón foi vencíu de los Territorios Noroestes en 1898.

(**): Alberta y Saskatchewan fueron creaos de partes de los Territorios del Noroeste en 1905.

(***): Los datos hasta 1996 inclúin Nunavut. Los datos de 2001 nun inclúin Nunavut.

(****): Datos del censu de 2006.

Fonte: Statistics Canada[5][6]

Idioma editar

El gobiernu escoyíu convirtió'l francés nun idioma oficial na Seición 11 del Acta de los Territorios del Noroeste de 1877 que recibió'l Asentimientu Real el 28 d'abril de 1877. Antes d'esto, el francés yera un idioma oficial mientres los Territorios del Noroeste fueron alministraos conforme al Acta de Manitoba ente 1870 y 1875. La cuestión volvióse ingriente pol teniente gobernador Joseph Royal al lleer el Discursu del Tronu en francés el 31 d'ochobre de 1888. La clamorosa protesta fizo que Royal lleera'l so segundu discursu del tronu solu n'inglés. El 28 d'ochobre de 1889, la cuestión quedó enllancada cuando se tomó la "Resolvimientu del Idioma", una moción que declaró que l'asamblea nun precisaba la reconocencia oficial d'idiomes. La votación foi de 17 contra 2. Pero esto nun duró, porque'l gobiernu federal implicóse, y alvirtió al teniente gobernador Royal qu'empezara a dar discursos en francés otra vegada, y trató de llexislar el billingüismu oficial nel territoriu de nuevu, al traviés de la Cámara de los Comunes canadiense. Sicasí'l proyeutu de llei foi ganáu na segunda llectura. La interferencia del gobiernu de Canadá causó que miembros escoyíos pa l'asamblea favorecieren al inglés como l'únicu idioma oficial. El 19 de xineru de 1892 el primer ministru territorial Frederick Haultain promovió una moción por que namái l'inglés fuera usáu na Asamblea. El movimientu pasó la división: 20 a favor, 4 en contra.

A principios de los años 1980, el gobiernu de los Territorios del Noroeste taba otra vegada so la presión del gobiernu federal pa presentar de nuevu'l francés como un idioma oficial. Dellos miembros nativos abandonaron l'Asamblea, protestando por que nun-yos dexaríen utilizar el so propiu idioma. El conseyu executivu designó un comité especial de miembros de l'Asamblea Llexislativa pa estudiar la tema. Estos decidieron que si'l francés tenía de ser un idioma oficial, entós tamién lo deberíen ser los otros idiomes de los territorios.

La Llei d'Idiomes Oficiales de los Territorios del Noroeste reconoz los siguientes once idiomes oficiales, que son más que cualesquier otra división política n'América:[7]

Los residentes de los Territorios del Noroeste tienen el derechu d'usar cualesquier de los susodichos idiomes nun tribunal territorial y n'alderiques y procedimientos de la llexislatura. Sicasí, les lleis impliquen obligatoriedá xurídica namái nes sos versiones francesa ya inglesa, y el gobiernu namái publica lleis y otros documentos nos otros idiomes oficiales del territoriu cuando la llexislatura demandar. Amás, l'accesu a servicios en cualquier idioma ta partíu con instituciones y circunstancies onde hai demanda significativa d'esi idioma o onde ye razonable esperalo dada la naturaleza de los servicios solicitaos. Na práutica esto significa que los servicios n'idioma inglés tán universalmente disponibles, y nun ta garantizáu qu'otros idiomes, incluyíu'l francés, van ser usaos por cualesquier serviciu en particular del gobiernu, sacante nos tribunales.

Llingua materna editar

Les resultancies del censu de 2006 amosaron una población de 41.464 habitantes.

 
Yellowknife, capital de los Territorios del Noroeste.

De les 40.680 respuestes singulares del censu tocantes a la llingua materna, los idiomes con más respuestes fueron:

1 Inglés 31.545 77,5%
2 Dogrib 1.950 4,8%
3 Slave sur 1.285 3,2%
4 Francés 975 2,4%
5 Slave norte 835 2,1%
6 Inuktitut 695 1,7%
7

align=right|505

1,2%
8 Chipewyan 390 1,0%
9

align=right|305

0,8%
10

align=right|260

0,6%
11 Cree 190 0,5%
11 Alemán 190 0,5%
11 Gwich'in 190 0,5%

Había tamién 320 respuestes tantu del inglés como 'd'un idioma non oficial'; 15 tantu de francés como de 'un idioma non oficial'; 45 tantu d'inglés como de francés, y aproximao 400 persones nun respondieron a la entruga, o respondieron múltiples idiomes non oficiales o dieron una respuesta ensin numberar. Los idiomes oficiales de los Territorios del Noroeste son amosaos en negrina (los datos amosaos son pal númberu de respuestes d'idioma únicu y el porcentaxe de respuestes d'idioma únicu totales).[8]

Relixón editar

La Ilesia con mayor númberu de fieles ye la Ilesia Católica con un 46,7%, siguida de la Ilesia Anglicana con un 14.9% y de la Ilesia Xunida de Canadá con un 6%. Los territorios del Noroeste xunto a Quebec, Nueva Brunswick y la Islla del Príncipe Eduardo son les úniques entidaes territoriales de Canadá en que la Ilesia Católica ye'l cultu mayoritariu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Otres llectures editar

  • Ecosystem Classification Group, and Northwest Territories. Ecological Regions of the Northwest Territories Taiga Plains. Yellowknife, NWT: Dept. of Environment and Natural Resources, Govt. of the Northwest Territories, 2007. ISBN 0-7708-0161-7

Enllaces esternos editar

(n'inglés)