La corteya terrestre ye la zona más esterna de la estructura concéntrica de la xeosfera, la parte sólida de la Tierra. Ye comparativamente delgada, con una espesura que varia de 5 km, no fondero oceánicu, hasta 70 km nes zones montascoses actives de los continentes.

Corteya terrestre
Situación
Tipu corteza (es) Traducir
Parte de Tierra
Datos
Cambiar los datos en Wikidata
Capes terrestres, nun dibuxu esquemáticu.

Plantegóse que la primer corteya na Tierra formóse hai 4400-4550 millones d'años. Los volumes de la corteya terrestre nun fueron constantes sinón que se cree qu'aumentaron al traviés del tiempu. Sábese que hai 2500 millones d'años yá esistía una masa terrible de corteya; antes d'esto supónse qu'hubo enforma reciclaje de corteya escontra'l mantu. La crecedera, esto ye, l'aumentu en volume de la corteya, créese qu'asocedió episódicamente con dos eventos mayores: unu fai 2500-2700 millones d'años y otru fai 1700-1900 millones d'años.

Tipos de corteya terrestre editar

 
1: Corteya continental.
2: Océanu.
3: Mantu cimeru.
4: Corteya oceánica.

Esisten dos tipos de corteya terrestre: la corteya oceánica y la corteya continental.

Corteya oceánica editar

La corteza oceánica cubre aproximao'l 55 % de la superficie planetaria. Ye más delgada que la continental y reconócense nella trés niveles. El nivel más inferior, llamáu nivel III, colinda col mantu na discontinuidá de Mohorovičić; ta formáu por gabros, roques plutóniques básiques. Sobre los gabros asítiase'l nivel II, de basaltos, roques volcániques de la mesma composición básica que los gabros; estrémase una zona inferior de mayor espesura constituyida por diques, ente que la más superficial basar en basaltos almohadillados, formaos por una solidificación rápida de llava en contautu cola agua del océanu. Sobre los basaltos asitia'l nivel I, formáu polos sedimentu, peláxicos nel mediu del océanu y terrígenos nes proximidaes de los continentes, que se van depositando pasu ente pasu sobre la corteya magmática una vegada consolidaes.

La corteya oceánica estrémase química y mineralógicamente del mantu allegante. Los gabros del nivel III y los basaltos del nivel II estremar pola so estructura, derivada de la so manera de formación, plutónica nel primer casu y volcánica nel segundu, pero non pola so composición, que los califica como roques básiques o máficas; trátase entós d'una diferencia de fase. Les peridotitas del mantu, del otru llau de la Moho, son pela cueta ultrabásicas (ultramáficas). Los minerales más abondosos d'esta capa son los piroxenos y los feldespatos y los elementos son el siliciu, el osíxenu, el fierro y el magnesiu.

La mayor parte de la corteya oceánica asitiar sol mar, a dellos miles de metros de fondura, pero hai esceiciones: Islandia y la República de Dijibouti interprétense como partes de la rede de dosales mediooceánicas qu'asomen percima del nivel del mar. Amás esisten nos orógenos formaciones, llamaes ofiolitas o complexos ofiolíticos, que son fragmentos de corteya oceánica, sobremanera edificios volcánicos submarinos, a los que la dinámica de les plaques hai izado sobre'l continente.

La espesura de los niveles magmáticos de la corteya oceánica ye de de 6-12km, con un valor típicu de 7 km. La litosfera oceánica, de la que la corteya oceánica ye la capa cimera, recíclase constantemente, niciándose nes dorsales mediooceánicas y baxando escontra'l mantu xunto a les fueses al traviés del fenómenu de la subducción. Les roques más antigües tienen asina namái 180 millones d'años. La so estensión (% de la superficie terrestre) ye d'un 55 %, enforma menor que la del océanu, porque una parte significativa de los mares tienen nel so fondu corteya de tipu continental. La so densidá relativa ye alta (2,9 g/cm³), como correspuende a roques plutóniques básiques.

Corteya continental editar

La corteya continental ye de naturaleza menos homoxénea, yá que ta formada por roques con diversos oríxenes y ye horizontalmente heteroxénea. Hai qu'estremar nella rexones xeolóxicamente actives, onde abonden los procesos teutónicu y magmáticu, a les que llamamos orógenos; y rexones antigües y consolidaes, a les que llamamos cratones. Nes rexones tectónicamente consolidaes que llamamos cratones, la mayor parte de la so espesura, dende la discontinuidá de Mohorovičić, ta fecha de granitos, roques magmátiques acedes, anque apaez a la metá de la so espesura una llende física de fase llamáu discontinuidá de Conrad. Sobre los granitos suelen apaecer roques metamórfiques antigües, formaes por metamorfismu rexonal nos orógenos, que colos anteriores formen el zócalo continental. Salvu nos escudos, el zócalo ta recubiertu por una cobertera, formada por sedimentaries bien variaes. En xunto la corteya continental, contién más siliciu y cationes más llixeros y, por tanto, ye menos trupa que la corteya oceánica y en concencia que'l mantu. Tien tamién una grosez mayor que la corteya oceánica. A diferencia d'esta nun vuelve al mantu, nun se recicla, anque sí s'estiende, lo qu'asocede polos procesos de la oroxénesis, de manera que la so contribución al total de corteya terrestre va creciendo.

Los minerales más abondosos d'esta zona son los cuarzos, los feldespatos y les miques, y los elementos químicos más abondosos son el osíxenu (46,6 %), el siliciu (27,7 %), el aluminiu (8,1 %), el fierro (5,0 %), el calciu (3,6 %), el sodiu (2,8 %), el potasiu (2,6 %) y el magnesiu (2,1 %).[1]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Tarbuck, Y. J. & Lutgens, F. K. 2005. Ciencies de la Tierra, 8ª edición. Pearson Educación S. A., Madrid. ISBN 84-205-4400-0

Bibliografía editar