Cosmogonía (del griegu κοσμογονία, kosmogonía o κοσμογενία, kosmogenía, deriváu de κόσμος, kosmos ‘mundu' y el raigañu γί(γ)νομαι, gígnomai / γέγονα, gégona, ‘nacer') ye una narración mítica que pretende dar respuesta al orixe del Universu y de la mesma humanidá.

Xeneralmente, nella remóntasenos a un momentu de preesistencia o de caos orixinariu, nel cual el mundu nun taba formáu, pos los elementos qu'habíen de constituyilo topar en desorde; nesti sentíu, el rellatu míticu cosmogónicu presenta l'agrupamientu paulatín o repentín— d'estos elementos, nun llinguaxe altamente simbólicu, cola participación d'elementos divinos que pueden tener o non atributos antropomorfos.

La cosmogonía pretende establecer una realidá, ayudando a construyir viviegamente la perceición del universu (espaciu) y del orixe de dioses, la humanidá y elementos naturales. De la mesma, dexa apreciar la necesidá del ser humanu de concebir un orde físicu y metafísicu que dexe esconxurar el caos y l'incertidume.

Descripción editar

Dende l'antigüedá, los mitos fueron rellatos compuestos por aiciones simbóliques que se tresmitieron por xeneraciones pa ufiertar respuestes sobre l'orixe del universu y del home, rellacionándolos con dioses y mensaxeros qu'actuaben en nome d'estos.

Los mitos ufiertaron a les distintes cultures una visión integradora del mundu, al facilitar la so perceición de los fenómenos que-y paecíen estraños a una creencia coleutiva que dio orixe a los que los acompañaron y apurrieron la seguridá psicolóxica pa la construcción d'una identidá pa la vida en comunidá.

Nos mitos, dellos investigadores señalaron que los dioses suelen representar les fuercies elementales de la naturaleza, que pueden percibir, de los cualos derívense los fenómenos naturales que condicionaron les sos vides. Sicasí, esti postuláu simplayo y etnocéntrico foi quedando progresivamente superáu pa dar cuenta del mitu como un especial espaciu simbólicu a partir del cual el ser humanu puede atribuyir significaos (conscientes ya inconscientes) a deidaes, héroes y aiciones mítiques n'estrecha rellación cola vida psíquica, intersubjetiva, social y cultural. Esto quier dicir qu'un determináu mitu puede tener rellación col procesu de maduror internu de determinada persona, pero tamién puede sirvir pa xenerar cohesión social nuna comunidá, o pa llexitimar determinaes estructures de poder; nun esiste una esplicación unívoca.

Etimoloxía de la pallabra «mitu» editar

La pallabra «mitu» deriva del griegu mythos, que significa ‘pallabra' o ‘hestoria'. Un mitu va tener un significáu distintu pal creyente, pal antropólogu y pal filólogu. Esa ye precisamente una de les funciones del mitu: consagrar l'ambigüedá y la contradicción. Un mitu nun tien por qué tresmitir un mensaxe únicu, claro y coherente.

La mitoloxía nun ye sinón una alternativa d'esplicación frente al mundu que recurre a la metáfora como ferramienta creativo. Entós, los rellatos afáense y tresfórmense d'alcuerdu a quien les cuenta y el contestu nel que son tresmitíos. Los mitos nun son dogmáticos ya inmutables sinón que son fluyíos y interpretables.

Cosmogoníes editar

Polo xeneral, les narraciones cosmogóniques non solo representen una configuración del universu, dende'l puntu de vista d'estudiar lo que ye en cuantes que ye y esiste como sustancia de los fenómenos (visión ontolóxica), sinón que d'elles tamién se deriven ciertes necesidaes étiques pa la preservación na unidá del mesmu.

Cosmogoníes griegues editar

Les cosmogoníes griegues narren l'orixe del mundu que parte del caos, por qu'en un actu de creación divina impóngase l'orde. Esta aición va marcar el principiu del ser y del bien pal pensamientu griegu, onde'l ser nun puede ser lo informao porque'l mal averar a la falta de llende. Esta visión recoyer Hesíodo nel so Teogonía y tamién Platón nel rellatu del demiurgu presente nel Timeo. Hai de solliñar que nes cosmogoníes griegues l'orde va imponiéndose d'una manera violenta, poles lluches ente los dioses, ente que na cosmogonía xudeocristiana l'orde surde pol poder de la Pallabra de Dios.

Cosmogonía xudeocristiana editar

Na cosmogonía xudeocristiana, l'orixe del mundu ta presente nel Xénesis (el primer llibru de la Biblia), que rellata cómo Dios empezó a crear el mundu «nun principiu». La teoloxía cristiana utiliza'l términu ex nihilo pa sofitar y referise a la creación universal partiendo de la nada. Xénesis 1 Reina-Valera 1960 (RVR1960) -La creación:

1. Nel principiu creó Dios los cielos y la tierra. 2 Y la tierra taba desordenada y vacida, y les tiniebles taben sobre la cara del abismu, y l'Espíritu de Dios movía sobre la cara de les agües. 3 Y dixo Dios: Sía la lluz; y foi la lluz. 4 Y vio Dios que la lluz yera bona; y dixebró Dios la lluz de les tiniebles. 5 Y llamó Dios a la lluz Día, y a les tiniebles llamó Nueche. Y foi la tarde y la mañana un día.

La creación ye un procesu que tien llugar con un principiu: 'Fáigase la lluz', y depués separación de: la tierra de los cielos, la tierra de les agües, la lluz de la escuridá. Esto ye, procédese por separación de componentes partiendo del caos primixeniu. San Ignacio de Loyola, nel so: 'Rellatu del pelegrín', dictáu a Luis Gonçalves de Cámara, dixo: 'Una vegada presentóse-y nel entendimientu con grande allegría espiritual la manera con que Dios creara'l mundu, que-y paecía ver una cosa blanca, de la cual salíen munchos rayos, y que d'ella faía Dios lumbre'. ('El rellatu del pelegrín'; Ed Labor, 1973, Cap III, páx.40, ISBN 84-335-9807-4)

'Por envidia del demoniu entró la muerte nel mundu'. 'La creación entera gime con gañíos inefables so unu que lu sometió contra la so voluntá'. Namái n'ocasiones señalóse que la creación yahvista ta articulada en redol a la separación de categoríes.

Otros interpretar como: Una vegada más el mal taría acomuñáu cola falta de forma, con desapaición de la llende. El mal dende esta óptica afecta a la unidá del cosmos. La idea de mal va tar consecuentemente acomuñada colo qu'encruz, colo que ruempe o s'opón a la llende de diches categoríes.

El pensamientu científicu y la cosmogonía contemporánea editar

Les teoríes científiques apurren anguaño al imaxinariu popular los elementos pa la descripción del orixe del universu y lo qu'hai nél; oríxenes qu'enantes yeren esplicaos namái al traviés de la cosmogonía presente nes distintes relixones. Asina, anguaño les ciencies describen la evolución del universu, particularmente al traviés de la teoría del Big Bang; y l'orixe y l'evolución de la vida, al traviés de la teoría de la síntesis evolutiva moderna.

El pensador Teilhard de Chardin propón una reconciliación ente'l puntu de vista científicu y el de la relixón cristiana, interpretando la xénesis como un tresformamientu entamáu de la materia al traviés del tiempu, dende niveles simples como los átomos hasta niveles muncho más complexos, como la especie humana. Sicasí, nun considera al home como la culminación de la evolución sinón como un pasu entemediu escontra lo que denomina'l Punto Omega d'unidá final con Dios presistente.[1] Anque les idees de Teilhard de Chardin fueron refugaes primeramente per parte de la doctrina católica, el papa Benedicto XVI almitió que'l xesuita francés foi un gran visionariu a esti respectu[2]

Dientro del ámbitu de les ciencies naturales, Richard Dawkins (1941–), nel so testu El xen egoísta (1976), narra la descripción científica del orixe de la vida como'l momentu nel cual apaez sobre la Tierra una molécula, formada por fuercia, que tenía la propiedá de crear copies de sigo mesma (un protobionte). Depués, a partir del ancestru común universal, Dawkins va esplicar el desenvolvimientu de la vida (evolución biolóxica), describiendo les diverses ramificaciones n'especies no qu'él denominó «errores na replicación». Más allá de les pretensiones evolucionistes del discursu dawkinsiano, la idea d'una molécula que se forma por accidente nun puntu imprecisu y que a partir de la mesma anicia la cadena vital, tien munches resonancies col mitu demiúrgico. El demiurgu arrexunta'l material esvalixao en forma molecular, d'onde s'anicien toles formes vitales sobre la cara de la Tierra, pero'l demiurgu nun ta suxetu a la so propia creación, polo que resulta lo que señala Dawkins, que non tou ta determináu polos nuesos xenes.[ensin referencies]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Pierre Teilhard de Chardin: El fenómenu humanu. Madrid: Taurus, 1986 ISBN 84-306-1032-4.
  2. Homilía de La so Santidá Benitu XVI, mientres la celebración de víspores na catedral de Aosta el 24 de xunu de 2009.

Bibliografía editar